Edje2 Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari Er moet in de ruimte toch een plek te vinden zijn waar de staande golf geen rol speelt, en omdat het een dedicated luisterruimte betreft ook realiseerbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari De ruimte is 395 cm breed. 2x120=240, blijft 155 over. De esl zijn 70 cm breed. Dus die staan dan 395-240-140=15cm uit elkaar. Hoeveel verder uit de wand is nog mogelijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari De ESL hoeven juist niet ver vanaf de zijwand, door de dipool afstraling gaat er namelijk weinig geluid opzij, ik zou ze wel ver vanaf de achterwand zetten, zie de volgende plaatsings guideline voor goede uitleg: https://forum.audiogon.com/discussions/planar-speaker-placement Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 februari Author Report Share Posted 27 februari (edited) We gaan het donderdag proberen. Ik heb trouwens wat speakers geleend met wat meer laag. Een Triangle Altea (van mijn schoonzoon) en een Kef RDM 1 (meen ik, krijg ze morgen). PS met dank Walt! Edited 27 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari De 80 Hz piek is duidelijk door de breedte van de kamer. Dus over de hele lengte zal deze dus aanwezig zijn. De enige oplossing is om die te vermijden, uit het midden gaan zitten. De 56 Hz bult komt uit de lengte van de kamer. Daarmee moet, door in de lengte schuiven een betere plaats te vinden zijn. Maar zoals Carl zegt, we gaan het donderdag zien. Thingman gaat met al zijn akoestiek ervaring ook mee. Dan moeten we er toch minstens iets van kunnen zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari 20 minutes ago, Hans van Liempd said: De 80 Hz piek is duidelijk door de breedte van de kamer. Dus over de hele lengte zal deze dus aanwezig zijn. De enige oplossing is om die te vermijden, uit het midden gaan zitten. De 56 Hz bult komt uit de lengte van de kamer. Daarmee moet, door in de lengte schuiven een betere plaats te vinden zijn. Maar zoals Carl zegt, we gaan het donderdag zien. Thingman gaat met al zijn akoestiek ervaring ook mee. Dan moeten we er toch minstens iets van kunnen zeggen. Ik ben heel benieuwd wat Carl dat gaat brengen. Nemen jullie ook nog wat demping of diffusie mee om te kijken wat het extra gaat doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari Er staan 4 platen van 1,2 x 1,2 m en ca. 4 cm dik Akotherm. Daarmee is zeker wat te experimenteren. Maar voor het laag doet dat weinig. En dat is eerste aandachtspunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 februari Author Report Share Posted 27 februari (edited) 3 hours ago, Hans van Liempd said: Er staan 4 platen van 1,2 x 1,2 m en ca. 4 cm dik Akotherm. Daarmee is zeker wat te experimenteren. Maar voor het laag doet dat weinig. En dat is eerste aandachtspunt. Ik geloof in een gefaseerde aanpak en ik ben al dik tevreden met de aanpak van het laag Hans. Ik heb ook zeker vertrouwen in Toine. De volledige oplossing van het laag zal wel een combinatie tussen plaatsing, laagabsorptie en een gerichte koop van LS zijn. Edited 27 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 februari Report Share Posted 27 februari Wacht maar af Carl. Straks kun je als het goed is zo ongeveer elke speaker goed krijgen in deze ruimte. Dat is helemaal geen absurd streven. Begint heel het luidsprekercircus weer opnieuw... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 februari Author Report Share Posted 27 februari (edited) Dat hoop ik niet Toine (haha). Maar bijvoorbeeld zo’n Illumnia was misschien wel te ambitieus in deze ruimte. Edited 27 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 28 februari Report Share Posted 28 februari Conrad Johnson met Final Iets voor jou om te bezoeken Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 februari Report Share Posted 28 februari Charles... lees je je berichten wel? Ik zie namelijk geen reacties verschijnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 februari Author Report Share Posted 28 februari 1 hour ago, Hans van Liempd said: Charles... lees je je berichten wel? Ik zie namelijk geen reacties verschijnen. Helemaal niets ontvangen Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 februari Author Report Share Posted 28 februari (edited) 9 hours ago, marc said: Conrad Johnson met Final Iets voor jou om te bezoeken Carl? ik had even problemen met internet. Die Conrad Johnson is erg fraai, maar ik dacht dat die iets van 16.500 euro kost. Die Final is inderdaad wel fraai. Helaas zit ik dit weekend vol. PS die Garmt van Zel is kennelijk van baan gewisseld. Harbeth achterna? Edited 28 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 februari Report Share Posted 28 februari Veel succes morgen Carl. De metingen zullen ongeveer hetzelfde zijn....Maar wat gaat de oplossing ervan zijn waarvan je zeker weet dat ze het probleem oplossen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 februari Author Report Share Posted 28 februari (edited) Ik wil natuurlijk niet te veel op morgen vooruit lopen Roots. Hans zal zeker zijn ideen hebben. We gaan in ieder geval proberen te bepalen wat de beste opstelling van de LS is. En ik ben natuurlijk niet voor niets bij Werner Ero geweest om te horen of die RPG plate absorbers werken. Zoals boven al gezegd denk ik aan iets vergelijkbaars namelijk https://www.gikacoustics.com/product/gik-acoustics-scopus-tuned-bass-trap-t100/ Het voordeel boven de RPG plate absorbers is onder meer, dat deze modules kleiner zijn (60 maal 60) en dat je er dus veel makkelijker mee kan experimenteren in je ruimte. Met deze modules zou de ruimte iets LS vriendelijker worden onder de 100 Hz zonder daarboven veel invloed te hebben. PS zeker weet ik natuurlijk niets. Edited 28 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Ik heb Carl's topic maar kruiselings gevolgd, maar het artikel "AVAA C214, een nieuwe actieve basstrap" in HiFi.nl trok direct mijn aandacht ... "Staande golven in veeleisende luisteromgevingen zoals ... audiofiele luisterruimtes worden grotendeels geëlimineerd met een veel schonere bas als resultaat". Zoals steeds geldt hier "Eerst zien (horen) en dan geloven", maar de beloften klinken mooi, dus misschien de moeite om eens na te gaan. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Wat mij betreft moet je fouten nooit oplossen met tegenmaatregelen. Altijd proberen de fout bij de bron aan te pakken. Staande golven ontstaan alleen bij parallelle niet absorberende wanden. Dus of absorberen en/of wanden onder hoeken construeren. Ik zou voor het laatste gaan. Een paar gipswandjes heb je snel en relatief goedkoop gemaakt. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 februari Author Report Share Posted 29 februari (edited) 5 hours ago, Pass said: Ik heb Carl's topic maar kruiselings gevolgd, maar het artikel "AVAA C214, een nieuwe actieve basstrap" in HiFi.nl trok direct mijn aandacht ... "Staande golven in veeleisende luisteromgevingen zoals ... audiofiele luisterruimtes worden grotendeels geëlimineerd met een veel schonere bas als resultaat". Zoals steeds geldt hier "Eerst zien (horen) en dan geloven", maar de beloften klinken mooi, dus misschien de moeite om eens na te gaan. Succes. Die heb ik in huis gehad Pass. Met de Quad ESL die ik te leen had werkte het totaal niet (vlies versus omgekeerde subwoofer). Bij de TAD ME 1 monitor werkte hij wel, maar veel te zwak. Vandaar dat ik nu naar een passieve oplossing zoek. Morgen mijn verslag van de meet en schuifsessie. Ik heb nu mijn zoon op bezoek. Edited 29 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Mooie cliffhanger... Zitten we allemaal met smart te wachten op De Oplossing, moeten we er op gaan zitten wachten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Tja... vandaag dus bij Carl wat gemeten en geschoven. Ik heb 9 metingen gedaan. 4 met de Monitor audio luidsprekers en 5 met Triangle Althea luidsprekers. Ik heb een lijstje gemaakt met de plaatsing van de speakers en de luisterstoel. Dat ga ik nog uitwerken en samen met de metingen hier vermelden. 1. We begonnen met de MA op de plaats waar ze na veel schuiven terecht waren gekomen. Dat viel mij eigenlijk helemaal niet tegen. Tussen 27 en 80 Hz een dip van maximaal 22 dB, Dat is dan wel de belangrijkste. Daardoor klinkt het wat kaal met weinig body. De Nagalmtijd is in het laag wél erg lang, 1,5 sec op 60 Hz zou eigenlijk de helft moeten zijn. Van een piek bij 80 Hz heb ik niks gemerkt. Eigenlijk is de kamer tussen 72 Hz en 13 kHz binnen 10 dB recht. Ik vind dat heel erg netjes. Dat het daarna afloopt lijkt aan de speakers te liggen. 2. Daarna een keer met de luisterstoel 40 cm dichter bij de luidsprekers gemeten. Dat haalt de dip bij 55 Hz iets omhoog dus zeker een verbetering. De "piek" bij 80 Hz wordt dan wél een paar dB hoger. 3. Toen de Triangles op dezelfde plaats gezet en weer gemeten. Deze blijken tussen 20 en 250 Hz, 5 dB vetter in het laag te zitten. Bovendien loopt het hoog iets verder recht door tot ongeveer 17 kHz. Deze luidspreker laten meer laag horen, maar eigenlijk lopen ze niet dieper door. 4. Toen de luisterstoel een heel stuk naar achter. Ten opzichte van de eerste positie nog 30 cm verder weg. Hierbij ontstaat nóg meer laag en vooral een piek op 27 Hz wordt erg vervelend. En helaas wordt de dip niet opgevuld. 5. De luisterstoel blijft staan en de luidsprekers komen op 2 m van de muur te staan. Dus dichter bij de luisterstoel. Hierdoor wordt de dip tussen 27 en 80 dB nog enkele dBs dieper. 6. De luisterstoel dus weer naar voor. Ongeveer gelijk met de tweede positie. De speakers komen nu dichter bij de achtermuur te staan. Op 1 m om precies te zijn . De dip wordt nu tussen 50 en 80 Hz opgevuld en we meten dus binnen + en - 5 dB van 50 tot 17 kHz. Een duidelijke verbetering. 7. We hebben de luidsprekers en stoel laten staan en twee ca 4 cm dikke absorptieplaten van 1,2 x 1,2 m onder 45 graden in de hoeken achter de luidsprekers gezet. Dat doet niet veel, maar de dip wordt op 37 Hz, 23 in plaats van 26 dB. 8. Dan besluiten we om de MA's op de plaats van de Triangles te zetten. Dat ziet er vrijwel hetzelfde uit als de Triangle op die plaats. Onder de 50 Hz lopen de MA's wel iets sneller af. Bij 37 Hz zelf ca. 5 dB minder laag. 9. Nu gaat de luisterstoel een stuk dichter naar de luidsprekers en staat nu ca. 50 cm achter het midden van de kamer. Dit is duidelijk de beste postitie. Tot 40 Hz is de grafiek nu recht binnen de + en - 5 dB. Er is wél een piekje van 14 dB op 55 ontstaan. Maar dat is hopelijk met basstraps te temmen. Tussendoor hebben we ook naar muziek geluisterd. Eerst op de Trangles op positie 6 (meen ik) de Trangles klinken inderdaad vetter in het laag, maar zijn ook erg schril in het midden en hoog. Geen echt fijne luidspreker. Op het laatst hebben we op de Monitor Audio's ook nog enkele nummer gedraaid. Onder andere het "Better Together" van het album "In Between Dreams" van Jack Johnson. En zelfs dat was nu een stuk beter aan te horen. Maar het blijft een opname die niet lekker is opgenomen. Veel te veel laag. Maar over het algemeen helemaal niet verkeerd (vind ik). In het watervaldiagram zien we dat 54 en 108 dB wat lang naklinken. Daar zou dus iets aan moeten gebeuren. Wat Carl er nu van vindt, mag hij zelf schrijven. Daarna zijn we nog naar een nieuwe audiowinkel (Orchestral Audio) in Wijchen geweest, maar daar zal ik een apart verslagje van maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 februari Author Report Share Posted 29 februari Carl was vanmorgen 7 uur op. Dat is niet de goede tijd voor een pensionado. De inhoudelijke tekst volgt morgen. Verder een hele nuttige dag gehad. Ik heb in ieder geval een luidsprekerpositie waar weinig is op aan te merken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Mooi verhaal Hans! wel ben ik benieuwd met wat voor test tonen ( sweep, pink noise…) en programma je werkt. Dat geeft mij hopelijk wat handvatten voor de aanpak hier van de akoestiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Mooie samenvatting inderdaad, zou het aangevuld kunnen worden met een plattegrondje met de verschillende zit- en luidsprekerposities Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari (edited) Tja... vandaag dus bij Carl wat gemeten en geschoven. Ik heb 9 metingen gedaan. 4 met de Monitor audio luidsprekers en 5 met Triangle Althea luidsprekers. Hetzelfde verslagje, nu mét de metingen 1. We begonnen met de MA op de plaats waar ze na veel schuiven terecht waren gekomen. Dat viel mij eigenlijk helemaal niet tegen. Tussen 27 en 80 Hz een dip van maximaal 22 dB, Dat is dan wel de belangrijkste. Daardoor klinkt het wat kaal met weinig body. De Nagalmtijd is in het laag wél erg lang, 1,5 sec op 60 Hz zou eigenlijk de helft moeten zijn. Van een piek bij 80 Hz heb ik niks gemerkt. Eigenlijk is de kamer tussen 72 Hz en 13 kHz binnen 10 dB recht. Ik vind dat heel erg netjes. Dat het daarna afloopt lijkt aan de speakers te liggen. 2. Daarna een keer met de luisterstoel 40 cm dichter bij de luidsprekers gemeten. Dat haalt de dip bij 55 Hz iets omhoog dus zeker een verbetering. De "piek" bij 80 Hz wordt dan wél een paar dB hoger. 3. Toen de Triangles op dezelfde plaats gezet en weer gemeten. Deze blijken tussen 20 en 250 Hz, 5 dB vetter in het laag te zitten. Bovendien loopt het hoog iets verder recht door tot ongeveer 17 kHz. Deze luidspreker laten meer laag horen, maar eigenlijk lopen ze niet dieper door. 4. Toen de luisterstoel een heel stuk naar achter. Ten opzichte van de eerste positie nog 30 cm verder weg. Hierbij ontstaat nóg meer laag en vooral een piek op 27 Hz wordt erg vervelend. En helaas wordt de dip niet opgevuld. 5. De luisterstoel blijft staan en de luidsprekers komen op 2 m van de muur te staan. Dus dichter bij de luisterstoel. Hierdoor wordt de dip tussen 27 en 80 dB nog enkele dBs dieper. 6. De luisterstoel dus weer naar voor. Ongeveer gelijk met de tweede positie. De speakers komen nu dichter bij de achtermuur te staan. Op 1 m om precies te zijn . De dip wordt nu tussen 50 en 80 Hz opgevuld en we meten dus binnen + en - 5 dB van 50 tot 17 kHz. Een duidelijke verbetering. 7. We hebben de luidsprekers en stoel laten staan en twee ca 4 cm dikke absorptieplaten van 1,2 x 1,2 m onder 45 graden in de hoeken achter de luidsprekers gezet. Dat doet niet veel, maar de dip wordt op 37 Hz, 23 in plaats van 26 dB. 8. Dan besluiten we om de MA's op de plaats van de Triangles te zetten. Dat ziet er vrijwel hetzelfde uit als de Triangle op die plaats. Onder de 50 Hz lopen de MA's wel iets sneller af. Bij 37 Hz zelf ca. 5 dB minder laag. 9. Nu gaat de luisterstoel een stuk dichter naar de luidsprekers en staat nu ca. 50 cm achter het midden van de kamer. Dit is duidelijk de beste postitie. Tot 40 Hz is de grafiek nu recht binnen de + en - 5 dB. Er is wél een piekje van 14 dB op 55 ontstaan. Maar dat is hopelijk met basstraps te temmen. En 1 en 9 op één plaatje Rood is 1 Blauw is 9. Tussendoor hebben we ook naar muziek geluisterd. Eerst op de Trangles op positie 6 (meen ik) de Triangles klinken inderdaad vetter in het laag, maar zijn ook erg schril in het midden en hoog. Geen echt fijne luidspreker. Op het laatst hebben we op de Monitor Audio's ook nog enkele nummer gedraaid. Onder andere het "Better Together" van het album "In Between Dreams" van Jack Johnson. En zelfs dat was nu een stuk beter aan te horen. Maar het blijft een opname die niet lekker is opgenomen. Veel te veel laag. Maar over het algemeen helemaal niet verkeerd (vind ik). In het watervaldiagram zien we dat 54 en 108 dB wat lang naklinken. Daar zou dus iets aan moeten gebeuren. De tekening (615 = 6150): De maten: Wat Carl er nu van vindt, mag hij zelf schrijven. Daarna zijn we nog naar een nieuwe audiowinkel (Orchestral Audio) in Wijchen geweest, maar daar zal ik een apart verslagje van maken. Edited 29 februari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts