Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

8 minutes ago, Jongensdroom said:

Even naar de feiten kijken: Je hebt er last van. Er moet dus iets aan gedaan worden.

Twinstatic vraagt meen ik 1500 euro voor een gereviseerde 63, met garantie. Jos heeft mijn Magnepan's perfect in orde gemaakt.

Je kunt een paar keer een 63 kopen, voor de prijs van een nieuwe 2812.

Ik zou eens googlen op "brommen", maar dan in tengels.

Ik heb al enkele keren een mailtje naar Twinstatic gestuurd en geen antwoord gekregen i.v.m. een ribbon herstelling van mijn  Magnepan's. Uiteindelijk heb ik het dan maar zelf gedaan.

Het is niet onlogisch om voor een nieuw exemplaar te gaan, garantie en zekerheid dat je er jaren tegenaan kan, dat heeft zijn prijs natuurlijk. De 2812 is ook nog eens beter dan de 63.

Het brommen van trafo's komt door verschillende redenen, er kan nml DC op't net zitten, de spanning is hoger dan 230 Volt, besparingen op de trafo.

Over twee weken worden de Nat. Electrostatendagen gehouden in Houten. Misschien daar je licht eens opsteken Carl.

Ik heb me ook opgegeven. Puur uit interesse. 

39 minutes ago, carl said:

Ik ben zeer gevoelig voor laagfrequent geluid Gydo. Als er in de omgeving een pomp s’nachts aanslaat word ik er wakker van. 

Even naar de feiten kijken: Je hebt er last van. Er moet dus iets aan gedaan worden.

Twinstatic vraagt meen ik 1500 euro voor een gereviseerde 63, met garantie. Jos heeft mijn Magnepan's perfect in orde gemaakt.

Je kunt een paar keer een 63 kopen, voor de prijs van een nieuwe 2812.

Ik zou eens googlen op "brommen", maar dan in tengels.

56 minutes ago, Bebatoli said:

Het brommen van trafo's komt door verschillende redenen, er kan nml DC op't net zitten, de spanning is hoger dan 230 Volt, besparingen op de trafo.

Ik heb wel eens de idee dat die brom vaak komt omdat de trafo ergens tegen aan komt Gydo. Ik heb het ook wel eens met lampen gehad.

Wat kan je verder tegen DC doen zonder dat het negatief voor het geluid uitpakt?

14 minutes ago, carl said:

Ik heb wel eens de idee dat die brom vaak komt omdat de trafo ergens tegen aan komt Gydo. Ik heb het ook wel eens met lampen gehad.

Wat kan je verder tegen DC doen zonder dat het negatief voor het geluid uitpakt?

1- Dat kan het gevolg zijn van wat ik opsomde.

2- Een DC blokker, zie:

https://www.google.be/aclk?sa=l&ai=DChcSEwjEwsnB382DAxWNTUECHfRUB4QYABABGgJ3cw&gclid=CjwKCAiA1-6sBhAoEiwArqlGPtUp98_TdE-zxiGTJqH1mkubqC5mnoJvF9WJs6JRermdVXnCVCAGVxoCMhcQAvD_BwE&sig=AOD64_2KRqyKPSgtCbrK_eElXKPud6kvAQ&adurl&ctype=5&ved=2ahUKEwjC1LzB382DAxUXmycCHW9fBTYQvhd6BAgBEFg&nis=8

https://www.wifimedia.eu/nl/ifi-audio-dc-blocker.html?channable=00315c696400323336363336313930e7&id=236636190&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA1-6sBhAoEiwArqlGPkiTYs9S9yyn_2toBeCuUai2HEJPuV87cblj1VY4BDAVoB2enRNhAhoCDrEQAvD_BwE

Het maakt geen enkel verschil op het geluid want de trafo dient enkel om hoogspanning op het membraan te brengen, de step-up trafo's zijn wel belangrijk want daar gaat het audiosignaal door en Quad gebruikt hier mooi bandkerntrafo's voor, die kunnen echt niet brommen.

Het heeft dus ook geen enkele zin om een duur netsnoer te gebruiken bij de Quads !

Kan je zo’n DC blokker voor je stekkerblok zetten Gydo? Eigenlijk ook heel redelijk geprijst.

Edited by carl

Ik begin al aan het zeer goede geluid gewoon te raken. Wat me wel opvalt is de dat het geluid echt beter wordt na een kwartier. Zal wel met het opwarmen van de buizen te maken hebben.

Hier heb ik de lat op een uur Carl. Aan mijn eindversterkers is het ook gewoon meetbaar dat de bias flink oploopt in ieder geval in het eerste half uur nadat ze aanstaan. Ik wens je verder veel luisterplezier en een goede keuze aan het eind van de week. 

Ik heb nu het Réunion concert van de Weavers aanstaan Med. In vergelijking met vroeger is er een weldadige warmte bijgekomen - zo meeslepend.

2 hours ago, carl said:

Ik heb nu het Réunion concert van de Weavers aanstaan Med. In vergelijking met vroeger is er een weldadige warmte bijgekomen - zo meeslepend.

Dat is toevallig. Dat had ik vanmiddag ook op staan. Leuke muziek met een lekkere sfeer.

En dat laatste is nou precies wat mijn nieuwe versterker mooi weergeeft.

groet,

Leobus

Als je maar lang genoeg op hetzelfde forum zit dan luister je op een bepaald moment allemaal tegelijk naar dezelfde muziek Leo (haha).

Toeval bestaat niet. Tenminste ik geloof er nooit in. Klinkt goed Carl en ‘het gevoel van warmte’ heeft natuurlijk ook iets te maken met de buizenversterking. Een ESL klinkt gewoon ook natuurlijk en laat dat zo’n vleugje warmte goed horen. 

12 minutes ago, pjotr27 said:

Weet je trouwens zeker dat nieuwe Quad wel hetzelfde klinkt als de oude gereviseerde ESL 63? Mijn ervaring is niet bepaald dat iedere remake het origineel evenaart....

Neen, die is beter, tenminste dat is mijn mening. Ik heb zelf jaren met een 63 gespeeld en later de 2912 en die was heus wel een klasse beter. Mijn vader heeft meer dan 30 jaar met de 57 gespeeld, ik heb het geluid van Quad met de pollepel meegekregen.

58 minutes ago, Bebatoli said:

Neen, die is beter, tenminste dat is mijn mening. Ik heb zelf jaren met een 63 gespeeld en later de 2912 en die was heus wel een klasse beter. Mijn vader heeft meer dan 30 jaar met de 57 gespeeld, ik heb het geluid van Quad met de pollepel meegekregen.

Weliswaar onder erbarmelijke omstandigheden, heb ik eens een destijds nieuwere Quad gehoord. Hij was ontzettend groot en nagenoeg vierkant.

Dat was in de Doelen van Rotterdam. Ze stonden in een grote hal beneden, temidden van andere importeurs. Voor wat het waard is (niet veel) klonken ze goed, maar ook weer niet bijzonder. Ik vond toch dat ik het even moest melden.

Zoals gezegd heb ik de Quad ESL 63 vaak gehoord in mijn audioleven, maar dan met Quad apparatuur. In mijn herinnering klinkt dit toch echt beter. Zal aan de Conrad Johnson buizen liggen, maar ik schat in dat ook de diffusers/absorbers achter de LS gunstig zijn voor LS die ook naar achteren stralen. En Gydo neem ik vrij serieus.

Edited by carl

1 hour ago, Bebatoli said:

Maar dan wil dat zeker niet zeggen dat ze in de ruimte bij Carl ook beter zijn....ik zou als Carl inderdaad voor het nieuwe model gaat, ze zeker op proef willen horen..

Just now, pjotr27 said:

Maar dan wil dat zeker niet zeggen dat ze in de ruimte bij Carl ook beter zijn....ik zou als Carl inderdaad voor het nieuwe model gaat, ze zeker op proef willen horen..

Zeker, ik ben het met je eens dat Carl ze beter eerst thuis op proef moet hebben.

Dan zou ik ergens een ingespeeld exemplaar moeten vinden. Volgens een vriend van me duurt het minstens 6 weken voordat een ESL goed ingespeeld is. Daarnaast is “mijn” exemplaar rond 20 jaar oud en bovendien recent gereviseerd. Allemaal vrij onrealistisch lijkt me. Let wel de huidige ESL heeft alleen een zwaarder frame en wat betere onderdelen dan die van pakweg 20/30 geleden. Ik verwacht dat de verschillen marginaal zijn - weer net iets strakker en een fractie lager. Als ik er verder mee ga zal ik het wel bespreekbaar maken.

Lijkt me eerlijk gezegd een vrij risicoloze upgrade. Een ESL heeft een vrij constante afstraling, daar waar een conus luidspreker dat heel verschillend kan doen. Hooguit geeft de 2912 iets meer laag weer, maar dat kan getuned worden door de speaker naar voor of achteren te verplaatsen.

Het gaat om de 2812 en naar mijn idee is de proefperiode met de ESL63 dik voldoende voor Carl om een weloverwogen keuze te maken. De ESL's voelen zich kennelijk prima op hun gemak in de ruimte en dat zal voor de 2812 zeker niet anders zijn.

Wel houdt e.e.a. dat Carl ook budgettair nog prettige keuzevrijheid heeft. Mooi meegenomen.

Ik zit wel op de lijn van Edje en Kraus. Daarbij kan je elke luidspreker tunen met positionering en de 2812 zelfs de door de LS ietwat te kantelen. Ik vind ze vandaag 20 centimeter naar voren bijvoorbeeld al een stuk “sneller” bij kritische muziek. Dat is smaakgevoelig en ook zoeken over een reeks van maanden. Belangrijk is dat de totaalindruk goed is en dat ik het probleem van staande golven nog niet ben tegengekomen. Dat de LS veel beter zijn dan mijn Monitor Audio’s wist ik al na een half uur.

Edited by carl

PS 1 bij het kiezen van een LS werk ik een beetje hetzelfde als indertijd op mijn werk. Ik vraag commentaar aan mensen wiens oordeel ik hoog schat: George en woensdag een vaste luistervriend. Dat commentaar gebruik ik puur om te tunen. Dat het een prima LS is wist ik al 30 jaar geleden. 

PS 2 morgen nog even Cock vragen wat hij verwacht dat de Harmonizers doen bij de ESL. Die staan nu bij George en worden nagekeken door Cock.

Edited by carl