Buizerd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Een goede firma op het gebied van akoestiek sluit geen probleemgebied onder de 125Hz uit, die verantwoordelijkheid voor een complete oplossing heb je bij de pretenties van het Platinumpakket nou eenmaal. Waarom richt je je tot RivaSono?, omdat ze veel beloven, dan mag je als leek bij dit soort kostbare oplossingen verwachten dat het daarna goed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari (edited) On 11-2-2024 at 15:46, Jongensdroom said: Ook ik gaf eerder al aan, dat deze firma pretendeert uitermate deskundig te zijn. Als klant mag je geheel onwetend zijn. Zojuist vroeg ik nog aan Carl, of hij het volledige advies heeft overgenomen. Echter, geen antwoord tot op heden. En is er wel of niet een a-symetrische opstelling geprobeerd? - zoals al gezegd ik heb niets aan het plafond gedaan in de eerste fase. In ieder geval ga ik daar geen geld in investeren zonder de garantie dat het mijn probleem oplost. Straks ben ik 20 duizend euro kwijt met nog steeds aanzettend laag. Ik heb mijn lesje wel geleerd. - ik ben daar ook wel bezig mee geweest. Toch spreekt die asymmetrische opstelling tegen het ontwerp van RivaSono waar die centrale diffusor juist voor diepte in het geluidsbeeld zou zorgen. Edited 12 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 1 minute ago, carl said: Ik krijg een nieuwe meting van RivaSono Hans. Ik wil trouwens best wat aan het plafond doen, maar ik zie dat meer als finishing touch. Eerst zal het laag op orde moeten zijn: meettechnisch en gehoormatig anders ga ik niet meer financieel investeren. Meettechnisch krijg je nooit een rechte lijn. Gehoormatig acceptabel klinkend wél, anders is de ruimte als luisterkamer niet bruikbaar. Dat het plafond de finishing touch is begrijp ik. Toch denk ik, dat het meer doet dan wat je nu denkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Mocht je de rekening nog niet geheel betaald hebben, wat heel gebruikelijk is bij renovaties etc. Dan hou je die toch in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari Als bij verbouwing het plafond blijft lekken heb je meestal ook al betaald Jack (big smile). Ik verwacht trouwens nog het meest van de ambitie van RivaSono zelf. Een bedrijf met reputatie wil toch geen klungelwerk opleveren lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari 7 minutes ago, Hans van Liempd said: Meettechnisch krijg je nooit een rechte lijn. Gehoormatig acceptabel klinkend wél, anders is de ruimte als luisterkamer niet bruikbaar. Dat is ook mijn insteek Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 6 minutes ago, carl said: Als bij verbouwing het plafond blijft lekken heb je meestal ook al betaald Jack (big smile). Ik verwacht trouwens nog het meest van de ambitie van RivaSono zelf. Een bedrijf met reputatie wil toch geen klungelwerk opleveren lijkt me. Op deze pagina staat toch, dat ze daadwerkelijke oplossingen hebben. https://rivasono.nl/blog/audio-akoestiek-betere-basweergave Er staat zijdelings ook iets over het aankleden van de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari (edited) Ik heb Frank Imholz gevraagd een bastrap mee te nemen Jack. Die had hij niet staan, maar wel materiaal om die bastrap te “simuleren”. Bij eventuele voorstellen wil ik trouwens wel een vergelijking hebben met een Plate Absorber. Die zijn in Duitsland uitvoerig getest bij het Frauenhofer institut. Lijkt me veel geavanceerder dan wat lagen van een of ander absorbtiemateriaal. Edited 11 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 1 hour ago, Walt said: Positie van de speakers en stoel moet stap 1 zijn Carl, zo te zien begrijp je dus nog steeds niet dat de akoestiek van de ruimte en de speakers optimaal moeten samenwerken. Eerst moet die akoestiek dan toch in orde zijn? Als je goed leest begrijpt Carl inmiddels juist alles. Ik geloof dat jij zelf de volgorde precies omdraait, temeer omdat er de laatste maanden al heel wat fraaie speakers op heel wat plaatsen hebben gestaan, zonder nu direct tot hallelujahbelevenissen te leiden. Eerst akoestiek dus. En dan vooral het laag onder 100Hz. De rest is dan kinderspel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 1 hour ago, Buizerd said: Is optimaal samenwerken hier wel mogelijk? Als je 10K hebt besteed en het lukt niet om tot een aanvaardbaar resultaat te komen kun je nog 10 jaar schuiven totdat je dan een ons weegt. Snap jij dat wel Walt? +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari Ben nu lekker aan het luisteren naar - je gelooft het niet- de “Hear CD” die Kraus voor me heeft geprint. Leuke muziek trouwens en inderdaad goed opgenomen. Maar ook hier soms vervelend aanzwellend laag. Ik krijg daar koppijn van. Daarvoor heb ik met een test CD die ik ooit eens bij het blad Stereo heb gekregen frequenties aan het doorlopen: in 26 stappen van 20 Hz naar 140 Hz. Het hinderlijke probleem zit toch grotendeels rond de 80 Hz. Die Spatials no 7 klinken zeker niet slecht. Het is een tweeweg van pakweg een meter hoog. Toch bundelen ze naar mijn smaak te veel. Als je naast de luisterpositie zit krijg je veel minder mee. Als je de ruimte hebt zou ik zeker gaan voor de Spatial met drie units. Die is dan weer 220 hoog. Mijn kamer is daar te klein voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari (edited) En als je die testtoon nu eens continu opzet en dan gaat schuiven met je luisterstoel en de speakers, er moet toch een positie mogelij́k zijn waarbij de druk op je oren bij 80Hz niet meer optreedt. Edited 11 februari by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 3 minutes ago, Walt said: En als je die testtoon nu eens continu opzet en dan gaat schuiven met je luisterstoel en de speakers, er moet toch een positie mogelij́k zijn waarbij de druk op je oren bij 80Hz niet meer optreedt. Zal vast maar je gaat er dan aan voorbij dat het hier wel om een geoptimaliseerde ruimte gaat en daar van mag je verwachten dat dergelijke staandegolven wel zijn aangepakt. Dat is niet gebeurt en daarmee heeft Rivasono gewoon geen goed werk geleverd. Dat moet eerst worden opgelost en daarna kan je pas gaan schuiven en speakers wisselen. Wel zal je dan zien dat we veel meer systemen zijn die dan wel in deze ruimte kunnen. Die ESLs die ik bij Carl gehoord heb warren toch wel erg goed hoor. Als je nog de 80Hz onder controle kunt krijgen dan heb je echt wel een heel mooi systeem staan. Ik ben benieuwd naar de oplossing van Rivasono en hoop dat ze snel met een oplossing komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Het plan van Rivasono was boven de 125 hz, dat stond wel in de offerte begreep ik. Ben wel met jullie eens dat je voor een platinum pakket, zou verwachten dat ook het laag op orde zou worden gebracht, maar dat zat dus niet in de aanbieding verwerkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari en daar moet je dan maar genoegen mee nemen. lijkt me niet toch!! Eerst de ruimte op orde en dan verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Wat zo raar is dat Rivasono zelf helemaal niet reageert..Ik bedoel als je googelt op Rivasono kom je al snel uit op dit topic. Dat is echt geen goede reclame. Moet Carl dan nog eens 10K lappe om de frequenties onder 125 hz onder controle te krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari (edited) Rivasono heeft te maken met Carl (punt) Edited 11 februari by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari 54 minutes ago, Walt said: En als je die testtoon nu eens continu opzet en dan gaat schuiven met je luisterstoel en de speakers, er moet toch een positie mogelij́k zijn waarbij de druk op je oren bij 80Hz niet meer optreedt. Die had ik bij de TAD’s Walt. Alleen verschoof het probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari 46 minutes ago, kappa7 said: Die ESLs die ik bij Carl gehoord heb warren toch wel erg goed hoor. Als je nog de 80Hz onder controle kunt krijgen dan heb je echt wel een heel mooi systeem staan. Als ik het laag op orde krijg zou het dit wel eens kunnen worden George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari (edited) 23 minutes ago, Roots said: Wat zo raar is dat Rivasono zelf helemaal niet reageert..Ik bedoel als je googelt op Rivasono kom je al snel uit op dit topic. Dat is echt geen goede reclame. Ik ben niet negatief over RivaSono Roots. Ze komen in ieder geval dinsdag langs om (te proberen) het probleem op te lossen. Als dat gebeurt is het een goede luisterruimte. En met wat extra zorg waarschijnlijk een zeer goede. Edited 11 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 51 minutes ago, kappa7 said: Zal vast maar je gaat er dan aan voorbij dat het hier wel om een geoptimaliseerde ruimte gaat en daar van mag je verwachten dat dergelijke staandegolven wel zijn aangepakt. Staande golven echt aanpakken lukt niet. Het laag heeft altijd een langere nagalmtijd dan de hogere tonen. En dat is ook niet erg, maar er dient nog wél wat aan te gebeuren. En hopelijk worden de dips dan ook wat opgevuld. Ik heb toen met de Illumia's meer last gehad van de 56 HZ staande golf dan van de 80 Hz. Maar de luisterplaats opstelling zal toen wel anders geweest zijn. Om even de vergelijking met mijn luisterkamer er bij te halen. Daar had ik dus wél heel veel last van die 80 Hz. Die kwam uit de breedte van de kamer. Een klein beetje uit het midden gaan zitten loste hier al veel op. Ik had veel meer last van een diepe dip bij 45 Hz en dan weer een piek bij ca. 30Hz. En dat kreeg ik in de lengte niet goed genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari Wacht nu eerst de reactie van Rivasono nu maar af voor je de boel al weer probeert te bagatelliseren. Misschien moeten zij zelf maar hun eigen verdediging voeren mochten ze in gebreke blijven en de boel niet netjes kunnen oplossen. Daar hebben ze Hans niet voor nodig lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 8 minutes ago, kappa7 said: Wacht nu eerst de reactie van Rivasono nu maar af voor je de boel al weer probeert te bagatelliseren. Misschien moeten zij zelf maar hun eigen verdediging voeren mochten ze in gebreke blijven en de boel niet netjes kunnen oplossen. Daar hebben ze Hans niet voor nodig lijkt me. Pfffff.... het lijkt wel een rechtzaak. Terwijl Rivasono zelf er nog niks aan heeft kunnen doen, worden ze hier al veroordeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 februari Author Report Share Posted 11 februari 54 minutes ago, Hans van Liempd said: Terwijl Rivasono zelf er nog niks aan heeft kunnen doen, worden ze hier al veroordeeld. Niet door mij trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 februari Report Share Posted 11 februari 2 hours ago, carl said: Die Spatials no 7 klinken zeker niet slecht. Het is een tweeweg van pakweg een meter hoog. Toch bundelen ze naar mijn smaak te veel. Als je naast de luisterpositie zit krijg je veel minder mee. Is dat een probleem Carl? Je luistert toch (meestal???) alleen? Als het op de luisterstoel maar goed is, tóch? Zelf wil ik het dáár goed hebben, de rest interesseert mij niet (zo). Wel fijn als het daar óók goed is, maar zéker geen "must".... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts