Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, Buizerd said:

Staande golven schuif je niet weg.

Nogmaals ik heb hier meer dan 10.000 euro besteed om een “Platinum” luisterruimte te krijgen. Dit is gewoon de slechtste ruimte die ik ooit heb gehad en ik heb 4 luidsprekers hier geprobeerd waaronder een gerespecteerd Quad ESL en TAD ME 1 monitor. Zeker met CD heb ik nagenoeg altijd laagproblemen. RivaSono krijgt de kans dit te verbeteren en als dat niet lukt wil ik mijn geld terug. 

Edited by carl

7 minutes ago, Walt said:

Ik gaf dat al eerder aan, die Spatial en ESL werken op bijna dezelfde manier in de ruimte. 

Die Quad ESL leverde iets minder problemen op Walt. Weet je nagalmtijden en frequenties zegt me eigenlijk weinig. Waar het mij om gaat is dat ik een lange avond gezellig naar muziek kan luisteren. En dat doe ik niet als het te scherp klinkt of hinderlijk in het laag is. 

Edited by carl

35 minutes ago, thingman said:

"Wie het onderste uit de kan wil..."

Ik ken de zegswijze niet. Wat suggereer je ermee? Dat ie op de blaren moet zitten of zo? Of dat ie het onmogelijke wil?

Dat laatste Thingman.  

Als het probleem rond de 80 Hz zit, is dat lastig met speakers op te lossen, immers de meeste speakers geven lager weer dan dat. Ook basstraps etc doen doorgaans minder dan je zou hopen. Een aktieve oplossing door de bult plat te slaan lijkt het meest effectief, misschien kan iemand een notch filter in je versterker inbouwen, dan kan je zonder DSP oplossing proberen weg te komen. Hopelijk zal de meting van Rivasono duidelijker maken waar de ellende nou precies zit. 

Edited by Walt

1 minute ago, Walt said:

Als het probleem rond de 80 Hz zit, is dat lastig met speakers op te lossen, immers de meeste speakers geven lager weer dan dat. Ook basstraps etc doen doorgaans minder dan je zou hopen. Een aktieve oplossing door de bult plat te slaan lijkt het meest effectief, misschien kan iemand een notch filter in je versterker inbouwen, dan kan je zonder DSP oplossing proberen weg te komen. 

Ik heb aan RivaSono indertijd gevraagd of ik in mijn souterrain een goede luisterruimte kon realiseren Walt. Als ze mij voor de opdracht hadden gezegd dat ik daarvoor een passieve Bastrap van 7000 euro voor nodig was, een MacIntosh Equelizer en een notch filter in de versterker was ik niet aan die verhuizing begonnen. Dan had ik op mijn vm luisterzolder een airco geplaatst en voor het geld wat ik overhield heel wat muziek gekocht. 

Door de luidsprekers iets schuin in de ruimte te zetten en de stoel wat uit het midden, los je die 80 Hz voor het grootste deel op. Ik denk dan aan de stoel ca. 75 cm uit het midden en de luidsprekers dan in een gelijkzijdige driehoek plaatsen.

Ik heb de experimenten in mijn luisterkamer er nog eens bij gehaald, en dat werkte hier met vrijwel dezelfde ruimte-afmetingen ook heel behoorlijk. De afmetingen tot 1,2 m hoogte zijn vrijwel gelijk en daarboven tegen het 30 grd dak, een relatief slappe gipsplaat/houtwolcement betimmering. Ik denk dus akoestisch best wel enigszins vergelijkbaar.

Het laag van dipolen gaat alleen naar achter en naar voor. Naast en boven de luidsprekers hoor je niks. Daar is de luchtsnelheid hoog en de geluidsdruk laag.

27 minutes ago, carl said:

Nogmaals ik heb hier meer dan 10.000 euro besteed om een “Platinum” luisterruimte te krijgen. Dit is gewoon de slechtste ruimte die ik ooit heb gehad en ik heb 4 luidsprekers hier geprobeerd waaronder een gerespecteerd Quad ESL en TAD ME 1 monitor. Zeker met CD heb ik nagenoeg altijd laagproblemen. RivaSono krijgt de kans dit te verbeteren en als dat niet lukt wil ik mijn geld terug. 

Dat kun je op je buik schrijven, mijn beste. 

Maar heb Rivareflectie alles laten doen, wat ze hebben voorgesteld? Ik dacht van niet. 

Moet dat niet ook nog gebeuren, voordat je je ontevredenheid uitspreekt?

Vergeef me, als ik me vergis. Ik ken niet alle 58 pagina's uit het hoofd.

1 minute ago, carl said:

Ik heb aan RivaSono indertijd gevraagd of ik in mijn souterrain een goede luisterruimte kon realiseren Walt. Als ze mij voor de opdracht hadden gezegd dat ik daarvoor een passieve Bastrap van 7000 euro voor nodig was, een MacIntosh Equelizer en een notch filter in de versterker was ik niet aan die verhuizing begonnen. Dan had ik op mijn vm luisterzolder een airco geplaatst en voor het geld wat ik overhield heel wat muziek gekocht. 

Uiteindelijk komt alles goed Charles. geduld en volhouden.

19 minutes ago, Tubejack said:

Dat laatste Thingman.  

Zoals ik het allemaal lees wil Carl gewoon een fijne muziekruimte. Als je dan alleen daarvoor al 10.000 euro hebt gespendeerd en het lukt niet met het laag, zou ik ook ontevreden zijn. Ik ben er zelf zeker van dat het haalbaar zal zijn met goede maatregelen voor het laag.

Ik vind het dapper dat Carl nu allerlei speakerprincipes heeft geprobeerd en kan uitsluiten dat het daaraan ligt. Natuurlijk kun je daar een mini monitor plaatsen met -3dB @ 50Hz, maar dat is niet de bedoeling.

Nog even doorwerken dus. Dinsdag het 2e advies en dan blijkt hoe degelijk de adviseur werkt. Ik geef toe dat het een uitdagende ruimte is, zoals ik die zelf ook kende, maar ik geloof dat het wel kan lukken daar.

We gaan het zien; ik gun het Carl wel na al die aanloopmoeilijkheden...

5 minutes ago, Hans van Liempd said:

Door de luidsprekers iets schuin in de ruimte te zetten en de stoel wat uit het midden, los je die 80 Hz voor het grootste deel op. Ik denk dan aan de stoel ca. 75 cm uit het midden en de luidsprekers dan in een gelijkzijdige driehoek plaatsen.

Ik heb de experimenten in mijn luisterkamer er nog eens bij gehaald, en dat werkte hier met vrijwel dezelfde ruimte-afmetingen ook heel behoorlijk. De afmetingen tot 1,2 m hoogte zijn vrijwel gelijk en daarboven tegen het 30 grd dak, een relatief slappe gipsplaat/houtwolcement betimmering. Ik denk dus akoestisch best wel enigszins vergelijkbaar.

Het laag van dipolen gaat alleen naar achter en naar voor. Naast en boven de luidsprekers hoor je niks. Daar is de luchtsnelheid hoog en de geluidsdruk laag.

Uit het midden met die stoel en de luidsprekers, Carl.

Heel hartelijk bedankt voor deze steun in de rug Toine. Ik heb inderdaad alles uitgeprobeerd tot aan een andere versterker, DAC en LS kabels aan toe. 

Die TAD ME 1 is trouwens een monitor.

Edited by carl

Ik heb de idee dat de nagalm in het laag in deze ruimte behoorlijk sterk is. Anders waren die actieve bastraps wel afdoende geweest. Door bijvoorbeeld 2 tot 4 plate absorbers hoop ik een redelijk normale nagalm te bereiken in deze ruimte. Met schuiven van de luisterpositie en luidsprekers moet dan de laatste ellende opgelost worden. Verder zoek ik geen extreme LS. Met de Quad 2812 of eventueel de Diapasson Ademantes valt veel muzikaal plezier te beleven lijkt me.

Edited by carl

De website van RivaSono lezend pretenderen ze veel te kunnen.

In hun aanpak staat de controle van het laagspectrum als onderdeel van het totaalgeluid centraal.

Als je als klant zelf kunt bepalen uit welke 3 kwaliteitslevels je wilt kiezen ten aanzien van hoeveel men belooft te kunnen doen aan de akoestische kwaliteit van je ruimte mag je bij Platinum verwachten dat bij de meting en het benoemen van problemen alle kennis uit de kast getrokken wordt.

Dat men dan op dat niveau geen oplossing bied om het onderste deel van het spectrum, dus onder 250Hz zoals ze datzelf benoemen, een volledige oplossing aan te bieden staat in schril contrast met wat RivaSono eerder benoemt, want je klant onder de 125Hz in de kou te laten staan weerspreekt alles wat een complete oplossing zou moeten zijn.

En bij dit beloofde hoogste kwaliteitsniveau dient de klant, die het niet weet en kan weten, juist op de beloofde knowhow te mogen en kunnen rekenen, dan moet je je als firma niet op de 125Hz grens, met uitsluiting van alle probleemfrequenties daaronder, voor aanpak van de akoestiek te beroepen.

Dat 125Hz regeltje is een veel te laag muurtje om achter weg te kunnen duiken, daar zet RivaSono zich zelf ten aanzien van alles wat belooft is geweldig en openlijk mee voor schut, dat wil je toch niet?

1 minute ago, Walt said:

Positie van de speakers en stoel moet stap 1 zijn Carl, zo te zien begrijp je dus nog steeds niet dat de akoestiek van de ruimte en de speakers optimaal moeten samenwerken. 

Dat klopt, maar wanneer je op geen enkele plaats een goed resultaat krijgt, wordt het lastig. Ik heb al eerder geschreven dat volgens mij de ruimte nog veel te kaal is. Maar wanneer ik dat schrijf, krijg ik de rest van het forum over me heen. Bedenk, dat het een nieuwe betonnen ruimte is. Zowel vloeren wanden en plafond. En overal, behalve op de vloer glad stukwerk er op. En op de vloer een houten parketvloer.

Die aanpak, om eerst nog eens wat aan de absorptie te doen, vind ik dus helemaal niet verkeerd.

Geeft het RivaSono rapport om op de juiste wijze absorptie of diffusie toe te passen om het probleemgebied onder de 125Hz op juiste wijze aan te pakken?

De oplossing moet bij RivaSono vandaan komen, niet bij onwetende forumgenoten, die zijn er niet voor geconsulteerd.

13 minutes ago, Buizerd said:

De website van RivaSono lezend pretenderen ze veel te kunnen.

In hun aanpak staat de controle van het laagspectrum als onderdeel van het totaalgeluid centraal.

Als je als klant zelf kunt bepalen uit welke 3 kwaliteitslevels je wilt kiezen ten aanzien van hoeveel men belooft te kunnen doen aan de akoestische kwaliteit van je ruimte mag je bij Platinum verwachten dat bij de meting en het benoemen van problemen alle kennis uit de kast getrokken wordt.

Dat men dan op dat niveau geen oplossing bied om het onderste deel van het spectrum, dus onder 250Hz zoals ze datzelf benoemen, een volledige oplossing aan te bieden staat in schril contrast met wat RivaSono eerder benoemt, want je klant onder de 125Hz in de kou te laten staan weerspreekt alles wat een complete oplossing zou moeten zijn.

En bij dit beloofde hoogste kwaliteitsniveau dient de klant, die het niet weet en kan weten, juist op de beloofde knowhow te mogen en kunnen rekenen, dan moet je je als firma niet op de 125Hz grens, met uitsluiting van alle probleemfrequenties daaronder, voor aanpak van de akoestiek te beroepen.

Dat 125Hz regeltje is een veel te laag muurtje om achter weg te kunnen duiken, daar zet RivaSono zich zelf ten aanzien van alles wat belooft is geweldig en openlijk mee voor schut, dat wil je toch niet?

Ook ik gaf eerder al aan, dat deze firma pretendeert uitermate deskundig te zijn. Als klant mag je geheel onwetend zijn.

Zojuist vroeg ik nog aan Carl, of hij het volledige advies heeft overgenomen. Echter, geen antwoord tot op heden.

En is er wel of niet een a-symetrische opstelling geprobeerd?

Ik bemoei me er verder niet meer mee. Aan een dood paard trekken leidt tot niets.

1 minute ago, Buizerd said:

Geeft het RivaSono rapport om op de juiste wijze absorptie of diffusie toe te passen om het probleemgebied onder de 125Hz op juiste wijze aan te pakken?

De oplossing moet bij RivaSono vandaan komen, niet bij onwetende forumgenoten, die zijn er niet voor geconsulteerd.

Rivasono heeft in ieder geval nog behoorlijk wat absorptie aan het plafond geadviseerd. Maar dat doet in het laag niet veel. De diffusers zouden ook in het laag moeten werken, maar doen dat kennelijk onvoldoende. 

Deze forumgenoot is overigens niet helemaal onwetend. Ik heb gezien en gehoord hoe de ruimte er nu bij staat.

16 minutes ago, Buizerd said:

Als je 10K hebt besteed en het lukt niet om tot een aanvaardbaar resultaat te komen kun je nog 10 jaar schuiven totdat je dan een ons weegt.

Dat is inderdaad mijn gevoel ook. Niet dat ik het begrijp waarom juist in mijn ruimte.

Edited by carl

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Rivasono heeft in ieder geval nog behoorlijk wat absorptie aan het plafond geadviseerd. Maar dat doet in het laag niet veel. De diffusers zouden ook in het laag moeten werken, maar doen dat kennelijk onvoldoende. 

Deze forumgenoot is overigens niet helemaal onwetend. Ik heb gezien en gehoord hoe de ruimte er nu bij staat.

Ik krijg een nieuwe meting van RivaSono Hans. Ik wil trouwens best wat aan het plafond doen, maar ik zie dat meer als finishing touch. Eerst zal het laag op orde moeten zijn: meettechnisch en gehoormatig anders ga ik niet meer financieel investeren.