Bebatoli Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 16 minutes ago, Mediator said: Tja een Quad ESL en een OTL buizen bak wordt vaak gezien als de match made in heaven. Ik vind het laag uit mijn buizenversterkers meer controle en macht hebben dan mijn solid state van voorheen. Dat van een ESL en OTL daar ben ik het mee eens, bij een klassieke buizenversterker zit er een uitgangstrafo en dan ga je bij een ESL weer naar een step-up trafo, je gaat dus 2x door een trafo en hoe minder stappen hoe beter. Geen enkele buizenversterker heeft ooit het laag benaderd van mijn goede transistor versterkers, maar dat wil niet zeggen dat het laag niet goed was bij een buizenversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Carl, even serieus. Ik heb hier een lp van Cassandra Willson waarbij het laag ook wat aangedikt is. Vergis je niet, zo'n Quad laat echt ALLES horen. Schitterend bij goede opnames, maar minder bij matige opnames. Je kunt jezelf ook gek maken. Laat dat maar aan anderen over . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari @carlJe staat op het punt om een zeer fors bedrag uit te geven aan luidsprekers. Dat doe je alleen als je er van overtuigd bent dat het dè speakers zijn die helemaal bij jou passen. Wat anderen er ook van vinden, alleen jouw mening telt. Nu kun je nog alle kanten op, na allocatie van de middelen is de keuze voorbij. Twijfel knaagt en bederft plezier en dat wil je niet na zo'n grote uitgave. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik helemaal niets van je twijfel begrijp, tenminste als het gaat over het laag. Ik heb jou daar nooit eerder over gehoord ivm de ESL's en de ESL's die ik gehoord heb waren gewoon hele mooie, vrijwel all-round luidsprekers. En zo staan ze ook bekend. Zeer gerenommeerd en behorend tot de top van wat je kunt aanschaffen. Beperkingen kennen ze eigenlijk niet maar ook weer niet voor iedereen geschikt. Jazz & klassiek is het sterkste punt, disco dreunen kun je beter op goedkopere JBL's oid afspelen. "Gewone' pop kan ook prima, de ESL's zijn immers ook lekker snel. Bedenk ook: wat heb je inmiddels gehoord wat beter bij jou en je mooie nieuwe ruimte past dan deze mooie speakers? Daar komt bij dat het een oude wens is, Quad ESL's zal toch ook voelen als een soort thuis komen. Een lange weg, een tevreden stellende aankomst. "Het is volbracht" zeiden ze vroeger. Ik wens je sterkte, trek je van mij noch iemand anders iets aan en doe het allemaal op zijn Carl's. Dan komt het goed. Voor ons forummers blijft het spannend maar ook vrijblijvend. Wij hebben makkelijk praten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 3 hours ago, carl said: Als ik zo lang nog leef René. Ik wil het verder wel afronden, maar wel gedachtig de opmerking van Kraus. Van een goede vriend leen ik trouwens morgen een paar CD’s waar het bij mij fout gaat op LP. Zou ook best een LP kunnen zijn die te veel opgepept is in het laag en dat daar de oorzaak ligt. Zulke cd's heb ik ook, maar ook opgepept laag moet nog altijd heerlijk klinken, al is het dan "lekker veel". Ik bedoel te zeggen: de oorzaak ligt niet bij de opnames, want - zoals gezegd - ook opgepept laag moet als laag klinken en kan hooguit "veel" zijn, maar nog steeds laag en lekker... Ik sluit me aan bij Kraus: bij twijfel niet inhalen. Als ook een open baffle bij jou gaat kleuren zou ik ook overtuigd zijn dat de oorzaak ergens anders moet worden gezocht, maar ook dan nog altijd niet bij de opname zelf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari Ik denk dat Carl niet van laag houdt. En dan spelen de kamer en buizenversterkers ook nog mee. Wat opnamen betreft, veel oude opnamen zitten wat minder vet in het laag. Dit is muziek waar Carl van houdt, oude Jazz. Wanneer daar nog steeds te veel laag klinkt, dan is het echt mis. Sommige moderne opnamen laten een overdaad aan laag horen. De genoemde Cassandra Wilson is daar inderdaad een voorbeeld van. Ik denk met te kleine monitoren gemasterd en toch wat laag willen horen. Dan het laag maar flink omhoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari Ik begrijp het niet Carl, moeten er nu mensen komen luisteren om te zeggen dat het goed / niet goed klinkt? Het gaat er toch om wat je zelf wilt horen, als het laag niet je ding is, lijkt mij verder onderzoek niet nodig… ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari Zo als ik het zie heeft Carl zijn oude speakers al reverentie, deze zijn erg terughoudend in het laag. Het heeft dus niet met houden van te maken maar meer wat ben je gewend. En dan is de vraag of je dat zo wilt houden of langzaam went aan een weergave met wat meer laag. Carl is nu vooral op zoek naar de mening van andere om zijn eigen waarneming te toetsen. Daar is niets mis mee lijkt me. Soms kan dat verhelderend wezen en je op een pad zetten waar je zelf niet aan gedacht hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 12 januari Report Share Posted 12 januari 1 hour ago, Walt said: Ik begrijp het niet Carl, moeten er nu mensen komen luisteren om te zeggen dat het goed / niet goed klinkt? Het gaat er toch om wat je zelf wilt horen, als het laag niet je ding is, lijkt mij verder onderzoek niet nodig… ? Nooit weg om eens een paar anders georiënteerde en getrainde oortjes mee te laten luisteren. Maar natuurlijk gaat het om Carl's perceptie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 januari Author Report Share Posted 13 januari (edited) On 12-1-2024 at 12:30, Walt said: Ik begrijp het niet Carl, moeten er nu mensen komen luisteren om te zeggen dat het goed / niet goed klinkt? Het gaat er toch om wat je zelf wilt horen, als het laag niet je ding is, lijkt mij verder onderzoek niet nodig… ? Het is inderdaad dat ik niet veel laag gewend ben en me afvraag of ik niet teveel door mijn enthousiasme voor de Quad wordt meegetrokken Walt. Een mening van een ander is dan altijd waardevol. Mijn angst is niet teveel laag maar overmatig (!) laag door roommodes. Roger nog aan de telefoon gehad. Zijn mening is dat de ESL pakweg de helft kosten van de Ilumnia. Dan zou ik nog altijd die AVAA bastrap kunnen kopen als de ESL achteraf toch tegenvallen op dit punt (verder heb ik zelden beter gehoord). Dan ben ik nog goedkoper uit dan met de Ilumnia. Edited 13 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari 3 minutes ago, carl said: Het is inderdaad dat ik niet veel laag gewend ben en me afvraag of ik niet teveel door mijn enthousiasme voor de Quad wordt meegetrokken Walt. Een mening van een ander is dan altijd waardevol. Mijn angst is niet teveel laag maar overmatig (!) laag door roommodes. Roger nog aan de telefoon gehad. Zijn mening is dat de ESL pakweg de helft kosten van de Ilumnia. Dan zou ik nog altijd die AVAA bastrap kunnen kopen als de ESL achteraf toch tegenvallen op dit punt (verder heb ik zelden beter gehoord). Dan ben ik nog goedkoper uit dan met de Ilumnia. Hier pak je volgens mij de essentie van het zoeken naar een nieuwe luidspreker: Je wordt er enthousiast van!! Dat is toch het hoogst haalbare? Ik weet dat je het en eeuwige twijfelaar bent, maar volgens mij heb je nu tóch een luidspreker gevonden waar je oud mee kan worden. Volgens mij weet je diep van binnen heel goed dat dit een hele goede keuze voor je is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari Ik vraag me nog wel af wat het doet als je het plafond aan pakt. Daarmee kan je ook nog wel iets aan laag absorptie bereiken als je de juiste constructie toepast tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari 53 minutes ago, carl said: Het is inderdaad dat ik niet veel laag gewend ben en me afvraag of ik niet teveel door mijn enthousiasme voor de Quad wordt meegetrokken Walt. Een mening van een ander is dan altijd waardevol. Mijn angst is niet teveel laag maar overmatig (!) laag door roommodes. Roger nog aan de telefoon gehad. Zijn mening is dat de ESL pakweg de helft kosten van de Ilumnia. Dan zou ik nog altijd die AVAA bastrap kunnen kopen als de ESL achteraf toch tegenvallen op dit punt (verder heb ik zelden beter gehoord). Dan ben ik nog goedkoper uit dan met de Ilumnia. M.i. ben je er bijna. Complimenten van je verre muziekvriend . Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 januari Author Report Share Posted 13 januari Mijn ervaring is dat door een juiste tuning veel te verhelpen is. Dus alle tips zijn welkom (zeker het plafond blijft een aandachtspunt). Een argument om een Quad iets hoger te zetten is kennelijk ook dat daardoor het laag strakker wordt. De Quad ESL heb ik met George op twee bakstenen gezet. Ik heb tussen die bakstenen en dus onder de LS zojuist een stukje Akotherm gelegd. Lijkt net dat stukje strakker wat ik zoek. Maar eerst maar eens wat meer platen proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari 10 minutes ago, carl said: Mijn ervaring is dat door een juiste tuning veel te verhelpen is. Dus alle tips zijn welkom (zeker het plafond blijft een aandachtspunt). Een argument om een Quad iets hoger te zetten is kennelijk ook dat daardoor het laag strakker wordt. De Quad ESL heb ik met George op twee bakstenen gezet. Ik heb tussen die bakstenen en dus onder de LS zojuist een stukje Akotherm gelegd. Lijkt net dat stukje strakker wat ik zoek. Maar eerst maar eens wat meer platen proberen. Voor mijn ESL63's had ik Arcici stands en die gaven een serieuze verbetering, strakker laag en meer rust, vermoedelijk omdat de stands de ESL63 rigider maakte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 januari Author Report Share Posted 13 januari Het maakt de LS meer rigide en (!) plaats hem hoger. John Atkinson beweerde dat ELS te laag bij de grond staat. En in mijn geval lijkt daarnaast wat Akotherm tussen de twee bakstenen ook heilzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari 1 minute ago, carl said: Het maakt de LS meer rigide en (!) plaats hem hoger. John Atkinson beweerde dat ELS te laag bij de grond staat. En in mijn geval lijkt daarnaast wat Akotherm tussen de twee bakstenen ook heilzaam. Dan moet je dit eens lezen..... https://www.stereophile.com/content/quad-esl-63-loudspeaker-arcici-quad-stands Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari 35 minutes ago, carl said: Het maakt de LS meer rigide en (!) plaats hem hoger. John Atkinson beweerde dat ELS te laag bij de grond staat. En in mijn geval lijkt daarnaast wat Akotherm tussen de twee bakstenen ook heilzaam. Mij lijkt dat juist nogal wiebelig. Het is immers zacht schuim en je wil eigenlijk rigiditeit voor de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari 1 hour ago, carl said: Mijn ervaring is dat door een juiste tuning veel te verhelpen is. Dus alle tips zijn welkom (zeker het plafond blijft een aandachtspunt). Ik begrijp van Hans en George dat er nogal veel reflecterend oppervlak is. En ook dat een plafondimprovisatie met demping toen Hans er was zinvol bleek. Dan is er ook steeds de kwestie met het laag. Is er echt een probleem, of ben jij gewoon geen goed laag gewend? Het blijft zo een beetje akoestisch ronddraaien in dit verhaal. Waarom komt Rivasono niet om de klus af te maken? Ik heb al aangegeven best te willen langskomen voor een gratis advies, maar ook dat ik niemand in de wielen wil rijden. Vandaar mijn terughoudendheid, zolang niet precies duidelijk is of de klus nu afgemaakt gaat worden door degeen die 'm begon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari Afmaken van de klus dat kan eigenlijk op 2 manieren. alleen wat is het handigst?? Eerst een andere speaker en daar de ruimte op aanpassen of eerst de ruimte aanpassen op je eigen speakers met daarbij het risico op nieuw te kunnen beginnen als er een andere speaker komt. Ook wil ik nog even aangeven dat we de speaker nog iets hoger hebben gehad (20cm) maar dat deze aan het ende van de sessie met een steen naar beneden is gebracht naar 10cm hoogte. ik hat wel een voorkeur voor de hogere positie maar dat was meer door de iets hogere afbeelding. Op het laag had ik niet echt verschil bemerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 13 januari Report Share Posted 13 januari Mag ik een beetje inbreken?: ik zoek voor mijn huiskamer ook wat dempingsplaten om alleen tijdens luistersessies hier en daar te plaatsen. (Zijkant tvkast, gaskachel en mogelijk voor tv) Ik werk nu met wat kussentjes en dekens. Zijn die Akotherm daar stevig genoeg voor? Dus blijven ze rechtop staan, en blijven ze heel na veelvuldig verplaatsen. Zou 2 cm dikte dan voldoende zijn, of beter een dikkere plaat. Of kan ik beter voor een alternatief gaan. Of bij de kussentjes blijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 januari Report Share Posted 14 januari Akotherm is geen schuim, maar vezelplaat. Dit is vrij stevig en een plaat van 1,2 x 1,2 m en 4 cm dik bleef bij Carl goed tegen de muur staan. Carl heeft witte platen en die zijn wat besmettelijke. Bovendien zullen de vezel losraken bij verplaatsing. Ik heb bakken van 10 mm multiplex gemaakt, met een rand van 8 cm. Daar heb ik 10 cm dikke platen ingelegd en met doek overtrokken. 2 cm dikke platen doen voor hoge tonen wel wat, maar in het midden en laag niks. Bij Carl zou een spanplafond met daarachter over het hele hogere vlak 10 cm en op het lagere deel 2 cm Akotherm, mooi zijn. Het plafond wordt dan vlak en maar 3 cm lager. Iemand van onze audioclub heeft dat in zijn huiskamer gedaan. Daar kunnen we waarschijnlijk wel eens gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 januari Report Share Posted 14 januari Ik ken iemand die zijn plafond heeft laten spuiten in het spuitwerk zitten vezels, hij vond dat het wel wat deed. Ik ken ook iemand met een spanplafond, zo glad als een aal, ook hij was er tevreden over. Toine ( Thingman) had dacht ik absorbers van verschillende afmetingen aan zijn plafond. Alles wat je doet, doet iets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 januari Report Share Posted 14 januari Dat spuitvezelspul ken ik. Het wordt in fabrieken ook wel eens gebruikt. Maar van zo'n hangende sneeuwvlakte moet je houden.bovendien zag ik dat er enorme hoeveelheden stof in bleven hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 januari Report Share Posted 14 januari Akotherm gebruik ik ook als losse platen bij het luisteren. 1 plaat heb ik van magneten voorzien, zodat ik hem makkelijk op de radiator kan monteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 januari Report Share Posted 14 januari 1 hour ago, Hans van Liempd said: Akotherm is geen schuim, maar vezelplaat. Dit is vrij stevig en een plaat van 1,2 x 1,2 m en 4 cm dik bleef bij Carl goed tegen de muur staan. Carl heeft witte platen en die zijn wat besmettelijke. Bovendien zullen de vezel losraken bij verplaatsing. Ik heb bakken van 10 mm multiplex gemaakt, met een rand van 8 cm. Daar heb ik 10 cm dikke platen ingelegd en met doek overtrokken. 2 cm dikke platen doen voor hoge tonen wel wat, maar in het midden en laag niks. Bij Carl zou een spanplafond met daarachter over het hele hogere vlak 10 cm en op het lagere deel 2 cm Akotherm, mooi zijn. Het plafond wordt dan vlak en maar 3 cm lager. Iemand van onze audioclub heeft dat in zijn huiskamer gedaan. Daar kunnen we waarschijnlijk wel eens gaan luisteren. Akotherm is niet iets om speakers op te plaatsen bedoelde ik. Het is idd vezelplaat. Ik noem al dat zachte spul gemakshalve maar 'schuim'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts