carl Posted 27 januari Author Report Share Posted 27 januari (edited) Helemaal gelijk Walt. Er is best wat geschoven deze week, maar ze hadden nog niet zo dicht bij de muur gestaan. Helaas bij een bepaalde frequentie blijft er toch een bepaald probleem. Ik vrees toch dat er iets aan de ruimte gedaan moet worden. Ik heb nu wel wat meer ruimte achter de luisterstoel voor kasten a la Hans (big smile). Overigens heb ik nu “picture of Heath” aanstaan. De dynamiek spat er werkelijk af: de versterker vreet de LS als het ware op (kwaliteit versterker en geen aanzwellend laag (de opname). Edited 27 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 27 januari Report Share Posted 27 januari 2 hours ago, Hans van Liempd said: Wanneer de luidsprekers een stuk dichter naar de achterwand gaan, kan de luisterstoel ook een stuk opschuiven. In het midden van de kamer is de staande golf vrijwel afwezig. En dichter bij het midden ook minder. Over welke staande golf heb je het nu? Die van 28 Hz of die van 56 Hz? Die van 28 is in het midden het zwakst, maar die van 56 juist het sterkst. Zoek het optimale punt zou ik zeggen. Overigens vond ik -net als Sodejuu- het laag bij Carl ook niet zo storend. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari Author Report Share Posted 27 januari (edited) De Speakers weer iets naar buiten gezet. Ik heb nu voor het eerst “Keith do not go” goed Leo. klinkt zo’n beetje als bij Hans. Overigens als je de stoel verplaatst zit het probleem ergens anders. Begrijp ik nu goed dat je een Helmholz pas kan maken als je weet welke LS je Luidsprekers hebt gekocht. Ik zoek eigenlijk iemand als dit bedrijf https://klang-architektur.de/bass_xt2-mdf-helmholtzresonator/ Edited 27 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 januari Report Share Posted 27 januari (edited) 17 minutes ago, carl said: De Speakers weer iets naar buiten gezet. Ik heb nu voor het eerst “Keith do not go” goed Leo. Wat valt daar "goed" aan te doen @carl ? Je gaat niet voor élke opname met luidsprekers sjouwen? Zet ze dan op wieltjes #knettergek #audiofielen Edited 27 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 januari Report Share Posted 27 januari Ja dat klopt wel maar zou toch wel de staande golf eerst aanpakken. Natuurlijk helpt schuiven maar je blijft dan altijd met de beperking van je ruimte zitten. Pak je die aan dan is er ineens wel heel veel meer mogelijk. Als ik een voorspelling mag doen zie ik de ESL's nog wel terug keren in die ruimte maar dan eerst de boel goed krijgen. De wand achter de luisterplek is een grote oppervlakte waar best nog wel het een en ander mogelijk is. daar verwacht ik echt nog wel een verbetering in. Verder wat aankleding in de ruimte helpt ook. Je zou voor de luisterplek namelijk ook een bankje neer kunnen zetten. Dat doet ook vaak nog wel het een en ander. De ruimte is nu wel erg leeg nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 27 januari Report Share Posted 27 januari 6 minutes ago, kappa7 said: Ja dat klopt wel maar zou toch wel de staande golf eerst aanpakken. Natuurlijk helpt schuiven maar je blijft dan altijd met de beperking van je ruimte zitten. Pak je die aan dan is er ineens wel heel veel meer mogelijk. Als ik een voorspelling mag doen zie ik de ESL's nog wel terug keren in die ruimte maar dan eerst de boel goed krijgen. De wand achter de luisterplek is een grote oppervlakte waar best nog wel het een en ander mogelijk is. daar verwacht ik echt nog wel een verbetering in. Verder wat aankleding in de ruimte helpt ook. Je zou voor de luisterplek namelijk ook een bankje neer kunnen zetten. Dat doet ook vaak nog wel het een en ander. De ruimte is nu wel erg leeg nog. Bijvoorbeeld een grote open boekenkast, met boeken die er omgedraaid in staan. Of eenzelfde soort platenkast. Wel van akoestisch hout gemaakt natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari Author Report Share Posted 27 januari (edited) 1 hour ago, Tubejack said: Wat valt daar "goed" aan te doen @carl ? Je gaat niet voor élke opname met luidsprekers sjouwen? Zet ze dan op wieltjes #knettergek #audiofielen Ik probeer natuurlijk de meest optimale luidspreker positie te vinden Jack. Gaat allemaal erg ontspannen overigens. Edited 27 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 januari Author Report Share Posted 27 januari 49 minutes ago, kappa7 said: Ja dat klopt wel maar zou toch wel de staande golf eerst aanpakken. Dat is zeker mijn bedoeling George. Ik heb nu in ieder geval een meting. De idee van die de Duitse site van een combinatie van een Helmholz en daarop een bassabsorber is trouwens niet slecht. De LS is de volgende stap. Een dipool sprak me inderdaad wel aan trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 7 hours ago, carl said: Ik probeer natuurlijk de meest optimale luidspreker positie te vinden Jack. Gaat allemaal erg ontspannen overigens. Zeg 10 favoriete opnames, en daar de "gemiddelde" luisterpositie mee bepalen. Ga je ook in deze ruimte digitaal spelen, dan wordt het m.i. nog een stuk moeilijker vanwege de toename van het laag bij digitaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 9 hours ago, carl said: Helemaal gelijk Walt. Er is best wat geschoven deze week, maar ze hadden nog niet zo dicht bij de muur gestaan. Helaas bij een bepaalde frequentie blijft er toch een bepaald probleem. Ik vrees toch dat er iets aan de ruimte gedaan moet worden. Ik heb nu wel wat meer ruimte achter de luisterstoel voor kasten a la Hans (big smile). Overigens heb ik nu “picture of Heath” aanstaan. De dynamiek spat er werkelijk af: de versterker vreet de LS als het ware op (kwaliteit versterker en geen aanzwellend laag (de opname). Ligt het niet een beetje aan langdurig gewend aan je oude luidsprekers? Als je op beurzen rondloopt hoor ik altijd veel mensen die vinden dat het bij hen thuis veel beter klinkt. Als ik dan bij hen ga luisteren sta ik versteld van hun luister blindheid. Ze zijn zo gewend geraakt aan hun systeem dat ze de fouten van dat systeem beschouwen als de beste weergave. Meten is allemaal leuk, maar ik vraag me wel af of dit een oplossing is. Zelf zou ik me meer focussen op of wat je hoort de werkelijkheid benaderd. Is die piano echt, hoor je het orkest zoals je het in een concertzaal hoort. Is de klankkleur van een luidspreker wat je aanspreekt? Zou het systeem passen in je luisterruimte (hele grote systemen hebben veel ruimte nodig)? En voor mij spreekt het uiterlijk ook nog een beetje mee.... Maar goed ik heb makkelijk praten, mijn zoektocht is redelijk ten einde met mijn huidige set. Die voldoet aan wat ik wil horen, is zeker niet perfect, maar hoor wel terug van luisteraars dat men het niet kan begrijpen dat een breedband luidspreker en een laag vermogen versterker zo goed kan klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari Dan heb jij het zo te lezen nog "makkelijk". Je speelt alleen digitaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 46 minutes ago, Tubejack said: Dan heb jij het zo te lezen nog "makkelijk". Je speelt alleen digitaal. Yep, meer dan genoeg uitdagingen…zelfs cd spelers verschillen enorm onderling. Aan de andere kant, mijn luisterruimte heeft wel heel goed uitgepakt. Wat een onmogelijk project leek is een hele mooie ruimte geworden. Moet alleen nog iets verzinnen aan hele koude dagen, dan is warm krijgen en houden ingewikkeld. Wellicht infrarood paneel, of een pelletkachel.. Airco die verwarmt duurt te lang voor het aangenaam luisteren is..(huidige situatie) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari In de winter gewoon andere hobbies oppakken, zo doe ik het hier ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 38 minutes ago, Walt said: In de winter gewoon andere hobbies oppakken, zo doe ik het hier ook! Tja, muziek luisteren is toch wel heel belangrijk… zeker omdat ik een aantal maanden per jaar niet thuis ben… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 2 hours ago, pjotr27 said: Ligt het niet een beetje aan langdurig gewend aan je oude luidsprekers? Als je op beurzen rondloopt hoor ik altijd veel mensen die vinden dat het bij hen thuis veel beter klinkt. Als ik dan bij hen ga luisteren sta ik versteld van hun luister blindheid. Ze zijn zo gewend geraakt aan hun systeem dat ze de fouten van dat systeem beschouwen als de beste weergave. Meten is allemaal leuk, maar ik vraag me wel af of dit een oplossing is. Zelf zou ik me meer focussen op of wat je hoort de werkelijkheid benaderd. Is die piano echt, hoor je het orkest zoals je het in een concertzaal hoort. Is de klankkleur van een luidspreker wat je aanspreekt? Zou het systeem passen in je luisterruimte (hele grote systemen hebben veel ruimte nodig)? En voor mij spreekt het uiterlijk ook nog een beetje mee.... Maar goed ik heb makkelijk praten, mijn zoektocht is redelijk ten einde met mijn huidige set. Die voldoet aan wat ik wil horen, is zeker niet perfect, maar hoor wel terug van luisteraars dat men het niet kan begrijpen dat een breedband luidspreker en een laag vermogen versterker zo goed kan klinken. Dat is mijn stokpaardje: ervaring opdoen met akoestische live-muziek. Als je daar veel ervaring mee hebt en het is je gegeven klanken te kunnen onthouden, dan is het nog moeilijk genoeg om een set samen te stellen. Ik vrees dat slechts weinig highend-ers hieraan voldoen. Bewust begin ik hier niet vaak over, want velen willen dat niet graag horen. Heb je voornoemde ervaringen en kunde niet, dan lijkt het mij haast onmogelijk om een set samen te stellen. Want, wat zou dan je referentie zijn.? Je bent dan bezig met MyFi. Maar prima, als iemand dat leuk vind. Gewoon doen, het is maar een hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 1 hour ago, Walt said: In de winter gewoon andere hobbies oppakken, zo doe ik het hier ook! De winter is juist de tijd van het jaar om muziek te luisteren. In de zomer zijn er zo veel andere dingen waar je druk mee kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 1 hour ago, Jongensdroom said: Dat is mijn stokpaardje: ervaring opdoen met akoestische live-muziek. Als je daar veel ervaring mee hebt en het is je gegeven klanken te kunnen onthouden, dan is het nog moeilijk genoeg om een set samen te stellen. Ik vrees dat slechts weinig highend-ers hieraan voldoen. Bewust begin ik hier niet vaak over, want velen willen dat niet graag horen. Heb je voornoemde ervaringen en kunde niet, dan lijkt het mij haast onmogelijk om een set samen te stellen. Want, wat zou dan je referentie zijn.? Je bent dan bezig met MyFi. Maar prima, als iemand dat leuk vind. Gewoon doen, het is maar een hobby. Klopt. Maar ik ben ook al heel lang bezig met Audio…en heb veel gehoord. Zowel concerten als sets. Op zich is alles prima, of het goedkoop of duur is. Mits het maar geen irritaties oproept… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 5 hours ago, pjotr27 said: Ligt het niet een beetje aan langdurig gewend aan je oude luidsprekers? Als je op beurzen rondloopt hoor ik altijd veel mensen die vinden dat het bij hen thuis veel beter klinkt. Als ik dan bij hen ga luisteren sta ik versteld van hun luister blindheid. Ze zijn zo gewend geraakt aan hun systeem dat ze de fouten van dat systeem beschouwen als de beste weergave. Meten is allemaal leuk, maar ik vraag me wel af of dit een oplossing is. Zelf zou ik me meer focussen op of wat je hoort de werkelijkheid benaderd. Is die piano echt, hoor je het orkest zoals je het in een concertzaal hoort. Is de klankkleur van een luidspreker wat je aanspreekt? Zou het systeem passen in je luisterruimte (hele grote systemen hebben veel ruimte nodig)? En voor mij spreekt het uiterlijk ook nog een beetje mee.... Maar goed ik heb makkelijk praten, mijn zoektocht is redelijk ten einde met mijn huidige set. Die voldoet aan wat ik wil horen, is zeker niet perfect, maar hoor wel terug van luisteraars dat men het niet kan begrijpen dat een breedband luidspreker en een laag vermogen versterker zo goed kan klinken. Ben het hier 100% mee eens. De verstokten noem ik ze. Die zijn zo gewend aan hun huidige geluid dat alles slechter klinkt in hun oren. Dat wordt niet geholpen omdat ze altijd dezelfde muziek draaien en daarnaast nooit naar live muziek luisteren. Zo wordt een referentie gevormd die niets meer met werkelijkheidsweergave van doen heeft. Als je daar gelukkig mee bent prima, maar het zoeken naar iets anders is daarmee tot mislukken gedoemd en volgens mij is dit ook de gruwel van elke audio winkelier. Kijken, kijken (luisteren, luisteren) en niet kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari On 27-1-2024 at 11:02, carl said: De meetresultaten met de TAD en MA lijken behoorlijk op elkaar in het laag. In het hoog loopt de MA sneller af dan de TAD. Ik heb een oude test van de MA gevonden en daar blijkt dat niet het geval. Ik vermoed dat de ferrofluid wat uitgedroogd is door veroudering. En natuurlijk heeft Walt gelijk als hij zegt dat het uiteindelijk maar een normale rechthoekige ruimte is. Alleen zijn de dimensies wat lastig wat laagproblemen oplevert.Verder ben ik het wel met het verhaal van Walt eens. Ik kan met deze ruimte gelukkig zijn, maar ik streef naar meer. Verschillende oplossingen zijn mogelijk: - een LS die een stuk minder problemen heeft met de ruimte zoals de Spatial. Natuurkundig ziet die luidspreker de dimensies van de kamer kennelijk niet cq een stuk minder. Ik heb ze gehoord en met deze LS krijg je dezelfde ervaring als met een elektrostaat (vandaar ook Toines interesse voor deze LS). - een Helmholz resornator. In extremo denk ik dan aan een loze wand achter mijn luisterpositie. Dat moet je dan wel berekenen. De kosten van deze oplossing zullen erg meevallen. Praktischer is natuurlijk een plate absorber. - DSP: daar zijn we allemaal tegen maar heb je dan wel eens gekeken bij een Martin Logan 11 a. De subwoofer is actief en heeft ruimtecorrectie https://www.martinlogan.com/nl/product/impression-esl-11a Als ik het goed heb wordt het vlies analoog aangestuurd en is het laag digitaal (ik check dat nog even). Daar heb ik geen moeite mee. Een combinatie van deze oplossingen is natuurlijk ook mogelijk. Ik weet niet wat voor meting dat van de MA is geweest, maar meestal wordt er van dichtbij gemeten. Dan zijn de meeste luidsprekers wel redelijk recht, maar op de luister positie gemeten vallen heel veel luidsprekers in het hoog af. Ik neem aan dat de rew meting vanaf de luister positie is gemaakt. de tad heeft een berillium tweeter welke samen met de midden toner in een coax opstelling is gebouwd. Daardoor heeft de tad een betere afstraling dan de meeste andere luidsprekers. Vandaar ook de enorme detaillering die op de luister positie in stand blijft itt veel andere luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari wha qua metingen op de luisterposite zal dat echt geen verschil maken en vergeet niet dat de focus nu op het laag ligt in de ruimte en dan lijken de beide speakers wel erg op elkaar. Namelijk geen laag en kan dus ook niet de resonantie frequentie aanstoten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari De TAD's hebben bij 56 Hz nog heel wat power, je zou er eens naar moeten luisteren om te ervaren. Dit is geen standaard monitor luidspreker op dat vlak. Mij is opgevallen dat veel luidsprekers op de luisterplek een heel andere meting laten zien dan van dichtbij (1m), doorgaans met afvallend hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 35 minutes ago, Edje2 said: De TAD's hebben bij 56 Hz nog heel wat power, je zou er eens naar moeten luisteren om te ervaren. Dit is geen standaard monitor luidspreker op dat vlak. Mij is opgevallen dat veel luidsprekers op de luisterplek een heel andere meting laten zien dan van dichtbij (1m), doorgaans met afvallend hoog. Daarom moet je meten op de plek waar je oren zitten, in de luisterstoel. Niet, waar je niet zit! Dan kun je net zo goed op de gang staan met je microfoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari Ja dat snap ik ook wel, maar fabrikanten meten hun luidsprekers in een dode kamer op 1 meter. Dan heb je geen last van de akoestiek. Als je op de luisterplek meet ziet de meting er al heel anders uit. Dus als je een REW (luisterstoel) meting vergelijkt met een plaatje van de fabrikant gaat het mank. Carl stelt adhv de REW meting van zijn oude luidspreker dat de ferrofluid uitgedroogd is omdat de speaker afval laat zien in het hoog. Ik zeg dat dat zomaar door de meting kan komen. je die meting nog Carl? Tover hem eens op het scherm? Bij de metingen bij mij thuis van TAD is deze bijna lineaal recht op 1 meter, maar ook op de luisterplek zie ik hoog afval boven 11.000 Hz Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 28 januari Report Share Posted 28 januari 1 minute ago, Edje2 said: Ja dat snap ik ook wel, maar fabrikanten meten hun luidsprekers in een dode kamer op 1 meter. Dan heb je geen last van de akoestiek. Als je op de luisterplek meet ziet de meting er al heel anders uit. Dus als je een REW (luisterstoel) meting vergelijkt met een plaatje van de fabrikant gaat het mank. Carl stelt adhv de REW meting van zijn oude luidspreker dat de ferrofluid uitgedroogd is omdat de speaker afval laat zien in het hoog. Ik zeg dat dat zomaar door de meting kan komen. je die meting nog Carl? Tover hem eens op het scherm? Bij de metingen bij mij thuis van TAD is deze bijna lineaal recht op 1 meter, maar ook op de luisterplek zie ik hoog afval boven 11.000 Hz Bovendien kan je nog wel de vraag stellen hoeveel Carl daarvan kan horen… zeker als je wat ouder bent. Boven de 50 jaar horen de meeste mensen al niets meer boven de 12khz Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 januari Author Report Share Posted 28 januari 10 hours ago, Tubejack said: Zeg 10 favoriete opnames, en daar de "gemiddelde" luisterpositie mee bepalen. Zo werk ik inderdaad Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts