thingman Posted 30 januari Report Share Posted 30 januari 37 minutes ago, Jongensdroom said: Hint: Werner woont niet ver van mij Carl. Hij woont hemelsbreed 2 km bij mij vandaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari 3 hours ago, Jongensdroom said: Ze stoten de ruimte toch anders aan!? Ja, maar staande golven hebben met reflecties te maken en meestal die van de lage tonen. Dat kun je dus met open baffle en andere dipolen (zoals elektrostaten, magnetostaten, full ribbons en andere panelen) ook hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari Klopt maar het verschil is dat een omnipool zo als een gekaste speaker in in het laag rond om straalt in de zelfde fase terwijl een dipool aan de achterzijde in tegenfase staat. Die dooft dat dus weer uit. Heeft natuurlijk wel met de afstand tot de achterwand te maken om dat de reflectie dan weer in fase terug kan komen door te spelen met de speaker locatie kan je dus precies de probleem frequentie in tegenfase krijgen en dooft deze dus uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari Dat wordt interessant hoever je daar mee komt qua uitdoven, en of het karakter van de Spatial Carl aanstaat. Belangrijk is dat deze al ingespeeld is, anders is dat nog een vervelende variabele. Heeft de Spatial meer een dipoolafstraling dan de Quad 2812? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 januari Author Report Share Posted 31 januari (edited) Ik heb de Spatials diverse keren gehoord en ze klonken in de winkel zeer overtuigend. Verder doet elke LS het anders in mijn ruimte. Het proberen dus zeker waard zeker omdat de handelaar en ook Toine erg overtuigd zijn. Een pre is dat ze het goed zullen doen met buizen. Akoestisch kan je de ruimte volgens mij op twee manieren aanpakken. Dat is met RPG diffusoren of met een of meerdere Helmholz resornatoren. Misschien zelfs een combi van de twee. Gevoelsmatig spreekt een Helmholz me iets meer omdat ze zich richten op de probleemfrequenties. PS Ik heb inmiddels wel de importeur van RPG gevonden maar nog geen bedrijf/persoon die me bij de koop kan helpen. Als ik het goed begrijp ligt de plaatsing ook gevoelig. Edited 31 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari (edited) Even een mail naar info@rpgeurope.com Verder is Google je vriend. Dan kom je b.v. hier https://www.msv.nl/studio-tools/akoestiek/bass-trap/rpg-modex-plate-35hz Mooi materiaal @thingman Edited 31 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari (edited) Als dat maar goed gaat.... Stukje van Bebatoli: Werner Ero heeft geen goede akoestiek, ik ben meermaals bij hem geweest. Weinig of geen demping, een gigantische boost op ongeveer 35Hz. Hij speelt verder ontzettend luid, voor mij deed het pijn aan mijn oren. Katrien, die 1 keer was meegegaan vond het zelfs slecht spelen en had nadien zelfs fluitende oren. Ik heb hem ooit uitgelegd dat je met een dB meter enkel de geluidsdruk meet en dat de RT60 meting veel meer zegt over het gedrag van de ruimte , spijtig genoeg staat hij niet open voor anderen hun input. Edited 31 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 januari Author Report Share Posted 31 januari Ik vond het bij Hans in het begin ook niet goed, maar zo’n ruimte evalueert natuurlijk. Zo gaat het bij mij ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Bijna alles gelezen. Mijn stevige conclusies zijn : 1-dat er veel goedbedoelde adviezen worden gegeven, 2-dat er teveel dingen bijgehaald worden, waar je weinig mee kan, 3-dat er veel andere luidsprekers worden beluisterd in de ruimte waar je een laagweergave probleem mee creëert, 4-dat er metingen worden gedaan door hobbyisten met app's, die men voor waarheid aanneemt (behalve 1 hobbyist). 5-dat er een akoestisch expert is die met verstand van zaken goede adviezen geeft (zelfs per pm naar de topicstarter)., 6-dat de topicstarter er van alles bijhaalt en (bijna) alles een probleem ziet en/of zelf creëert, 7- dat de topicstarter erg ongeduldig is, 8-dat de topicstarter niet de tijd neemt (weken/maanden) van luisteren en doorluisteren wat de opgeknapte ruimte doet met zijn eigen bekende hifiset, 9-dat de topicstarter (te) weinig aan luidsprekerplacement doet met zijn huidige eigen luidsprekers, 10-dat de topicstarter een versterkerset heeft die niet de nieuwste is (+/- 20 jr oud) en een ander klankweergave heeft dan de nieuwste versterkerset van hetzelfde merk. Met respect en niets mis met zijn huidige versterkerset , maar wel anders, 11-dat de topicstarter (te)veel dingen tegelijk aanpakt en daardoor zijn eigen bewandelde pad bevuild en zichzelf het te moeilijk maakt, 12-dat de topicstarter niet denkt aan de basis stappen van een nieuwe ruimte, zoals aankleding, demping, luidsprekerplacement, 13-dat de 1/3 of 1/5 regel wat betreft luidsprekerplacement nergens te lezen valt of daaraan mee is geëxperimenteerd, 14-dat mijn stevige conclusies zeker niet de absolute waarheid bevat (want die bestaat nooit in mijn beleving), 15-dat mijn enige advies is, ga je ruimte eerst eens leren doorgronden met je bestaande hifiset, luisteren en doorluisteren en schuiven met je bestaande luidsprekers (MA) en hou de 1/3 of 1/5 regel in acht, experimenteer met toe-in of toe-out, 16-hou niet vast aan dat alle muziek moet kloppen, zoals je het muziekstuk "Keith don't go" een laagprobleem veroorzaakt bij andere luidsprekers die jezelf in huis haalt, 17-een 2 weg systeem kan vaak mooier zijn dan een 3 weg systeem die een diepere laagweergave geeft 18- hoeveel je ook bij andere gaat luisteren met of zonder akoestische behandelde ruimtes zal je weinig tot niets helpen om je eigen behandelde ruimte te leren kennen, 19-ga terug naar je basis en begin opnieuw, maak aantekeningen in wat je hoort, de waarnemingen van de veranderingen en de veranderingen die je doet, 20- de basis is je huidige hifiset die je door en door kent, neem je tijd om te luisteren en wen aan de aangepaste behandelde ruimte, totdat je zeker weet wat je behandelde ruimte echt doet met je huidige set, 21-zoiets kost veel tijd en geduld, 22- tot slot, mijn 21 gemaakte punten zijn niet als kritiek bedoeld, maar dat je gewoon voorbij bent gegaan om aan de basis te werken. 23-ik spreek zelf uit eigen ervaring en heb ook de eigen gecreëerde valkuilen gehad, 24-totdat ik een akoestiek expert in de arm nam en hij mij liet inzien dat de basisregels het allerbelangrijkst zijn. Basisregels als luidsprekerplacement, de 1/3 of 1/5 regel, toe-in of toe-out, en jezelf tijd geven. En ik zal je zeggen , ik heb er een 6 maanden over gedaan voor ik zover was wat de nieuwe ruimte deed en liet toen de akoestiek expert komen voor een meting. Het gekregen meetrapport opgevolgd en laten uitvoeren. Daarbij ook het advies opgevolgd van een 2 weg systeem en het 3 weg systeem verkocht. Inmiddels ben ik 18 jaar verder en nog steeds gelukkig met mijn behandelde akoestische ruimte en met mijn 2 weg luidsprekersysteem. Ook ik luister naar buizen apparatuur met slechts alleen een draaitafel. Hopelijk neemt de topicstarter mijn antwoord niet kwalijk en dat ik stevige conclusies heb getrokken. Ook al ben ik hier een nieuweling in het geven van een reactie, maar lees al langer mee hier. Misschien heeft de topicstarter hier nog iets aan: Luidsprekerplacement Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 25. En jij bent de volgende die weer goedbedoelde adviezen geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari (edited) Mijn advies is geen advies. Eerder constatering van 52 pagina's van veel oeverloos gezwam en dat is mijn uiteindelijke conclusie. Ook viel en valt op dat er bijna niet over de " basis" is gezegd en daar haakte ik op in en zet dat min of meer uiteen in 24 conclusies. Edited 2 februari by analoogfreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Dat is een fraaie samenvatting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 14 minutes ago, Rob55 said: Dat is een fraaie samenvatting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 2 hours ago, Hans van Liempd said: 25. En jij bent de volgende die weer goedbedoelde adviezen geeft. Toch niet. Hij somt op en benoemt. De basis is en blijft opstelling. Als audiofiel behoor je daar toch mee te beginnen in een nieuwe ruimte. En wat blijkt: steeds valt daar de winst te behalen met luidsprekers op proef wanneer derden komen luisteren. Het lijkt erop dat Carl niet veel meer doet dan iets neer laten zetten en ernaar luisteren. Optimaliseren van de opstelling hoort er echt bij voor je conclusies kunt trekken en dat kost inderdaad tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Ja maar toch ook nee. De ruimte is gewoon nog te leeg en niet af om nieuwe speakers in te gaan proberen. Grote valkuil daar in is dat je nu mogelijk speakers koopt die nu wel in de ruimte passen maar toch nooit het geen is waar je blij van zal worden. Zou de ruimte af zijn dan is de keuze in speakers wel groter en zou je wel eens voor een heel andere speaker kunnen kiezen. Daarnaast wordt dan ook de plaatsing in de ruimte makkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Gewoon bij de Kringloop voor een paar tientjes een dressoir, een poef, een voetenbankje, een schommelstoel, een schilderij, een paspop, etc. halen en in de ruimte kwakken. Zet er nog wat andere rommel bij en luisteren maar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 1 hour ago, Jongensdroom said: Gewoon bij de Kringloop voor een paar tientjes een dressoir, een poef, een voetenbankje, een schommelstoel, een schilderij, een paspop, etc. halen en in de ruimte kwakken. Zet er nog wat andere rommel bij en luisteren maar! Modelvliegtuigen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 februari Author Report Share Posted 2 februari (edited) 7 hours ago, thingman said: Toch niet. Hij somt op en benoemt. De basis is en blijft opstelling. Als audiofiel behoor je daar toch mee te beginnen in een nieuwe ruimte. En wat blijkt: steeds valt daar de winst te behalen met luidsprekers op proef wanneer derden komen luisteren. Het lijkt erop dat Carl niet veel meer doet dan iets neer laten zetten en ernaar luisteren. Optimaliseren van de opstelling hoort er echt bij voor je conclusies kunt trekken en dat kost inderdaad tijd. Dat is echt niet waar Toine. Ik heb minstens 6 maanden gespeeld met mijn Monitor Audio 20 SE luidsprekers in deze ruimte met allerlei soorten muziek en ik ken mijn muziek echt wel. Die LS hebben gewoon hun tijd gehad. Met de drie LS die ik de laatste maanden in huis heb gehad, heb ik verschrikkelijk veel geschoven conform diverse ook hier voorgestelde methoden en ook puur systematisch. Kom op: ik ben boven de 70 en heb in diverse ruimten het geluid met veel geduld goed gekregen. De Quad ESL 63 had ik normaal gesproken gekocht en zelfs met een PSI AVAA actieve bastrap van 6.500 euro kreeg ik het laagprobleem niet weg. En nogmaals ik heb alles uit de kast gehaald en natuurlijk op basis van de instructies van Quad zelf. Bij de TAD heb ik zelfs een andere gerenommeerde versterker geprobeerd om er zeker van te zijn dat daar het probleem niet zit. Ook de ervaren dealer kon zich er in vinden dat ik ze niet kocht. Ook heb ik gecheckt of het probleem niet ook in de CD speler zit. Morgen check ik zekerheidshalve de LS kabel. Ik heb er verschrikkelijk veel tijd in zitten. Maar daar ligt het allemaal niet aan. Ik heb gewoon een probleem met de ruimte bij bepaalde frequenties en degene die er meer dan 10.000 aan heeft verdiend probeert me af te poeieren. De discussie zou wat mij betreft moeten gaan over de geëigende akoestische maatregelen: breedbandig, smalbandig noem maar op. In ieder geval blij dat Onno weer terug is met een positieve bijdrage. Edited 2 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 februari Author Report Share Posted 3 februari (edited) PS ik heb de eerste 30 pagina’s van dit topic net herlezen. Vanaf het begin klaag ik consequent over laagproblemen en zoek ik naar een akoestische oplossing. Op basis van jullie adviezen heb ik veel geprobeerd, maar de oplossing heb ik nog niet gevonden. Toines lijn is daarbij vrij consequent: een Spatial dipool en plate absorbers. Ik heb nog even naar de aanbevelingen van Gydo gekeken en die zoekt het meer in een Helmholz resornator. De Spatial ga ik zeker binnenkort uitproberen. Edited 3 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 3 februari Report Share Posted 3 februari Ik ben het kwijt, maar heb je al een opstelling in de breedte en een a-symetrische opstelling geprobeerd? Hans speelt in de breedte en ik a-symetrisch, op advies van Ber en Hans. Het is maar een vraag heh! Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 3 februari Report Share Posted 3 februari 10 hours ago, carl said: In ieder geval blij dat Onno weer terug is met een positieve bijdrage. @carl Pardon! Die ken ik niet. Als je een probleem hebt met het akoestiek bedrijf moet je dat met dat bedrijf gaan oplossen. Zolang dat niet is gebeurt heeft het geen zin om met andere luidsprekers iets te gaan doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 3 februari Report Share Posted 3 februari 8 minutes ago, analoogfreak said: @carl Pardon! Die ken ik niet. Als je een probleem hebt met het akoestiek bedrijf moet je dat met dat bedrijf gaan oplossen. Zolang dat niet is gebeurt heeft het geen zin om met andere luidsprekers iets te gaan doen. Ik heb de indruk, dat Rivasono zich niet aan de afspraak gehouden heeft. En dat voor zo'n 10.000 euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 februari Author Report Share Posted 3 februari 19 minutes ago, analoogfreak said: - Als je een probleem hebt met het akoestiek bedrijf moet je dat met dat bedrijf gaan oplossen. - wordt aan gewerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 3 februari Report Share Posted 3 februari (edited) Volgens mij had Carl eerder al uitgelegd, dat Rivasono had aangegeven dat hun pakket boven de 125 Hz werkzaam is. Tevens hebben zij dacht ik nog 9-11m2 aan demping op het plafond voorgeschreven,, wat Carl er nog niet heeft inzitten. Denk eigenlijk niet dat Rivasono echt iets fout gedaan heeft. Uiteraard kun je ze wel gewoon vragen voor advies voor maatregelen in het laag. persoonlijk zou ik naar de bouwmarkt gaan en 4 grote pakken of rollen steenwol halen, zeker 2-3m3 volume en die eens op verschillende plaatsen in de ruimte neerzetten. Dus niet als losse platen, maar als grote blokken. Een basstrap van 100 liter doet gewoon niet zoveel, volume, volume, volume Groetjes Walter Edited 3 februari by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 februari Report Share Posted 3 februari Ik ben eigenlijk verbaast dat na de investering van Carl in zijn ruimte het laagprobleem zo hardnekkig blijkt te zijn dat het bijkans niet te tackelen is. Wat meer absorberende materialen er in, voor achter en zijwanden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts