carl Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari 2 hours ago, Tubejack said: Je kunt toch ook dingen proberen, zonder vergelijken. Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Die Kimber heb ik minstens 15 jaar ervaring mee Jack en die fungeerde altijd goed. Maar om het verschil met de Ocos even te duiden moet ik ze een kwartier naar elkaar horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari Net wordt er aangebeld. Een vriend van onze vroegere buurjongen staat aan de deur. Hij kwam twee CD’s brengen waarop hij speelde. Ze waren net opgenomen in de Wisseloord studio door Frans van der Heiden. In de luisterruimte vraag ik hem een nummer aan te zetten met veel laag. Daar gebruiken wij in de studio nu een Equelizer voor zei hij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 17 minutes ago, carl said: Die Kimber heb ik minstens 15 jaar ervaring mee Jack en die fungeerde altijd goed. Maar om het verschil met de Ocos even te duiden moet ik ze een kwartier naar elkaar horen. Ikzelf luister zelf ergens wel eens, een maand of langer naar om iets te beoordelen. (de maand van Menno) Aan A/B vergelijking heb ik niet zoveel. Meestal spring dan het "heldere" "meer luider" er dan uit. Op langere tijd kan dat erg vermoeiend zijn. Wat heb je te verliezen? Waar ben je bang voor? Verder hebben een aantal mensen aangegeven probeer eens een normale korte luidsprekerkabel van b.v €2,50 per meter . Waarom hang je zo af van oordelen van Cock? echt een "gouden vent" maar je hebt toch zelf "oren om te horen. ?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari (edited) Ik heb die Kimber indertijd met diverse andere kabels vergeleken Jack. Ze klonken weer net iets strakker en helderder dan de anderen. Met de Ocos ben ik op zich wel tevreden. Heb hem vergeleken met een normale kabel en gaf toen de Ocos de voorkeur. Ik denk dat die iets minder vermoeiend is dan de Kimber. Vanwege de lengte heb ik hem echter nooit kunnen vergelijken met de Kimber. Nu heb ik even de kans omdat het rackje tussen de LS staat. Reden voor de Ocos was dat een langere kabel bij deze Coax kennelijk geen probleem is. De Ocos is trouwens iets van 5 meter. Edited 10 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 9 hours ago, carl said: Dat is precies wat ik denk Hans en Ed. Ik kan me niet voorstellen dat de kabel zelf kapot is. Dus de koppelstukjes gaan eraf en er komen normale stekkers op. Ove heeft dat ook gedaan en het scheelt een “slok op een borrel”. Zelfs dat niet: gewoon de binnen- en buitenmantel direct op de plus en min aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 5 hours ago, carl said: Ik heb die Kimber indertijd met diverse andere kabels vergeleken Jack. Ze klonken weer net iets strakker en helderder dan de anderen. Met de Ocos ben ik op zich wel tevreden. Heb hem vergeleken met een normale kabel en gaf toen de Ocos de voorkeur. Ik denk dat die iets minder vermoeiend is dan de Kimber. Vanwege de lengte heb ik hem echter nooit kunnen vergelijken met de Kimber. Nu heb ik even de kans omdat het rackje tussen de LS staat. Reden voor de Ocos was dat een langere kabel bij deze Coax kennelijk geen probleem is. De Ocos is trouwens iets van 5 meter. Carl in een uitgangstransformator zit al gauw 1 kilometer gewoon koper draad. Dat koperdraad draad kost echt geen €2,50 per meter anders zou die ene transformator alleen al €2500 moeten kosten Dus als die laatste paar meter naar je luidspreker een significant verschil maakt dan is er m.i. iets goed mis met die kabel of in ieder geval wat vreemds. Nu zijn er altijd uitzonderingen. Asymmetrische kabels lijken oneven harmonischen iets te kunnen dempen dus dat wat "scherpe" geluid waar veel versterkers mee behept zijn. Hoe dat komt? weet ik niet precies, maar ik vermoed dat er reflecties zijn, in de kabel tussen de binnen ader en afscherming zijn die deze 3e, 5e 7e etc harmonische uitdoven. Dus ja als je dat mooier vind prima toch. Ik heb liever een betere versterker, die ik met een korte luidspreker kabel van €2,50 kan aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 februari Author Report Share Posted 10 februari (edited) Ik zal ook niet vlug een LS kabel van 2500 euro kopen Jack. Ik vond die tweede hands Ocos voor 300 euro euro voor pakweg 10 meter al vrij duur hoor. Noem eens een paar voorbeelden van een asymmetrische kabel. Ocos lijkt me bijvoorbeeld niet symmetrisch. Edited 10 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 8 hours ago, carl said: Ik zal ook niet vlug een LS kabel van 2500 euro kopen Jack. Ik vond die tweede hands Ocos voor 300 euro euro voor pakweg 10 meter al vrij duur hoor. Noem eens een paar voorbeelden van een asymmetrische kabel. Ocos lijkt me bijvoorbeeld niet symmetrisch. Asymmetrisch zijn b.v. de volgende kabels: Coax kabel voor naar de TV, digitale set-up box Ziggo etc. S/PDIF tussen CD-loopwerk, digitale tuner, streamer en Dac Interlinks, t.b.v. diverse audio toepassingen. Microfoon kabel. Ocos. Dan zal ik er vast een paar vergeten zijn. Maar m.i. kun je net zo goed een goedkope kabel nemen. Liefst zo kort mogelijk want de dempingsfactor van. een buizen versterker is toch al 3x niks. Verder zou ik zelf niet gauw 2e hands kabels kopen of uitlenen. Je weet nooit wat er mee gebeurt (is). Je kent het verhaal van Henk Niemeijer toch nog wel.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari Het verhaal van Henk, Jack? Met tweede hands kan je geluk of pech hebben - of het nu een auto is of versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Ik probeer even mee te komen hier maar blijkbaar snap ik het begrip symmetrisch niet helemaal. Ik ken wel symmetrische verbindingen, dat wil zeggen er gaat even veel data beide kanten op. bij asymmetrische verbinding is de upload en download snelheid verschillend. Dan kan ik me nog bij een kabbel voorstellen dat we het over een gebalanceerde kabel hebben in het geval van symmetrisch, dus een kabel met 2 aders en een afscherming. maar de term asymmetrisch met betrekking tot een kabel ?? De voorbeleden die Jack noemt zijn voornamelijk coax kabels maar om dat nu uit te schelden voor asymmetrisch zie ik nog even niet eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari (edited) 1 hour ago, carl said: Het verhaal van Henk, Jack? Met tweede hands kan je geluk of pech hebben - of het nu een auto is of versterker. Dat ging uiteraard over kabels. Jammer dat je dat niet meer weet. Ach ook met een slecht of selectief geheugen kun je (minister) president worden van een klein of groot land. Niks aan de hand dus. Edited 11 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 57 minutes ago, kappa7 said: Ik probeer even mee te komen hier maar blijkbaar snap ik het begrip symmetrisch niet helemaal. Ik ken wel symmetrische verbindingen, dat wil zeggen er gaat even veel data beide kanten op. bij asymmetrische verbinding is de upload en download snelheid verschillend. Dan kan ik me nog bij een kabbel voorstellen dat we het over een gebalanceerde kabel hebben in het geval van symmetrisch, dus een kabel met 2 aders en een afscherming. maar de term asymmetrisch met betrekking tot een kabel ?? De voorbeleden die Jack noemt zijn voornamelijk coax kabels maar om dat nu uit te schelden voor asymmetrisch zie ik nog even niet eigenlijk. https://www.popschoolmaastricht.nl/college_signaaltransport.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Gelukkig dan snap ik het nog een beetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari On 10-2-2024 at 10:17, carl said: Bedankt Freak. Ik ben gisteravond met een vaste luistervriend weer bezig geweest met een open Baffle. Die zouden dan minder last hebben van staande golven. Vergeel dat maar en schuiven help nauwelijks. Ben benieuwd met wat voor een oplossing RivaSono komt. Tot nu toe ben ik alleen veel geld kwijt zonder resultaat. Ik ben behoorlijk sjagerijnig vandaar dat ik even weinig forum. Schuiven met de luidsprekers helpt minder dan schuiven met de luisterplaats. Ik denk dat die staande golven best wel op te lossen zijn. Die krijg je nooit helemaal weg, dat zou immers een dode ruimte betekenen. Buiten lukt het ook zonder staande golven. Van de andere kant, ik heb in mijn ruimte mét de bassaborbers nog een keer geprobeerd om de set toch andersom te plaatsen. Dat was dus ook weer geen succes. Dat kun je hier nog zien: Sjagarijnig ? Het is maar een hobby...! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Ben je inmiddels met de Spatial open baffle bezig Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 15 minutes ago, Hans van Liempd said: Sjagarijnig ? Het is maar een hobby...! Precies! Bij ons gaan ook de jaren tellen, maar wij(ik en mijn vrouw en ik ) lachen ons regelmatig een bult. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Just now, Tubejack said: Precies! Bij ons gaan ook de jaren tellen, maar wij(ik en mijn vrouw en ik ) lachen ons regelmatig een bult. Een bult in het hoog, mid of laag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari (edited) 6 minutes ago, Duclaasie said: Een bult in het hoog, mid of laag? Het hele spectrum Een van de meest leuke opmerkingen, -die ik onlangs heb gelezen-: "als je het niet aan een kind van 6 kunt uitleggen, snap je er zelf waarschijnlijk ook niets van. (ik pies bijna in mijn broek van het lachen) Edited 11 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari (edited) Maar goed @carl snapt m.i. nog steeds niet: " wie het onderste uit de kan wil...." Ikzelf ben daarin "ervaringsdeskundige" door dingen té goed, willen doen. Edited 11 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari "Wie het onderste uit de kan wil..." Ik ken de zegswijze niet. Wat suggereer je ermee? Dat ie op de blaren moet zitten of zo? Of dat ie het onmogelijke wil? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari 6 minutes ago, Buizerd said: Ben je inmiddels met de Spatial open baffle bezig Carl? Vrijdag zijn ze hier geplaatst Buizerd. Zoals boven gezegd kreeg ik gisteren een CD’ tje van een musicus: het was van zijn band, opgenomen in Wisseloord en vers van de pers. Weer dat inmiddels bekende aangezette laag. Dat hoorde ik de avond daarvoor ook bij andere opnamen. Kort samengevat: zo’n dipool heeft evengoed last van staande golven als de drie andere luidsprekers die ik hier heb gehad. De Quad ESL klonk eerlijk gezegd nog het beste. RivaSono komt dinsdag de zaak opnieuw opmeten. Ik verwacht er weinig van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Iedereen wil voor zichzelf het mooiste geluid. Met opmerkingen als het onderste uit de kan willen halen vervuil je dit interessante topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Staande golven schuif je niet weg. Ik zou in jouw geval Thingman of Jan Bril inviteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Een 15 inch woofer zal in dit geval helemaal het laag op laten slingeren denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari 22 minutes ago, Tubejack said: Maar goed @carl snapt m.i. nog steeds niet: " wie het onderste uit de kan wil...." Ikzelf ben daarin "ervaringsdeskundige" door dingen té goed, willen doen. Hoe kom je erbij dat ik het onderste uit de kan wil Jack. Ik wil gewoon geen hinderlijk laag in mijn kamer wat absoluut niet in de opname zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts