Edje2 Posted 10 januari Report Share Posted 10 januari Er zijn toch ook wel streamers met dac die dat kunnen? is dit zo'n uniek ding dan? Zoveel geld zou ik voor digitaal denk ik niet over hebben. Over 10 jaar is het achterhaald door de techniek ben ik bang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 januari Report Share Posted 10 januari (edited) Ik verwacht dat er langzamerhand wel meer betaalbare dacjes op de markt komen die met deze techniek werken. Je ziet dat de ontwerper van HQ Player met een Pure DSD dac is gekomen. Op de zelfde basis zijn daar later de Tambaqui dac en nog weer later ook de MU2 op de markt gekomen. Het zal een kwestie van tijd zijn voor dat deze techniek ook in het betaalbare segment terecht komt. In de betere software wordt het ook al steeds makkelijker om de data om te zetten. Met Daphile wat ik nu gebruik is het verschil met HQP al wel heel klein geworden. zelfs zo klein dat ik een licentie van €300,- voor HQP al niet eens meer overweeg. Edited 10 januari by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 10 januari Report Share Posted 10 januari Maar is het unieke van de Grimm dat deze alles als DSD afhandelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 januari Report Share Posted 10 januari Ja correct het is een Pure DSD Dac. Om PCM af te kunnen spelen converteert deze dus eerst. Dat doet de Tambaqui van Mola Mola ook. Dat dergelijke fabrikanten daar voor kiezen is dus niet voor niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari (edited) Ik kan het wel afspelen tot 1024 met Audirvana Studio, die zet het weer om in PCM voor mijn 16bit multibit dac. Maar b.v. Qobuz heeft geen DSD zover mij bekent. Edited 11 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Ik vraag me dan wel af hoe PCM klinkt op deze DSD dac's. Net als DSD op native PCM dac vaak effe wat minder klinkt dan PCM zelf kan ik me voorstellen dat dat omgekeerd ook het geval is. Alles valt en staat natuurlijk wel met de implementatie. Denk niet dat de Tambaqui slecht klinkt met PCM bijvoorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Mijn Teac streamer/DAC doet dit voor een kleine €3000,- ook. Een prima werkende streamer, voorversterker en DAC. Met ook nog een heel mooie Hoofdtelefoonversterker. Ik kan kiezen, DSD of PCM. Er zit dan ook geen echte DAC chip in. Dit gebeurt net zoals bij DCS, PS audio en Esoteric met een FPGA. Grimm doet dit ook met een FPGA dacht ik. Ik vind DSD het best klinken. Plaatsing en ruimtelijkheid komen dan het best uit de verf. Maar in PCM m misschien een beetje meer dynamiek en strakker laag. Maar dat beetje is wel erg klein. Ik gebruik alleen de DAC. Omdat mijn zelfbouwstreamer en voorversterker nog nét iets beter klinken. Maar zo'n Teac met een eindversterker is een uitstekende oplossing. En doet zeker niet onder voor b.v. Aurender. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 5 hours ago, Edje2 said: Ik vraag me dan wel af hoe PCM klinkt op deze DSD dac's. Net als DSD op native PCM dac vaak effe wat minder klinkt dan PCM zelf kan ik me voorstellen dat dat omgekeerd ook het geval is. Alles valt en staat natuurlijk wel met de implementatie. Denk niet dat de Tambaqui slecht klinkt met PCM bijvoorbeeld. Met name de pcm gaat er op vooruit. Dat wordt on the fly omgezet naar DSD en scheelt behoorlijk. Op dit moment gebruik ik daar Daphile voor. Ook mijn oude pcm dac knapt daar direct van op en speelt dan een paar klasse beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 1 hour ago, Hans van Liempd said: Mijn Teac streamer/DAC doet dit voor een kleine €3000,- ook. Een prima werkende streamer, voorversterker en DAC. Met ook nog een heel mooie Hoofdtelefoonversterker. Ik kan kiezen, DSD of PCM. Er zit dan ook geen echte DAC chip in. Dit gebeurt net zoals bij DCS, PS audio en Esoteric met een FPGA. Grimm doet dit ook met een FPGA dacht ik. Ik vind DSD het best klinken. Plaatsing en ruimtelijkheid komen dan het best uit de verf. Maar in PCM m misschien een beetje meer dynamiek en strakker laag. Maar dat beetje is wel erg klein. Ik gebruik alleen de DAC. Omdat mijn zelfbouwstreamer en voorversterker nog nét iets beter klinken. Maar zo'n Teac met een eindversterker is een uitstekende oplossing. En doet zeker niet onder voor b.v. Aurender. Je hebt gelijk, er komen al betaalbardere alternatieve op de markt met ook een pure Sigma Delta dac. Ja ook grim gebruikt de FPGA en dat kan prima werken al is een dedicated software oplossing nog net even mooier. Ik weet niet of de interface een beetje fijn werk maar dit zou voor Carl ook best een mooie oplossing zijn. Goeie tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari (edited) De software van Teac heb ik ook geprobeerd, en werkte prima, ook met Qobuz. Maar hij kan ook met BubbleUPnP overweg. Mogelijkheden te over. En mocht Carl geld over hebben, vrijwel hetzelfde apparaat is ook met een Esoteric-jasje te koop voor ongeveer € 13.000,- Edited 11 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Ik denk dat Carl nu met zijn speakerbesluit bezig is *drumrole* En het besluit is … Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Hij zou gisteren definitief beslissen zei hij...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Hij heeft ze terug gebracht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Maar dat zegt er nog niks over wat hij nu gaat doen.... Waar zit Carl trouwens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Ontsnapt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 januari Author Report Share Posted 11 januari (edited) 1 hour ago, Hans van Liempd said: Waar zit Carl trouwens? Carl is vandaag even niet met hifi bezig geweest en heeft de beslissing tot maandag uitgesteld. Voor wat betreft middengebied en hoog spreekt de ESL 63 me zeer aan. Het stereobeeld is ook rotsvast. Beter kan eigenlijk niet. Het punt is alleen het laag. Dat zou strakker kunnen en misschien minder overdadig. Het zou me niets verbazen dat de “nieuwe” 2812 die veel zwaarder en robuuster gebouwd is dit veel beter doet dan dit gereviseerd exemplaar. Dan zou het voor mij een ideale LS zijn. Die 2812 zou ik dan eerst ergens moeten lenen. In die zin heeft Guido gewoon een punt. Ik betwijfel trouwens of ik nog terug kan naar mijn Monitor Audio. Edited 11 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 33 minutes ago, carl said: Carl is vandaag even niet met hifi bezig geweest en heeft de beslissing tot maandag uitgesteld. Voor wat betreft middengebied en hoog spreekt de ESL 63 me zeer aan. Het stereobeeld is ook rotsvast. Beter kan eigenlijk niet. Het punt is alleen het laag. Dat zou strakker kunnen en misschien minder overdadig. Het zou me niets verbazen dat de “nieuwe” 2812 die veel zwaarder en robuuster gebouwd is dit veel beter doet dan dit gereviseerd exemplaar. Dan zou het voor mij een ideale LS zijn. Die 2812 zou ik dan eerst ergens moeten lenen. In die zin heeft Guido gewoon een punt. Ik betwijfel trouwens of ik nog terug kan naar mijn Monitor Audio. Voor strakker laag kun je naar solid state voor- en eind. Of buizen voor- en transistor in het laag. Trek daar op je gemak een jaar of vijf voor uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 1 minute ago, Jongensdroom said: Voor strakker laag kun je naar solid state voor- en eind. Of buizen voor- en transistor in het laag. Trek daar op je gemak een jaar of vijf voor uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 39 minutes ago, carl said: . Het punt is alleen het laag. Dat zou strakker kunnen en misschien minder overdadig. Overdadig laag?????? Hoe dan ook:bij twijfel.niet inhalen. Of 100% tevreden of niks doen. Anders spijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 januari Author Report Share Posted 11 januari (edited) Als ik zo lang nog leef René. Ik wil het verder wel afronden, maar wel gedachtig de opmerking van Kraus. Van een goede vriend leen ik trouwens morgen een paar CD’s waar het bij mij fout gaat op LP. Zou ook best een LP kunnen zijn die te veel opgepept is in het laag en dat daar de oorzaak ligt. Edited 11 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Ik vond het laag niet overdreven maar juist wel prettig. Het hoort ook wel bij het nummer alleen ben je de diepgang niet gewent van je huidige monitoren. Alleen als je dat teveel vind en je voelt je er niet prettig bij dan niet inhalen natuurlijk. Een andere versterker kan wel verschil maken maar ik geloof niet dat je daar gelukkig van gaat worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Het is ook niet eenvoudig om "strak" laag uit een buizen versterker te krijgen Carl Ik ben er jaren mee bezig geweest. Meestal gaat het nu goed. Mocht monitor luidsprekers je alsnog aanspreken. Dan is één maatje groter dan je huidige MA wellicht de oplossing. Of een maatje kleinere ESL's als die er zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 43 minutes ago, carl said: Als ik zo lang nog leef René. Ik wil het verder wel afronden, maar wel gedachtig de opmerking van Kraus. Van een goede vriend leen ik trouwens morgen een paar CD’s waar het bij mij fout gaat op LP. Zou ook best een LP kunnen zijn die te veel opgepept is in het laag en dat daar de oorzaak ligt. Carl, ik vond de opmerking over die 5 jaar van Jongensdroom zó sterk, omdat we (ja, ik ook...) weer veel vertraging aan zien komen. Je zit nu zó dicht op je einddoel en nog allemaal getwijfel... Het verschil van de CD versus LP zou inderdaad wel eens een oorzaak kunnen zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari Tja een Quad ESL en een OTL buizen bak wordt vaak gezien als de match made in heaven. Ik vind het laag uit mijn buizenversterkers meer controle en macht hebben dan mijn solid state van voorheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari 1 hour ago, carl said: Als ik zo lang nog leef René. Ik wil het verder wel afronden, maar wel gedachtig de opmerking van Kraus. Van een goede vriend leen ik trouwens morgen een paar CD’s waar het bij mij fout gaat op LP. Zou ook best een LP kunnen zijn die te veel opgepept is in het laag en dat daar de oorzaak ligt. Alle opnames klinken anders. Je kunt een aantal verschillende lp's en cd's proberen. Het gemiddelde moet je aanspreken. Anders moet je voor elke opname een andere installatie en luisterruimte inrichten. Geeft analoog en digitaal dezelfde algemene indruk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts