Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, carl said:

Die liggen nu op de vloer. We probeerden zo behandeling van het plafond te imiteren. Ze zeggen dat je niet vlug te veel absorptie in een kamer kan hebben. Proefondervindelijk lijkt dat toch wel zo te zijn.

Zet die panelen eens in de hoeken van de kamer achter de luisterpositie, zoals super-chunks.

Platen op de grond doen wat anders dan tegen het plafond. We zijn gewend aan reflecties via de vloer, dus daar hoef je niets aan te doen. We zijn niet gewend aan reflecties via het plafond. Daar behandel je dan alleen de eerste reflectiepunten breedbandig.

Natuurlijk kun je te veel absorptie hebben, maar als uitgangspunt is het praktischer. In het laag wil je veel in het hoog weinig. Als je met veel breedbandige absorptie begint kun je die in het hoog sturen door reflectoren te plaatsen. Als je met veel in absorptie in het hoog begint (gordijntje hier, kleedje daar) is het toevoegen van extra laag absorptie voor de juiste balans lastig.

De absorbers die je nog hebt om mee te spelen zijn niet breedbandig, dus ja, je krijgt te veel absorptie in het hoog. Daarom, waar ik mee begon, zet ze in de hoeken va de kamer. Daar kunnen ze ook wat voor het laag doen.

Jij denkt dus dat absorptie van het plafond riskant is Seed? Ik ga de hoeken achter de luisterplaats opvullen. Ik laat het hier zeker horen.

Een vals plafond. Het probleem is dat de hoogte beperkt is. Toch maar eerst alle absorptie in twee hoeken en nog belangrijker meten. Waar het zit is me nog niet helemaal duidelijk.

1 hour ago, carl said:

De lastige frequenties Seed.

Uit de link die ik een aantal keer heb gepost.

Dit zijn alleenstaande resonanties die je gegarandeerd terug hoort. De mate waarin moet je meten. De overige resonaties worden door andere resonanties gemaskeerd. Hoe meer hoe beter. Zie ook het Bonello plaatje.

Freq

27.89 Hz

l-b-h

1-0-0

richting

axiaal

43.42 Hz   0-1-0 axiaal
  51.60 Hz   1-1-0 tangentiaal
  55.77 Hz   2-0-0 axiaal

Dat begreep ik wel Seed. Maar ik wil dat natuurlijk wel bevestigd hebben met een meting die ik overigens nog tegoed heb bij de aankoop. 

Het lijkt dat ik de kamer onder controle begin te krijgen. Ik heb de hoeken achter de luisterplaats gevuld met 5 platen absorptie elk met open ruimte erachter. Ik heb nog geen aangezet laag gehoord. Iets anders is dat ik de Kimber kabel tussen voor en eindversterker heb gewisseld met een Crystal Connect. Doet het echt veel beter.

Ik moet de luistersessie bijna beëindigen. Ik ben uitgenodigd voor het eten bij een vriendin. 

1 hour ago, carl said:

Ik heb de hoeken achter de luisterplaats gevuld met 5 platen absorptie elk met open ruimte erachter. Ik heb nog geen aangezet laag gehoord.

Mooi. Gaan die platen van vloer tot plafond, zou ideaal zijn?

De open ruimte achter de platen kun je met steenwol of cellulose platen vullen. Dat verhoogt de efficiëntie in het laag.

Op een of andere manier begin ik de zaak steeds beter onder controle te krijgen. Bij de LS kom ik bij schuiven steeds weer op nagenoeg dezelfde plaats van LS en Stoel. In combinatie met het vullen van de twee hoeken achter de LS ben ik het laagprobleem wel kwijt lijkt het. Die hoeken zien er overigens niet fraai uit, maar dat komt wel in overleg met RivaSono. Ga ik ook nog eens naar zoeken op het WWW.  Als ik nu naar Keb Mo luister heb ik dat bij mij in huis nog nooit beter gehoord. En daarbuiten alleen voor veel geld meer. Verder ook geen scherpte en ruimtelijkheid is zo vanzelfsprekend. 

Morgen krijg ik een Quad 67 CD speler op bezoek. Als een klein mankement te verhelpen is wil ik hem graag overnemen. Ik heb ook nog wat Test CD’s die ik wil uitproberen. Ik heb de CD speler trouwens nodig als RivaSono op bezoek komt. Ik ga direct een kabel uitzoeken die past bij de CD speler. Wordt de TPR of de Crystal Piccolo denk ik.

Kortom Carl heeft een goede dag.

Edited by carl

En waarom Roots?  Ik heb hem indertijd wel eens geleend en vergeleken met mijn Meridian en ik vond hem zonder twijfel beter klinken. Mijn vriend heeft er ook weinig mee gespeeld. Kort nadat hij een fraaie set kocht was hij verliefd, verloofd en verloren. Verloren in de zin dat hij een huis met zijn nieuwe liefde kocht waar zijn hifi spullen geen plaats hadden (zeer grote smiley).

Edited by carl

Het is allemaal oude glorie Carl...Tegenwoordig zijn DAC's zoveel beter....*Hmmms* Trouwens ik zou ook niet wisselen met dat nostalgische gevoel hoor.

* g vergete*   :)

Edited by Roots

4 hours ago, Roots said:

Het is allemaal oude glorie Carl...Tegenwoordig zijn DAC's zoveel beter....*Hmmms* Trouwens ik zou ook niet wisselen met dat nostalgische gevoel hoor.

* g vergete*   :)

Vind je? Ik speel met een TDA1540 DAC uit de begintijd van de cd. In een modern jasje met buizen uitgangstrap. Die durf ik te vergelijken met heel veel hedendaagse DAC's....geef mij dan maar de good old nostalgie...

2 hours ago, pjotr27 said:

Vind je? Ik speel met een TDA1540 DAC uit de begintijd van de cd. In een modern jasje met buizen uitgangstrap. Die durf ik te vergelijken met heel veel hedendaagse DAC's....geef mij dan maar de good old nostalgie...

Deze 14bit dac's,  (samen de de TDA1541 die bijna 16bit (15,5bit) resolutie heef), zijn nog steeds geliefd om hun "vloeiend" geluid. Ze worden zelfs uit oude apparaten gehaald. Ik heb er wat mee geëxperimenteerd. Maar ik vind moderne echte 16bit multi-bit IC's, zoals die van Analog Devices duidelijker en natuurlijker klinken. Buisjes zijn natuurlijk leuk, maar wat ze meestal doen, is geluid maskeren.  Dat klinkt wel mooi, maar je raakt -samen met de soms harde digitale randjes- details kwijt. Als dat jouw favoriete geluid is, prima toch. 

13 minutes ago, Tubejack said:

Deze 14bit dac's,  (samen de de TDA1541 die bijna 16bit (15,5bit) resolutie heef), zijn nog steeds geliefd om hun "vloeiend" geluid. Ze worden zelfs uit oude apparaten gehaald. Ik heb er wat mee geëxperimenteerd. Maar ik vind moderne echte 16bit multi-bit IC's, zoals die van Analog Devices duidelijker en natuurlijker klinken. Buisjes zijn natuurlijk leuk, maar wat ze meestal doen, is geluid maskeren.  Dat klinkt wel mooi, maar je raakt -samen met de soms harde digitale randjes- details kwijt. Als dat jouw favoriete geluid is, prima toch. 

Ik vind een AD1865 ook erg mooi. AudioNote gebruikt die nog steeds in zijn cd spelers. Ook een PCM63 vind ik mooi. Nieuwere zoals ESS of AKM zijn gewoon mijn smaak niet. Gelukkig is er altijd keus. Heb jij niets met ladder dac's zoals Metrum, Denafrips en nog wat andere merken?

1 minute ago, Walt said:

Ik heb een Philips CD-204 14-bitter met TvW modificatie, klinkt bizar goed. 

Ja, dat kan ik me wel voorstellen. Alleen al het loopwerk in volledig metaal denk ik...Sinds een paar maanden heb ik een Proceed cd drive.... Zo mooi...

Het laatste jaar heb ik best wel stappen gemaakt met de streamer setup, Roon, NUC, HQ-player, Merging Hapi, Grimm clock, mooi spul allemaal maar de TvW CD-204 kan gewoon nog meekomen, klinkt technisch gezien misschien minder perfect maar idd zeer vloeiend en hoge mate van realisme en kippenvel factor. Toch heeft streamen via Tidal voor mij wel meerwaarde wegens het gemak, muziekaanbod en de Roon interface. 

11 hours ago, carl said:

Op een of andere manier begin ik de zaak steeds beter onder controle te krijgen. Bij de LS kom ik bij schuiven steeds weer op nagenoeg dezelfde plaats van LS en Stoel. In combinatie met het vullen van de twee hoeken achter de LS ben ik het laagprobleem wel kwijt lijkt het. Die hoeken zien er overigens niet fraai uit, maar dat komt wel in overleg met RivaSono. Ga ik ook nog eens naar zoeken op het WWW.  Als ik nu naar Keb Mo luister heb ik dat bij mij in huis nog nooit beter gehoord. En daarbuiten alleen voor veel geld meer. Verder ook geen scherpte en ruimtelijkheid is zo vanzelfsprekend. 

Morgen krijg ik een Quad 67 CD speler op bezoek. Als een klein mankement te verhelpen is wil ik hem graag overnemen. Ik heb ook nog wat Test CD’s die ik wil uitproberen. Ik heb de CD speler trouwens nodig als RivaSono op bezoek komt. Ik ga direct een kabel uitzoeken die past bij de CD speler. Wordt de TPR of de Crystal Piccolo denk ik.

Kortom Carl heeft een goede dag.

Als je nog een kabel moet aanschaffen heb ik nog wat moois in de aanbieding. Een paar sets Sonore Tourmaline, maar ook een erg leuk zelfbouw kabeltje voor een zacht prijsje. Maar wel met WBT nextgen pluggen.

groet,

Leobus

3 hours ago, pjotr27 said:

Ik vind een AD1865 ook erg mooi. AudioNote gebruikt die nog steeds in zijn cd spelers. Ook een PCM63 vind ik mooi. Nieuwere zoals ESS of AKM zijn gewoon mijn smaak niet. Gelukkig is er altijd keus. Heb jij niets met ladder dac's zoals Metrum, Denafrips en nog wat andere merken?

Ik heb natuurlijk niet alle dac's gehoord, maar hou van medische/militaire precisie pjotr27.  AKM en ESS kan ook heel mooi klinken (ik heb ze ook beide) maar missen m.i. dat precieze.  Verder zijn m.i. moderne multibit chips nog weer nauwkeuriger dan ladderdac's met losse weerstanden.