carl Posted 29 januari Author Report Share Posted 29 januari (edited) 2 minutes ago, pjotr27 said: Ik heb best een tijd ook Ocos kabel gebruikt met een Sansui AU-719. Die is zeker niet verkeerd. Maar op mijn buizenversterker is het een stuk minder mooi, mijn Pel Audio die ik nog had liggen is daar een stuk muzikaler en homogener op als de Ocos. Wellicht heeft Carl nog zijn oude kabels liggen? Het is zo omgebouwd... Ik heb voor de huiskamer nog LS kabel nodig. Die kan ik eerst beneden proberen Pjotr. Ik heb er binnenkort een laag rack bij. Die kan ik wel eens tussen de LS proberen. Ik denk overigens niet dat het voor de staande golf uitmaakt. Edited 29 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari Author Report Share Posted 29 januari 3 hours ago, Tubejack said: Ik ben het met @Edje2 eens, ik vermoed ook, dat deze zoektocht jaren gaat duren. Mijn probleem is het laag ten gevolge van roommodes Jack. Als ik dat oplos is een luidspreker geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 15 minutes ago, carl said: Net is Rob Poels de TADs komen ophalen. Omdat hij het voor zichzelf wilde weten had hij een zeer potente Soulnote geïntegreerde versterker meegenomen - nagenoeg hetzelfde resultaat voor wat betreft het laag. Ik zou mijn Conrad Johnson wat geluid betreft niet willen ruilen voor de Soulnote - klinkt een stuk natuurlijker. Wat trouwens de dempingsfactor is van de Conrad Johnson is me niet duidelijk. Misschien kan Jack het uitrekenen. Rob Poels had er trouwens begrip voor dat ik de TADs niet kocht. We gingen ook goed uit elkaar - aardige vent. Ik moet gewoon iemand hebben die me met het laagprobleem kan helpen en eventueel een Helmholz kan verzorgen. Als iemand iemand kent graag het adres. De dempingsfactor van de Premier 11 is 16. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari (edited) 26 minutes ago, carl said: Net is Rob Poels de TADs komen ophalen. Omdat hij het voor zichzelf wilde weten had hij een zeer potente Soulnote geïntegreerde versterker meegenomen - nagenoeg hetzelfde resultaat voor wat betreft het laag. Ik zou mijn Conrad Johnson wat geluid betreft niet willen ruilen voor de Soulnote - klinkt een stuk natuurlijker. Wat trouwens de dempingsfactor is van de Conrad Johnson is me niet duidelijk. Misschien kan Jack het uitrekenen. Rob Poels had er trouwens begrip voor dat ik de TADs niet kocht. We gingen ook goed uit elkaar - aardige vent. Ik moet gewoon iemand hebben die me met het laagprobleem kan helpen en eventueel een Helmholz kan verzorgen. Als iemand iemand kent graag het adres. foutje... Edited 29 januari by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 25 minutes ago, carl said: Net is Rob Poels de TADs komen ophalen. Omdat hij het voor zichzelf wilde weten had hij een zeer potente Soulnote geïntegreerde versterker meegenomen - nagenoeg hetzelfde resultaat voor wat betreft het laag. Ik zou mijn Conrad Johnson wat geluid betreft niet willen ruilen voor de Soulnote - klinkt een stuk natuurlijker. Wat trouwens de dempingsfactor is van de Conrad Johnson is me niet duidelijk. Misschien kan Jack het uitrekenen. Rob Poels had er trouwens begrip voor dat ik de TADs niet kocht. We gingen ook goed uit elkaar - aardige vent. Ik moet gewoon iemand hebben die me met het laagprobleem kan helpen en eventueel een Helmholz kan verzorgen. Als iemand iemand kent graag het adres. Rivasono komt het werk toch afmaken? Dat lijkt me voor de hand liggend, of heb ik iets gemist? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 25 minutes ago, carl said: Net is Rob Poels de TADs komen ophalen. Omdat hij het voor zichzelf wilde weten had hij een zeer potente Soulnote geïntegreerde versterker meegenomen - nagenoeg hetzelfde resultaat voor wat betreft het laag. Ik zou mijn Conrad Johnson wat geluid betreft niet willen ruilen voor de Soulnote - klinkt een stuk natuurlijker. Wat trouwens de dempingsfactor is van de Conrad Johnson is me niet duidelijk. Misschien kan Jack het uitrekenen. Rob Poels had er trouwens begrip voor dat ik de TADs niet kocht. We gingen ook goed uit elkaar - aardige vent. Ik moet gewoon iemand hebben die me met het laagprobleem kan helpen en eventueel een Helmholz kan verzorgen. Als iemand iemand kent graag het adres. Rivasono komt het werk toch afmaken? Dat lijkt me voor de hand liggend, of heb ik iets gemist? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 26 minutes ago, carl said: Ik heb voor de huiskamer nog LS kabel nodig. Die kan ik eerst beneden proberen Pjotr. Ik heb er binnenkort een laag rack bij. Die kan ik wel eens tussen de LS proberen. Ik denk overigens niet dat het voor de staande golf uitmaakt. Ik zou maar eens kabel wisselen… heb zelf weleens luidsprekerkabels gehad waar het laag echt afschuwelijk mee klonk… kleine moeite en je weet meteen dat je die kan uitsluiten mocht het niets uitmaken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari Just now, Edje2 said: De dempingsfactor van de Premier 11 is 16. Dat lijkt me voldoende voor een strak laag Ed. Ik ben het eens met Thingman laat Rivasono zijn werk afmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 11 minutes ago, Tubejack said: Dat lijkt me voldoende voor een strak laag Ed. Ik ben het eens met Thingman laat Rivasono zijn werk afmaken. Dat moet zeker voldoende zijn, maar dan wel met de juist luidspreker. Sommige speakers vragen nu eenmaal een heel hoge dempingsfactor om tot het beste resultaat te komen. Wil niet zeggen dat het zonder slecht kan klinken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 13 minutes ago, pjotr27 said: Ik zou maar eens kabel wisselen… heb zelf weleens luidsprekerkabels gehad waar het laag echt afschuwelijk mee klonk… kleine moeite en je weet meteen dat je die kan uitsluiten mocht het niets uitmaken Te laat, de speakers zijn al weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 9 minutes ago, Edje2 said: Dat moet zeker voldoende zijn, maar dan wel met de juist luidspreker. Sommige speakers vragen nu eenmaal een heel hoge dempingsfactor om tot het beste resultaat te komen. Wil niet zeggen dat het zonder slecht kan klinken! Dat ben ik met je eens, maar dat had ik al eerder in dit topic geschreven. Pas als de ruimte akoestisch goed is verder kijken. Laat Rivasono zijn werk afmaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 1 hour ago, Edje2 said: De dempingsfactor van de Premier 11 is 16. Volgens mij heeft Carl niet die Premier 11, maar een geïntegreerde versterker. Hoe is die dempingsfactor van 16 bepaald? Aan 8 ohm? En bij welke frequentie? Bij 1000Hz? Je moet hem bij 58 Hz weten. En volgens mij is 16 nou niet bepaald een hoge waarde. Mijn transistor versterker heeft >1000 bij 100Hz. Gelukkig laten de metingen wel zien dat het een akoestiek probleem is. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari Nee, Carl heeft aparte voor- en eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari (edited) 13 minutes ago, leobus said: Volgens mij heeft Carl niet die Premier 11, maar een geïntegreerde versterker. Hoe is die dempingsfactor van 16 bepaald? Aan 8 ohm? En bij welke frequentie? Bij 1000Hz? Je moet hem bij 58 Hz weten. En volgens mij is 16 nou niet bepaald een hoge waarde. Mijn transistor versterker heeft >1000 bij 100Hz. Gelukkig laten de metingen wel zien dat het een akoestiek probleem is. groet, Leobus Ik denk van wel: Daarnaast is een dempingsfactor bij een buizenversterker toch echt wat anders als bij een transistor. Er zijn buizenversterkers met een lage dempingsfactor welke een luidspreker echt onder controle kan houden. Sommige 300B versterkers bijvoorbeeld, terwijl die zowel kwa dempingsfactor als vermogen (8W) nisk voorstellen. De uitgangstrafo speelt daar een belangrijke rol in. Deze is namelijk in staat een enorme hoeveelheid energie op te nemen en weer af te geven. Als die goed op de versterkerschakeling is afgestemd kan dat heel erg goed gaan. De dempingsfactor heb ik zelf berekend uit de meetresultaten van de premier 11a, die doet om de 0,5 ohm. aanvulling: ik heb zelf ook de ervaring dat een buizenversterker vaak niet de demping levert die je nodig hebt. Dan gaat een transistor vaak net een stap verder. Een buizenbak die echt controle heeft is vaak enorm met heel veel buizen erin. Moet je ook maar zin in en plek voor hebben. Edited 29 januari by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari (edited) . Edited 29 januari by Edje2 dubbel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 2 hours ago, carl said: Mijn probleem is het laag ten gevolge van roommodes Jack. Als ik dat oplos is een luidspreker geen probleem. Je mag mijn Canare luidsprekerkabel lenen. Die kosten overigens geen drol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari Author Report Share Posted 29 januari (edited) Cock heeft me net gebeld omdat hij zich ergerde aan de beweringen op het forum. Hij zegt dat Ocos kabel met buizen geen probleem is. Hij heeft zelfs 17 meter Ocos liggen bij Barca Nova. Vanmorgen een Soulnote versterker geprobeerd in mijn set en dat was geen verbetering voor wat betreft het laag ten opzichte van de Conrad Johnson. Het probleem zit ook niet bij de LS kabels. Ik heb een louter akoestisch probleem veroorzaakt door de dimensies van de ruimte. Ik denk dat ik de oplossing moet zoeken in het aanpassen van de dimensies van de ruimte en/of een of meer Helmholz resornatoren. Dat kan ik helaas niet zelf. Edited 29 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari Author Report Share Posted 29 januari (edited) 3 hours ago, thingman said: Rivasono komt het werk toch afmaken? Dat lijkt me voor de hand liggend, of heb ik iets gemist? Dat moet ik nog zien Toine. Hij suggereerde https://www.hansaudio.nl/product/mcintosh-mq112/ Edited 29 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari (edited) 46 minutes ago, carl said: Dat moet ik nog zien Toine. Hij suggereerde https://www.hansaudio.nl/product/mcintosh-mq112/ Waarom niet? Klein stukje uit de Ijzersterke tekst "In plaats van tijd te verspillen aan geklungel met je systeem of kamer, kun je de controle over je geluid overnemen met de MQ112 Environmental Equalizer en meer tijd besteden aan het luisteren naar je muziek." Edited 29 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari 36 minutes ago, carl said: Hij zegt dat Ocos kabel met buizen geen probleem is. Hij heeft zelfs 17 meter Ocos liggen bij Barca Nova. Toen je de Ocos pas had had je het idee dat de volume knop 5min verder open moest...Zo waren er hier nog een aantal members die dat beweerden. Waar blijft dat signaal dan vraag ik mij af, en bij welke frequenties? Meet voor de gein eens met een L meter de inductie tussen de geleiders dan kom je erachter dat dat meer dan 800mH gaat zijn. Ik heb ze zelf ook gehad weet je nog...bij mij waren ze relatief dun in het laag op een Bryston 4B...Maar op een buis met UGT kan de match daar tussen compleet verdwenen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari Author Report Share Posted 29 januari Toch vond ik bij het vergelijk met de Soulnote de Conrad Johnson echt niet slechter Roots. In beiden gevallen werd de Ocos gebruikt. Ik ga zeker nog wel een keer kabels proberen maar mijn probleem zit gewoon bij de akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari Carl... is het een groot probleem om de set op te pakken en tussen de luidsprekers te zetten? Uiteraard met korte luidsprekerkabels. Dan weet je in ieder geval wat dat doet en zijn die cowboyverhalen weer de lucht uit. Mijn mening is ook, dat de dempingsfactor van een versterker er met lange kabels zeker niet beter op wordt. Maar dat zal zeker niet alles oplossen. Een demo met dikke basstraps misschien wél. Één ding is wel duidelijk... met z'n allen weten we geen oplossing. Iedereen beweerd wat anders, maar ervaring ontbreekt. Over een ander aspect zijn de meeste mensen die bij je hebben geluisterd het wél eens. De akoestiek is nog te kaal en te leeg. IK denk: 1. eerst de akoestiek wat verder dempen. Vooral het plafond. 2. met gesloten luidsprekers een opstelling creëren waarbij de staande golven het kleinst zijn. 3. die staande golven gericht aanpakken met bas-absorbers. 4. passende luidsprekers zoeken 5. genieten... Nu zwalk je alle kanten uit, geholpen door de talloze meningen. Luidsprekers kiezen wanneer de akoestiek verre van af is heeft geen zin. Zet een paar matrassen tegen de wanden, gooi een dikke berber op de vloer en hang provisorisch wat gordijnen tegen de muren. Wat Roger zegt klopt gewoon. Netjes en mooi maken kan daarna. Desnoods met voorzet wanden. Kijk eens op de audioshow in Veldhoven. De laatste keer bij Marco. Een schuin opgesteld gordijn rondom. Of in Tilburg. Rondom gordijnen. Dat is niet voor niks hé. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari Ja, dingen uitsluiten, proberen en dan pas het probleem oplossen...pak 2 rollen steenwol mee in de bouwmarkt en schuif ermee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 januari Author Report Share Posted 29 januari Ik ben info aan het verzamelen Hans en voor mij is dat geen zwalken. Ik check ondertussen wel zaken als een zware versterker. Ik zal dit weekend (verder aan het oppassen) de versterker tussen de LS plaatsen (met kortere kabels natuurlijk). Ik verwacht geen ander resultaat als bij Cock. Gesloten boxen ken ik verder niet met uitzondering van de LS 3/5a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 29 januari Report Share Posted 29 januari Exact, een paar kuub aan steenwol, kost weinig, doet veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts