Jump to content

Rendement...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mijn Wilson Audio Watt Puppy 5.1 hebben een rendement van 93 dB op één meter bij één Watt versterkervermogen.

Mijn oude B&W DM2a hebben een rendement van 83 dB op één meter bij één Watt versterkervermogen.

Maar toch hoef ik de voorversterker voor de B&W's maar 4 dB harder te zetten voor dezelfde geluidsdruk. Onder dezelfde omstandigheden.

Mijn DM2a's stonden in de huiskamer. Voor een verstaanbaar volume op de TV stond de voorversterker op stand 12.

De Avalanches die er nou staan zouden een hoger rendement hebben (die 83 dB/W/m is natuurlijk belachelijk laag) maar wat schetst mijn verbazing. Ook bij deze luidsprekers moet de versterker op standje 12.

Ik heb sterk de indruk dat de ene dB//W/m de andere niet is. De Wilsons zijn overigens 4 Ohm en de B&W en Avalanches 8 Ohm.

De B&W's hebben dus helemaal niet zo'n laag rendement.

Of heeft iemand een andere verklaring?

Je roept vragen op die ik me zelf ook vaak stel Hans.  Ik kijk wel eens bij LS en die Wilsons zou ik nooit beginnen met mijn buizen. In elke test wordt gesteld dat er veel power voor nodig is. Toch 93 dB misschien dat iemand me kan helpen.

In ieder geval levert de impendantie die wordt opgegeven lang niet altijd een volledig beeld op. Op andere fora is dat al vaak gepasseerd en ik kan daar helemaal bij aansluiten. Mijn luidsprekers zijn gespecificeerd op een nominale impedantie van 8 ohm en 95db gevoeligheid. Ideaal voor buizen. Helemaal niet dus! In het hoog gaan ze naar de 1 ohm maar dat staat nergens geschreven en komt pas naar voren in een test waar uitgebreid gemeten wordt. De opgegeven en ook vaak gebruikelijke specificaties van fabrikanten vertellen dus niet altijd een volledig verhaal. Vaak is naast uitgebreide specificaties luisteren ook nodig om vast te stellen hoe makkelijk

aanstuurbaar een speaker is. Maar dat mag je op sommige fora weer niet te hardop roepen. 

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Maar heeft impedantie direct met rendement te maken?

Neen. Maar wel een beetje, een hogere impedantie spreekspoel wordt met een langere dunnere draad gewikkeld Dat zorgt voor een hogere wikkeldichtheid, een uniformer veld en dus een beetje hoger rendement.

Wat de impedantie vooral doet is je versterker "pesten". Met name transistorversterkers zijn daar gevoelig voor, die zien graag relatief lage impedanties 4Ohm en kunnen niet veel met hoge, het geleverde vermogen kakt in. Die hoge impedanties zie je in het laag bij gesloten kasten, een bulten, en bij het bass reflex, twee bulten. Een OTL heeft met die bulten niet zo'n probleem en levert gewoon 20 watt tussen 8 en 32 ohm. De gewone buizenversterker zit er zo'n beetje tussen in.

Transistorversterkers zijn in dit opzicht niet lineair, OTL's veel beter. Vandaar dat ze het ze vaak goed doen met Electrostaten, hoge impedantie in het laag. De lage tot zeer lage impedantie in het hoog boeit ze niet zo omdat daar toch weinig vermogen gevraagd wordt.

Het vermogen wordt gemeten met 1 Watt.

Bij een speaker van 8 Ohm is dat 2.83V

Wat nu vaak gebeurd is dat er bij een 4 Ohm speaker vaak ook met 2.83V wordt gemeten maar dat komt neer op 2W aan vermogen.

Dat wordt dan al wat lastiger om te vergelijken.

Zou je beide met 1 Watt meten dan zal je eigenlijk 2V aan de 4Ohm speaker moeten voeren om op de 1 Watt uit te komen.

Je ziet het is soms maar net hoe de fabrikant meet.

Het probleem is dat je het vermogen van een versterker meet met een 4 of 8 ohm dummyload omdat die wel linear is...Een luidspreker is dat niet, elke frequentie verloop is anders....Dus daardoor ook de belasting van de versterker op verschillende frequenties en volumes.

Hier heb je een mooi voorbeeld.

Ik gebruik even de gegevens van de KEF REFERENCE 1 Meta.

https://assets.kef.com/product-support/reference/reference-meta-information-sheet-nl.pdf

Je ziet dat de Gevoeligheid is gemeten met (2,83 V/1 m) 85dB

Verder zie je dat Impedantie wordt gespecificeerd met 4 Ω (min. 3,2 Ω) 

Reken je dat even uit dan zie je dat er dus niet met 1 watt wordt gemeten maar met 2.5Watt als je van de minimale impedantie uit gaat.

Daar kan je als niet techneut natuurlijk weinig mee. Bij diverse audiobladen wordt overigens vaak wel aangegeven of een LS vriendelijk is voor buizen. Gelijkmatig impedantieverloop lijkt belangrijker dan rendement.

6 hours ago, carl said:

Daar kan je als niet techneut natuurlijk weinig mee. Bij diverse audiobladen wordt overigens vaak wel aangegeven of een LS vriendelijk is voor buizen. Gelijkmatig impedantieverloop lijkt belangrijker dan rendement.

1) In de jaren 60...70....80 waren dit soort gegevens heel normaal en werden ook door niet techneuten begrepen.  Dus ken je klassiekers.

2) Er zijn merken die zoveel (goedkope) correctie netwerkjes in hun luidsprekers stoppen om maar een vlak frequentie bereik en/of afstraling te krijgen,  dat ze naast: "doods klinken" ook een slecht rendement hebben. 

3) Een buis schrikt echt niet, bij een beetje grillig impedantie verloop. 

Volgens mij is veel belangrijker is dat een luidspreker aanzicht zelf al goed is;  Geen "grip" van een versterker nodig heeft voor een "strak" laag. (lees hoge dempings factor) Dus onafhankelijk ontworpen zijn, wat betreft de aan te sluiten versterker.  

Je kunt ook -net als in jouw set-, kleinere luidsprekers kopen, die geven sowieso minder laag , dan heb je dat probleem van zo'n: "zuchtende flubber bas"  bas ook niet zo gauw   ;)

Edited by Tubejack

Ik denk dat in de jaren 60/70 de opleidingen wat breder waren dan nu Jack. Die typische technische kennis krijgen ze ook niet allemaal meer mee denk ik. Ik snap er nog een klein beetje van.

Ik ga zeker geen grote en veeleisende luidsprekers kopen in deze ruimte. Ik zoek eerder iets eenvoudigs als een tweeweg van Blumenhofer of Spatial. Die D’audio is verder gewoon een experiment met zijn actief laag. Wie weet bevalt het.

De diffusers zijn ze nu aan het installeren. Ziet er in ieder geval geweldig uit. Indien nodig ga ik nog iets aan het plafond doen. De installateur heeft mijn zorgen over grote beschadiging van het plafond wel weggenomen. 

Aanbevelingen voor LS zijn altijd welkom.

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Ik denk dat in de jaren 60/70 de opleidingen wat breder waren dan nu Jack. Die typische technische kennis krijgen ze ook niet allemaal meer mee denk ik. Ik snap er nog een klein beetje van.

Wel nee joh. Dat had niks met opleiding te maken. Audiotechniek, was heel laagdrempelig en het enige waarmee je kon onderscheiden. Computers en smartphones waren er niet. Bijna iedereen snapte het, het was doodnormaal want er was niks anders.  Je had winkels zoals Allwave (foto van het internet) waarbij je b.v. een set had waarbij je uit 3 verschillende luidsprekers kon kiezen en die ook nog thuis mocht proberen.  

tn_allwave%20gids%2074%20hoogstraat%20ro

Good old Allwave of die andere Tandyshop (RadioShack) of nog een andere Dixons. Ja, die weet ik nog wel. Zaken waar ik wel naar binnen liep en (verlekkerd) rondkeek, maar nooit iets kocht. Had ik geen geld voor als scholier met 6,50 per maand zakgeld.

5 hours ago, carl said:

Ik ga zeker geen grote en veeleisende luidsprekers kopen in deze ruimte. Ik zoek eerder iets eenvoudigs als een tweeweg van Blumenhofer of Spatial. Die D’audio is verder gewoon een experiment met zijn actief laag. Wie weet bevalt het.

De diffusers zijn ze nu aan het installeren. Ziet er in ieder geval geweldig uit. Indien nodig ga ik nog iets aan het plafond doen. De installateur heeft mijn zorgen over grote beschadiging van het plafond wel weggenomen. 

Aanbevelingen voor LS zijn altijd welkom.

Audio Note AN-He-Spe.

Om even terug te komen op mijn luisterkamer. De drie diffusers zitten er sinds vandaag in en ze zien er wonderschoon uit. De kleur van de absorbers valt wat tegen. Ik had ze achteraf eigenlijk liever “wit” gehad want dan komt het fraaie hout van de diffusers beter tot zijn recht. Als ik me echt ga storen dan trek ik ze gewoon over met lichtere stof. Ik vraag Kraus morgen wel een foto te plaatsen met links een absorber en rechts niets.

Daarnaast heb ik van RivaSono veel materiaal gehad om mee te experimenteren. Voor de eerste reflecties zitten er nu aan beide kanten 8 centimeter Akotherm (120 maal 120). Akoestisch “ klinkt” het eigenlijk al zeer aangenaam en ik ben benieuwd hoe het klinkt als de platenkast deels is gevuld met platen en Akotherm. Dat moet toch ook een dempende werking hebben. Misschien is de aanpak van het plafond wel niet nodig.

Morgen heb ik weinig tijd en vrijdag zit ik in Akkrum. Zaterdag en zondag gaan de LP’s over en gaat de apparatuur naar beneden. Ik houd jullie op de hoogte. Heb in een ander Topic nog een vraag over interlink versus LS kabel.

Edited by carl

Ik weet niet welke stof er wordt gebruikt op de diffusers, maar niet elke stof is geschikt. Het moet wel het geluid onbelemmerd erdoor laten of vangen. Zou ik even navragen aan RivaSono. En wees maar blij dat je geen wit hebt genomen, ook al steekt het af tegen de rest. Vergeet niet dat je doek gaat verkleuren en bij wit wordt het dan toch gelig, zeker als de zon er af en toe ook op schijnt. En het kleurt ook nooit egaal over de hele absorber/diffuser enz. 

Edited by audiofreak

Als ik de foto ontvang plaats ik hem meteen hier in het topic.

Ben zeker benieuwd naar de looks.

Wat betreft lange kabels/ interlinks is mijn mening dat de verschillen echt heel marginaal zijn. Gebruik voorlopig wat je hebt en luister eerst lekker naar je nieuwe ruimte. Dat kabel gehannes gaat het verschil niet maken. Ongetwijfeld heb je behoorlijk materiaal voorhanden. Doe het voorlopig gewoon daar mee.

3 hours ago, carl said:

Om even terug te komen op mijn luisterkamer. De drie diffusers zitten er sinds vandaag in en ze zien er wonderschoon uit. De kleur van de absorbers valt wat tegen. Ik had ze achteraf eigenlijk liever “wit” gehad want dan komt het fraaie hout van de diffusers beter tot zijn recht. Als ik me echt ga storen dan trek ik ze gewoon over met lichtere stof. Ik vraag Kraus morgen wel een foto te plaatsen met links een absorber en rechts niets.

Daarnaast heb ik van RivaSono veel materiaal gehad om mee te experimenteren. Voor de eerste reflecties zitten er nu aan beide kanten 8 centimeter Akotherm (120 maal 120). Akoestisch “ klinkt” het eigenlijk al zeer aangenaam en ik ben benieuwd hoe het klinkt als de platenkast deels is gevuld met platen en Akotherm. Dat moet toch ook een dempende werking hebben. Misschien is de aanpak van het plafond wel niet nodig.

Morgen heb ik weinig tijd en vrijdag zit ik in Akkrum. Zaterdag en zondag gaan de LP’s over en gaat de apparatuur naar beneden. Ik houd jullie op de hoogte. Heb in een ander Topic nog een vraag over interlink versus LS kabel.

In het rendementtopic ?

6 hours ago, Seed7 said:

Je moet dat zien als behandeling van de eerste reflectiepunten. Niet als "algemene" absorptie.

Dat snap ik Seed, maar ik had altijd begrepen absorbtie van of de vloer of het plafond en ik vind vloerkleden nu eenmaal heel comfortabel/gezellig. 

Edited by carl