carl Posted 14 januari Author Report Share Posted 14 januari 20 hours ago, thingman said: Mij lijkt dat juist nogal wiebelig. Het is immers zacht schuim en je wil eigenlijk rigiditeit voor de speakers. Die bakstenen is maar iets tijdelijks. Het schuim heeft verder geen dragende functie Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 januari Author Report Share Posted 14 januari (edited) 20 hours ago, thingman said: Dan is er ook steeds de kwestie met het laag. Is er echt een probleem, of ben jij gewoon geen goed laag gewend? Ik heb al aangegeven best te willen langskomen voor een gratis advies, maar ook dat ik niemand in de wielen wil rijden. Vandaar mijn terughoudendheid, zolang niet precies duidelijk is of de klus nu afgemaakt gaat worden door degeen die 'm begon. - misschien is dat wel het probleem Toine. Kraus had vandaag in ieder geval geen probleem met de set. Natuurlijk wel wat suggesties voor de opstelling. Die krijgen we nog wel te lezen. Erg gezellig trouwens: ondermeer verschillende versies van Carmen vergeleken. - ik heb het weekend van de 27/28 voor jou geserveerd Toine. In de eerste plaats voor de gezelligheid. Daarnaast ben Ik al blij met een (luister)diagnose en eventueel wat suggesties. Ik heb trouwens een goede relatie met Frank Imholz. Ik zou hem de resultaten met de dipool terugkoppelen. Ik haal hem er eventueel bij als ik de nieuwe LS heb gekocht. Edited 14 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 januari Author Report Share Posted 14 januari 20 hours ago, Bebatoli said: Dan moet je dit eens lezen..... Ik heb nog nergens een standaard voor de 2812 gevonden Gydo. In principe zouden twee marmer “balken” onder een ESL ook goed moeten kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 15 januari Report Share Posted 15 januari @carl: Ik neem aan dat je de ESL 2812 en 2912 wel reeds in levende lijve hebt mogen aanhoren? Zij het nog niet in jouw eigen luisterruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari Author Report Share Posted 17 januari (edited) Toen ik een keer bij Roger op bezoek was ben ik de 2912 bij Poulussen gaan beluisteren. Was niet mijn set trouwens. De 2812 is eigenlijk hetzelfde als de ESL 63 met een stevig frame (twee keer zo zwaar), een betere voeding en een ander protectiecircuit. Dat laatste doet kennelijk niets met het geluid. Op internet lees je dat het geluidsmatig de beste ESL van Quad is. Edited 17 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 18 januari Report Share Posted 18 januari Ik kan je maar één advies geven Carl. Zodra je andere speakers beluistert dan je MA dan moet er meteen iets goed gaan, belachelijk goed. Dat je onder de indruk bent, lichamelijke reactie. Een voldoende is niet goed genoeg. Vanuit daar kun je kijken of het nog verder te verbeteren valt. Meestal is dat wel het geval. Heb je bovenstaande niet met je ESL dan is het hem niet en zoek je verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 januari Author Report Share Posted 18 januari (edited) Dit is precies mijn benadering Med. Volgens de man die de PSI AVAA gedemonstreerd heeft, is er weinig mis met mijn ruimte. Een niet te gekke luidspreker zou volgens hem goed moeten kunnen. Zoals het er nu uitziet ga ik wel nog een keer professioneel laten meten. PS mijn zoon moet maar even wachten op mijn luidsprekers. Edited 18 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 januari Report Share Posted 18 januari Maar als er weinig mis is met je ruimte, waarom pak je dan niet door met die Quads en ga je lekker genieten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 januari Author Report Share Posted 18 januari (edited) 25 minutes ago, Duclaasie said: Maar als er weinig mis is met je ruimte, waarom pak je dan niet door met die Quads en ga je lekker genieten? Omdat het laag bij sommige platen totaal fout ging Duclaasie. Andere platen klonken werkelijk fantastisch. Ik heb dat proberen te verhelpen met een stevig geprijsde actieve bastrap, maar die werkte gewoon niet bij de ESL. Ik zit verder echt niet te overdrijven. Sterker nog ik had het totaal niet verwacht bij de Quad. Dus gewoon wat verder zoeken en misschien toch wat gerichte maatregelen na een extra meting. Edited 18 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 januari Report Share Posted 18 januari (edited) Tja het wordt wel lastig, gezien de ervaring met de ESL Gezien onderstaande frequentie plot zat er in deze ruimte waar deze speaker is getest wel een bult in het laag. Iets wat ik zelf bij Carl niet zo heb gehoord eigenlijk. mogelijk zit die bult ook wel in de quad. Wel zou ik gezien de ervaring met een gekaste speaker en een dipool wel bij het dipool systeem blijven. Misschien dan wel een die iets minder oppervlakte heeft in het laag waardoor de speaker van nature al wat minder laag weer geeft. De C1 van Daudio zou dan wel eens goed kunnen passen. Edited 18 januari by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 januari Report Share Posted 18 januari 15 minutes ago, carl said: Omdat het laag bij sommige platen totaal fout ging Duclaasie. Andere platen klonken werkelijk fantastisch. Ik heb dat proberen te verhelpen met een stevig geprijsde actieve bastrap, maar die werkte gewoon niet bij de ESL. Ik zit verder echt niet te overdrijven. Sterker nog ik had het totaal niet verwacht bij de Quad. Dus gewoon wat verder zoeken en misschien toch wat gerichte maatregelen na een extra meting. Ok, zo kwamen je bevindingen qua ervaring nog niet op mij over, maar het is mij nu duidelijk. Ik snap ook wel dat je in deze fase van je hobby, je “laatste” set, redelijk compromisloos te werk gaat. Ik blijf het met aandacht volgen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 januari Author Report Share Posted 18 januari 6 minutes ago, Duclaasie said: Ok, zo kwamen je bevindingen qua ervaring nog niet op mij over, maar het is mij nu duidelijk. Ik snap ook wel dat je in deze fase van je hobby, je “laatste” set, redelijk compromisloos te werk gaat. Ik blijf het met aandacht volgen! Dat is het precies Duclaasie. En weet je wat bij mij ook speelt. Mijn zoon vindt dit ook leuk en het spul blijft zeker in de familie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 januari Report Share Posted 18 januari 2 hours ago, kappa7 said: Tja het wordt wel lastig, gezien de ervaring met de ESL Gezien onderstaande frequentie plot zat er in deze ruimte waar deze speaker is getest wel een bult in het laag. Iets wat ik zelf bij Carl niet zo heb gehoord eigenlijk. mogelijk zit die bult ook wel in de quad. Wel zou ik gezien de ervaring met een gekaste speaker en een dipool wel bij het dipool systeem blijven. Misschien dan wel een die iets minder oppervlakte heeft in het laag waardoor de speaker van nature al wat minder laag weer geeft. De C1 van Daudio zou dan wel eens goed kunnen passen. Ik zeg nog eens een keer: Spatial. Zelfs de kleinste behoort het daar zeer goed te doen. En je krijgt er holografie bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 januari Report Share Posted 21 januari IIk heb ondertussen een topic actieve Bass Trap aangemaakt, maar ik wou in dit topic de situatie zonder ook weergeven. De frequentiemeting met de Monitor Audio speakers. De rt60 meting. En de waterval met uitlopers tot 2,2 seconden. Let wél, deze meting is gedaan met een sweep. dat wil zeggen, dat de tonen maar heel kort aanhouden en binnen enkele seconden van 10 naar 20.00 Hz lopen. De pieken op 28, 56, 84 en 112 Hz zijn veelvouden van elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Zoals ik in het Bass Trap topic al schreef. De golflengte van 56 Hz is 6,1 m. De lengte van de kamer zorgt dus voor de opslingering op deze frequentie. De 28 Hz is een halve golflengte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 30 minutes ago, carl said: Even een paar zaken: - ik heb de digitale actieve bastrap in huis gehad. Die schijnt hetzelfde te werken als het model hierboven. Voor de rest van het verhaal doet dat verder niet terzake. - gehoormatig de beste positie voor mijn LS is 145 centimeter van de voorwand. De luisterstoel staat op ongeveer 180/190 centimeter van de achterwand. - ik zit natuurlijk ook op de lijn dat ik het probleem liefst passief wil oplossen. De vraag is alleen hoe. Hans stelde voor net als bij hem in de breedte te gaan spelen. De schuine wand is zeker een optie net als de ruimte kunstmatig te verkleinen. - niet aan de orde is gekomen het plaatsen van een Helmholz of plate absorber. Werner Ero vertelde me dat hij zijn staande golf met een RPG modex heeft aangepakt. Ik begrijp altijd dat Werner een zeer goede akoestiek heeft. Ik heb een uitnodiging om bij hem hem in Vlijmen te gaan luisteren. - de rol van RivaSono vind ik even lastig. Ik ga hierop even apart in. Graag hier verder, anders wordt het zo onoverzichtelijk. Om die piek van 56 Hz te verminderen, zouden je oren op 1,5 m van de achterwand moeten staan. Daar is namelijk op die frequentie een dip. En ik zie bij https://www.hunecke.de/de/rechner/raumeigenmoden.html , dat voor de frequenties tussen 50 en 100 Hz de hoogte van belang is. Iets aan het plafond zou daar echt wel bij helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
huubw Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 2 hours ago, Hans van Liempd said: De golflengte van 56 Hz is 6,1 m. De lengte van de kamer zorgt dus voor de opslingering op deze frequentie. De 28 Hz is een halve golflengte. Hallo high-end forummers! Ooit, heel lang geleden heb ik mij aangemeld bij dit forum maar actief deelnemen is er nooit van gekomen. Dat wil ik vanaf nu toch een beetje veranderen. Veel topics volg ik op de voet, met name over de Maggie-aanschaf van Jongensdroom en de nieuwe luidsprekers van Carl, met daaraan gekoppeld de perikelen over zijn luisterruimte. De reden dat ik nu even reageer is de aangehaalde opmerking van Hans van Liempd over frequentie en golflengte. Wij hebben op school geleerd: bij halvering van de frequentie verdubbelt de golflengte (niet andersom dus). In mijn eerste post wil ik niet graag betweterig overkomen, maar als er gerekend gaat worden in de discussie lijkt me dit toch belangrijk. Golflengte berekenen met medium en frequentie | naa.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Welkom terug Huub Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari @Huub, We hebben het hier over staande golven. Bij 28 Hz staat er een golf van de helft van de totale golf van 28 Hz. Dat is wat Hans bedoelt. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
huubw Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 6 minutes ago, leobus said: @Huub, We hebben het hier over staande golven. Bij 28 Hz staat er een golf van de helft van de totale golf van 28 Hz. Dat is wat Hans bedoelt. groet, Leobus Sorry, als ik het verkeerd begrepen heb . . . . . (alle begin is moeilijk!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari @Carl, Heb je al een gespeeld met plaatsing met behulp van de gulden snede. Ik heb wel eens het advies gehad om de voorkant speakers op (hoogte kamer x 0,618) van de voorwand te plaatsen. Je kan dan ook je luisterpunt op (lengte kamer x 0,618) vanaf de voorwand plaatsen. Of dit de problemen oplost????? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Author Report Share Posted 22 januari Volgens mij heb ik dat geprobeerd Leo. Ik ga dat na het sporten nog wel een keer proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari (edited) 4 hours ago, huubw said: Hallo high-end forummers! Ooit, heel lang geleden heb ik mij aangemeld bij dit forum maar actief deelnemen is er nooit van gekomen. Dat wil ik vanaf nu toch een beetje veranderen. Veel topics volg ik op de voet, met name over de Maggie-aanschaf van Jongensdroom en de nieuwe luidsprekers van Carl, met daaraan gekoppeld de perikelen over zijn luisterruimte. De reden dat ik nu even reageer is de aangehaalde opmerking van Hans van Liempd over frequentie en golflengte. Wij hebben op school geleerd: bij halvering van de frequentie verdubbelt de golflengte (niet andersom dus). In mijn eerste post wil ik niet graag betweterig overkomen, maar als er gerekend gaat worden in de discussie lijkt me dit toch belangrijk. Golflengte berekenen met medium en frequentie | naa.nl Hallo Huub, welkom hier. Je hebt helemaal gelijk. Ik was niet duidelijk. Maar wat ik bedoelde, was dat in de lengte van de kamer van 6,1 m een hele golf van 56Hz past en een halve van 28Hz. Edited 22 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Ik ben benieuwd of RivaSono voor die laagfrequente staande golven een treffende oplossing heeft? Of kun je dit alleen met een (bouwkundige) vormaanpassing van de ruimte voor mekaar krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Author Report Share Posted 22 januari (edited) Deze reactie is gelijk een reactie op de opmerking van Buizerd. Rob Poels die hier de PSI AVAA heeft gedemonstreerd was nog niet zo negatief over mijn ruimte. Hij adviseerde me een monitor die hij verkocht te proberen. Het is een monitor die een beetje in de lijn ligt van mijn Monitor Audio 20 SE. Die komt hij morgen plaatsen. Als ik dan na zorgvuldig opstellen de laagproblemen blijf houden benader ik Frank Imholz. RivaSono is een gerenomeerd bedrijf en ik mag toch verwachten dat ze me helpen het laagprobleem op te lossen. Volgens mij zijn er verschillende mogelijkheden. Ik denk bijvoorbeeld om de kamer in te korten. Andere opties zijn een Helmholz of Plate Absorber. Een Helmholz resornator heeft als ik goed begrijp het nadeel dat je hem pas kan berekenen als je een keuze hebt gemaakt voor een LS. Het kopen van nieuwe LS zonder zekerheid dat een Helmholz resornator werkt heb ik wel moeite mee. Voor de beste oplossingsrichting zal toch een akousticus moeten adviseren want ik heb die kennis niet. Toine heb ik ook even per PB gesproken. Hij adviseert sterk een Spatial LS uit te proberen. Maar waarom zou een Spatial dipool het beter doen dan een Quad dipool? Vanavond ga ik even een paar kansrijke LS posities afplakken op mijn vloer. Dat werkt morgen sneller. Ik ben trouwens behoorlijk sjagerijnig. Zoveel tijd, geld en moeite …. Edited 22 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts