Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

PS Voor ik het vergeet het was erg gezellig en leerzaam George. Jammer dat je die DAC niet in een kleinserie bouwt.

6 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Je zou ook voor een ESL Plus kunnen gaan, Carl.

Peter Comeau trekt de LS ontwikkeling bij Quad. Ik heb jaren zijn recensies gelezen bij Hifi News en nog sterker ik heb mede op basis van zijn recensie de Monitor Audio 20 SE gekocht. Ik heb wel vertrouwen in zijn kunde en bovendien kan ik toch niet alles gaan uitproberen. Maar goed het is nog niet volgende week vrijdag.

Posted (edited)
2 hours ago, René N. said:

Erg mooi geworden Carl. Leuk ook om de ervaring van Kappa7 te lezen, compleet met foto B).

Hoewel een compleet andere ruimte, is de achterwand bij Hans tegengesteld aan die van jou. Hans heeft demping-diffuser-demping-diffuser-demping en jij net andersom...

Onderschat de open kast achter de LS met LP’s, boeken en vakken gevuld met Akotherm niet René.

Edited by carl

2 hours ago, thingman said:

- Mooi! Goed om te merken dat het laag van een dipool wel lijkt te kunnen. Iets dergelijks kun je volgens mij ook wel verwachten van andersoortige dipolen.

- Het gaat vast goedkomen daar!

- Toch lees je dat weinig in de bladen Toine. Ik begrijp de populariteit van Magnepan e.d. nu beter.

- Dat weet ik nu wel zeker. Ik was best geschrokken van die staande golven. 

8 minutes ago, carl said:

Onderschat de open kast achter de LS met LP’s, boeken en vakken gevuld met Akotherm niet René.

Hahaha, ja, maar het ging mij hier om de achterwand, met een hele andere invulling van plaats van diffusers en demping. Maareh, keuze voor supertweeters óf Harmonizers:huh:?

1 hour ago, carl said:

Even nog een paar dingen ter aanvulling. De belangrijkste is, dat ik de Quad ESL pas gisteravond heb gekregen en dus pas kort in mijn ruimte heb beluisterd. Het betreft een paar gereviseerde  ESL 63. Als ze goed bevallen koop ik een nieuw paar ESL 2812 (met drie jaar garantie). Dat is dezelfde LS als de ESL 63 maar dan met een veel zwaarder frame en met kwaliteitsonderdelen. De nieuwe ESL 2812 weegt ongeveer twee keer zo zwaar als de ESL 63. Volgens internet klinkt de ESL 2812 net een fractie minder “Engels” (gedekt) dan de ESL 63. 

Ik heb onlangs vijf dagen naar de Ilumnia’s geluisterd, daarna weer naar mijn Monitor Audio en nu naar de Quad. Mijn Monitor Audio’s  klonken in vergelijking met de Ilumnia wel erg magertjes. De Quad gaat wat meer richting de Ilumnia, maar dan heel duidelijk zonder de problemen met staande golven. En daar ging het me toch in de eerste plaats om. De Flutter is verder een heel oplosbaar probleem. Wat er verder naar deze korte beluistering nog te zeggen is, is dat je boven de 70 de idee hebt, dat je minder details hoort. Nou details hoor je meer dan genoeg met de Quad, maar dan toch in een ruimte die fraai is gevuld met muziek en met een zeer geloofwaardig beeld. Ik ben trouwens altijd wel weg geweest van de Quad ESL, maar die hadden toch echt niet in mijn huiskamers gepast. In mijn luisterruimte zien ze er echter geweldig uit.

Volgende week vrijdag worden ze weer opgehaald. Genoeg tijd dus om te evalueren. Het zou me verder niet verbazen dat ik wel over de brug kom. Ik was bijna zo gek om veel geld aan de Ilumnia’s uit te geven en voor de Quad betaal ik ongeveer de helft. Heb ik nog geld over voor streaming. Oh ja een vriend in Akkrum speelt met de ESL 63 met Townshend super tweeters. Die ga ik zeker nog lenen bij hem. Hij beweert dat die veel goed doen. 

Proficiat kerel.

De ESL is niet voor niks een van de beroemdste luidsprekers aller tijden. 

1 minute ago, kappa7 said:

Ik heb ook echt even met het idee gespeelt om de maggies in te ruilen.

Dit doet het wel erg goed namelijk.

Of voor een 1.7i wellicht 😋

Posted (edited)
2 hours ago, René N. said:

Hahaha, ja, maar het ging mij hier om de achterwand, met een hele andere invulling van plaats van diffusers en demping. Maareh, keuze voor supertweeters óf Harmonizers:huh:?

George heeft de Hamonizers te leen meegenomen René. Toch vreemd op zolder werkte de Harmonizers wel bij mij, maar hier in het souterrain toch minder tot niet. Omdat mijn vriend die Townshend tweeters heeft lijkt het me wel leuk om die een keer te vergelijken: experimenten voor de toekomst hoor. In alle eerlijkheid denk ik dat aan de Quad weinig te verbeteren valt.

Edited by carl

Quad ESL is erg mooi. Vooral het heel

mooie middengebied viel me op. Ik zou wel even wat muziek draaien met veel laag. Ouderwetse disco of zoiets. Kijken of je dan iets of niets mist. Dat zou ik zelf namelijk ook doen. 

Posted (edited)

Ik heb helaas geen disco in mijn collectie Med.  Maar ik ga direct even Song to the stars van Dead Can Dance uitproberen. Maar het is duidelijk dat de dipool het erg goed doet in mijn ruimte.

Edited by carl

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Na al die jaren komt het er toch van. Bij de bijeenkomst in Oirschot was je over de ESL63 al erg enthousiast.

Mooi toch...

Sterker nog met twee collega’s ging ik een jaar of 30 geleden nogal eens naar hifi luisteren bij Bender in Arnhem bijvoorbeeld. We waren toen al kapot van de Quad. Ook toen in Oirschot vond ik de Quads zeker niet onderdoen voor  de Blumenhofer met veel duurdere randapparatuur. Alleen achter in de zaal klonken de Blumenhofers wel beter. Maar zo’n grote ruimte heb ik niet. Echt alternatieven heb ik verder niet. Misschien de Spatials.  Oude liefde roest niet zeggen ze.

Maar eerst nog een paar dagen luisteren

5 minutes ago, carl said:

Sterker nog met twee collega’s ging ik een jaar of 30 geleden nogal eens naar hifi luisteren bij Bender in Arnhem bijvoorbeeld. We waren toen al kapot van de Quad. Ook toen in Oirschot vond ik de Quads zeker niet onderdoen voor  de Blumenhofer met veel duurdere randapparatuur. Alleen achter in de zaal klonken de Blumenhofers wel beter. Maar zo’n grote ruimte heb ik niet. Echt alternatieven heb ik verder niet. Misschien de Spatials.  Oude liefde roest niet zeggen ze.

Maar eerst nog een paar dagen luisteren

De Spatials spelen waarschijnlijk met meer kracht en slam, maar zullen de ruimte dan ook niet storend aanspreken. Ik heb de esl altijd net iets te tam gevonden voor echt levende muziek. Voor klassiek zal het vast heel goed zijn.

2 hours ago, Mediator said:

Quad ESL is erg mooi. Vooral het heel

mooie middengebied viel me op. Ik zou wel even wat muziek draaien met veel laag. Ouderwetse disco of zoiets. Kijken of je dan iets of niets mist. Dat zou ik zelf namelijk ook doen. 

Het is juist het middengebied waar ze zo beroemd om zijn geworden.

Carl wil niet zoveel laag.

1 hour ago, carl said:

Ik heb helaas geen disco in mijn collectie Med.  Maar ik ga direct even Song to the stars van Dead Can Dance uitproberen. Maar het is duidelijk dat de dipool het erg goed doet in mijn ruimte.

Maar je hebt toch de hear test cd? Even portrait of a groove en je weet alles. Ik kan je wel voorspellen dat het niet zal dreunen en er strak uit komt.

Posted (edited)

Tot mijn schande heb ik niet de Hear test CD Kraus. Digitaal ben ik niet handig. Ik heb wel ander materiaal.

Ik speel veel jazz: Ella en dergelijk en soms Dead Can Dance e.d. Toine. Ze zeggen dat de 2812 weer net iets minder tam is dan de ESL 63. Overigens bij het vergelijk in Oirschot met de Blumenhofer miste ik nearfield weinig tot niets.

PS de hifi hobby kan ik nog wel levendig houden door het zoeken naar de ideale subwoofer.

Edited by carl

4 minutes ago, carl said:

PS de hifi hobby kan ik nog wel levendig houden door het zoeken naar de ideale subwoofer.

Nee heh!

1  Je wilde niet teveel laag.

2  Elke sub woofer is trager dan een electrostaat en heeft een ander timbre.

Voor het laag hebben we Tin Pan alley weer eens van stal gehaald (mijn favoriet) en ik verzeker je er is meer dan voldoende laag daar.

Als ik het zo vergelijk met mijn maggies zelfs iets meer druk in het laag, was voor mij wel een eye opener. had ik niet verwacht.

Het rolde goed door de ruimte zo als dat hoort en ik meestal voornamelijk bij een gekaste speaker terug hoor.

Een extra ondersteuning van een sub of zo iets zou ik dan ook echt niet adviseren.

Edited by kappa7

Dat is wel weer een eerlijke vergelijking George. Ik vergelijk met mijn eigen LS en die gaan zeker niet zo ver. De vraag blijft ook of je onder de 40 Hz niet te veel ellende binnen haalt. Dead Can Dance ken ik goed en die zal direct uitsluitsel geven.

Over Tin Pan Alley gesproken. Ik heb een versie van Analoque Productions en een versie van Pure Pleasure. Per ongeluk zette ik de versie van Analoque Productions op. Die is erg duur en klinkt werkelijk voor geen kanten. George hoorde het ook meteen.