Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

3 minutes ago, Roots said:

Ja, dingen uitsluiten, proberen en dan pas het probleem oplossen...pak 2 rollen steenwol mee in de bouwmarkt en schuif ermee.

Was ik al van plan Roots.

2 hours ago, carl said:

Dat moet ik nog zien Toine. Hij suggereerde https://www.hansaudio.nl/product/mcintosh-mq112/

Een techneut wist te vertellen dat D-Audio ook equalizers gebruikt. Vroeger haatten wij die dingen toch!?

Maar ik heb nog nooit een slechte demo van D-Audio gehoord. 

11 minutes ago, Jongensdroom said:

Een techneut wist te vertellen dat D-Audio ook equalizers gebruikt. Vroeger haatten wij die dingen toch!?

Ik heb ze nooit nodig gehad Wil. De McIntosh is wel een fraai ding wat zich richt op mijn probleem. Ik heb nog enige hoop in een Helmholz resornator.

2 hours ago, carl said:

Toch vond ik bij het vergelijk met de Soulnote de Conrad Johnson echt niet slechter Roots. In beiden gevallen werd de Ocos gebruikt. Ik ga zeker nog wel een keer kabels proberen maar mijn probleem zit gewoon bij de akoestiek.

Bekabeling komt als laatste. Je kunt er best wat mee, maar om er nou basisproblemen mee op te gaan lossen.

13 minutes ago, Jongensdroom said:

Bekabeling komt als laatste. Je kunt er best wat mee, maar om er nou basisproblemen mee op te gaan lossen.

In dit geval zou de demping door de lange kabels wel eens een deel van de oorzaak kunnen zijn. de set verplaatsen is relatief simpel te doen en dan sluit je dat aspect uit.

19 minutes ago, Hans van Liempd said:

In dit geval zou de demping door de lange kabels wel eens een deel van de oorzaak kunnen zijn. de set verplaatsen is relatief simpel te doen en dan sluit je dat aspect uit.

Lange kabels heb ik even gemist. Nee, die moeten zo kort mogelijk zijn. Lange interlinks zijn minder erg.

16 minutes ago, Walt said:

Daudio heeft bij demo’s altijd een paar dikke rollen steenwol verstopt achter de banners, dat werkt als een trein, wat Rivasono ook zegt. 

Halen die rollen Carl................en vlug 😁.

24 minutes ago, Hans van Liempd said:

Met alle respect Hans, maar het spoel dat in nagenoeg elke luidspreker (behalve breedbandspeakers en ESL's), zit heeft veel meer invloed op de dempingsfactor dan een speakerkabel want die weerstand is in vergelijk nagenoeg nihil. De oorzaak van Carl zijn probleem is 100% zeker zijn akoestiek! 

4 minutes ago, Bebatoli said:

Met alle respect Hans, maar het spoel dat in nagenoeg elke luidspreker (behalve breedbandspeakers en ESL's), zit heeft veel meer invloed op de dempingsfactor dan een speakerkabel want die weerstand is in vergelijk nagenoeg nihil. De oorzaak van Carl zijn probleem is 100% zeker zijn akoestiek! 

Dat klopt natuurlijk ook weer. Maar dat het beter wordt van lange kabels heb ik ook nog nooit gehoord.

9 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat klopt natuurlijk ook weer. Maar dat het beter wordt van lange kabels heb ik ook nog nooit gehoord.

Komaan, wat er bij de meeste bas of bas/mid units overblijft van een hoge dempingsfactor is hooguit 10, en dat komt allemaal door de seriespoel(en) in het cross-over filter.

Enkel bij planar speakers zal de weerstand van een spoel weinig verschil uitmaken omdat de Qes (elekrtische Q-factor) extreem laag is bij deze speakers.

Edited by Bebatoli

Die spoelen in het filter zitten toch gewoon in de speaker impedantie? Alles bij elkaar, dus filter en units geven toch de speakerimpedantie? Meestal 4 of 8 ohm.

En bepaling van de dempingsfactor rekent toch met de speaker impedantie? Plus die van de kabel natuurlijk.

groet,

Leobus

24 minutes ago, leobus said:

Die spoelen in het filter zitten toch gewoon in de speaker impedantie? Alles bij elkaar, dus filter en units geven toch de speakerimpedantie? Meestal 4 of 8 ohm.

En bepaling van de dempingsfactor rekent toch met de speaker impedantie? Plus die van de kabel natuurlijk.

groet,

Leobus

Neen, elk spoel heeft een weerstand en dat staat grotendeels los van de impedantie.

Stel je versterker heeft een interne weerstand van 0,02 Ohm en je speaker is 8 Ohm dan is de dempingsfactor 8/0,02= 400.  Maar in een meerweg systeem zitten er (een) spoel(en) in het filter, zeker voor de laagweergave. Stel dat zo'n spoel nu 0,3 ohm is (en dat is al laag want in realiteit is die vaak hoger) dan bekom je 8 /(0,02 + 0,3)=25. Je luidspreker "ziet" dus een dempingsfactor van 25 en geen 400 meer. 

Edited by Bebatoli

Het gaat natuurlijk over de demping die de bas luidspreker ziet, en dat is de serieschakeling (kring) van versterker-filter-speakerkabel. De spoel van het luidspreker filter zit dus wel degelijk in de kring, en hoe groter de weerstand hiervan des te meer de dempingsfactor wordt verhoogd. Dus wat bebatoli aangeeft klopt 100%.

edit: bebatoli zelf was me voor 

Edited by Edje2

5 minutes ago, Edje2 said:

Het gaat natuurlijk over de demping die de bas luidspreker ziet, en dat is de serieschakeling (kring) van versterker-filter-speakerkabel. De spoel van het luidspreker filter zit dus wel degelijk in de kring, en hoe groter de weerstand hiervan des te meer de dempingsfactor wordt verhoogd. Dus wat bebatoli aangeeft klopt 100%.

edit: bebatoli zelf was me voor 

Bebatoli zegt dat de dempingsfactor wordt verlaagd en jij zegt dat hij wordt verhoogd. Wat is het nu?

groet,

Leobus

1 hour ago, Walt said:

Daudio heeft bij demo’s altijd een paar dikke rollen steenwol verstopt achter de banners, dat werkt als een trein, wat Rivasono ook zegt. 

Als die rollen nog opgerold zijn zal het wellicht iets doen in het laag, maar de frequenties die hier een probleem spelen gaan daar dwars doorheen. Een frequentie wordt pas gedempt als de dikte van het materiaal minimaal 1/4 lambda van de golflengte bedraagt. Bij 56Hz moet je dus minimaal 1,5 meter dik dempingsmateriaal plaatsen, dan hebben we het dus nog niet over 28Hz!
Met alle respect voor de goede bedoelingen, maar laat het akoestisch advies nu aan de expert over. Een flinke staande golf vraagt een heel specifieke oplossing en los je niet met een rolletje isolatiemateriaal op!

7 minutes ago, Edje2 said:

en hoe groter de weerstand hiervan des te meer de dempingsfactor wordt verhoogd. v

Je bedoelt natuurlijk verlaagd

1 minute ago, leobus said:

Bebatoli zegt dat de dempingsfactor wordt verlaagd en jij zegt dat hij wordt verhoogd. Wat is het nu?

groet,

Leobus

Correctie: moet natuurlijk verlaagd zijn, is schrijf foutje.

Kunnen we dit topic, niet prioriteren? Het forum staat inmiddels vol, met Carl's 'akoestische problemen.' 

Waarvan een aantal ervaren forumleden, -die langs geweest zijn- vinden dat het in de praktijk wel mee valt. 

Er staan  genoeg aanbevelingen in dit topic,  die meerdere keren naar voren gebracht zijn die Carl nog zou kunnen proberen.

Zoals testen met korte luidsprekerkabels, akoestische tips, elektronische hulpmiddelen  en het inhuren van een akoestisch expert. 

Van mij mag er een slotje op.  

9 minutes ago, Tubejack said:

Kunnen we dit topic, niet prioriteren? Het forum staat inmiddels vol, met Carl's 'akoestische problemen.' 

Waarvan een aantal ervaren forumleden, -die langs geweest zijn- vinden dat het in de praktijk wel mee valt. 

Er staan  genoeg aanbevelingen in dit topic,  die meerdere keren naar voren gebracht zijn die Carl nog zou kunnen proberen.

Zoals testen met korte luidsprekerkabels, akoestische tips, elektronische hulpmiddelen  en het inhuren van een akoestisch expert. 

Van mij mag er een slotje op.  

Een slotje op?

Vinden je forumgenoten dat wel leuk?

Dit is Carl zijn topic trouwens......

1 hour ago, Tubejack said:

Ik vind de adviezen van de "ervaren" forumleden toch vaak tegenvallen omdat ze vaak tegenstrijdig zijn.

Als Carl het laag niet goed vind wat maakt dan anderen hun mening uit. Het is ontegensprekelijk bewezen (zie metingen Hans) dat Carl een laagprobleem heeft. Maar neen,  jullie brengen Carl vaak nog meer in verwarring, want is het de speakerkabel, de versterker, te weinig vermogen, ....

Just my two cents....

10 hours ago, Bebatoli said:

Komaan, wat er bij de meeste bas of bas/mid units overblijft van een hoge dempingsfactor is hooguit 10, en dat komt allemaal door de seriespoel(en) in het cross-over filter.

Enkel bij planar speakers zal de weerstand van een spoel weinig verschil uitmaken omdat de Qes (elekrtische Q-factor) extreem laag is bij deze speakers.

Ok, maar wanneer je begint met een dempingsfactor van 20 of zo, dan blijft er nóg veel minder over.