carl Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari (edited) Om maar weer even on topic te gaan. Ik ben vandaag wat - systematisch - met LS aan het schuiven geweest. Ik heb de LS nu 260 cm van elkaar in plaats van 210. Van speaker naar luisterplaats wordt dat dan 290 cm. Is zeker een verbetering. Het klinkt allemaal net wat makkelijker met breder podium (waarom heb ik dat niet eerder geprobeerd denk ik dan). Andere plannen zijn in ontwikkeling. Edited 4 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari 32 minutes ago, carl said: Om maar weer even on topic te gaan. Ik ben vandaag wat - systematisch - met LS aan het schuiven geweest. Ik heb de LS nu 260 cm van elkaar in plaats van 210. Van speaker naar luisterplaats wordt dat dan 290 cm. Is zeker een verbetering. Het klinkt allemaal net wat makkelijker met breder podium (waarom heb ik dat niet eerder geprobeerd denk ik dan). Andere plannen zijn in ontwikkeling. Dat zijn van die audio dingen. Als je alles van tevoren weet... Mooi dat je het nu wel hebt gevonden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari wel oppassen met te breed gaan, er komt een punt waarin er een gat in het midden gaat vallen, dan ben je net te ver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari 11 minutes ago, kappa7 said: wel oppassen met te breed gaan, er komt een punt waarin er een gat in het midden gaat vallen, dan ben je net te ver. Dat was ik ook, maar dat gebeurde gelukkig niet George. Ik merk de vloer en ga dan daaromheen wat schuiven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari I roep het al jaren: "laat Carl maar schuiven" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Dat getal van 2m10 verbaast mij zeer. Dat is voor mijn gevoel veel te dicht op elkaar, ook gezien de afmetingen van je luisterkamer. Ik zou zeker nog wat breder dan 2m60 proberen en ook een gelijkzijdige luisterdriehoek van bijv 2m80. In dat geval zou je bij Perfect Sense de stem van Hal achter je horen, dat is best een aparte sensatie. Het is natuurlijk wel zo dat centimeters niks zeggen en de ideale opstelling zelden symmetrisch is. Maar het loont om te blijven proberen. Anders Cock nog een keer vragen. Die doet het in 10 minuten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari (edited) 54 minutes ago, carl said: Dat was ik ook, maar dat gebeurde gelukkig niet George. Ik merk de vloer en ga dan daaromheen wat schuiven. Check hem maar eens met roze ruis, ik dacht ook goed te zitten, totdat ik met roze ruis in de weer ging. Iets dichter op elkaar gaf een significante verbetering in weergave en in het laag. Overigens ging dit om maar iets van 5-10 cm. Edited 4 januari by Duclaasie Aanvulling Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari (edited) Ik kan roze ruis met Audiotools meten Duclaasie en dat doe ik standaard. Lijkt zo ook meettechnisch beter in vergelijking met het bezoek van Hans. Maar ik wil nog wat fijntunen. Ik heb ondertussen wel wat demping toegevoegd aan de ruimte met name in de open boekenkast. Zal zeker meespelen. Edited 4 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Vandaag bij Carl geweest en het is echt een mooie ruimte geworden. Hij heeft nu een stel Quad esl speakers op proef en dat gaat echt heel erg goed. We hebben naar verschillende stukken muziek geluisterd en dan valt gelijk op hoe veel rust er in zijn systeem zit. begonnen werd met Midnight Sugar 山本 剛 トリオ en dat werd erg mooi neer gezet, fijne muziek. De afbeelding in de ruimte is erg precies en het klopt gewoon, geen storende dingen maar gewoon muziek. Ook hebben we de ruimte bekeken en die is best goed maar voor mijn smaak zou de Flutterecho wel weg moeten nog. Deze is niet alleen hoorbaar bij handen klappen maar ook als je met elkaar praat is deze aanwezig. In de muziek heb ik hem niet terug gehoord. Ik zou zeker nog een frame aan het plafond hangen met een span plafond en die vullen met glaswol of een ander soort absorptie materiaal. Daarmee krijg je een zwevend paneel waar in de verlichting mooi weg gewerkt kan worden. Van de problemen in het laag die met de vorige speaker werd ervaren was nu totaal geen sprake. Mooie ruimte en set zo. daar kan je prima lang naar luisteren. Bedankt voor de gastvrijheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari (edited) Staan de ESL's nou op een statief? Of zie ik het niet goed? Overigens heb ik Carl ook gezegd, wanneer je speakers gebruikt die minder laag geven, zal het laagprobleem ook veel minder zijn. Edited 6 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari 10 minutes ago, kappa7 said: Vandaag bij Carl geweest en het is echt een mooie ruimte geworden. Hij heeft nu een stel Quad esl speakers op proef en dat gaat echt heel erg goed. We hebben naar verschillende stukken muziek geluisterd en dan valt gelijk op hoe veel rust er in zijn systeem zit. begonnen werd met Midnight Sugar 山本 剛 トリオ en dat werd erg mooi neer gezet, fijne muziek. De afbeelding in de ruimte is erg precies en het klopt gewoon, geen storende dingen maar gewoon muziek. Ook hebben we de ruimte bekeken en die is best goed maar voor mijn smaak zou de Flutterecho wel weg moeten nog. Deze is niet alleen hoorbaar bij handen klappen maar ook als je met elkaar praat is deze aanwezig. In de muziek heb ik hem niet terug gehoord. Ik zou zeker nog een frame aan het plafond hangen met een span plafond en die vullen met glaswol of een ander soort absorptie materiaal. Daarmee krijg je een zwevend paneel waar in de verlichting mooi weg gewerkt kan worden. Van de problemen in het laag die met de vorige speaker werd ervaren was nu totaal geen sprake. Mooie ruimte en set zo. daar kan je prima lang naar luisteren. Bedankt voor de gastvrijheid. Dat klinkt goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Mooi ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari 2 minutes ago, Hans van Liempd said: Staan de ESL's nou op een statief? Of zie ik het niet goed? Volgens mij staan ze op enkele bakstenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari 1 minute ago, Hans van Liempd said: Staan de ESL's nou op een statief? Of zie ik het niet goed? We hebben wat met de hoogte geëxperimenteerd. Dit zijn stenen waar ze nu op staan, puur om te horen wat dit deed. Van mij mocht het nog wel iets hoger waar bij Carl een klein beetje hoger dan dit wel beter vond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Erg mooi geworden Carl. Leuk ook om de ervaring van Kappa7 te lezen, compleet met foto . Hoewel een compleet andere ruimte, is de achterwand bij Hans tegengesteld aan die van jou. Hans heeft demping-diffuser-demping-diffuser-demping en jij net andersom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Mooi! Goed om te merken dat het laag van een dipool wel lijkt te kunnen. Iets dergelijks kun je volgens mij ook wel verwachten van andersoortige dipolen (magnetostaten of open baffle conussystemen). Voor de resterende storende reflecties en flutter zijn er gelukkig heel eenvoudige oplossingen te verzinnen. Dit zijn belangrijke 'ontdekkingen'. Het gaat vast goedkomen daar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari (edited) Mooi om te lezen dat het nu de speakers ook de goede kant op gaat. Volgens mij is de combinatie van Quad ESL met een goede buizen versterker ook een gekend recept wat vaak goed werkt. Als het dan ook nog goed integreert in je luister ruimte dan mag je denk ik in je handjes wrijven en lekker genieten!! Edited 6 januari by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Mooi @carl ik hoop dat je nu het geluid hebt, dat je zoekt. @kappa7 George mooi verslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Eindelijk, Carl heeft zijn eindbestemming bereikt, zo vermoed ik. Quad ESL, hoe lang is dat al niet in de pen geweest. Misschien groot en onhandig in een woonkamer maar in een luisterruimte toch helemaal op hun plek? Bovendien ruim voldoende ruimte rondom de speakers. Mooie ruimte trouwens, de afwerking ziet er hoogwaardig uit. Nog een ingreep aan het plafond gaat misschien wel ver, is bewerkelijk en nog niet zo makkelijk te realiseren. Ik kan me voorstellen dat een wat groter en wat dikker tapijt (of een tweede tapijt onder de luidsprekers) ook afdoende zou kunnen zijn. Maar voor mijn gevoel nadert Carl de voltooiing van dit fraaie project. De ESL's zijn nu natuurlijk alleen nog maar op proef maar mocht het definitief worden, is er dan nog keuze in de kleur van het doek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Hele mooie muziekruimte en mooie luidsprekers. houwe zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Qua Plafond zou ik dan naar zo iets kijken. https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=2039240#p2039240 zit met een paar montage punten vast en mocht het weg moeten dan is het eenvoudig te verwijderen zonder lijmresten achter te laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari 6 minutes ago, Groovy said: Hele mooie muziekruimte en mooie luidsprekers. houwe zo. +1 Heb wel eens een setje ESL-63 Plus beluisterd en dat klonk niet verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Er is wel eens een vergelijking geweest van kleine monitoren bij Kermit. Kermit had zelf die ESL 63's en die speelden al die kleine monitoren volkomen weg. Maar ik ben benieuwd wat Carl uiteindelijk gaat beslissen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari (edited) 55 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: +1 Heb wel eens een setje ESL-63 Plus beluisterd en dat klonk niet verkeerd. Ik heb ze zelf ook gehad, en ik vond ze goed klinken maar ze waren te groot voor mijn ruimte. Ze waren niet gereviseerd en tot 2x toe liet een membraam los. Ik heb dat zelf gerepareerd en toen verkocht. Ik denk dat ze het in de ruimte van Carl zeker goed doen. Edited 6 januari by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari (edited) Even nog een paar dingen ter aanvulling. De belangrijkste is, dat ik de Quad ESL pas gisteravond heb gekregen en dus pas kort in mijn ruimte heb beluisterd. Het betreft een paar gereviseerde ESL 63. Als ze goed bevallen koop ik een nieuw paar ESL 2812 (met drie jaar garantie). Dat is dezelfde LS als de ESL 63 maar dan met een veel zwaarder frame en met kwaliteitsonderdelen. De nieuwe ESL 2812 weegt ongeveer twee keer zo zwaar als de ESL 63. Volgens internet klinkt de ESL 2812 net een fractie minder “Engels” (gedekt) dan de ESL 63. Ik heb onlangs vijf dagen naar de Ilumnia’s geluisterd, daarna weer naar mijn Monitor Audio en nu naar de Quad. Mijn Monitor Audio’s klonken in vergelijking met de Ilumnia wel erg magertjes. De Quad gaat wat meer richting de Ilumnia, maar dan heel duidelijk zonder de problemen met staande golven. En daar ging het me toch in de eerste plaats om. De Flutter is verder een heel oplosbaar probleem. Wat er verder naar deze korte beluistering nog te zeggen is, is dat je boven de 70 de idee hebt, dat je minder details hoort. Nou details hoor je meer dan genoeg met de Quad, maar dan toch in een ruimte die fraai is gevuld met muziek en met een zeer geloofwaardig beeld. Ik ben trouwens altijd wel weg geweest van de Quad ESL, maar die hadden toch echt niet in mijn huiskamers gepast. In mijn luisterruimte zien ze er echter geweldig uit. Volgende week vrijdag worden ze weer opgehaald. Genoeg tijd dus om te evalueren. Het zou me verder niet verbazen dat ik wel over de brug kom. Ik was bijna zo gek om veel geld aan de Ilumnia’s uit te geven en voor de Quad betaal ik ongeveer de helft. Heb ik nog geld over voor streaming. Oh ja een vriend in Akkrum speelt met de ESL 63 met Townshend super tweeters. Die ga ik zeker nog lenen bij hem. Hij beweert dat die veel goed doen. Edited 6 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts