Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

Ach...  de meeste problemen lossen zich "vanzelf" op :) Hebben jullie al gezien hoe mooi weer het is buiten.?

Da's veel belangrijker dan 50 pagina's "gedoe over niks". Het was weer schitterend in het Amsterdamse bos.

Tip: als je een wederhelft zoekt,  moet je daar eens  gaan hardlopen. Of in een ander bos of park.

Zelfs deze oude man, werd vanochtend zeker 15x hartelijk begroet. Tis zo simpel. 

Edited by Tubejack

Parametische equalizer zou Seed misschien als goed bedoeld advies geven.
Een flutoplossing mijnerzijds, knijp het laag een beetje dicht en ga verder van de ls zitten.

Edited by Groovy

20 hours ago, thingman said:

Toch niet. Hij somt op en benoemt.

Ik vind nogal wat adviezen:

15-dat mijn enige advies is, ga je ruimte eerst eens leren doorgronden met je bestaande hifiset, luisteren en doorluisteren en schuiven met je bestaande luidsprekers (MA) en hou de 1/3 of 1/5 regel in acht, experimenteer met toe-in of toe-out, 

16-hou niet vast aan dat alle muziek moet kloppen, zoals je het muziekstuk "Keith don't go" een laagprobleem veroorzaakt bij andere luidsprekers die jezelf in huis haalt,

17-een 2 weg systeem kan vaak mooier zijn dan een 3 weg systeem die een diepere laagweergave geeft

18- hoeveel je ook bij andere gaat luisteren met of zonder akoestische behandelde ruimtes zal je weinig tot niets helpen om je eigen behandelde ruimte te leren kennen,

19-ga terug naar je basis en begin opnieuw, maak aantekeningen in wat je hoort, de waarnemingen van de veranderingen en de veranderingen die je doet,

20- de basis is je huidige hifiset die je door en door kent, neem je tijd om te luisteren en wen aan de aangepaste behandelde ruimte, totdat je zeker weet wat je behandelde ruimte echt doet met je huidige set,

13 hours ago, carl said:

Dat is echt niet waar Toine. Ik heb minstens 6 maanden gespeeld met mijn Monitor Audio 20 SE luidsprekers in deze ruimte met allerlei soorten muziek en ik ken mijn muziek echt wel. Die LS hebben gewoon hun tijd gehad. Met de drie LS die ik de laatste maanden in huis heb gehad, heb ik verschrikkelijk veel geschoven conform diverse ook hier voorgestelde methoden en ook puur systematisch. Kom op: ik ben boven de 70 en heb in diverse ruimten het geluid met veel geduld goed gekregen. De Quad ESL 63 had ik normaal gesproken gekocht en zelfs met een PSI AVAA actieve bastrap van 6.500 euro kreeg ik het laagprobleem niet weg. En nogmaals ik heb alles uit de kast gehaald en natuurlijk op basis van de instructies van Quad zelf. Bij de TAD heb ik zelfs een andere gerenommeerde versterker geprobeerd om er zeker van te zijn dat daar het probleem niet zit. Ook de ervaren dealer kon zich er in vinden dat ik ze niet kocht. Ook heb ik gecheckt of het probleem niet ook in de CD speler zit. Morgen check ik zekerheidshalve de LS kabel. Ik heb er verschrikkelijk veel tijd in zitten.

Maar daar ligt het allemaal niet aan. Ik heb gewoon een probleem met de ruimte bij bepaalde frequenties en degene die er meer dan 10.000 aan heeft verdiend probeert me af te poeieren. De discussie zou wat mij betreft moeten gaan over de geëigende akoestische maatregelen: breedbandig, smalbandig noem maar op. 

In ieder geval blij dat Onno weer terug is met een positieve bijdrage.

Dat is Onno niet, die heette immers audiofreak.

10.000 euro voor een onvoltooid akoestisch advies? Dure woorden... Zijn de absorptiepanelen verguld of zo?

Ik haak even af...

Ik denk dat een adviseur (op welk gebied dan ook) een informatieplicht heeft @Walt. Als ik bijvoorbeeld een bouwkundige advies vraag over het plaatsen van een hek op een balkon zal de adviseur me moeten informeren als hij ziet dat het balkon mogelijk op instorten staat. Hij kan dat juridisch niet negeren en volstaan met het leveren van een hek. De vraag is of RivaSono me wel voldoende heeft geïnformeerd over de risico’s in deze ruimte.

Ik heb inderdaad stevig geïnvesteerd in deze ruimte vanuit de idee dat ik een goede luisterruimte zou krijgen @thingman  Ik heb waarschijnlijk teveel vertrouwd op de reputatie van het bedrijf. Maar ze krijgen nog een kans natuurlijk.

Morgen ga ik trouwens een Solid Steel rackje kopen voor naast mijn rack. Ik heb de apparatuur nu provisorisch verplaatst. Even kijken hoe dat uitpakt. Kan nu de Kimber met de Ocos kabel vergelijken - Quick en Dirty.

Edited by carl

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik vind nogal wat adviezen:

Goh, jij vindt nogal wat.  Ik schreef toch dat het conclusies waren. Zoals Thingman het ook al zei, ik som op en benoem het.

Meer is het niet.

4 minutes ago, analoogfreak said:

Goh, jij vindt nogal wat.  Ik schreef toch dat het conclusies waren. Zoals Thingman het ook al zei, ik som op en benoem het.

Meer is het niet.

punt 15 tot 20 heeft niks met conclusies te maken. dat zijn toch echt wel adviezen.

1 minute ago, Hans van Liempd said:

punt 15 tot 20 heeft niks met conclusies te maken. dat zijn toch echt wel adviezen.

Oh, het gaat om gelijk te halen. Prima, dan heb je gelijk, hoor.

Nu nog echt inhoudelijk reageren zou sieren op mijn reactie dan je gelijk te willen halen.

Ik heb al zo veel inhoudelijks gedaan in dit topic en voor Carl, dat jij nou aan de beurt bent. Je geeft alleen conclusies of hoe jij dat dan ook noemt. Of Carl daar iets mee kan betwijfel ik.

1 hour ago, thingman said:

Dat is Onno niet, die heette immers audiofreak.

10.000 euro voor een onvoltooid akoestisch advies? Dure woorden... Zijn de absorptiepanelen verguld of zo?

Ik haak even af...

Klopt. Ik ken die persoon niet.

Ik ben Maarten.

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb al zo veel inhoudelijks gedaan in dit topic en voor Carl, dat jij nou aan de beurt bent. Je geeft alleen conclusies of hoe jij dat dan ook noemt. Of Carl daar iets mee kan betwijfel ik.

Ik zou toch maar eens beter lezen mijn reactie van 24 conclusies. En de link eens lezen. Een betere conclusie is er niet. Ook dat die Carl zijn laagprobleem moet neerleggen bij dat bedrijf en daarmee het moet oplossen.

Ik las ook dat hij niet het gehele advies heeft opgevolgd, dus daar valt ook nog iets te doen.

Zijn huidige luidsprekers zijn goede en hij zou ook kunnen denken om zijn drivers te laten voorzien van nieuwe randen en de tweeter laten nakijken op fluid. 

Edited by analoogfreak

Of het dan is opgelost..?? Meer dan 50 pagina's met adviezen... daar kan dat van Rivasono nog wel bij. Die heeft het lage tonen bereik heel wijselijk uit hun advies gehouden.

Maar belangrijker is, dat er eerst wat opgelost moet worden. Wie dat doet of welk advies gevolgd gaat worden, mag Carl uit maken.

56 minutes ago, carl said:

De vraag is of RivaSono me wel voldoende heeft geïnformeerd over de risico’s in deze ruimte.

Ik heb inderdaad stevig geïnvesteerd in deze ruimte vanuit de idee dat ik een goede luisterruimte zou krijgen @thingman  Ik heb waarschijnlijk teveel vertrouwd op de reputatie van het bedrijf. Maar ze krijgen nog een kans natuurlijk.

Je hebt gelijk. Ik lees tussen de regels door en denk: "kennis is macht", maar dan wel op een verkeerde wijze tot uitdrukking gebracht...
Ik lees tussen de regels door en denk: een argeloze klant met veel geld is een topklant. Vertrouwen in de reputatie van een bedrijf is natuurlijk niet verkeerd, maar waarop is die reputatie eigenlijk gebaseerd? Een advies uitbrengen en uitschrijven kost 3 werkdagen. Dat mag best 600 euro kosten inclusief verplaatsingskosten; zoveel zou ik heden ten dage wel willen rekenen voor een advies op locatie. Je moet wel heel diep in je buidel tasten wil je dan nog 9000 euro aan materialen (laten) plaatsen. Daar zou bass-management absoluut bij mogen horen.

Ik vertelde je al dat je met 4 Modex-Plate modules (er zijn 2 varianten) je laag in orde hoort te hebben daar. Voor 3000 euro hangt dat spul op kleur naar wens.
Destijds waren ze verkrijgbaar via Maartens Sound & Vision (MSV), zoals Jack ook al heeft gemeld.

Ook ik denk nu dat je eerst je ruimte optimaal moet zien te krijgen. Niettemin zou ik die demo met Spatial laten doorgaan. In zekere zin heb je nu ook een referentiekader opgebouwd in de onvoltooide ruimte. De Spatials zouden zeker hun kunnen moeten kunnen laten horen in de huidige situatie.

In hoeverre Rivasono nog een kans kan krijgen weet ik ook niet, nu ik lees dat hun enige oplossing een elektronische is. Dat is niet akoestiek bedrijven, maar apparatuur verkopen, dan wel pluggen. Grote kans dat ze daar dan ook nog provisie op krijgen. Ik ken de constructies tussen adviseurs en leveraniers een beetje. Wilde daar nooit in meegaan, anders kon ik niet onafhankelijk blijven van produkten...

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Meer dan 50 pagina's met adviezen... daar kan dat van Rivasono nog wel bij. Die heeft het lage tonen bereik heel wijselijk uit hun advies gehouden.

Maar belangrijker is, dat er eerst wat opgelost moet worden. Wie dat doet of welk advies gevolgd gaat worden, mag Carl uit maken.

Dat is niet "wijselijk", Hans.
Dat is welbewust gokken op de mogelijkheid dat het wel goed gaat komen met het laag in de ruimte. Eigenlijk is het een onvolledige prestatie leveren, als je niet ook dat heel belangrijke laaggebied meeneemt in je diagnose en advies. Een arts die welbewust zulke onvolledige diagnoses zou stellen, zou heel rap uit zijn functie gezet worden.

En het is dus ook niet gek dat de bulk van die 50 pagina's gevuld is met opmerkingen, suggesties, adviezen en raadgevingen over de problemen in het laag - precies dat deel dat wijselijk werd overgeslagen en al een hele tijd tot frustraties kan leiden.
Laten we er gewoon maar vanuit gaan dat alles wat mensen hier toevoegen met de beste bedoelingen wordt gedaan. Omdat het hier juist (nog) niet over elektronische hardware gaat maar over fysieke akoestiek, is deskundigheid niet overal even sterk aanwezig, wat tot ogenschijnlijk tegenstrijdige adviezen kan leiden. De kern blijft echter: het laag moet korter en daarvoor zijn basstraps beschikbaar in een of andere vorm. Op grond van mijn ervaring met precies dit soort situaties durf ik Modex Plate te adviseren. Iets effectievers in kant en klare vorm ken ik niet. Wel zou ik een compleet berekende simuatie kunnen maken om heel precies uit te rekenen wat er nu precies nodig gaat zijn. Maar omdat het niet zo complex is als het lijkt volstaat het om daar eerst een stuk of 4 modules weg te hangen - 2 types zijn verkrijgbaar en elk type moet om te beginnen 2 x toegepast worden. De investering van 3000 euro is voor Carl niet het punt.
Misschien Rivasono nog laten komen dan?
Ja, maar alleen als de oplossing fysiek is en niet elektronisch. Met dsp raakt Carl alleen maar verder van huis: de ontelbare instellingen zijn nooit af of compleet bevredigend.

We zijn in dit topic nu wel op het punt gekomen dat alle beschikbare kennis is geventileerd en opgeschreven.
Zoals ik een paar dagen geleden al opmerkte: nu is Carl zelf aan zet.

Wij weten natuurlijk niet precies wat er tussen Carl en Rivasono is afgesproken. Rivasono heeft vast metingen gedaan aan de kale ruimte. Daar hadden ze kunnen zien dat er (ook) een laagprobleem is. Als Carl op dat moment aangegeven heeft dat dat van later zorg is, gaat Rivasone min of meer vrijuit. Hoewel ik als Rivasono zijnde dus nooit geaccepteerd zou hebben om half werk te moeten leveren. Dan maar geen klus. Je krijgt er altijd gezeik van. Hier het bewijs daarvan. En dat is niet goed voor je reputatie. Maar als ze geweten hebben dat het geleverde niet afdoende zou zijn en Carl niet verwittigd hebben en toch de centjes hebben gepakt, dan is dat ronduit schandalig. En ik vermoed dat ze het wisten want die 125 hz grens is niet voor niks genoemd.

Als ik Carl was zou ik alle gegevens opvragen (hij heeft ook daarvoor betaald) en met een ander in zee gaan.

De suggestie van Toine is natuurlijk mooi, maar ik zie zo even niet waar Carl die dingen nog kwijt kan. De voor-en achterwand zijn al bezet met Rivasono spullen (voorwand) en een groot wandmeubel achter. Dat meubel is wel grotendeels open, dus misschien die plates er achter.

groet,

Leobus

Probleem is wij buitenstaanders niet weten wat er is afgesproken. Wat er in een eventuele offerte staat en in hoeverre en of Carl akoestische ingrepen heeft tegen gehouden omdat hij dat b.v. niet mooi vind, of om een andere reden.  M.a.w. wij leden van dit forum staan al 3:0 achter. Verder lijkt me https://rivasono.nl een serieus bedrijf, met een hoge klantentevredenheid. Ik vind het een slechte zaak om m.i. zo'n gerenomeerd bedrijf zomaar af te serveren op dit forum.  Carl zou toch als jurist moeten weten, dat dit mogelijk consequenties heeft.  

Edited by Tubejack

37 minutes ago, leobus said:

Wij weten natuurlijk niet precies wat er tussen Carl en Rivasono is afgesproken. Rivasono heeft vast metingen gedaan aan de kale ruimte. Daar hadden ze kunnen zien dat er (ook) een laagprobleem is. Als Carl op dat moment aangegeven heeft dat dat van later zorg is, gaat Rivasone min of meer vrijuit. Hoewel ik als Rivasono zijnde dus nooit geaccepteerd zou hebben om half werk te moeten leveren.

Op geen enkele manier is mij mondeling of schriftelijk aangegeven door RivaSono dat het wenselijk was om het laag aan te pakken. Bij de twee gesprekken met RivaSono waren getuigen. Ik heb wel aangeven dat ik het plafond gefaseerd wilde aanpakken. Dat heeft verder geen invloed op het laag. RivaSono heeft geen enkele restrictie gehad: niet wat ruimte en niet financieel. 

Edited by carl

11 minutes ago, carl said:

Op geen enkele manier is mij mondeling of schriftelijk aangegeven door RivaSono dat het wenselijk was om het laag aan te pakken. Ik heb wel aangeven dat ik het plafond gefaseerd wilde aanpakken. Dat heeft echter geen invloed op het laag. Riva Sony heeft geen enkele restrictie gehad: niet wat ruimte en niet financieel. 

Als dat het geval is, -zou ik zelf- dáár mijn "teleurstelling" kenbaar maken en het bedrijf alsnog de kans geven om de klus te klaren. Dat lijkt me heel wat beter dan je ongenoegen hier over 4 topic's te ventileren. Dat laatste komt n.l. niet erg "oplos gericht" over.  Mocht het bedrijf volgens jou alsnog te kort schieten, dan weet je m.i. zelf beter dan wie dan ook welke stappen je moet ondernemen om je recht als consument binnen te halen.  Dat heb je immers in het grijze verleden ook laten zien op dit forum. Dus kom op Carl, "aanpakken" 

Edited by Tubejack

1 hour ago, leobus said:

De suggestie van Toine is natuurlijk mooi, maar ik zie zo even niet waar Carl die dingen nog kwijt kan. De voor-en achterwand zijn al bezet met Rivasono spullen (voorwand) en een groot wandmeubel achter. Dat meubel is wel grotendeels open, dus misschien die plates er achter.

groet,

Leobus

Ze kunnen ook aan het plafond achterin worden gemonteerd. Overal waar het laag zich ophoopt; eigenlijk alle hoeken achter de luisterpositie.
De achterwand zelf is uiteraard ook een optie, evenals de zijwanden aan de achterzijde.

1 hour ago, Tubejack said:

Probleem is wij buitenstaanders niet weten wat er is afgesproken. Wat er in een eventuele offerte staat en in hoeverre en of Carl akoestische ingrepen heeft tegen gehouden omdat hij dat b.v. niet mooi vind, of om een andere reden.  M.a.w. wij leden van dit forum staan al 3:0 achter. Verder lijkt me https://rivasono.nl een serieus bedrijf, met een hoge klantentevredenheid. Ik vind het een slechte zaak om m.i. zo'n gerenomeerd bedrijf zomaar af te serveren op dit forum.  Carl zou toch als jurist moeten weten, dat dit mogelijk consequenties heeft.  

Wordt er iemand afgeserveerd, echt???
Er worden inhoudelijke vragen gesteld over geleverde diensten. Als je een diagnose vraagt, dan graag compleet toch? Dat is met alles, dus ook op dit gebied mag je dat principe hanteren.
Door het hele topic heen heeft Carl daar af en toe ook iets over laten vallen, dus echt gissen doen we helemaal niet.
Tenzij de werkelijkheid toch anders ligt, maar dan zijn we allemaal op het verkeerde been gezet...

De bass-absorbers zouden naast de boekenkast op de achterwand kunnen. En de absorbers die daar nu hangen verplaatsen naar de zijmuren. En daar dan twee van dezelfde dingen per kant extra. Dan zijn die kale platen ook weg.

Overigens ben ik er niet van overtuigd dat absorptie aan het plafond helemaal niks doet in het laag, maar het zal zeker niet veel zijn. En het helpt zeker tegen het onrustige wat de kamer nu nog heeft (vind ik). Ik denk dus, dun absorptiemateriaal op het lage deel en dikker op het hogere. En dan een spanplafond er onderdoor.

En als laatste een kleed op de vloer wat ook absorbeert. Dat moet in ieder geval op de eerste reflectiepunten liggen.

Maar dit is geen nieuw "advies", maar lijkt mij een helpen een mooie ruimte te krijgen. Mooi om te zien én mooi om te luisteren. Ik ben verschillende keren in mastering studio's geweest, maar ik zag nooit een kale ruimte. Wél altijd de nodige diffusers en absorbers. "Levendig" klonk het er nooit, altijd een rustige ruimte.