Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb hier al vaker uitgelegd dat er volgens mij twee uitersten zijn.

1. Een opname maken in een dode ruimte en afspelen in een kerk. Het instrument zal dam klinken alsof het in die kerk speelt.

2. Een opname maken in een kerk en afspelen in een dode ruimte. het instrument zal ook klinken als in die kerk.

Alle andere oplossingen zitten daar tussenin. Maar je bent afhankelijk van hoe iets is opgenomen. In een studio mixen ze vaak wat langere galmtijd bij omdat ze er vanuitgaan dat de kortere galmtijden wel uit de afspeelruimte zullen komen. Maar veel moderne muziek is heel dicht bij de bron opgenomen en de rest is kunstmatig.

Oudere opnamen (en de betere moderne) zijn vaak in een ruimte opgenomen (dus incl. akoestiek). Kunstmatige galm werd nauwelijks toegevoegd. Lees het boekje "Band Loopt" maar eens.

Voor oudere opnamen zou je een gedempte kamer nodig hebben. Vroeger waren huiskamers ook vaak zwaar gedempt met dikke gordijnen en kleden op de vloer. Voor moderne opnamen is een levendiger ruimte juist weer aan te raden. In alle gevallen zijn flutterecho's en staande golven vervelende eigenschappen.

Van staande golven heb ik bij Carl weinig last gehad. Ik denk ook, omdat de luidsprekers vrij klein zijn. Maar ook de ruimte en opstelling lijken me behoorlijk ideaal. De kale wanden en plafond en vloer ter hoogte van de luidsprekers én achter de luisterstoel zijn m.i. niet ideaal. Verder is het een kwestie van smaak hoe ver je gaat met demping. Ik draai veel oudere muziek en ben erg blij met mijn ruimte zoals die nu is. 

1k0.jpg

Omdat de luidspreker ver zijn ingedraaid heb ik veel direct geluid van de tweeters de wat hoge demping boven 1 kHz (150 ms) is dus geen enkel probleem.

5 hours ago, thingman said:

Hmmm, is maar heel betrekkelijk Wil. Hoog eierdozengehalte, dat verhaal. Broodjes aap heb je ook in de akoestiek...

Carl,

Qualio bouwt ook iets dergelijks als Dáudio.

Edited by Jongensdroom

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Alle andere oplossingen zitten daar tussenin. Maar je bent afhankelijk van hoe iets is opgenomen.

Dat is een deel van de akoestische aanpassingen van de ruimte, zorgen dat de eerste reflecties "verdwijnen" zodat de eerste reflecties uit de opname het gehoor op de juiste wijze triggeren. Dat kan middels breedbandige absorptie of - diffusie (polys). Het is maar een klein oppervlak, in relatie tot het totale oppervlak, dat behandeld moet worden.

Het andere deel is dat je domweg energie kwijt moet, een beetje in het hoog en heel veel in het laag.

7 hours ago, Seed7 said:

Neen hoor, @carl weet precies wat hij wil, alleen de cognitieve resonantie kan jaren duren. ;)

Net terug van luisterbezoek bij D’audio in Zwolle. Zeer veel info gekregen en een behoorlijke indruk gekregen van wat die W1 kan. De moeilijkheid is, dat Hans B. net verhuist is. Zijn luisterkamer is nog niet klaar en de LS speelden dus in de woonkamer. In begin viel het geluid toch wat tegen. Toen ik op het puntje van de bank ging zitten om dichter bij de LS te zitten, stelde Hans voor om een stoel voor de bank te zetten “want dan klonk het beter”. Dat scheelde werkelijk als de spreekwoordelijke “slok op een borrel”.  We zaten gewoon te ver van de LS. Daarna was er eigenlijk niet veel om over te klagen. Behalve dan over het fenomeen streaming. Ik vroeg even naar een stukje Art Pepper. Het gevraagde nummer werd gevonden en ik kwam er net een beetje “in“ toen overgeschakeld werd naar de stereo versie. De mono versie die ik zelf op LP heb klinkt natuurlijk minstens 10 keer zo goed. 

De D’audio W 1 heeft toch echt een paar grote voordelen: geen kastkleuring, dipool met als voordeel dat je minder last hebt van staande golven en de LS dichter bij de zijwand kan plaatsen, fenomenaal laag wat instelbaar is op de ruimte en visueel vond ik ze zeer fraai. Ik dacht even dat het geluid wat te gepolijst klonk, maar ik vermoed dat het de streams zijn want toen ik Cole Porter beluisterde had ik dat niet. Ik zou de LS wel eens op een goede draaitafel willen horen in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte. Dat kan want ze willen graag thuis demonstreren. Daarvoor willen ze een vergoeding voor het geval dat je niet koopt, maar de prijs daarvoor vond ik nog niet zo onredelijk. 

Misschien moet ik wel net zo spontaan zijn als bij de Oracle Delphi VII. Daar heb ik veel plezier van.

Edited by carl

Je luistert uiteindelijk zo kort George dat 1 luidspreker meer dan genoeg is. Daarbij luister ik normaal gezegd naar vinyl en dat is toch echt anders.

2 hours ago, carl said:

Net terug van luisterbezoek bij D’audio in Zwolle. Zeer veel info gekregen en een behoorlijke indruk gekregen van wat die W1 kan. De moeilijkheid is, dat Hans B. net verhuist is. Zijn luisterkamer is nog niet klaar en de LS speelden dus in de woonkamer. In begin viel het geluid toch wat tegen. Toen ik op het puntje van de bank ging zitten om dichter bij de LS te zitten, stelde Hans voor om een stoel voor de bank te zetten “want dan klonk het beter”. Dat scheelde werkelijk als de spreekwoordelijke “slok op een borrel”.  We zaten gewoon te ver van de LS. Daarna was er eigenlijk niet veel om over te klagen. Behalve dan over het fenomeen streaming. Ik vroeg even naar een stukje Art Pepper. Het gevraagde nummer werd gevonden en ik kwam er net een beetje “in“ toen overgeschakeld werd naar de stereo versie. De mono versie die ik zelf op LP heb klinkt natuurlijk minstens 10 keer zo goed. 

De D’audio W 1 heeft toch echt een paar grote voordelen: geen kastkleuring, dipool met als voordeel dat je minder last hebt van staande golven en de LS dichter bij de zijwand kan plaatsen, fenomenaal laag wat instelbaar is op de ruimte en visueel vond ik ze zeer fraai. Ik dacht even dat het geluid wat te gepolijst klonk, maar ik vermoed dat het de streams zijn want toen ik Cole Porter beluisterde had ik dat niet. Ik zou de LS wel eens op een goede draaitafel willen horen in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte. Dat kan want ze willen graag thuis demonstreren. Daarvoor willen ze een vergoeding voor het geval dat je niet koopt, maar de prijs daarvoor vond ik nog niet zo onredelijk. 

Misschien moet ik wel net zo spontaan zijn als bij de Oracle Delphi VII. Daar heb ik veel plezier van.

"te veel om over te klagen" klinkt niet bepaald positief. 

Als je het geld er voor over hebt om ze te kopen, zou ik ze eerst thuis laten demonstreren. En minstens 10 geheel verschillende fragmenten beluisteren, die je goed kent.

Wanneer je een voldoende goede indruk van de speakers hebt gekregen om ze thuis te laten demonstreren, dan zou ik dat zeker doen.

Ik kende de Watt/Puppy 5.1 best wel aardig voor ik ze kocht. Toch ben ik er een half jaar mee aan het donderen geweest om ze te laten klinken zoals ze nu doe.

5 hours ago, Seed7 said:

Dat is een deel van de akoestische aanpassingen van de ruimte, zorgen dat de eerste reflecties "verdwijnen" zodat de eerste reflecties uit de opname het gehoor op de juiste wijze triggeren. Dat kan middels breedbandige absorptie of - diffusie (polys). Het is maar een klein oppervlak, in relatie tot het totale oppervlak, dat behandeld moet worden.

Het andere deel is dat je domweg energie kwijt moet, een beetje in het hoog en heel veel in het laag.

En ik wil ook nog een mooie pinpointing met een ruimtelijk beeld. Indirect geluid werkt dan zeker niet in het voordeel. Ook 2e en derde reflecties kunnen heel hinderlijk zijn.

Energie hoef ik helemaal niet kwijt. Het lange naklinken wél. Daardoor lijkt het laag altijd te veel, maar je luistert in feite naar het samenspel van al die reflecties. Een zwaar gedempte ruimte lijkt meer op een grote koptelefoon (maar dan de muziek voor je en niet in je hoofd). Jerry ging daar heel ver in. Dan hoor je echt alleen wat er op de LP, CD of stream staat.

1 hour ago, Jongensdroom said:

Als je het geld er voor over hebt om ze te kopen, zou ik ze eerst thuis laten demonstreren. En minstens 10 geheel verschillende fragmenten beluisteren, die je goed kent.

Sterker nog Wil voor zo’n bedrag koop ik alleen een LS als ik die pakweg een week in huis heb gehad. De prijs die ze daarvoor rekenen is zeer redelijk. Alles is trouwens beter dan het kopen van een product wat niet bevalt. 

Edited by carl

Ze verkopen hem volgens mij met een versterker van 500 watt voor het laag Walt. Midden en hoog kan dan met mijn eigen buizen versterker. Behoud van mijn geliefde Conrad Johnson voor en eind is randvoorwaarde bij nieuwe speakers.

Volgens mij zit het filter ingebouwd en de versterker in een los kastje Walt. Die versterker wordt dan aangesloten op de tweede ingang van mijn Conrad Johnson 17 LS voorversterker. Waarvoor ze een eigen versterker er bij leveren is wel een goede vraag. Ik wil trouwens die Raidho ook nog even horen bij Novus audio en dan komt een van de twee LS op bezoek en dan zien we wel. 

Edited by carl

Er zijn twee filters, een passief filter tussen de middentoner en tweeter, dat zit in de speaker. Tevens is er een aktief filter / dipool correctie, dat zit dan denk ik bij de versterker in de kast erbij. Hiermee wordt de overgang tussen woofers en mid gefilterd, en krijgen zowel de woofers als de mid hun dipool correctie. Dat is een boost in hun lage bereik om te compenseren voor de afval door het dipool principe. 

Ik speel zelf nagenoeg met hetzelfde systeem, maar dan een vlakke baffle ipv het W-frame. Ik heb de ASP in een losse kast met volume regeling erbij, en twee losse versterkers. 

Groetjes Walter

Edited by Walt

2 hours ago, carl said:

Sterker nog Wil voor zo’n bedrag koop ik alleen een LS als ik die pakweg een week in huis heb gehad. De prijs die ze daarvoor rekenen is zeer redelijk. Alles is trouwens beter dan het kopen van een product wat niet bevalt. 

Een vriend heeft even gekeken wat voor drivers er in zitten en die kosten niet veel. Dat geldt overigens voor heel veel luidsprekers.

Ik vraag me dan ook af, hoe ze aan bedragen van een paar keer 10.000 komen. Dat zijn enorme verschillen met de kostprijs.

Op YouTube heb ik naar een show in Engeland en Duitsland zitten kijken. Het gaat in veel gevallen om het uiterlijk en daar betaal je handenvol geld aan.

Sommigen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten bouwen. Maar ja, mensen willen nou eenmaal graag voor de gek gehouden worden.

2 hours ago, carl said:

Ze verkopen hem volgens mij met een versterker van 500 watt voor het laag Walt. Midden en hoog kan dan met mijn eigen buizen versterker. Behoud van mijn geliefde Conrad Johnson voor en eind is randvoorwaarde bij nieuwe speakers.

Hopelijk is zoiets geen recept voor teleurstelling. Coherentie is een groot goed en met zulke verschillende versterkerprincipes is succes volgens mij niet gelijk vanzelfsprekend.

31 minutes ago, Jongensdroom said:

Een vriend heeft even gekeken wat voor drivers er in zitten en die kosten niet veel. Dat geldt overigens voor heel veel luidsprekers.

Ik vraag me dan ook af, hoe ze aan bedragen van een paar keer 10.000 komen. Dat zijn enorme verschillen met de kostprijs.

Op YouTube heb ik naar een show in Engeland en Duitsland zitten kijken. Het gaat in veel gevallen om het uiterlijk en daar betaal je handenvol geld aan.

Sommigen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten bouwen. Maar ja, mensen willen nou eenmaal graag voor de gek gehouden worden.

Als je zo makkelijk veel geld kan verdienen aan het bouwen van speakers waarom begint je "vriend" er dan zelf niet aan.

En dan zit daar natuurlijk ook nog een verstrekker voor het laag bij dus ja ik wil wel eens zijn dat hij de zelfde afwerking kan leveren voor minder geld.

En dan moet hij nog wel weten welke modellen het exact zijn daar zitten wel onderling verschillen in.

is het under of overhung en dergelijke kan je niet aan de buitenzijde zien.

55 minutes ago, thingman said:

Hopelijk is zoiets geen recept voor teleurstelling. Coherentie is een groot goed en met zulke verschillende versterkerprincipes is succes volgens mij niet gelijk vanzelfsprekend.

Daar heb je zeker een punt Toine. Vandaar dat ik aan zoiets alleen begin als ik de LS een week in huis heb gehad (dan heb je wel door als iets gaat irriteren). En zelfs daar ben ik voorzichtig mee. Maar nogmaals ik heb gewoon een goed geluid en ik doe alleen iets als ik me echt kan verbeteren. 

Edited by carl

1 hour ago, Jongensdroom said:

D’audio is een klein bedrijf en dan koop je spullen duur in Wil. 

50 minutes ago, Walt said:

De AMT tweeters doen al over de 600 euro per stuk, tikt toch wel aan, maar de kast is natuurlijk de grootste kostenpost, nette afwerking betaal je voor. 

De grootste kostenpost zal wel de belasting zijn Walt. 

1 hour ago, Bebatoli said:

Als je zo makkelijk veel geld kan verdienen aan het bouwen van speakers waarom begint je "vriend" er dan zelf niet aan.

Omdat hij lichamelijk beperkt is. Het is overigens een vriend en geen "vriend".