Tubejack Posted 26 januari 2024 Report Share Posted 26 januari 2024 TV is tegenwoordig geen probleem meer? Met interactieve TV, kun je op elk moment van de dag TV kijken. Bij sommige abonnementen wel tot wel een week terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 januari 2024 Report Share Posted 26 januari 2024 Carl, ik ben wel erg benieuwd hoe het nu klinkt. Ik lees daar namelijk geen woord meer over. Staan de speakers nog bij je of zijn ze al opgehaald? Ik krijg het idee dat je je er bij hebt neergelegd dat het niks gaat worden en je eerst met het laag aan de gang wilt, of is dat te voorbarig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 26 januari 2024 Report Share Posted 26 januari 2024 Zo te lezen is het allemaal niks, denk dat Carl beter een nieuwe hobby kan zoeken, darts ofzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 januari 2024 Report Share Posted 26 januari 2024 Als het goed het begrepen, zou Sodejuu van het weekeinde komen luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 januari 2024 Author Report Share Posted 26 januari 2024 (edited) Ik heb de afgelopen maanden nu drie LS hier in huis gehad @Edje. De Ilumnia Magister was volgens mij niet geschikt voor een ruimte van deze omvang. De Quad ESL 63 vond ik in het mid en hoog meer dan prima. Helaas ging er iets behoorlijk fout in het laag door de staande golf anders had ik ze wel gekocht. De TAD vind ik klankmatig minder dan de Quad ESL. Misschien dat ze het beter doen bij een krachtiger versterker en/of ze beter zijn ingespeeld. Ik denk zeker dat je een punt hebt gehad om er een sub bij te kopen. De Monitor Audio 20 SE gaan maandag terug op hun plaats. Die gaan op zich wel goed in deze ruimte @Walt, dus ik kan best genieten van muziek (maak je geen zorgen!) Helaas zijn ze 24 jaar oud en leveren volgens mij niet meer wat ze voorheen deden. Verder wil ik eerst proberen de onderste 5 oktaven beter op orde te krijgen zoals hier geadviseerd werd. Ik laat me daarover adviseren. Ik lees wel oplossingen op internet maar kan die niet op waarde inschatten zonder hulp. Ik heb ook info gevraagd over RPG plate absorbers. Roger komt niet alleen luisteren @Tubejack. Ik heb wat zaken uit Hoek van Holland voor hem meegenomen. En advies hoef je aan Roger niet te vragen dat krijg je toch wel (haha). Edited 26 januari 2024 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 Hoop gedoe allemaal Carl, wat een hoop tijd gaat er al inzitten, en zo te lezen heb je nog steeds een zeer telleurstellend laag, kan je niet beter terug gaan naar je oude luisterkamer, ipv al die dure akoestische oplossingen hang je een airco op en genieten maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari 2024 Author Report Share Posted 27 januari 2024 Ik ben met pensioen en heb gelukkig tijd genoeg @Walt. Mijn souterrain is wel een heel prettige ruimte met veel potentie. Alleen het laag nog onder controle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 Makkelijker gezegd dan gedaan verwacht ik, anderzijds is het een doodnormale rechthoekige ruimte, snap niet waar het probleem nu echt vandaan komt… Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 Als de MA wel goed gaan qua laag moeten er best luidsprekers zijn die wel goed gaan en een echte upgrade zijn. Zeker gezien het budget wat Carl wil gaan besteden. Het lastige is wel dat op proef nemen ingewikkeld is, luidsprekers zijn vaak groot en zwaar. Toch zou ik eerst luidsprekers zoeken voor ik nog meer zou gaan aanpassen aan de akoestiek.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 Is er eigenlijk ook al eens gemeten methode MA luidsprekers? En zo ja, wat was daarvan de uitkomst? Het zou mij namelijk verbazen als dat meetkundig perfect is. Uiteindelijk gaat het er om hoe het klinkt en of je daar blij van wordt, als een meting dan niet 100% is zou ik me daar niet al teveel druk over maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 (edited) Klopt, grote bulten of dalen in het laag hoeft niet gelijk slecht te klinken, ik heb zelf jaren zo geluisterd. Nu heb ik met HQPlayer en een convolutie filter het laag recht getrokken op basis van metingen Daudio, zeker het klinkt beter nu, maar echt een mega verschil vind ik het ook weer niet. Met de CD-speler hoor ik gewoon het niet gecorrigeerde laag en dat klinkt ook goed. Maar er zullen vast mensen zijn die het wel een groot verschil hebben, is maar net waar je de luister focus op legt, in mijn geval het mid/hoog. Enige wat mij wel kan storen is een te luid laag, de hoeveelheid laag moet wel precies gedoseerd zijn, dan is 1 db meer of minder al een flink verschil. Denk dat dit bij Carl ook speelt, dus dat er inderdaad een geschikte speaker te vinden moet zijn, zonder heftige akoestiek aanpassingen, wellicht een Daudio C1, dan wel de versie met AT mid en laag, duurder maar veel fraaier dan het stock model.. Edited 27 januari 2024 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari 2024 Author Report Share Posted 27 januari 2024 (edited) De meetresultaten met de TAD en MA lijken behoorlijk op elkaar in het laag. In het hoog loopt de MA sneller af dan de TAD. Ik heb een oude test van de MA gevonden en daar blijkt dat niet het geval. Ik vermoed dat de ferrofluid wat uitgedroogd is door veroudering. En natuurlijk heeft Walt gelijk als hij zegt dat het uiteindelijk maar een normale rechthoekige ruimte is. Alleen zijn de dimensies wat lastig wat laagproblemen oplevert.Verder ben ik het wel met het verhaal van Walt eens. Ik kan met deze ruimte gelukkig zijn, maar ik streef naar meer. Verschillende oplossingen zijn mogelijk: - een LS die een stuk minder problemen heeft met de ruimte zoals de Spatial. Natuurkundig ziet die luidspreker de dimensies van de kamer kennelijk niet cq een stuk minder. Ik heb ze gehoord en met deze LS krijg je dezelfde ervaring als met een elektrostaat (vandaar ook Toines interesse voor deze LS). - een Helmholz resornator. In extremo denk ik dan aan een loze wand achter mijn luisterpositie. Dat moet je dan wel berekenen. De kosten van deze oplossing zullen erg meevallen. Praktischer is natuurlijk een plate absorber. - DSP: daar zijn we allemaal tegen maar heb je dan wel eens gekeken bij een Martin Logan 11 a. De subwoofer is actief en heeft ruimtecorrectie https://www.martinlogan.com/nl/product/impression-esl-11a Als ik het goed heb wordt het vlies analoog aangestuurd en is het laag digitaal (ik check dat nog even). Daar heb ik geen moeite mee. Een combinatie van deze oplossingen is natuurlijk ook mogelijk. Edited 27 januari 2024 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 Als MA geen problemen geeft, waarom geen nieuwe MA? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari 2024 Author Report Share Posted 27 januari 2024 De designer van mijn LS is waarschijnlijk al overleden Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 46 minutes ago, carl said: De meetresultaten met de TAD en MA lijken behoorlijk op elkaar in het laag. In het hoog loopt de MA sneller af dan de TAD. Ik heb een oude test van de MA gevonden en daar blijkt dat niet het geval. Ik vermoed dat de ferrofluid wat uitgedroogd is door veroudering. En natuurlijk heeft Walt gelijk als hij zegt dat het uiteindelijk maar een normale rechthoekige ruimte is. Alleen zijn de dimensies wat lastig wat laagproblemen oplevert.Verder ben ik het wel met het verhaal van Walt eens. Ik kan met deze ruimte gelukkig zijn, maar ik streef naar meer. Verschillende oplossingen zijn mogelijk: - een LS die een stuk minder problemen heeft met de ruimte zoals de Spatial. Natuurkundig ziet die luidspreker de dimensies van de kamer kennelijk niet cq een stuk minder. Ik heb ze gehoord en met deze LS krijg je dezelfde ervaring als met een elektrostaat (vandaar ook Toines interesse voor deze LS). - een Helmholz resornator. In extremo denk ik dan aan een loze wand achter mijn luisterpositie. Dat moet je dan wel berekenen. De kosten van deze oplossing zullen erg meevallen. Praktischer is natuurlijk een plate absorber. - DSP: daar zijn we allemaal tegen maar heb je dan wel eens gekeken bij een Martin Logan 11 a. De subwoofer is actief en heeft ruimtecorrectie https://www.martinlogan.com/nl/product/impression-esl-11a Als ik het goed heb wordt het vlies analoog aangestuurd en is het laag digitaal (ik check dat nog even). Daar heb ik geen moeite mee. Een combinatie van deze oplossingen is natuurlijk ook mogelijk. Een woofer die onderin een electrostaat zit gebouwd zal altijd een ander timbre hebben, dan een het electrostaat-deel. Wil je dat? Ik heb er meerdere gehoord. Een grote Final full range klonk prima in Huizen. Afgezien van een laagprobleem in een kleine-, bijna vierkante kamer. En hij kost 13.000 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari 2024 Author Report Share Posted 27 januari 2024 (edited) Ik ben gewoon wat opties op een rij aan het zetten Wil. De meest gangbare lijkt me de akoestische natuurlijk. Dan kunnen er tenminste veel LS in de kamer. Edited 27 januari 2024 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 1 hour ago, carl said: De designer van mijn LS is waarschijnlijk al overleden Jack. Die van mij zeker. Zolang de luidspreker units leverbaar zijn, kunnen ze gerepareerd worden. En zelfs daarna zijn er mogelijkheden. Bij meer merken is de oorspronkelijke ontwerper is overleden Iemand anders neemt de service over. Neem b.v. het merk Translator van Hans Baan. Ronald van Eijk kan ze repareren en restaureren met de juiste materialen. Verder lijk MA me geen eenmansbedrijfje waarbij de kennis is verloren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 1 hour ago, carl said: Ik ben gewoon wat opties op een rij aan het zetten Wil. De meest gangbare lijkt me de akoestische natuurlijk. Dan kunnen er tenminste veel LS in de kamer. Aan hoeveel luidsprekers denk je ongeveer, mijn beste? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 Zoiets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 Een dip kun je met dsp nooit omhoog halen. Je kunt alleen een piek dempen. Met een basstrap wordt de staande golf min of meer opgeheven, dus de dip wordt ook minder. De metingen in mijn kamer zagen er ook zo dramatisch uit. Niet vreemd, omdat de afmetingen min of mee gelijk zijn. Op de afgeschuinde dakvlakken boven 1,2 m na. Uiteindelijk bleek voor de Watt Puppy's de dwarse opstelling met basstraps de enige oplossing. Toch denk ik dat het bij Carl op te lossen moet zijn. Onrustig klinkt het meestal in het midden en hoog. Dat is op te lossen door de zijwanden, plafond en vloer aan te pakken. Dan een paar basstraps er bij voor het laag en het zou prima moeten klinken. Ik denk wél dat gesloten luidsprekers beter in de ruimte passen dan bassreflex. Of met passieve radiatoren. Maar vooral niet te groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari 2024 Author Report Share Posted 27 januari 2024 (edited) Net Roger hier op bezoek gehad. We hebben de TAD ME 1 een stuk dichter bij de achterwand geplaatst. Je wil niet weten wat je hoort die TADs ME 1 klinken nu werkelijk fantastisch. Ik vond ze eerst wat nerveus klinken waarschijnlijk door een tekort aan fundament. Nu is alles in balans en dan het beeld …… Nu komen ze zeker in aanmerking om mijn volgende LS te worden. Toch zal eerst de staande golf aangepakt moeten worden. Roger was daar overigens een stuk milder over. Kortom @Edje ik kan je aankoop van de TADs volgen. Edited 27 januari 2024 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 3 hours ago, Bebatoli said: Zoiets? Wouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 50 minutes ago, carl said: Net Roger hier op bezoek gehad. We hebben de TAD ME 1 een stuk dichter bij de achterwand geplaatst. Je wil niet weten wat je hoort die TADs ME 1 klinken nu werkelijk fantastisch. Ik vond ze eerst wat nerveus klinken waarschijnlijk door een tekort aan fundament. Nu is alles in balans en dan het beeld …… Nu komen ze zeker in aanmerking om mijn volgende LS te worden. Toch zal eerst de staande golf aangepakt moeten worden. Roger was daar overigens een stuk milder over. Kortom @Edje ik kan je aankoop van de TADs volgen. Wanneer de luidsprekers een stuk dichter naar de achterwand gaan, kan de luisterstoel ook een stuk opschuiven. In het midden van de kamer is de staande golf vrijwel afwezig. En dichter bij het midden ook minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari 2024 Author Report Share Posted 27 januari 2024 Ik ga dat zeker nog proberen Hans - bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 27 januari 2024 Report Share Posted 27 januari 2024 (edited) Beetje apart weer, er zit toch geen lijm tussen speakers en grond of je stoel en de grond, juist als er issues met de akoestiek zijn moet je blijven schuiven tot het goed is… speakers en akoestiek moeten samen werken, je moet het als 1 geheel zien, goed opgesteld heb je ineens vele malen minder akoestische maatregelen nodig. Edited 27 januari 2024 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts