Hans van Liempd Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari 15 minutes ago, Duclaasie said: Mooi verhaal Hans! wel ben ik benieuwd met wat voor test tonen ( sweep, pink noise…) en programma je werkt. Dat geeft mij hopelijk wat handvatten voor de aanpak hier van de akoestiek. Met REW 5. Die werkt met twee korte sweeps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari 11 minutes ago, Buizerd said: Mooie samenvatting inderdaad, zou het aangevuld kunnen worden met een plattegrondje met de verschillende zit- en luidsprekerposities Hans? Dat is iets meer werk, maar ga ik nog maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Bijvoorbaat dank Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Dat was geen half werk, complimenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Vreemd is dat die monitortjes zulke lage frequenties niet eens kan weergeven...Ja bij -12db ofzo , en heel snel aflopend.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Stel Carl krijgt de curve binnen 10db recht...Na een duizendje of 15. Kan hij dan probleemloos Wilson audio Watt puppy's plaatsen of een Thiel 3.6? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari 1 hour ago, Buizerd said: Mooie samenvatting inderdaad, zou het aangevuld kunnen worden met een plattegrondje met de verschillende zit- en luidsprekerposities Hans? Is gebeurd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 29 februari Report Share Posted 29 februari Is er eigenlijk ook al een 1/3 opstelling geprobeerd? Wat ik daarmee bedoel is luidsprekers op 1/3 van de wand en luisterpositie weer op 1/3 van de achterwand en luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart 10 hours ago, Duclaasie said: Is er eigenlijk ook al een 1/3 opstelling geprobeerd? Wat ik daarmee bedoel is luidsprekers op 1/3 van de wand en luisterpositie weer op 1/3 van de achterwand en luidsprekers. Heb ik ook al eerder aangehaald. Helaas nooit antwoord op gekregen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart Ik ben ook benieuwd naar Thingman's luisterbevindingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart Het plaatje waar je 1 en 9 vergelijkt is m.i. zeer intressant, je ziet dat de pieken en dalen precies lijken omgekeerd, dan is er mogelijk een tussen positie mogelijk die het beste van deze 2 combineert tot een zeer vlakke responsie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart 1 hour ago, analoogfreak said: Ik ben ook benieuwd naar Thingman's luisterbevindingen. Ik ben niet meegegaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 maart Author Report Share Posted 1 maart Maar commentaar is zeker welkom Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 maart Author Report Share Posted 1 maart 2 hours ago, analoogfreak said: Heb ik ook al eerder aangehaald. Helaas nooit antwoord op gekregen. Volgens mij hebben we dat gisteren ook nog even gedaan Freak en Duclaasie. Het is duidelijk dat meer naar de wand met stoel en LS beter is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart 13 hours ago, Duclaasie said: Is er eigenlijk ook al een 1/3 opstelling geprobeerd? Wat ik daarmee bedoel is luidsprekers op 1/3 van de wand en luisterpositie weer op 1/3 van de achterwand en luidsprekers. Wanneer je goed gelezen hebt, zie je dat er verschillende posities zijn beluisterd. Ook die met de luidsprekers op 2 m vanaf de achterkant en de stoel op twee posities. 1/3 van de zijkant kan niet, omdat dan de luidsprekers nog 1/3 van de kamer uit elkaar staan. Dat is 1,3 m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart 1 hour ago, Walt said: Het plaatje waar je 1 en 9 vergelijkt is m.i. zeer intressant, je ziet dat de pieken en dalen precies lijken omgekeerd, dan is er mogelijk een tussen positie mogelijk die het beste van deze 2 combineert tot een zeer vlakke responsie? Die tussenpositie staat er ook bij. Dat is nummer 8. Daarmee is er onder de 50 Hz een diepe dip. Door de stoel verder naar voor te schuiven komt 40 Hz op en helaas ook de 50 Hz. Maar de laatste lijkt me wel te temmen. Bovendien is 13 dB niet echt onoverkomelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart Positie 8 heeft niet de maat A=125 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 maart Author Report Share Posted 1 maart (edited) Nu even mijn ervaringen van gisteren. Nadat Hans zijn spulletjes had geïnstalleerd zijn we (Hans dan) zeer zorgvuldig aan het werk gegaan. Hans begint dan met het maken van een tekening en een schema. Vandaar dat hij bovenstaand fraaie verslag heeft kunnen maken. Eerst met de stoel geschoven en daarna met de luidsprekers. Uiteindelijk zijn we tot dit beste resultaat gekomen in een luisterdriehoek van 215 maal 270 maal 270. De LS staan nu 93 van de zijmuur en 110 van de achtermuur. Alles gemeten vanuit de tweeter. Wat we overigens niet hebben gedaan is de LS wat breder uit elkaar gezet. Nu ik de maten zo goed in beeld heb, wil ik dit zeker toch nog een keer proberen. Die Triangle van mijn schoonzoon klinkt lang niet zo goed als mijn MA. Toch kunnen ze in deze ruimte geplaatst worden zonder hinderlijk te zijn in het laag. Met de andere LS die ik in huis heb gehad was dit zeker niet het geval. Op een of andere manier stoten verschillende LS de ruimte toch anders aan. Verder met Hans nog gediscussieerd over de verdere aanpak van de ruimte in het laag. Die GIK modules zouden daar wel geschikt voor zijn omdat ze onder de 125 Hz werken. Hans vindt dat ik de ruimte pas moet aanpassen op basis van een meting na aankoop van nieuwe LS. Omdat die GIK modules smalbandig werken is dit waarschijnlijk wel de meest verstandige aanpak. 14 hours ago, Roots said: Stel Carl krijgt de curve binnen 10db recht... Kan hij dan probleemloos Wilson audio Watt puppy's plaatsen of een Thiel 3.6? Goede vraag Roots al zitten Wilsons buiten mijn prijsrange en heb ik dan een grotere Conrad Johnson versterker nodig. Tot slot denk ik dat als een dealer zijn waar wil verkopen bij een thuisdemo, hij eerst een cursus bij Hans moet volgen. Zo zorgvuldig doen weinigen dat. Poels audio zat daar toch het dichtst tegen aan. Edited 1 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart (edited) Maar naar welke volgende luidsprekers met meer laagweergave gaan de gedachten dan uit? Edited 1 maart by Buizerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 maart Author Report Share Posted 1 maart (edited) Suggesties zijn zeer welkom Buizerd. Zelf ben ik ook weer even aan het denken. In ieder geval buizenvriendelijk. Edited 1 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart Gereviseerde ESL57, de mooiste Quad denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart 3 hours ago, thingman said: Ik ben niet meegegaan... Jammer dat was nu eigenlijk de meest interessante input geweest, het geschuif van Hans is een leuke hobby maar voegt niets toe aan de situatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart 36 minutes ago, kappa7 said: Jammer dat was nu eigenlijk de meest interessante input geweest, het geschuif van Hans is een leuke hobby maar voegt niets toe aan de situatie. Dat is jouw mening, maar wat had Thingman meer kunnen doen dan? Ik heb met hem afgesproken dat is alle meetgegevens naar hem door zal spelen. Dat heb ik hierboven zo goed mogelijk gedaan. Er zijn echter ook nog watervaldiagrammen van alle situaties en natuurlijk de rest van de uitgebreide metingen die bij elke meting wordt opgeslagen. Wanneer hij REW installeert, kan hij alles op zijn gemak bekijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart Uit het tekeningetje leid ik af dat de speakers net iets minder dan 2 meter uit elkaar staan en de speakers 1 meter van de achterwand en de luisterstoel op 3,5 meter van de achterwand. (opstelling 9). Een klein rekensommetje leert dat de afstand tot de speaker op die luisterplek ongeveer 2,7 meter is. Hoewel dat alleen maar gevoelsmatig is, ben ik zelf groot voorstander van een gelijkzijdige luisterdriehoek en zou zeker proberen de speakers iets meer (zo'n 35 cm) naar de zijwand te verplaatsen. Dat zou een gelijkzijdige driehoek realiseren van +/_ 2,7 meter. In het ideale geval hoor je dan bij Roger Waters'(=griezel) Perfect Sense part I de stem van Hal achter je, ook bij stereoweergave. Dat levert vaak ook een heel mooi stereobeeld op. Ik ben wel heel benieuwd welke luidsprekers naar Carl toekomen voor de demonstratie. (een paartje Diapason Adamantes herhaal ik niet meer.) Ik heb trouwens ook wel eens gedacht dat een paartje KEF LS50 van Cock het proberen waard is. In ieder geval heel hoog rendement, lievelingetjes voor de mooie Conrad Johnsons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 1 maart Report Share Posted 1 maart PS Het is langzamerhand tijd voor Prioriteren Souterrain II. Het topic is haast niet meer leesbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts