Hans van Liempd Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari 5 hours ago, thingman said: Subwoofers met dsp zijn hier geen structurele oplossing en introduceren zelf ook weer geheel nieuwe problemen waar je niet blij van wordt. Ik zou er niet aan beginnen. 4 plate absorbers, diffusie op de zijwanden (1e reflectiezone), selectieve absorptie (alleen middenfrequenties) op plafonddelen en wanddelen aan de zijkant. Klaar... Helemaal mee eens. Maar dan nog de vraag hoeveel vierkante meters van alles? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 februari Author Report Share Posted 19 februari 4 minutes ago, Hans van Liempd said: … maar voor een analoogliefhebber is DSP vloeken in de kerk. Toine had me al overtuigd Hans. En ik ben analoog liefhebber Hans. Krijg nog een LP van dr John voor mijn verjaardag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 februari Author Report Share Posted 19 februari (edited) 9 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer je twee wanden van 6 x 2,5 m ( 2x 15 m2) als probleemwand hebt, lossen twee absorbertjes van 0,6 x 0,6 m (2x 0,36 m2) weinig op. Ik dacht meer aan zoveel modules van 60 maal 60 als nodig is Hans. Dat wijst zich verder wel uit. Edited 19 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Zie het als een golfbreker op het strand. Één paal doet niks. Maar rijen palen om de 50 m wél. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari 47 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer je twee wanden van 6 x 2,5 m ( 2x 15 m2) als probleemwand hebt, lossen twee absorbertjes van 0,6 x 0,6 m (2x 0,36 m2) weinig op. Dat klopt wel, alleen had Carl het niet over 2 modules toch? Als equivalent voor 4 normal sized platemodules heb je al snel 12 van die kleine GIK membraantraps nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari 49 minutes ago, Hans van Liempd said: Helemaal mee eens. Maar dan nog de vraag hoeveel vierkante meters van alles? Dat zou ik kunnen zeggen als ik er ook bij ben. Is er al een datum? Misschien kunnen we samen gaan die dag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari 13 minutes ago, thingman said: Dat zou ik kunnen zeggen als ik er ook bij ben. Is er al een datum? Misschien kunnen we samen gaan die dag? Wat mij betreft kan dat. Ik heb vrijdag 29 februari om 10:00 uur bij Carl afgesproken. Even het antwoord van Carl afwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari 33 minutes ago, Hans van Liempd said: Wat mij betreft kan dat. Ik heb vrijdag 29 februari om 10:00 uur bij Carl afgesproken. Even het antwoord van Carl afwachten. Vrijdag de 29e bestaat niet. Of donderdag de 29e of vrijdag de 1e maart. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Sorry, donderdag 29 februari. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari 8 hours ago, thingman said: Nee nee, vergeet die schuimdingen nou. Die doen niks voor het laag... Dit wordt zo een gebed zonder end terwijl de oplossing al even klaar ligt... Klopt. Om laag te tackelen heb je massa nodig. Als die schuimdingen nou van lood waren, dan was het een ander verhaal. Maar als je nou tegn de lange wanden hetzelfde doet als je met de achterwand hebt gedaan, dan werkt het. Dus een kast waar je LP's en boeken in kunt zetten. Dan heb je de muziek en lectuur bij de hand en het fungeert ook nog eens als akoestisch paneel, (want platen en bergen papier, hebben voldoende massa). Het is functioneel en het is goedkoper dan al die akoestische crap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari (edited) 8 hours ago, thingman said: dubbel Edited 19 februari by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Kunnen we al boeken "doneren"? LP's krijgt hij niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 februari Author Report Share Posted 19 februari Ik heb genoeg papier hier in huis. Tot 29 februari. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Heel je kamer volzetten met plee rollen, komt je Corona mark 2 ook veilig door! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari *proest* Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 februari Author Report Share Posted 19 februari De pleerollen staan in de antieke kast van mijn oma in de hal naast de luisterkamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 februari Report Share Posted 24 februari Hoe is het bezoek bij Werner afgelopen ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari Author Report Share Posted 24 februari (edited) Ik heb net twee kleinkinderen die hier een nacht hebben gelogeerd het huis uit Jack! Ook erg leuk bij de kinderboerderij bij de boer. Ik heb nu weer wat energie. Het bezoek bij Werner gisteren was ook erg leuk en vooral leerzaam. Werner woont in Vlijmen in een dijkwoning met een ondergrondse luisterruimte net als ik. De maten van zijn ruimte zijn vergelijkbaar met die van mij: Werners ruimte is 615 maal 410 maal 220 en mijn ruimte 615 maal 395 maal 250. Zoals hij me op de show bij Marco vertelde had hij in zijn ruimte een stevig laagprobleem gehad en hij had dat op efficiënte wijze onder de knieën gekregen. Natuurlijk wilde ik wel eens zien en horen hoe hij dat voor elkaar had gekregen. Werners ruimte is eigenlijk spaarzaam aangekleed: een kamerbrede vloerbedekking en de muren bekleed met akoestisch stukwerk. Het plafond was verder kaal. Op een paar stukjes absorptiemateriaal voor de eerste reflecties na verder alleen nog maar een comfortabele luisterstoel en een IKEA kast voor CD’s en wat platen. Wat Werner erg slim heeft gedaan is een rails op de bovenste rand van de muren. En daaraan hingen zijn geheime wapens in casu de 4 GPR plate absorbers. Omdat ze aan de rails hingen kon hij er indertijd lekker mee schuiven. Op de korte wand achter de LS en vlak bij de hoeken zaten 2 plate absorbers. Naast de luisterstoel die kort tegen de andere korte kant stonden zaten 2 andere plate absorbers: ook hier weer kort tegen de hoeken maar dan wel aan de lange wand. Zijn set bestond verder uit Master Contemporary C LS, een Zanden buizen versterker met KT 120 buizen en een Grimm streamer met MolaMola DAC. De Master Contemporary ken ik behoorlijk goed want Rick Paap demonstreerde er vaak mee op de Analoog Shows in Sneek. Hele goede LS met een live karakter die met name goed functioneren als de volume knop goed open staat. Daar hield Werner wel van dus. Hij speelde zeker luider dan ik gewend was. Zeer opmerkelijk was de plaatsing van zijn LS op pakweg 2 meter van de wand achter de LS. Verder dan 1,2 meter ben ik nog niet gegaan. Toch eens even uitproberen! Werner heeft eerst wat eigen nummers gespeeld die ik allemaal erg leuk vond met uitzondering van een orkest met blokfluit. Daarna een paar nummers van mij gespeeld (waar bij mij het laagprobleem dus stevig naar voren kwam). Nils Lofgren en Keb Mo deden het erg goed in Werners set. Jack Johnson echter nog slechter dan bij mij. Deze opname zal ik niet meer gebruiken om het laag te testen. Kort samengevat heeft Werner het laag in zijn ruimte goed onder controle gekregen. Voor wat betreft mid en hoog miste ik zelf toch wat extra demping. Dat vind ik eigenlijk meer een kwestie van smaak. Het bezoek bij Werner heeft me in ieder geval het vertrouwen gegeven dat ik het laag in mijn ruimte wel onder controle moet kunnen krijgen. In die zin zit ik al op Hans en Toine te wachten donderdag. Verder is Werner Ero een heel aardige en interessante kerel en ondanks zijn werk als recescent nog steeds een groot audio liefhebber. Zeer goede set trouwens en ondanks ik als analoog liefhebber wel een beetje jaloers op de Grimm/MolaMola combi ben. Edited 24 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 24 februari Report Share Posted 24 februari Mooi helder verslag. Perfect @carl. Dat gaat goed komen. Dat er nog een wereld te ontdekken en te experimenteren valt met de plaatsing van de luidsprekers in jouw ruimte,, daar ben ik van overtuigd. 2 meter van de achterwand met de Quads is echter niet haalbaar, zo vermoed ik. Dan wordt de luisterafstand te kort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 februari Author Report Share Posted 24 februari Een vriend heeft ze Kraus. Ik vraag het na. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 februari Report Share Posted 24 februari Goed dat je ervaren hebt dat en hoe het laagprobleem opgelost kan worden Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 26 februari Report Share Posted 26 februari (edited) De luisterafstand wordt niet te kort, met de speakers 2m naar voren heb je een fantoombeeld in de gehele ruimte achter de speakers, je moet het zo zien, de speakers schuiven verder naar voren maar het beeld niet, dit geeft juist nog meer de illusie dat het beeld/ podium niks meer met de speakers te maken heeft. Ik heb deze tip overigens al vaker gegeven op dit forum, maar weinigen lijken ermee te durven testen. Edited 26 februari by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 26 februari Report Share Posted 26 februari Klopt helemaal Walt en zeker in een dedicated luisterruimte maakt het dus niet uit waar de speakers staan, zolang het maar goed klinkt. Bij mij staan de speakers overigens ook ruim 3 meter van de achterwand, dus helemaal vrij in de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari Hoe meer ruimte om de speaker heen hoe beter het vaak klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari Ik las dan ook met enige verbazing dat Carl de speakers nog niet verder dan 1.2m uit de wand heeft gezet, klankmatig verwacht ik alleen maar voordelen, ook m.b.t. de bult in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts