Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

11 hours ago, pjotr27 said:

Daar heb ik er zelfs twee van gehad ooit… maar persoonlijk vind ik mij huidige dac mooier. (Spring audio buizen dac, met tda1540 omzetter…).

Er staat nog een nieuwe te koop op Marktplaats

Raden, klinkt wat warm en vloeiend? ja mooi.  Na de afgelopen jaren een aantal dac's geprobeerd te hebben, heeft moderne multibit mijn persoonlijke voorkeur. M.i. het beste uit 2 werelden delta sigma en multibit.  Aangenaam, natuurlijk en veel details.  

Edited by Tubejack

55 minutes ago, Tubejack said:

Raden, klinkt wat warm en vloeiend? ja mooi.  Na de afgelopen jaren een aantal dac's geprobeerd te hebben, heeft moderne multibit mijn persoonlijke voorkeur. M.i. het beste uit 2 werelden delta sigma en multibit.  Aangenaam, natuurlijk en veel details.  

Dat niet alleen, veel muzikaler en vooral echter qua kleur instrumenten. Gelukkig hebben we allemaal onze eigen smaak. En dat maakt de hobby zo leuk. Mijn set is echt niet de meest preciese, vol power of super high end. Je kan er wel uren naar luisteren zonder enige irritatie. Heerlijk

Ik blijf toch een voor een 1 bitter pleiten.

Met name de vloeiend heid kan een nos dac toch echt niet aan tippen.

Het klinkt vooral analoger.

En dat is natuurlijk ook logies als je bedenkt dat het signaal alleen maar plus en min 1 kan zijn.

Je kunt daarmee een natuurlijk verloop van je signaal creëren wat over het algemeen als prettig wordt ervaren.

Punt is natuurlijk dat je dan eigenlijk alleen DSD bronmateriaal kunt gebruiken.

Gelukkig zijn is er nu streaming software beschikbaar die de omzetting van pcm naar 1bit nu netjes voor je kan doen.

De meeste dac chips hebben immers in de laatste stap een 1 bit systeem maar vergeten de omzetting die in de chip gebeurt netjes te doen.

Doe je dat op de juiste manier dan wordt je beloond met een veel beter geluid dan je gewent was.

8 minutes ago, Jongensdroom said:

Mag ik eens vragen, wat betekent;

1  vloeiend

2  muzikaler

3  oplossend vermogen (lees ik ook wel eens)

Vloeiend en oplossend vermogen hebben alles met de resolutie te maken.

Hoe beter de ene sample aansluit op de vorige hoe natuurlijker we de weergaven ervaren 

Dus hoe meer samples er in het zelfde tijd stukje kunnen hoe meer informatie er beschikbaar is.

Dat is nu precies waarom DSD vaak zo veel natuurlijker klinkt en meer zo als we gewend zijn van onze platenspeler 

17 minutes ago, kappa7 said:

Vloeiend en oplossend vermogen hebben alles met de resolutie te maken.

Hoe beter de ene sample aansluit op de vorige hoe natuurlijker we de weergaven ervaren 

Dus hoe meer samples er in het zelfde tijd stukje kunnen hoe meer informatie er beschikbaar is.

Dat is nu precies waarom DSD vaak zo veel natuurlijker klinkt en meer zo als we gewend zijn van onze platenspeler 

Oké. Zoals meer pixels bij een camera. 

Alles klinkt dan natuurlijker, dichter bij de werkelijkheid.

Ja, dat kan vinyl en dsd doen.

Ik noem dat meestal " echter".

"Realistisch" wordt ook wel eens gezegd.

Alsof de muzikanten voor je staan.

Ik vond het wat vreemde woorden.

Edited by Jongensdroom

Voor DSD moet een dure licentie jaarlijks betaald worden aan Sony, dus zijn dat vaak aparte chips. Of natuurlijk iets dat verkocht wordt als een DSD-DAC.

1 hour ago, Jongensdroom said:

1  vloeiend

2  muzikaler

3. is inderdaad simpel. Dat is de resolutie en beschrijft hoeveel detail van de opname overblijft. Vergelijkbaar met pixels op een TV.

2. slaat eigenlijk nergens op. Een muzikant is muzikaal (of niet...) Apparatuur is nooit muzikaal. Vaak wordt het overbrengen van de muzikale boodschap bedoeld.

1. is de lastigste. Dat heeft alles met de natuurlijkheid van weergave te maken. Dus niet scherp, niet korrelig en niet rommelig. Maar wat is het dan wél... vloeiend dus...

19 minutes ago, Bloom said:

Voor DSD moet een dure licentie jaarlijks betaald worden aan Sony, dus zijn dat vaak aparte chips. Of natuurlijk iets dat verkocht wordt als een DSD-DAC.

Hier alleen PCM.  Ook CD's  kunnen spectaculair klinken. Hi-res hoeft niet eens. 

1 hour ago, carl said:

Met wat voor een principe werkt eigenlijk de Auralic Altair? 

Delta sigma.  Er zit een ESS Sabre DAC chip in. Persoonlijk vind ik die wat helder en "digitaal" klinken. Ik heb zo'n dac hier staan. Over de nieuwere ESS chips  hoor ik positieve dingen.  Het hangt ook een beetje vanaf welke fabrikant de dac bouwt. De keuze hangt m.i. ook helemaal vanaf hoe de rest van je installatie klinkt, wat de beste combinatie is.  En wat je voorkeur is PCM of DSD.   

Edited by Tubejack

2 hours ago, pjotr27 said:

Dat niet alleen, veel muzikaler en vooral echter qua kleur instrumenten. Gelukkig hebben we allemaal onze eigen smaak. En dat maakt de hobby zo leuk. Mijn set is echt niet de meest preciese, vol power of super high end. Je kan er wel uren naar luisteren zonder enige irritatie. Heerlijk

Ik wil het graag allemaal, muziekaal, veel details, uren kunnen luisteren.  

43 minutes ago, Tubejack said:

Hier alleen PCM.  Ook CD's  kunnen spectaculair klinken. Hi-res hoeft niet eens. 

Yep, helemaal mee eens. Alles staat of valt met de kwaliteit van opname en afmixing. Als dat shitty is, zal hi-res je ook niet helpen. Hi-res is zeker geen garantie voor kwaliteit. Het is een resolutie, meer niet. Meer resolutie wil zeggen meer details (voor zover je die zou kunnen horen), maar als de kwaliteit van opname en/of afmixen bagger is, zal ook je weergave ongeacht de resolutie bagger zijn.

De leukste dac in mijn collectie vind ik de Schiit Modi Multibit 2. Een heel klein kastje vol met prachtige componenten. Niet de hoogste resolutie, maar ongelofelijk muziekaal  makkelijk en vloeiend qua weergaven. Ik snap, dat ik hier roepend ben in een audiofiele woestijn.  Maar het kost bijna niks, net als zoveel mooie dingen.;)

3 hours ago, Jongensdroom said:

1  vloeiend

2  muzikaler

Ik denk eigenlijk niet zo in dit soort termen Wil vandaar dat ik jouw vraag niet beantwoordde. 

10 hours ago, Bloom said:

Dat is niet juist! bijna elke dac chip op de markt heeft een sigma delta omzetting als laatste stap. Daar is echt geen jaarlijkse afdracht aan Sjony voor nodig.

Zou raar zijn als je elk jaar daar een rekening voor krijgt.

2 hours ago, Roots said:

Kijk ook eens bij Grimm Carl zou ik zeggen.

Dat is zeker een mooie oplossing.

Ook zij hebben de voordelen van een bitstream dac ontdekt.

Voordeel is dat er ook een speler in zit. iets wat voor een digibeet wel een mooie oplossing kan zijn. Geen gedonder met de computer dus.

https://www.grimmaudio.com/hifi-products/music-players/mu2/

1 minute ago, kappa7 said:

Dat is zeker een mooie oplossing.

Ook zij hebben de voordelen van een bitstream dac ontdekt.

Voordeel is dat er ook een speler in zit. iets wat voor een digibeet wel een mooie oplossing kan zijn. Geen gedonder met de computer dus.

https://www.grimmaudio.com/hifi-products/music-players/mu2/

Ding kost slecht Eur 18.000,-. Schijnt wel heel erg goed te zijn, maar wat verwacht je anders voor dat geld.

Ja dat klopt.

Zowel voor Carl en Wil zou dat best een goede oplossing zijn al is het wel een behoorlijke investering natuurlijk.

Je bent wel in een keer klaar namelijk en je bent gelijk van de problemen af die je met PCM hebt.

Deze unit doet alles in een voor je.

Het is in wezen een DSD DAC en ze gebruiken vergelijkbare algoritmes als HQ Player om van PCM DSD te maken.