thingman Posted 2 maart Report Share Posted 2 maart 6 hours ago, Walt said: Oef, die Verity zijn erg fraai, topklasse spul! Verder is het beetje kip/ei verhaal nu; akoestiek of speaker, lastig. Als je nu 1 speaker zou weten, die je echt graag zou willen hebben, zou ik zeggen, gewoon aanschaffen. Echter ik zie totaal geen rode lijn in speakers die nu de revue zijn gepasseerd… De rode lijn is geweest dat Carl een aantal speakers met compleet verschillende werkingsprincipes in zijn ruimte wilde horen. Dat was een wijs besluit dat evengoed in een succes had kunnen eindigen. Maar eerst akoestiek nu, dat is ook wijs in dit stadium... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart Report Share Posted 2 maart 4 minutes ago, thingman said: maar een optimale opstelling is doorslaggevend. Daarom begrijp ik niet, dat er bij de verschillende metingen, dit is overgeslagen. We hebben afgelopen donderdag hoofdzakelijk gemeten. Luisteren is pas op het laatst gebeurd, en Carl vond nu dat de problemen ook grotendeels verdwenen zijn. Ik heb wel het verschil tussen de Triangles en de MA's van Carl gehoord. Dat verschil is werkelijk groot. De MA's klinken veel verfijnder in het midden en hoog. Maar de Ilumia's die ik er eerder hoorde gingen nog een stuk verder. Maar zoals bekend, was het laag niet goed te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart Report Share Posted 2 maart 4 minutes ago, thingman said: Op zich maakt het niet heel veel uit voor welk type absorbers Carl kiest, als ze maar werken in het gebied onder 100Hz. Als je voor kleine, handzame modules kiest zal je er simpelweg een stuk meer moeten toepassen dan wanneer het grote 100x150cm plate absorbers zijn. Daar komt bij dat ik al 2 x eerder had aangegeven dat ik goede ervaringen met plate absorbers heb en dat die zeer effectief zijn. Dat je met 4 modules 150x100cm heel ver zult komen; mogelijk zelfs ver genoeg. Membraanabsorbers, zoals Carl die nu wil toepassen, zijn niet alleen kleiner, maar hebben beslist een wat lager rendement bij hetzelfde oppervlak als plate modules, dus je zult er stap voor stap een flink aantal moeten gaan inbrengen tot het goed is. Carl denkt nu aan 8 modules van 60x60 cm. Ik heb hierboven al geschreven dat dat qua oppervlak in verhouding tot het oppervlak van de wanden erg klein is. En wanneer de werking minder is dan van plate absorbers is het resultaat dus ook minder. 4x 1,5x1 m is 6 m2. en 8x 0,6x0,6 is 2,9 m2. En wanneer de werking b.v. maar 50 % zou zijn, is de werking van die modules maar 1/4 van de plate absorbers die je voorstelt. Nou die dingen nog ergens te koop vinden. Het advies is nu wel duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart Report Share Posted 2 maart Bedoel je deze Thingman? https://www.rpgacoustic.com/wp-content/uploads/2023/10/Modex-Plate-2.0-Data-Sheet-1.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 maart Report Share Posted 2 maart (edited) Ja, die bedoel ik, Hans Ik bedoel ook dat ik daarmee de nodige ervaringen heb opgedaan, zowel bij anderen als bij mezelf. Van Carl begrijp ik dat er ook in Duitsland een fabrikant zit die 100x100 modules maakt. Vier oorspronkelijke RPG modules (100x150cm) beslaan dus 6 vierkante meter. Dat is in een ruimte zoals deze ongeveer het oppervlak dat nodig is om duidelijk effect te sorteren met plate absorbers. Met membraanabsorbers heb ik ook de nodige ervaring opgedaan (RPG Modex en RPG Modex Corner). Die werken ook goed en zijn in tertsbandafstemmingen te koop (40-50-63-80-100Hz), maar hebben dus een lager rendement, hoewel ik niet denk dat het de helft zal zijn van plate absorbers. Nu de situatie zo is, dat gebleken is dat een goede opstelling ook al best goed kan klinken, lijkt me dat een goed uitgangspunt te zijn. Met die prima opstelling kun je ook prima gaan experimenteren met basstraps tot het naar wens is. En dan nieuwe speakers, eventueel. Edited 2 maart by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 maart Report Share Posted 2 maart Waar zou de plaatsing het meest effect hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 maart Report Share Posted 2 maart 2 hours ago, thingman said: Nee. Het gaat om het naijlen van lage tonen in de ruimte, niet zozeer om een kaarsrechte curve. Als lage tonen meer dan 1 seconde naijlen, zoals nu het geval is, kan dat nooit een contourrijk, strak en doortekend laag opleveren. Dat geldt dan voor het hele lagetonenbereik, maar met name de probleemfrequenties zullen het nog veel erger maken. Die probleemfrequenties zijn met een goede opstelling best goed te krijgen, zo lezen we al meerdere keren wanneer er gasten op bezoek zijn geweest. Het primaire probleem hier is echt de algehele nagalmtijd van het laag. De rest (reflecties temmen en selectieve absorptie voor het middengebied) is peanuts, dwz niet heel moeilijk te realiseren. Ik zeg het nu een beetje op zijn Roots: Dus je pakt de probleem frequenties aan en alles klinkt goed...Dan kan dat met andere luidsprekers die lager gaan weer om zeep geholpen worden...Maar je zei eerder eerst de ruimte aanpakken en dan pas de luidspreker kiezen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 maart Author Report Share Posted 2 maart We komen net terug van een vriendin en morgen de kleinkinderen. Daarna een uitgebreide reactie met name over de RPG en GIK en het moment waarop. De analyse van Toine hoe ik tegen de aankoop van LS aankijk is wel erg sterk. Bij de aankoop van versterkers 20 jaar geleden ging het ook zo en uiteindelijk verliefd, verloofd en verloren. Nu zal het dit ook wel zo zijn. De beschrijving van Hans over het verschil tussen de Triangle en MA is ook zeer treffend. Ik schrok best wel van het gebrek aan verfijning van de Triangle. Die MA zijn daarentegen bijzonder evenwichtig al mis ik toch wat body en een wat doorlopend hoog. Maar als het weer teveel wordt haak ik af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart @Carl: luister je wel nog beetje muziek in het souterrain of zit je vooral op zolder? Tijd om knopen door te hakken m.b.t. akoestiek. Of ben je van plan de oudste Nederlander te worden? Ik gun je het beste, maar met jouw "gefaseerde" tempo ben je op jouw 120ste nog niet klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart 120?, welnee. Gewoon méér dan genoeg absorbers in huis halen, zodat je op-of af kunt schalen naar gelang het meer- of minder sterke karakter van een luidspreker in het laag onder 100 Hz, die nog op auditie komt. En ook de MA gaat dan beter klinken, en blijft deze mogelijk gewoon op zijn plek staan, interessante luisterreis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart 4 maart is dit topic 1 jaar oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart 11 minutes ago, Tubejack said: 4 maart is dit topic 1 jaar oud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart 2 hours ago, Tubejack said: 4 maart is dit topic 1 jaar oud. Zal best en er is in die tijd ook best veel gebeurt. Nies mis mee toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart Zeker niet, maar ben zeer benieuwd welke speakers het uiteindelijk gaan worden… Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart Niet, dit is gewoon bezigheidstherapie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart Hier hetzelfde gevoel als@Bebatoli Het eeuwige discussiëren is ook niets voor mij. Ook hier heb ik vaak het gevoel dat ze niet echt luisteren omdat ik het gevoel heb dat ze het allemaal wel beter weten. Maar het is mijn gevoel natuurlijk, maar dat houd wel in dat ik steeds erg meer gereserveerd ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart 8 hours ago, HansP said: Niet, dit is gewoon bezigheidstherapie. Ik vermaak mij anders uitstekend. En al zou het ‘bezigheidstherapie’ zijn, het is ieders invulling van de hobby. Het zou anders wel heel erg stil worden op dit forum.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 maart Report Share Posted 3 maart Wanneer alle offtopic geleuter er uit gehaald wordt, blijft er maar 10% over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart On 3-3-2024 at 07:33, Tubejack said: 4 maart is dit topic 1 jaar oud. Hieperdepiep hoera! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart 13 hours ago, Rob55 said: Ik vermaak mij anders uitstekend. En al zou het ‘bezigheidstherapie’ zijn, het is ieders invulling van de hobby. Het zou anders wel heel erg stil worden op dit forum.. Mijn excuses dat ik al enige tijd "klaar" ben en tevreden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart Mooie hobby, leuk om mee bezig te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart On 2-3-2024 at 22:42, carl said: We komen net terug van een vriendin en morgen de kleinkinderen. Daarna een uitgebreide reactie met name over de RPG en GIK en het moment waarop. Én..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 maart Author Report Share Posted 6 maart Ik heb even te veel aan mijn hoofd Hans en anderen. Ik loop de hele dag met hoofdpijn. Dus even geen muziek en forummen maar zoals de terminator zei : i’ll be back. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 6 maart Report Share Posted 6 maart (edited) Edited 7 maart by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart Author Report Share Posted 9 maart (edited) - Eind van week een vriend op bezoek gehad die mijn ruimte inmiddels goed kent. Aan de opstelling die uit de meetsessie met Hans naar voren is gekomen had hij ook nog niet gedacht. We vonden beiden deze opstelling een grote verbetering. We hebben wel de LS iets naar buiten gezet (meer van elkaar). Daardoor wordt het ideaal van de luisterdriehoek (inderdaad Kraus) beter benadert. Muziek luisteren gaat nu nog beter. Toch wil ik de akoustiek in het laag nog verbeteren. Dat geeft meer mogelijkheden voor andere LS. - Mijn voorkeur voor GIK modules had te maken met het feit dat die RPG Plate Absorbers lastig zijn te plaatsen in mijn ruimte. Inmiddels heeft RPG haar produktengamma aangepast. De maten van de Plate Absorbers zijn nu 82,5 centimeter bij 123,19 in plaats van 100 maal 150. Dat is voor mij wel goed inpasbaar. Tussen mijn boekenkast en de muur achter de luisterstoel zit bijvoorbeeld 2 maal 90 centimeter en dat gaat dus prima. Plaatsing op de zijwand of op het plafond achter de luidsprekers is verder helemaal geen probleem. Alleen leveren die verdomde Amerikanen die dingen nu standaard in het zwart. Voor andere kleuren moet je ze laten bekleden. Kost weer meer geld. https://www.rpgacoustic.com/wp-content/uploads/2023/10/Modex-Plate-2.0-Data-Sheet-1.pdf - Rest de vraag of ik er 2 zal bestellen of gelijk 4. Dus Hans, Toine en anderen wat denken jullie. Edited 9 maart by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts