Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

De KT-170 komt net als de KT-150 en KT-120 uit Rusland. Nu met de oorlog met Oekraïne en de Europese  sancties  is het de vraag wanneer en of dergelijke buizen in de toekomst nog geleverd kunnen worden.

Edited by Tubejack

Ik heb me dat ook lamg afgevraagd Carl, maar de Russische buizen zijn  nog steeds volop leverbaar. De handelsstromen zullen vast via andere wegen lopen maar het spul komt toch wel binnen.

Het zijn Amerikaanse bedrijven die de Russische fabrieken in eigendom hebben/hadden. Komt wel goed 😊 

Wat ik begreep hebben die Amerikanen de fabrieken indertijd opgekocht om in hun eigen behoefte te voorzien Jack. Als ze niet meer uit Rusland mogen importeren zullen ze wel de productie verplaatsen uit pure noodzaak.

Hier één van de verhalen https://www.ehx.com/the-ehx-story/

Klein stukje hieruit:

1998 

MIKE KOOPT EEN FABRIEK VOOR VACUÜMBUIZEN

In die tijd werd alles centraal gecontroleerd en op een dag, in 1988, toen ik naar het ministerie van Elektronica ging, zag ik vacuümbuizen aan de muur hangen. Ik dacht bij mezelf, 'Vacuümbuizen? Die worden gebruikt in gitaarversterkers!' Dus ik zei 'Laat me hier wat voorbeelden van halen' en ze stuurden ze naar mij in houten kisten. Ik nam ze mee naar Long Island naar mijn vriend Jesse Oliver, die de meeste vroege Ampeg-versterkers had ontworpen en hem vroeg ze te bekijken. Hij zei: "Mike, deze buizen zijn goed", dus schakelde ik over van de IC's naar de vacuümbuizen. Ik werkte alleen, uit mijn appartement, en de buizen zouden tot het plafond zijn. Ik deed het allemaal alleen. Mensen in de industrie kenden mij. Ik zou de servicewinkels in het hele land bellen en bestellingen plaatsen. Het groeide uit tot waar ik de eerste Amerikaan was die werd uitgenodigd in de stad waar de grootste vacuümbuisfabriek ter wereld was, het maakte deel uit van een militaire fabriek, en nu bezitten we 100% van de fabriek! Mike kocht de fabriek, in Saratov's Reflektor industriële complex, in 1998 en groeide het uit tot misschien wel de grootste leverancier van vacuümbuizen ter wereld met een klantenlijst met gitaarversterkermakers Marshall, Fender, Vox en Peavey, evenals audiofiele fabrikanten zoals McIntosh en Audio Research.

Terugkijkend zegt hij: "Rusland stortte in de vroege jaren '90 in en de fabriek die deze buizen maakte was een conglomeraat, ze maakten geïntegreerde schakelingen, klokken, optische apparaten... en ze splitsten hun fabriek in verschillende delen op, en ik bleef de buizen verkopen. Maar ze leenden veel geld van een Russische bank, en ze konden het niet terugbetalen, en ze kwamen naar me toe en zeiden: 'We moeten het bedrijf sluiten of verkopen aan jou of Groove Tubes. In die tijd was de verkoop van vacuümbuizen verreweg het grootste deel van mijn bedrijf, dus kocht ik de fabriek!

Edited by Tubejack

8 hours ago, Edje2 said:

Ik weet wel dat sommige buizen alweer goedkoper zijn geworden daar waar ze in het begin van de oorlog fors duurder waren geworden. Is blijkbaar geen tekort meer

Welke Ed?  In mijn beleving is alles echt  duurder geworden. B.v. een EH EL-34 kost nu €36,80 was in december 2021 dus vlak voor de oorlog met Oekraïne €22,20 Kleine stuurbuisjes  ECC82, ECC83 etc zaten rond de €12 nu het dubbele. Kijk maar https://web.archive.org

Voor buizen zijn we in Europa niet afhankelijk van Rusland. Er zijn een paar andere producenten zoals JJ Op kleine schaal wordt weer in Engeland geproduceerd. Voor zware penthodes zoals KT-120, KT-150 en KT-170 is m.i. nog geen alternatief.

Edited by Tubejack

De kt88 was van 45 naar ruim 90 euro gegaan, maar is nu weer op 75 terug. Fors duurder als voor de oorlog, maar er zal vast her en der geprofiteerd zijn van de hogere prijzen en dus niet te ver zijn terug gezakt.

Vind het nog steeds duur Ed. Genalex KT-88 was in december 2021 €55,60 Nu: €74,95. Een Genalex KT-77 €46,60 nu: €63,35 

De prijzen van JJ buizen zijn m.i. redelijk geprijsd gebleven. Maar die komen uit Slowakije. Het is jammer,  EH buizen vind ik erg goed. 

Edited by Tubejack

On 19-3-2024 at 12:42, Tubejack said:

…. EH buizen vind ik erg goed. 

Die komen toch uit dezelfde fabriek als Tungsol Jack?

9 hours ago, carl said:

Die komen toch uit dezelfde fabriek als Tungsol Jack

Zie het eerder bericht https://www.ehx.com/the-ehx-story/ 

Vanaf: From Russia with Dread

UCCESS IN RUSSIA

As the ‘90s gave way to the new millennium, Electro-Harmonix continued to flourish. Classic products were reissued and totally new pedals were brought to market as the company’s product line grew. By 2005 the Electro-Harmonix pedal line had grown to over 40 SKUs. Nevertheless, vacuum tubes imported from Russia continued to be the main part of EHX’s product mix, and the company’s portfolio featured fabulous vacuum tube brands: Electro-Harmonix, EH Gold, Genalex, Mullard, Sovtek, Svetlana and Tung-Sol.

Posted (edited)

Vanochtend een mailtje gekregen over de plate absorbers. Ik krijg een offerte voor twee van 180 maal 85 en twee van 100 maal 100. Dat is iets meer dan 5 vierkante meter plate absorbers. Ben benieuwd wat de schade is en hoe lang het duurt.

Edited by carl

6 hours ago, Groovy said:

Fijn, eens moet het goedkomen.

Ik heb na de plaatsing van de LS  met Hans nauwelijks nog een akoestisch probleem hoor Peter. Ik wil gewoon de kamer wat toleranter voor LS en plaatsing maken.

Posted (edited)

Het weekend weer eens even lekker gespeeld. Heb nu de Hear CD aanstaan die ik van Eric heb gekregen. Een nuttig audiotool. De LS staan nog steeds waar ze met Hans zijn geplaatst. Nog wel wat gespeeld met de luisterstoel en daar waar ze nu staan lijkt niet/nauwelijks last van een staande golf. Toch grappig hoe je de ruimte steeds beter leert kennen.

Edited by carl