Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Bebatoli said:

Ik zal het nog even uitleggen Hans:

Stel je versterker heeft een interne weerstand van 0,4 Ohm en je speaker is 8 Ohm dan is de dempingsfactor 8/0,4= 20.  Maar in een meerweg systeem zitten er (een) spoel(en) in het filter, zeker voor de laagweergave. Stel dat zo'n spoel nu 0,3 ohm is (en dat is al laag want in realiteit is die vaak hoger) dan bekom je 8 /(0,4 + 0,3)=11,4 Je luidspreker "ziet" dus een dempingsfactor van 11,4 en geen 20 meer. Als je dat vergelijkt met een versterker die een dempingsfactor heeft van 800 dan is dat 8 /(0,02 + 0,3)=25. Je ziet dat de grootste invloed op de dempingsfactor het spoel is.

Verder ga ik me niet meer uitlaten in dit topic, het lijkt geen zin te hebben. Het gaat hem voor mij niet om het grote gelijk, neen, ik baseer mijn advies op metingen die Hans gemaakt heeft.

Verder is dit topic te belastend voor mij, vooral mentaal belast het mij. Het blijft nml te veel spoken in mijn hoofd. Dus wens ik Carl het beste met zijn eventuele keuze en hoop dat hij vind wat hij zoekt.

Ik begrijp je verhaal over dempingsfactor heel goed. Dat deze door vanalles voor een groot deel te niet gaat, ook. Kabels hebben daar ook geen grote invloed in. Maar bij onze hobby gaat het soms om kleine verbeteringen. Ik verwacht zeker geen wonder van korte kabels,  maar helpt het al 5%, dan is dat toch meegenomen. 

Ik heb het verhaal hier al eerder geplaatst. Maar het gaat over de gevlochten kabels. Een collega had met veel tijd en moeite een paartje vlak gevlochten kabels gemaakt. Toen zijn ongelovige buurman (natuurkundige op TUE) kwam luisteren, hoorde hij wel verschil. Alhoewel dat volgens zijn theorie niet kon. Hij is daarna gaan rekenen en relativeren. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat de gevlochten kabels de dempingsfactor beter in stand bleef dan met andere kabels met dezelfde doorsnede. Ik heb de man en het rapport wat hij gemaakt heeft niet gezien, dus ik moest mijn collega maar geloven. 

5 hours ago, Edje2 said:

Er zijn nu al 3 top luidsprekers naar binnen gedragen, en er komen er zeker nog meer vermoed ik. 

Als het akoestisch  probleem bij toverslag zou zijn opgelost zou ik zeker de Quad 2812 kopen Ed. Met name de openheid sprak me enorm aan. Waarschijnlijk komt de Spatial hier nog binnen omdat hij geen/minder last heeft van die staande golven. Daarna/daarnaast zet ik sterk in op een akoestische oplossing. Hulp daarbij is altijd welkom.

Edited by carl

Toch doen die LS allemaal iets anders. Het probleem van de Quad zat rond de 80 en bij de TAD iets lager.

Dat is zeker een goede vraag Walt. In ieder geval is mijn ervaring dat Luidspreker vaak heel anders reageren op hun ruimte. 

Staande golven kun je krijgen met elk soort luidspreker, dus ook open baffle en andere dipolen. Zij zijn daarvan niet gevrijwaard: het is een gevolg van de akoestiek en de omvang van de weergaveruimte.

Dan krijg je een opstelling als Hans @Roots. Zo is de kamer niet door RivaSono voor veel kosten ingericht. Ik ga de LS trouwens wel in de andere richting spelen als ik de versterker tussen de LS zet. Puur praktisch en je weet nooit.

De man die me het verhaal over de open Baffle vertelde was natuurkundig onderlegd @Bloom en zeer zeker van zijn zaak. Toine denkt trouwens ook in die richting en heeft me diverse malen op Spatial gewezen.

ik ga trouwens gewoon verder met de zoektocht naar een passieve oplossing. Ik zal niet de enige op de wereld zijn met dit probleem. Suggesties blijven welkom ……

Edited by carl

8 minutes ago, Roots said:

- Het spul van RivaSono ziet er prachtig uit.

- Ik ga mee met Hans...Dingen uitsluiten zo kom je tot het probleem.

-  boven de 125 Hz zal het ook best werken.

- daarom ga ik het weekend de opstelling en de LS kabel vervangen. Ik ga ook bij Werner Ero op bezoek. Hij heeft plate absorbers in een vergelijkbare ruimte.

11 hours ago, Edje2 said:

Ik zou zeggen: schakel een pro in om het probleem aan te pakken, want zo schiet het in elk geval niet op.

Ja Carl, schakel eens een pro in! Zo blijf je maar vertwijfeld ronddraaien.

11 hours ago, Hans van Liempd said:

Heel belangrijk daarin is, dat de grondtonen de boventonen met elkaar in fase worden weergegeven. Anders heb je een aparte en in tijd verschoven weergave van kast en snaren (als je begrijpt wat ik bedoel).

Grondtonen zijn de basis van muziek Hans. Je kunt dat zien als de heipalen van een huis. 

Maar niet altijd wordt de grondtoon van het akkoord in de bas gelegd. Dan zou je een heel zwaar klinkend arrangement krijgen.

Ondanks dat, is elke bas-partij zeer voornaam. Alleen al omdat een bas, ondanks voornoemde uitleg, meestal de laagste toon speelt.

De meeste instrumenten spelen 1 á 2 octaven hoger.

Bij jou spelen ze nu super strak, vol, diep, enz. 

30 minutes ago, Jongensdroom said:

Ja Carl, schakel eens een pro in! Zo blijf je maar vertwijfeld ronddraaien.

Er loopt een spoor Wil.

57 minutes ago, carl said:

-  boven de 125 Hz zal het ook best werken.

- daarom ga ik het weekend de opstelling en de LS kabel vervangen. Ik ga ook bij Werner Ero op bezoek. Hij heeft plate absorbers in een vergelijkbare ruimte.

Hint: Werner woont niet ver van mij Carl.

5 minutes ago, carl said:

Er loopt een spoor Wil.

Dat is goed om te lezen. Ik hoop dat je hier meteen laat weten wat daar uitkomt. Iedereen leeft erg mee. 

Zo zeer, dat sommigen het niet meer aan kunnen.

Ik ben alleen bang, dat je je ontzettend gaat vervelen als de zaak naar voldoening speelt!?
Als alternatief, zou je daarna muziek kunnen gaan beluisteren 😉.

2 hours ago, Bloom said:

Staande golven kun je krijgen met elk soort luidspreker, dus ook open baffle en andere dipolen. Zij zijn daarvan niet gevrijwaard: het is een gevolg van de akoestiek en de omvang van de weergaveruimte.

Ze stoten de ruimte toch anders aan!?

Ik laat het zeker weten Wil. Met de Quads heb ik erg van de muziek genoten alleen leverden een paar nummers problemen op. Eigenlijk hetzelfde met de MA. Dus muziek luisteren lukt nog wel. 

1 hour ago, carl said:

Dan krijg je een opstelling als Hans @Roots. Zo is de kamer niet door RivaSono voor veel kosten ingericht. Ik ga de LS trouwens wel in de andere richting spelen als ik de versterker tussen de LS zet. Puur praktisch en je weet nooit.

De man die me het verhaal over de open Baffle vertelde was natuurkundig onderlegd @Bloom en zeer zeker van zijn zaak. Toine denkt trouwens ook in die richting en heeft me diverse malen op Spatial gewezen.

ik ga trouwens gewoon verder met de zoektocht naar een passieve oplossing. Ik zal niet de enige op de wereld zijn met dit probleem. Suggesties blijven welkom ……

Ik geloof niet dat de ruimte nou zo speciaal is ingericht voor luisteren op de lange kant, maar ik verwacht daar geen bijzondere winst van. De luisterafstand wordt erg klein en de achterwand komt erg dichtbij. Dat heeft dan keerzijdes waar je ook tegenaan gaat lopen. Nee, ik geloof wel in luisteren in de lengte, maar dan wel geoptimaliseerd qua luidsprekeropstelling. Als ik zie hoezeer een kleine aanpassing van Roger zoveel teweeg kan brengen, hoeveel meer zal dan een zorgvuldige verkenning en verfijning van de luister- en speakerplaats niet opleveren. Opstelling is en blijft no.1!

Open baffle met conus is een apart en uniek werkingsprincipe. Alleen al om die reden zou je een Spatial of iets soortgelijks moeten proberen. Dat schreef ik je al: Spatial vind buizen heel fijn en het rendement is meer dan groot genoeg.

Suggesties heb ik je heel expliciet via pb gegeven. Ga met Modex Plate aan de gang. 4 modules zullen afdoende zijn wanneer strategisch geplaatst. Geen obstructie, geen moeilijke verbouwingen, esthetisch verantwoord in elke ral-kleur.

Vergeet Helmholz. Maak de basis goed met die basstraps, en de akoestische rest is peanuts.

Dan kun je elke luidspreker kwijt, zonder de ruimte ergens van de schuld  te hoeven geven.

Dit topic geeft geen nieuwe suggesties meer; jij bent nu zelf aan zet. :)