Tubejack Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) 6 minutes ago, carl said: Mijn voormalige Guru “ Rob Wilms van de Hifi Winkel” zei altijd dat je pas kritiek moest leveren als je iets gehoord had. Ik betwijfel of je veel ervaring met Conrad Johnson produkten zowel technisch of gehoormatig hebt Jack. Uit de test van Stereophile blijkt in ieder geval dat die LS heel veel aankan. Ik ben verder benieuwd wat Roger ervan vindt zaterdag. Ik lever geen kritiek maar wijs je enkel op de beperkingen van elke buizen versterker, ongeacht of daar CJ op staat. Dat maakt namelijk bij klassieke schakelingen als push pull niet zoveel uit. Met mijn eigen push pull versterker zou ik in jou ruimte, luidsprekers en bekabeling hoogstwaarschijnlijk tegen precies dezelfde problemen aan lopen. Verder heb ik niet zoveel met "Guru's", dingen kun je gewoon zelf leren als je daar voor open staat. Edited 23 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 2 hours ago, Bebatoli said: Trouwens een hoge dempingsfactor staat niet garant voor een strak laag want in een passief gefilterde speaker ziet altijd een spoel met de nodige weerstand die de eventuele hoge dempingsfactor om zeep maakt. Mijn inziens en ervaring is dat een goede stabiele voeding veel belangrijker is dan die hoge dempingsfactor. Daar kan ik mij wel in vinden...Ik heb een aantal Bryston's eindversterkers gehad...Met een dempingsfactor van >800. Toen ik mijn Thiels eindelijk thuis had staan schrok ik mij rot. Veel te zwaar en overdreven fladder laag. Ik heb ze toen verkocht en er een Krell met een dempingsfactor van 70 voor terug gekocht, minder vermogen dubbel zo zwaar in gewicht....Toen viel pas alles op zijn plek. Terwijl zo'n Bryston retestrak was op mijn Dynaudio's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari De vraag is of met deze LS die ruimteproblemen nog zo groot zijn Jack. Wacht nu even op de metingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 2 minutes ago, carl said: De vraag is of met deze LS die ruimteproblemen nog zo groot zijn Jack. Wacht nu even op de metingen. Ik lees lekker mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari 2 hours ago, Bebatoli said: Mijn inziens en ervaring is dat een goede stabiele voeding veel belangrijker is dan die hoge dempingsfactor. Op gewicht is in ieder geval niet bespaard Gydo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 40 minutes ago, carl said: Ik heb ze ongeveer een week Hans en dit is de eerste dag. De TADs klinken wel erg anders dan de ESL. Die zetten het beeld meer dan levensecht neer met veel details en in mijn ruimte soms met een vervelend laag. Keith do’nt go was zo’n nummer. Rob Poels zegt dat de staande golf problemen geeft op 82,5 Hz omdat die aangehouden toon op dat nummer ook ongeveer die Frequentie heeft. Met de TAD’s heb ik er weinig last van. Bij de TAD lijkt het beeld veel realistischer. De ruimtelijkheid is zeker goed en zoveel diepte heb ik nog niet vaak in opnames gehoord. Er staat nu een drumsolo op en dat komt er wel erg fel uit met alle daarbij behorende details. Als je Ella Fitzgerald hoort dan hoor je nu pas goed wat voor een fantastische zangeres ze was Ik vond de LS in het begin erg fel, maar met de 6550 buizen klinkt het waarschijnlijk beter dan met de KT 120. Mogelijk probleem is dat mijn Monitor Audio monitoren wat mager kunnen klinken en dit is met de TAD juist het tegendeel. Even kijken hoe dat bij meerdere dagen luisteren bevalt. ik geloof er verder helemaal niets van dat mijn eindversterker niet goed uitpakt bij deze LS. Die Conrad Johnson is een mannetjesputter. Die TADs doen het volgens internet al goed met een 845 buis. Verder even wachten tot de meetresultaten er zijn. De interactie tussen LS en ruimte lijkt hier erg goed uit te vallen. PS Edje speelt met een subwoofer. Wel een beetje overdreven Ed. Ik snap niet helemaal wat je zegt: de TAD’s klinken nogal fel… en: maar de monitor audio’s klinken nogal mager, met de TAD’s is dat juist het tegendeel. Dat klinkt nogal tegenstrijdig. Deze luidsprekers met een 845: zal vast goed klinken, maar ze kunnen zoveel beter! Ik heb ze aan de jadis monoblokken gehad. Dat klonk echt heel goed in mid/hoog, maar het laag gaf geen druk en was te rond. wat sub betreft: de Me1’s doen het heel goed in het laag. Zet maar eens iets op met een basgitaar. Dat doen ze met ongelooflijk veel kleur en nuance. Omdat jij een dikke bult hebt in het laag zal een sub bij jou niet nodig zijn. Mijn ruimte zuigt het laag juist weg, ook omdat de speakers in het midden van de kamer staan. kom maar eens luisteren zou ik zeggen dan hoor je dat de sub het echt mooi aanvult. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari De ME1’s zijn echt heel goede luidsprekers. Omdat ze zo transparant zijn nemen ze de klank van de rest over. Ik heb ze hier gehoord van extreem fel tot te rustig en er tussenin. De bron en versterkers moet wel van top nivo zijn anders blijf je je ergeren aan details die niet kloppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari (edited) 14 minutes ago, Edje2 said: Ik snap niet helemaal wat je zegt: de TAD’s klinken nogal fel… en: maar de monitor audio’s klinken nogal mager, met de TAD’s is dat juist het tegendeel. Dat klinkt nogal tegenstrijdig. Deze luidsprekers met een 845: zal vast goed klinken, maar ze kunnen zoveel beter! Ik heb ze aan de jadis monoblokken gehad. Dat klonk echt heel goed in mid/hoog, maar het laag gaf geen druk en was te rond. wat sub betreft: de Me1’s doen het heel goed in het laag. Zet maar eens iets op met een basgitaar. Dat doen ze met ongelooflijk veel kleur en nuance. Omdat jij een dikke bult hebt in het laag zal een sub bij jou niet nodig zijn. Mijn ruimte zuigt het laag juist weg, ook omdat de speakers in het midden van de kamer staan. kom maar eens luisteren zou ik zeggen dan hoor je dat de sub het echt mooi aanvult. Plausibel verhaal Ed. De MA klinken wat mager in het middengebied en de TAD voor mijn oren (die dat niet gewend zijn) het tegendeel. De TAD klinken wat fel in het hoog met de kt 120. Met de originele 6550 klinken ze naar mijn gevoel meer dan prima. De TAD is drie weken oud en heeft een berylium tweeter. Hoeveel uren moet zoiets inspelen? Edited 23 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) Die hebben heel lang nodig om goed in te spelen. Online vind ik getallen van meer dan 1000 uur. Dacht dat er in de manual niets over vermeld staat Edited 23 januari by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Ergerlijk overigens dat een dealer een niet ingespeelde luidspreker mee geeft. Dat kan het verschil maken tussen wel of niet lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) Ik heb de metingen van Charles gekregen. Ik zal ze morgen middag of avond plaatsen. Ik kan al wel vertellen dat de verschillen meettechnisch niet schokkend zijn. De MA's beginnen boven de 10 kHz af te vallen, terwijl de TAD mooi recht doorgaat tot bijna 20 kHz. In het laag is piek op 56 Hz met de TAD iets lager. Maar dat kan er ook mee te maken hebben waar de meetmicrofoon precies is geplaatst. op 28 Hz is de piek vrijwel gelijk. Edited 23 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Dan is het dus gewoon een speaker waar geen laag in zit. Dat kan werken maar of je daar gelukkig van wordt?? Lijkt mij dat je ruimte eerst goed moet zijn. dan hoef je minder compromissen te doen voor wat betreft het type speaker. Uiteindelijk zal je dan veel meer keuze hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 2 minutes ago, kappa7 said: Dan is het dus gewoon een speaker waar geen laag in zit. Dat kan werken maar of je daar gelukkig van wordt?? Lijkt mij dat je ruimte eerst goed moet zijn. dan hoef je minder compromissen te doen voor wat betreft het type speaker. Uiteindelijk zal je dan veel meer keuze hebben. Dat denk ik niet, maar is natuurlijk wel wat je als laag definieert. Ze doen het heel goed tot 40-50 hz, daaronder vallen ze af. Maar er zit doorgaans niet zoveel energie daaronder. En ik denk ook dat de quad wat overdreven vol klinkt en je “probleem” daardoor ook wat aangezet wordt. Er is geen woonruimte zonder staande golf, daar moet je altijd een speaker bij zoeken die het goed om de staande golven heen doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari (edited) 37 minutes ago, kappa7 said: Dan is het dus gewoon een speaker waar geen laag in zit. Dat kan werken maar of je daar gelukkig van wordt? Ik denk dat ik daar niet zoveel mis George zeker in vergelijking met de Monitor Audio. Geeft me wel de gelegenheid om nog eens een sub te proberen (en jullie daar mee lastig te vallen. Edited 23 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Heeft Roger niet een solid state eindversterker staan die hij zaterdag mee kan nemen...Gewoon leuk voor de weet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari Als ik de TADs koop probeer ik misschien nog wel een keer die Audiophonics Klasse D Roots. Maar ik koop die TADs alleen maar als ze goed samengaan met de premier 11a. De kamer zal toch akoestisch iets aangepast worden en ik wil eigenlijk nog wel een DAC. Ik moet de fiscus nog wel kunnen betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 27 minutes ago, carl said: Ik denk dat ik daar niet zoveel mis George zeker in vergelijking met de Monitor Audio. Geeft me wel de gelegenheid om nog eens een sub te proberen. Velen zweren bij twee subs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 1 hour ago, carl said: De vraag is of met deze LS die ruimteproblemen nog zo groot zijn Jack. Wacht nu even op de metingen. Ik zou eerder wachten tot je een paar dagen hebt geluisterd. Het begint altijd een beetje hallelujah, om vervolgens af te zwakken door laagproblematiek. Maar inderdaad, benieuwd naar Roger, veel meer dan naar metingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 7 minutes ago, carl said: Ik moet de fiscus nog wel kunnen betalen. Nieuw belasting jaar is begonnen Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 39 minutes ago, Edje2 said: Dat denk ik niet, maar is natuurlijk wel wat je als laag definieert. Ze doen het heel goed tot 40-50 hz, daaronder vallen ze af. Maar er zit doorgaans niet zoveel energie daaronder. En ik denk ook dat de quad wat overdreven vol klinkt en je “probleem” daardoor ook wat aangezet wordt. Er is geen woonruimte zonder staande golf, daar moet je altijd een speaker bij zoeken die het goed om de staande golven heen doet. Dat is allemaal te kort door de bocht. Onder 50Hz gebeurt echt wel veel. Je moet het alleen wel kunnen neerzetten, maar daar zit nog zeer veel contour en nuance. Het gaat ten onder in een te lange galmtijd van 2 seconden. Het gaat hier dus niet alleen maar om een enkele modus, waar je inderdaad wel omheen kunt werken. Het gaat over het complete sublaag en het laag (de onderste 5 oktaven!) dat veel te lang naijlt in deze ruimte. Zeker 2 tot 2,5 keer te lang. Als het een enkele modus zou zijn was die met een goede opstelling al opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 38 minutes ago, carl said: Ik denk dat ik daar niet zoveel mis George zeker in vergelijking met de Monitor Audio. Geeft me wel de gelegenheid om nog eens een sub te proberen (en jullie daar mee lastig te vallen. Begin daar ajb niet aan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) 25 minutes ago, Roots said: Heeft Roger niet een solid state eindversterker staan die hij zaterdag mee kan nemen...Gewoon leuk voor de weet? Dat zou zeker interessant zijn. Je kunt het maar uitsluiten! Edited 23 januari by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 3 minutes ago, thingman said: Begin daar ajb niet aan... +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 15 minutes ago, Jongensdroom said: Velen zweren bij twee subs. Nee dat is alleen interessant als je alleen digitaal speelt. Daar is een hele goede DSP voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Mwah, heb er hier 2 staan, maar of dat een probleem is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts