Jongensdroom Posted 5 april Report Share Posted 5 april (edited) 13 hours ago, Duclaasie said: Final Model 12 denk ik dan gezien de maat. En nou maar hopen dat ze lang heel blijven. Electrostaten slijten, kunnen voor veel problemen zorgen en Final heeft een slechte reputatie. Idee: je koopt elk jaar een paar nieuwe! Dat kan Carl makkelijk betalen. We zijn er uit. Edited 5 april by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 april Report Share Posted 5 april 13 hours ago, carl said: Ik wilde even kijken of jij nog wel alert bent Wil (haha). Maar je mag raden: dipool, Nederlands produkt en 178 hoog. Tuurlijk ben ik er nog, al vind ik je aanpak een beetje bijzonder. Trouwens, mijn voorspelling van een paar jaar geleden "Carl koopt niks" kan ook nog steeds uitkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 april Report Share Posted 5 april 11 hours ago, carl said: Welke gek demonstreert dit soort apparatuur in een kerk of theater Ed. Daar is het toch helemaal niet voor gemaakt. Ik heb de Conrad Johnson 140 (8 buizen) gehoord op de grootste Magnepans in de vm Hifiwinkel: geen enkel probleem. Ik ken iemand die dezelfde versterker speelt op Franco Serblins Ktema: ook geen enkel probleem. Ik heb de TADs op mijn Conrad Johnson premier 11 a (4 buizen) gehoord: geen enkel probleem. Om de staande golf aan te pakken werd er vervolgens een “echte” versterker opgezet. De staande golf verdween niet, maar wel het goede geluid. Allemaal gelul (sorry hoor) van handelaren die ook maar beperkte ervaring hebben. Nadeel van die Conrad Johnson dingen is wel dat ze erg duur zijn. PS ik heb een versterker vergelijkbaar met de huidige Classic 62. Jij zal de huidige 120 hebben gehoord (voorloper van de140) https://conradjohnson.com/conrad-johnson-classic-62-classic-120/ Het betrof de ART108A, een onbetaalbaar ding. In het theater moest er zoveel power de Finals in dat de vonken eraf sloegen. Was ook overmacht voor de demonstrateur. In de kerk waren kamers waarin gedemonstrateerd zou worden, maar dat ging dus niet door. CJ is inderdaad nogal gestegen in prijs. Of ze beter zijn geworden? Ik betwijfel het. Heb je overigens wel eens een transistor CJ geprobeerd? Dat schijnt toch echt wel het summum te zijn, een 2550 of 350 bijvoorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 april Report Share Posted 5 april 1 hour ago, Jongensdroom said: En nou maar hopen dat ze lang heel blijven. Electrostaten slijten, kunnen voor veel problemen zorgen en Final heeft een slechte reputatie. Idee: je koopt elk jaar een paar nieuwe! Dat kan Carl makkelijk betalen. We zijn er uit. Hoe kom je daarbij? Een audio kennis van me speelt al 20 jaar met Finals zonder één probleem ermee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 5 april Report Share Posted 5 april 4 minutes ago, Edje2 said: Het betrof de ART108A, een onbetaalbaar ding. In het theater moest er zoveel power de Finals in dat de vonken eraf sloegen. Was ook overmacht voor de demonstrateur. In de kerk waren kamers waarin gedemonstrateerd zou worden, maar dat ging dus niet door. Ik vond het ook bepaald niet goed klinken, daar in dat theater. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 5 april Report Share Posted 5 april Final had in ieder geval een aantal jaren terug, niet zo’n beste reputatie inderdaad, veel kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 april Report Share Posted 5 april 7 minutes ago, marc said: Ik vond het ook bepaald niet goed klinken, daar in dat theater. Jij was er dus ook Marc. Klonk heel erg beroerd, ben in de pauze weg gegaan. Vond het wel sneu voor de organisator, dit is ook een beetje buiten hun macht. Big boys audio is super enthousiast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 april Report Share Posted 5 april 32 minutes ago, Edje2 said: Hoe kom je daarbij? Een audio kennis van me speelt al 20 jaar met Finals zonder één probleem ermee. Ik kom nergens bij. Veel eigenaren schrijven dit op internet. Er is meer te lezen dan op high end forum. Je audio-kennis kan ook geluk hebben. Als ze het doen, zijn het naar mijn mening fantastische luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 april Report Share Posted 5 april 30 minutes ago, Walt said: Final had in ieder geval een aantal jaren terug, niet zo’n beste reputatie inderdaad, veel kapot. Het bedrijf is overgenomen. Ik hoop dat het nu beter gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 april Report Share Posted 5 april 1 hour ago, Jongensdroom said: Ik kom nergens bij. Veel eigenaren schrijven dit op internet. Er is meer te lezen dan op high end forum. Je audio-kennis kan ook geluk hebben. Als ze het doen, zijn het naar mijn mening fantastische luidsprekers. Zeker, alleen had ik het nog nooit eerder gehoord. Neem het direct aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 5 april Report Share Posted 5 april (edited) Final had een vrij groot assortiment. De kleine types waren veel te storingsgevoelig. De grotere, 600i/1000i hadden die problemen niet. Ik heb mijn 600i al zo'n 15 jaar of langer zonder haperingen. 2 jaar geleden nieuwe vliezen voor 1000€ en een paar maanden geleden een condensator. 80€. De service is goed. Tweedehands zijn de Finals 600i eigenlijk een Geheimtipp. Nieuw waren ze toch wel aan de prijs maar nu heb je voor 1200€ een gereviseerd paar en dat is onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit. Twinstatic heeft een heel mooie demonstratieruimte. Het zijn razendsnelle luidsprekers, vrij makkelijk te plaatsen maar een echt kleine sweet spot. Elk voordeel heb zijn nadeel. Edited 5 april by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 april Report Share Posted 5 april 48 minutes ago, Edje2 said: Zeker, alleen had ik het nog nooit eerder gehoord. Neem het direct aan. Geen punt. Het komt dan ineens raar over. Begrijpelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 april Report Share Posted 5 april 6 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Final had een vrij groot assortiment. De kleine types waren veel te storingsgevoelig. De grotere, 600i/1000i hadden die problemen niet. Ik heb mijn 600i al zo'n 15 jaar of langer zonder haperingen. 2 jaar geleden nieuwe vliezen voor 1000€ en een paar maanden geleden een condensator. 80€. De service is goed. Tweedehands zijn de Finals 600i eigenlijk een Geheimtipp. Nieuw waren ze toch wel aan de prijs maar nu heb je voor 1200€ een gereviseerd paar en dat is onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit. Twinstatic heeft een heel mooie demonstratieruimte. Het zijn razendsnelle luidsprekers, vrij makkelijk plaats naar maar een echt kleine sweet spot. Elk voordeel heb zijn nadeel. Bij TwinStatic klonken ze veel te fel, schel en schreeuwend dan op andere plaatsen. Apparatuur? Akoestiek? Bekabeling? Jos weet, in zijn algemeenheid, toch heel goed wat hij doet. Op de show in Huizen klonk een groter exemplaar uitstekend. Los van een staande golf in die ruimte, maar daar kan de luidspreker niks aan doen. Voor velen is een Magnepan 1.6 QR voor circa 700-800 euro ook niet te verslaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 april Author Report Share Posted 5 april (edited) Dat is toch grappig Wil. Toen ik ze met Hans hoorde in de showroom in Wychen vond ik ze iets aan de scherpe kant. Hier totaal niet en je hebt inmiddels wel door dat ik bijna net zo kritisch ben als jij (alleen minder grappig dan). En inderdaad supersnel. Edited 5 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 april Author Report Share Posted 5 april (edited) 8 hours ago, Edje2 said: CJ is inderdaad nogal gestegen in prijs. Of ze beter zijn geworden? Ik betwijfel het. Heb je overigens wel eens een transistor CJ geprobeerd? Dat schijnt toch echt wel het summum te zijn, een 2550 of 350 bijvoorbeeld. Die 2250 heb ik wel eens gehoord Ed (Ik woonde vlak in de buurt van de hifi winkel). Vond ik toch minder open dan de buizen. Op het Conrad Johnson owners forum zeggen ze dat de actuele versterkers net iets neutraler klinken. Ik mis hier verder helemaal niets. Ik moet een fles wijn openmaken Edited 5 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 6 april Report Share Posted 6 april Het gaat toch echt om de combi. Tuurlijk zijn er betere en minder goede versterkers, maar het is de combinatie die een speaker laat zingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 6 april Report Share Posted 6 april (edited) On 4-4-2024 at 20:36, carl said: Mijn vaste luistervriend was vandaag op bezoek. Die vond het veel en veel beter dan mijn Monitor Audio. Overigens zou de grotere CJ het misschien nog iets beter doen. Die Finals spelen zo makkelijk hard. Mooi resultaat so far, maar zouden de grotere model 15 in het laag niet nog wat interessanter zijn? Of door TwinStatic gerefurbishte 1000i modellen?, gaat ook dieper in het laag en vermoedelijk ook meer Push dan de 12’s. En als je all the way 2ehands/goed gebruikt gaat is een zwaardere CJ buizeneindversterker ook zo gevonden op Hifishark, met als totaalresultaat meer voor minder geld. En natuurlijk 4 plate absorbers monteren als eerste stap voordat de volgende luidsprekerset aangekocht wordt. Veel plezier weer. Edited 6 april by Buizerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 april Report Share Posted 6 april 33 minutes ago, Buizerd said: Mooi resultaat so far, maar zouden de grotere model 15 in het laag niet nog wat interessanter zijn? Of door TwinStatic gerefurbishte 1000i modellen?, gaat ook dieper in het laag en vermoedelijk ook meer Push dan de 12’s. En als je all the way 2ehands/goed gebruikt gaat is een zwaardere CJ buizeneindversterker ook zo gevonden op Hifishark, met als totaalresultaat meer voor minder geld. En natuurlijk 4 plate absorbers monteren als eerste stap voordat de volgende luidsprekerset aangekocht wordt. Veel plezier weer. Totaal losgezongen van de werkelijkheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 6 april Report Share Posted 6 april Hoe bedoel je dat Kraus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 april Author Report Share Posted 6 april Het duurt zeker twee maanden voordat die plate absorbers hier zijn. Ik overweeg dus de Final nu al te kopen. Van die plate absorbers verwacht ik eigenlijk alleen maar een strakker laag. Ze werken toch alleen maar onder de 250 Hz. Verder verwacht ik niet dat ik er nog laag bij wil. Dan liever een sub. Die kan je nog uitzetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 april Report Share Posted 6 april Ha ha, ik snap je ongeduld. Al had ik toch wel verwacht dat je ook de ESL nog even in combinatie met je absorbers had willen beluisteren. Maar als deze al zo goed bevallen dan GA er voor zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 6 april Report Share Posted 6 april 39 minutes ago, carl said: Het duurt zeker twee maanden voordat die plate absorbers hier zijn. Ik overweeg dus de Final nu al te kopen. Van die plate absorbers verwacht ik eigenlijk alleen maar een strakker laag. Ze werken toch alleen maar onder de 250 Hz. Verder verwacht ik niet dat ik er nog laag bij wil. Dan liever een sub. Die kan je nog uitzetten. Een sub gaat de Final niet bijhouden. Hij zal aldoor als laatste finishen. Gewoon een stukje natuurkunde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 april Report Share Posted 6 april Ik vermoed dat de Finals veel transparanter klinken dan de ESL's. (is maar een vermoeden) en voor het gehoor ook sneller zijn. Ik denk zomaar dat de Finals de draaitafel en Ruby helemaal tot hun recht zullen laten komen. De Finals zijn kennelijk de eerste luidsprekers die over de hele linie de MA's duidelijk de baas zijn. @Buizerd Een voorstel om er nog maar een paar 1000€ tegen aan te gooien voor de Final 15 bovenop al eerdere en nog komende aanzienlijke uitgaven in een qua afmetingen toch enigszins beperkte ruimte en ook maar even de versterkers te vervangen door tweedehands lijkt mij totaal vervreemd van de werkelijkheid. De bestaande versterkers zijn een vast gegeven. Past de combinatie met de luidsprekers niet dan ruimen de luidsprekers het veld en niet de versterkers. Een refurbished 1000i zul je volgens mij nooit aantreffen en zo'n tweedehands is totaal niet des Carls. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 6 april Report Share Posted 6 april Hoi Kraus, dank voor je uitleg. Ik meen eerder ergens gelezen te hebben dat Carl wel meer dieper gaand laag wilde dan met de huidige luidsprekers, dan lijkt mij de keuze voor model 15 misschien nog een beetje interessanter dan model 12, en ja dat kost meer geld, logisch. Een zwaardere CJ hoeft niet raar te zijn, immers door Carl al aangestipt omdat het zo makkelijk luid speelt en prettig voelt. En omdat Carl naar 2ehands Quad63 heeft geluisterd zou een gebruikte Final 1000i wellicht wel kunnen lijkt me. Uit respect voor je medemensen op dit forum zou ik ze niet zomaar vervreemd van de werkelijkheid willen noemen, iedereen komt hier toch met de beste bedoelingen?, en mag dan toch zijn gedachten ventileren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 april Report Share Posted 6 april 7 minutes ago, Buizerd said: Uit respect voor je medemensen op dit forum zou ik ze niet zomaar vervreemd van de werkelijkheid willen noemen, iedereen komt hier toch met de beste bedoelingen?, en mag dan toch zijn gedachten ventileren? Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik beschouwde & bedoelde mijn posting echter niet als beledigend maar als heel duidelijk. Op luidsprekers van 13K nog ff een paar 1000 erbij vind ik best wel wat. We gaan de beste bedoelingen gewoon volhouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts