Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

Zoals reeds eerder gezegd zorg dat je op de lange wanden "brekers" (= diffusers) plaatst. De ruimte is te leeg (hard). Alleen ruimte aankleden zal je van de vervelende dreun afhelpen.

Ik ga binnenkort met Hans goed meten en schuiven. Dit product zou in een volgende fase wellicht wat kunnen helpen voor aankleding van de lange wand (Roger noemt het brekers) https://gikacoustics.net/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t100/

Iets heel anders. Het probleem zit pakweg onder de 150 Hz. Zijn er geen subwoofers met DSP onder die 150 Hz?  Dan houdt je het signaal daarboven intact. Of is dat te simpel gedacht?

Edited by carl

Een beetje een raar bezoek Jack. Eerst het stellige verhaal dat het probleem in de breedte van de kamer zit en dat daardoor naar voren en achteren schuiven van de LS en stoel weinig zin heeft. En uiteindelijk gaat hij de stoel helemaal naar achteren (!)  schuiven en komt hij tot de conclusie dat het probleem “vrijwel” verdwenen is. De driehoek is dan ongeveer 250 maal 450 en dat levert dan natuurlijk weer andere problemen op. Het schriftelijk advies is veel schuiven en iets van plate absorbers aan de zijkanten waardoor er wat meer plaatsings mogelijkheden komen. Vergelijkbaar met wat Roger zegt en een extern iemand die ik geraadpleegd heb. Dat ga ik dus met Hans doen. En laten we het hoofdstuk RivaSono daarmee maar achter ons laten. 

De vraag blijft of een subwoofer met DSP in het laag geen alternatieve oplossing is. Een andere oplossing zou twee subwoofers zijn die de staande golf als het ware “opheffen”.

Edited by carl

Toch triest dat je ondanks alle moeite en investeringen nog steeds geen bevredigend resultaat behaald hebt.

Maar vooral doorgaan tot het is wat je wilt.

2 minutes ago, Groovy said:

Toch triest dat je ondanks alle moeite en investeringen nog steeds geen bevredigend resultaat behaald hebt.

Maar vooral doorgaan tot het is wat je wilt.

Dat zit in mijn karakter Peter.

Ik ga vrijdag bij Wener Ero naar zijn vergelijkbare kamer met RPG plate absorbers kijken en luisteren Jack. Het nadeel van die plate absorbers is wel dat ze groot en lastig te installeren zijn. Het voordeel van die GIK “basstrap” is dat het modules van 60 maal 60 zijn en makkelijk te stapelen en te (ver)plaatsen zijn. Kortom veel flexibeler en volgens mij ontkom je niet aan wat gericht experimenteren. Je kan die GIK modules ook bestellen specifiek gericht op je probleem frequenties. Je moet die site even lezen want dat is wel de moeite waard.

Als Hans hier geweest is weet ik meer. Hans werkt zeer systematisch en heeft veel ervaring. Ik heb daar wel vertrouwen in.

PS RivaSono adviseert die plate absorbers niet want ze hebben er geen ervaring mee. Ondanks zijn mooie site levert hij geen oplossing voor het probleem. Laat het graag aan mij over. 

Edited by carl

Subwoofers met dsp zijn hier geen structurele oplossing en introduceren zelf ook weer geheel nieuwe problemen waar je niet blij van wordt. Ik zou er niet aan beginnen.

4 plate absorbers, diffusie op de zijwanden (1e reflectiezone), selectieve absorptie (alleen middenfrequenties) op plafonddelen en wanddelen aan de zijkant.

Klaar... :)

1 minute ago, carl said:

Ik ga vrijdag bij Wener Ero naar zijn vergelijkbare kamer met RPG plate absorbers kijken en luisteren Jack. Het nadeel van die plate absorbers is wel dat ze groot en lastig te installeren zijn. Het voordeel van die GIK “basstrap” is dat het modules van 60 maal 60 zijn en makkelijk te stapelen en te (ver)plaatsen zijn. Kortom veel flexibeler en volgens mij ontkom je niet aan gericht experimenteren. Je kan die GIK modules ook bestellen specifiek gericht op je probleem frequenties. Als Hans hier geweest is weet ik meer. Hans werkt zeer systematisch en heeft veel ervaring. Ik heb daar wel vertrouwen in.

Nee nee, vergeet die schuimdingen nou. Die doen niks voor het laag...

Dit wordt zo een gebed zonder end terwijl de oplossing al even klaarligt...

Volgens mij worden die RPG plate absorbers niet verkocht omdat het produktgamna nu wordt aangepast Toine. Daarbij werken ze met vaste maten. Die Duitse zijn wel weer wat flexibeler.

Ken je die GIK Modules dat zijn geen confessionele bastrap https://gikacoustics.net/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t100/

Maar eerst op bezoek bij Werner en Hans bij mij op bezoek. 

Edited by carl

7 minutes ago, Tubejack said:

Precies. Bovendien @Bebatoli meldde al, dat het bij  Wener Ero niet best klinkt.  

Daarom ga ik juist luisteren Jack want Werner Ero heeft 4 plate absorbers. 

Just now, Tubejack said:

Dus? 

Nogmaals Jack.

- Toine (neem ik serieus) ziet plate absorbers als oplossing.

- Werner (neem ik serieus) heeft plate absorbers.

- Gydo (neem ik serieus) vindt de ruimte met plate absorbers niet klinken.

Deze adviezen spreken elkaar tegen en ik ga dus zelf luisteren bij Werner.

1 hour ago, carl said:

Volgens mij worden die RPG plate absorbers niet verkocht omdat het produktgamna nu wordt aangepast Toine. Daarbij werken ze met vaste maten. Die Duitse zijn wel weer wat flexibeler.

Ken je die GIK Modules dat zijn geen confessionele bastrap https://gikacoustics.net/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t100/

Maar eerst op bezoek bij Werner en Hans bij mij op bezoek. 

Ik ken ze niet en was wat voorbarig, sorry.
Destijds (2014) bestonden GIK basstraps uit schuim. Het was vooral studio-gericht materiaal.

Plate absorbers zijn okee, welke fabrikant je ook kiest, denk ik zo.
Daar zou ik het allereerst in zoeken voor correctie van de lage frequenties.

1 hour ago, carl said:

Nogmaals Jack.

- Toine (neem ik serieus) ziet plate absorbers als oplossing.

- Werner (neem ik serieus) heeft plate absorbers.

- Gydo (neem ik serieus) vindt de ruimte met plate absorbers niet klinken.

Deze adviezen spreken elkaar tegen en ik ga dus zelf luisteren bij Werner.

Ik ben ook eens bij Werner wezen luisteren; hij woont hier iets meer dan 2 km vandaan.
Het klonk destijds best heel goed in zijn ruimte, maar ik adviseerde hem om wat Modex-Plates te installeren om het laag beter in orde te krijgen.
Blijkbaar heeft ie dat gedaan...

Volgens mij heeft hij heel vaak wisselende samenstelling in de set, in elk geval destijds wel.
Je gaat misschien niet luisteren bij een "stabiele audiofiel", maar ik vermoed dat hij inmiddels zijn ruimte wel heel goed kent en weet hoe hij er verschillende speakers in weg moet zetten. Dat was ook het doel van zijn akoestische optimalisatie: om er alles neer te kunnen zetten zonder dat de akoestiek zelf problemen gaat geven.
Voor zover ik me herinner vertoont zijn ruimte best overeenkomsten met de jouwe: lang, vrij smal en geen natuurlijke laagabsorptie.
Ben benieuwd, ook naar de bevindingen van Hans straks. Gaat vast goedkomen nu, als je niet ineens weer een heel andere wending gaat inbouwen. Er zijn inderdaad meer wegen naar Rome, maar je kunt er maar één tegelijk bewandelen...

2 hours ago, thingman said:

Plate absorbers zijn okee, welke fabrikant je ook kiest, denk ik zo.
Daar zou ik het allereerst in zoeken voor correctie van de lage frequenties 

Ik denk dat je daar uiteindelijk niet omheen komt Toine. Dan is de keuze voor luidsprekers ook wat groter. Mijn vrouw wil overigens Quad ESL. Daar zat zij met heel veel plezier naar te luisteren en niet naar dat audiofiel geneuzel. De ruimte van Werner lijkt inderdaad veel op de mijne heb ik begrepen. En inderdaad geen natuurlijke laagabsorbtie. De Ilumnia ‘s gingen bij hem heel goed en bij mij helemaal niet. Komend weekend een terugkoppeling.

Edited by carl

9 hours ago, carl said:

Iets heel anders. Het probleem zit pakweg onder de 150 Hz. Zijn er geen subwoofers met DSP onder die 150 Hz?  Dan houdt je het signaal daarboven intact. Of is dat te simpel gedacht?

Een sub met DSP lost de staande golf en te lange nagalmtijd in het laag niet op.

Eerst zorgen dat het in essentie goed is. Daarna kun je misschien nog de puntjes op de i zetten met DSP (Digital Signal Processor) , maar voor een analoogliefhebber is DSP vloeken in de kerk.

5 hours ago, carl said:

Het voordeel van die GIK “basstrap” is dat het modules van 60 maal 60 zijn en makkelijk te stapelen en te (ver)plaatsen zijn. Kortom veel flexibeler en volgens mij ontkom je niet aan wat gericht experimenteren. Je kan die GIK modules ook bestellen specifiek gericht op je probleem frequenties. 

Wanneer je twee wanden van 6 x 2,5 m ( 2x 15 m2) als probleemwand hebt, lossen twee absorbertjes van 0,6 x 0,6 m (2x 0,36 m2) weinig op.