Jump to content

Prioriteren souterrain

carl
 Share

Recommended Posts

Charles is n.b. jurist, dan kijk je toch vooraf wat je krijgt voor je geld!?

Bovendien presenteert deze firma zich als uiterst professioneel.

Waar ging het mis? En nog veel belangrijker: wordt het opgelost en hoe?

Edited by Jongensdroom

Ik heb me dat toen helemaal niet gerealiseerd @Ruud. Het locatiebezoek ging heel prettig. Ook een vriend die er bij was kreeg een zeer goede indruk van man en bedrijf. Mijn vrouw en ik hebben zijn bedrijf bezocht en kregen daar een presentatie met voorstellen en een rondleiding. Het ging allemaal heel gelikt. Bij het advies/de offerte zie je curves staan die beginnen bij 125 Hz , daar had ik op moeten reageren en dat is achteraf stom. Ik had ook nog nooit met een staande golf te maken gehad in de diverse kamers waar ik gespeeld heb. En dan wil je het een keer voor de laatste keer (gezien mijn leeftijd) goed doen en dan dit. Op de vorige mail heeft Frank Imholz niet meer gereageerd. Ik zeg trouwens ook nergens dat hij de kosten moet vergoeden. Ik vind dat de mans langs moet komen en met mij moet doorspreken hoe we de kamer op orde krijgen. Ik heb vandaag nog maar eens netjes en duidelijk gerapeleerd.

Overigens is dit mijn kamer (lachend als een boer met kiespijn)

https://rivasono.nl/particulier/inspiratiefotos/esperio-combinatie-van-akoestische-diffusers-en-absorber-panels-in-audioruimte

Edited by carl

In het echt ziet het er wat levendiger uit Peter.

Ik kreeg net een mail dat RivaSono me morgen zou bellen. Dat is in ieder geval een begin van communicatie.

Edited by carl

Het is inderdaad een heel mooie kamer en een fijne ruimte om muziek te luisteren.

Ik vraag me wel af of je nu een heel duidelijk doel voor ogen hebt. Voor mijn gevoel begint het er een beetje op te lijken dat je een volledig recht frequentieverloop in je kamer wilt realiseren. Dat is m.i. onhaalbaar. Daarvoor is de ruimte gewoon te klein. En zijn de kosten onevenredig hoog als je daarin tot het uiterste wilt gaan. En nodig is het ook niet.

Het topic is langzamerhand wel erg lang geworden maar voor zover ik het gelezen heb is geen van je bezoekers heel erg gevallen over een erg slechte laagweergave. Behalve Hans van Liempd misschien maar die is wel erg gefixeerd op het laag, dat weet jij zelf ook wel.

Van de drie "dedicated listeningrooms" (ik weet er geen goed Nederlands woord voor) is jouw ruimte misschien wel het lastigst. Bij Pjotr gaat het simpelweg goed omdat hij beschikt over veel meer kubieke meters en met de breedbanders  niet zoveel echt laag produceert. Bij Hans is het laag opvallend goed, scherp gedefiniëerd, mooi droog. Zijn ruimte is weliswaar niet veel groter dan jouw kamer maar hij heeft toch meer ruimte voor hele grote basstraps die niet erg in het oog vallen en ook niet in de weg staan. Bovendien heeft hij zeer lange tijd gemeten en is hij stapje voor stapje tot een goed resultaat gekomen.

Opvallend vind ik (maar dit terzijde) dat er bij alle drie de (gelukkige?) eigenaren van zo'n aparte luisterruimte toch een bepaalde fixatie is op een onderdeel van de keten. Het is dat en niks anders: Pjotr zweert bij zijn Aurel-Bryan breedbanders, bij Hans moet en zal het Array zijn en Carl wil onder geen beding af van zijn Oracle en Conrad Johnson.

Ik zelf denk na mijn bezoek aan de ruimte bij Carl dat het wel min of meer af is. Zonder veel te ingrijpende/dure/drastische maatregelen wordt de akoestiek niet echt beter. Eigenlijk is daar al veel te veel geld in gestoken.

Volgens mij is de tekortkoming van de ruimte toch beperkt en niet zo heel erg. Ik heb ook vaak genoeg gelezen dat met de oude speakers er met veel plezier geluisterd werd of dat de monden van het bezoek open vielen.

Betere luidsprekers is zeker haalbaar en een betere plaatsing/geluidsbeeld dan met de Quad electrostaten is zeker mogelijk. Welke speakers zou ik zo ook niet weten.

Het enige wat ik in de kamer nog zou veranderen is een echt stalen rek voor de draaitafel, fijn met echte keilbouten onwrikbaar aan de stevige muur verankerd.

Edited by Kraus vonBentinck

5 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Opvallend vind ik (maar dit terzijde) dat er bij alle drie de (gelukkige?) eigenaren van zo'n aparte luisterruimte toch een bepaalde fixatie is op een onderdeel van de keten. Het is dat en niks anders: Pjotr zweert bij zijn Aurel-Bryan breedbanders, bij Hans moet en zal het Array zijn en Carl wil onder geen beding af van zijn Oracle en Conrad Johnson.

Je kunt het best zweren bij luidsprekers, omdat deze de grootste invloed hebben op het geluid.  Versterkers, draaitafels, streamers, etc. komen op de tweede plaats. Telkens heb ik bij nieuwe luidsprekers de electronica moeten aanpassen. Maar als je veel werk wilt, kun je natuurlijk ook aan het eind van een keten beginnen.

52 minutes ago, carl said:

In het echt ziet het er wat levendiger uit Peter.

Ik kreeg net een mail dat RivaSono me morgen zou bellen. Dat is in ieder geval een begin van communicatie.

Succes daarmee.

1 hour ago, carl said:

Daar staat in de begeleidende tekst, dat de diffusers ook werken als basstrap. Dus helemaal weggelaten heeft hij het laag niet.

Wat ik me af vroeg, is de ruimte achter die gebogen schermen gevuld met dempingsmateriaal? Dat zou nog wel wat kunnen brengen.

On 3-2-2024 at 13:16, carl said:

Morgen ga ik trouwens een Solid Steel rackje kopen voor naast mijn rack. Ik heb de apparatuur nu provisorisch verplaatst. Even kijken hoe dat uitpakt. Kan nu de Kimber met de Ocos kabel vergelijken - Quick en Dirty.

Ik vroeg me af wat de resultaten van deze actie zijn...

16 hours ago, Walt said:

Elke kamer heeft last van staande golven, het is me dan ook nog steeds niet duidelijk, waarom het nu ineens zo’n probleem is, en dat het zich niet laat intomen met andere speaker positie…

De TAD dealer heeft zijn uiterste best gedaan om zijn LS goed te laten uitkomen. Zelfs met een actieve bastrap van 6.500 is dat niet gelukt. Hij had er begrip voor dat ik ze niet kocht.

15 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik vroeg me af wat de resultaten van deze actie zijn...

Het Solid Steel rackje heb ik gekocht en gisteren met zand gevuld. Ik heb even last met de Ocos kabel gehad. Het moeten de stekkers zijn geweest. Vanavond weer even proberen. Het Rack staat nu tijdelijk tussen de LS met Kimber kabel.

Edited by carl

15 hours ago, Hans van Liempd said:

- Daar staat in de begeleidende tekst, dat de diffusers ook werken als basstrap. Dus helemaal weggelaten heeft hij het laag niet.

- Wat ik me af vroeg, is de ruimte achter die gebogen schermen gevuld met dempingsmateriaal? Dat zou nog wel wat kunnen brengen.

- Zoveel materiaal zit daar niet achter hoor Hans.

- Volgens mij hetzelfde materiaal.

16 hours ago, Kraus vonBentinck said:

- Ik vraag me wel af of je nu een heel duidelijk doel voor ogen hebt. Voor mijn gevoel begint het er een beetje op te lijken dat je een volledig recht frequentieverloop in je kamer wilt realiseren. Dat is m.i. onhaalbaar. Daarvoor is de ruimte gewoon te klein. En zijn de kosten onevenredig hoog als je daarin tot het uiterste wilt gaan. 

- Het topic is langzamerhand wel erg lang geworden maar voor zover ik het gelezen heb is geen van je bezoekers heel erg gevallen over een erg slechte laagweergave. Behalve Hans van Liempd misschien maar die is wel erg gefixeerd op het laag, dat weet jij zelf ook wel.

- Carl wil onder geen beding af van zijn Oracle en Conrad Johnson.

- Betere luidsprekers is zeker haalbaar en een betere plaatsing/geluidsbeeld dan met de Quad electrostaten is zeker mogelijk. Welke speakers zou ik zo ook niet weten.

- Het enige wat ik in de kamer nog zou veranderen is een echt stalen rek voor de draaitafel, fijn met echte keilbouten onwrikbaar aan de stevige muur verankerd.

- ik wil geen recht frequentieverloop Kraus, maar een goed en natuurlijk geluid in het laag (metingen zie ik als hulpmiddel). Dat heb je niet als bepaalde tonen te (!) sterk aanzwellen bij bepaalde platen. En bij het verplaatsen van de LS gaat dat weer ergens anders zitten. Ik vind dat niet natuurlijk klinken en zeer hinderlijk. In mijn vele jaren hifi heb ik dat nog nooit meegemaakt in vier kamers.

-een vaste luistervriend had toch exact hetzelfde ervaring als ik. Ik hoef niet het fantastische laag van Hans, maar het moet niet hinderlijk zijn.

- als ik door vervanging van de Conrad Johnson het laagprobleem zou oplossen zou ik dat uiteindelijk zeker in overweging nemen. Zoals al gezegd Rob Poels had een zeer krachtige Soulnote versterker bij zich en dat veranderde niets voor wat betreft laag. Ik vond de Conrad Johnson wel natuurlijker klinken naar mijn smaak. Ik zou de platenspeler nog kunnen vervangen door een streamer (grapje). Ik denk dat het laagprobleem alleen nog heftiger wordt.

- die Solid Steel Racks zijn van staal, met zand afgevuld en staan bovendien op beton met PVC erop. Ik ben even voorzichtig met op de muur vastzetten want zonodig ga ik toch in de breedte spelen.

- ik denk dan eerst aan Spatials. Dat is een dipool. Dat is de Quad ESL ook, maar Roger vroeg zich af of het oude frame niet resoneerde. Het zou wat zijn: geen laagprobleem door dipool, maar resonantie door frame.

Naast mijn boekenkast heb ik nog zeker ruimte voor bastraps (80 maal 80 twee maal) en dat zal financieel de kop niet kosten. De vraag is alleen welke. De idee van Toine is plate absorbers. Die ga ik in ieder geval binnenkort beluisteren bij iemand. Ben erg benieuwd. Wellicht heeft Frank Imholz nog iets staan. Dan wel eerst op proef.

Edited by carl

Uitgebreid en zeer prettig gesproken met Frank Imholz. Hij komt volgende week dinsdag langs om opnieuw te meten. Hij zocht het ook in de buizen versterker, maar “gelukkig”  was dit al uitgesloten met de Soulnote versterker van Rob Poels.

Ik heb nu ook wat beter door van een plate absorber. Vroeger puur smalbandig en nu meer breedbandig.

Edited by carl

Sorry in het vierkant bedoelde ik Hans en dat mag 150 hoog zijn en dan aan beide kanten. Maar die plate absorbers lijken me effectiever. Daar kom ik wel achter.

RPG is op hun onderzoek gebaseerd. Je schijnt ze in Duitsland op maar te kunnen krijgen. Nu nog het adres.

https://www.renz-solutions.de/produkte/akustikprogramm/verbund-platten-resonator-vpr.html

en

https://www.renz-solutions.de/fileadmin/user_upload/Datenblatt_VPR.pdf

Edited by carl

3 hours ago, carl said:

......is plate absorbers. Die ga ik in ieder geval binnenkort beluisteren bij iemand.

Ik moest hier erg om lachen Carl: je gaat luisteren naar iets wat geluid weghaalt.... :D :D :D

8 minutes ago, René N. said:

Ik moest hier erg om lachen Carl: je gaat luisteren naar iets wat geluid weghaalt.... :D :D :D

Een absorber haalt de staande golf weg, maar het directe geluid blijft daardoor beter intact. De terugkomende golf dooft immers de vers aankomende uit. 

Hij haalt dus alleen de reflecterende golf weg. En die zorgt alleen maar voor verstoring.

Ik ga natuurlijk luisteren of het werkt René. Toch zijn dit zeer interessante ontwikkelingen. Persoonlijk spreekt het me meer aan dan zo’n actieve bastrap. 

4 minutes ago, carl said:

Ik ga natuurlijk luisteren of het werkt René. Toch zijn dit zeer interessante ontwikkelingen. Persoonlijk spreekt het me meer aan dan zo’n actieve bastrap. 

Ja, lijkt mij ook. Veel logischer ook....