Hans van Liempd Posted 7 mei 2023 Author Report Share Posted 7 mei 2023 Ehhh... wanneer ik de voorversterker op de B&W''s 4 dB harder zet dan de Wilsons, spelen ze net zo luid. Terwijl ik minstens 10 dB zou verwachten. Ik spreek morgen weer m'n broer, ik zal eens vragen wat hij er van vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 mei 2023 Author Report Share Posted 8 mei 2023 Volgens Chris is er zelfs niet meer dan 1 dB rendementsverschil. Maar hij zei er ook bij dat rendementen op heel verschillende manieren gespecificeerd worden. Of op één frequentie. Opgegeven rendementen zijn dus niet vergelijkbaar. Die 1 dB is zo te verklaren: Ik moet de DM2a's 4 dB harder zetten dan de Wilson WP5 De DM2a's zijn 8 Ohm, De WP's 4Ohm. De versterker levert bij dezelfde volumestand 2 keer zo veel vermogen aan 4 Ohm dan aan 8 Ohm. Dit is dus 3 dB. Deze 3 dB moeten dus van de 4 dB verschil afgetrokken worden. Dit is puur theoretisch, omdat er geen enkele luidspreker is met een gelijke impedantie over het gehele frequentiebereik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 mei 2023 Report Share Posted 8 mei 2023 Levert de versterker het zelfde vermogen of het zelfde voltage? En kijk dan nog eens naar de wet van ohm en wat er gebeurd bij het wijzigen van de weerstand waarde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 mei 2023 Report Share Posted 8 mei 2023 Eigenlijk moet je dan zeggen.....Levert de versterker dan meer stroom of spanning, het vermogen is altijd P=U x I (x cos phi). Cos phi omdat een luidspreker een inductieve belasting is en dan ook nog eens frequentie afhankelijk.....Dus welke versterker speelt luider? Die van 10 volt en 20 ampere of die van 5 volt en 40 ampere ze leveren allebei 200Watt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 mei 2023 Author Report Share Posted 8 mei 2023 1 hour ago, kappa7 said: Levert de versterker het zelfde vermogen of het zelfde voltage? En kijk dan nog eens naar de wet van ohm en wat er gebeurd bij het wijzigen van de weerstand waarde? De versterker levert met de halve impedantie twee keer zo veel vermogen. De ene luidspreker is immers 4 Ohm en de andere 8 Ohm. Maar zoals ik al schreef is dat puur theoretisch. De impedantie is frequentieafhankelijk en bij elke speaker anders. De spanning is bij een Array versterker en een bepaalde volumestand constant. De stroom is dan afhankelijk van de impedantie. Daarom is die 2,83V bij een luidspreker met een impedantie van 4 Ohm niet juist. Dat is dan immers 2W. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 mei 2023 Report Share Posted 8 mei 2023 17 minutes ago, Hans van Liempd said: De versterker levert met de halve impedantie twee keer zo veel vermogen. De ene luidspreker is immers 4 Ohm en de andere 8 Ohm. Maar zoals ik al schreef is dat puur theoretisch. De impedantie is frequentieafhankelijk en bij elke speaker anders. Dat is wat we zouden willen! Maar er zijn niet zo heel veel versterkers die dat kunnen...Ze zijn zwaar en duur. Versterkers worden gemeten met een Ohmse dummyload op 4 en 8 ohm, zonder cos phi dus... Dirtyherrie heeft voor het zekere gekozen en zich verzekerd van genoeg stroom en spanning onder iedere belasting, en dan nog eens snel ook. (slewrate) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 mei 2023 Author Report Share Posted 9 mei 2023 Maak je maar geen zorgen om mijn Array versterkers. Die doen dat (zeker bij een vermogen van enkele watts) prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 mei 2023 Report Share Posted 9 mei 2023 Bedoel je dat jou Wilsons makkelijk aan te sturen zijn met die Dynaudio woofers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2023 Author Report Share Posted 10 mei 2023 18 hours ago, Roots said: Bedoel je dat jou Wilsons makkelijk aan te sturen zijn met die Dynaudio woofers? Nee, dat je de Arrays ernstig onderschat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 mei 2023 Report Share Posted 10 mei 2023 Nee dat klopt de Array zijn wonder versterkers en daar gelden de natuurwetten niet voor. Die werken anders naar het schijnt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2023 Author Report Share Posted 10 mei 2023 12 minutes ago, kappa7 said: Nee dat klopt de Array zijn wonder versterkers en daar gelden de natuurwetten niet voor. Die werken anders naar het schijnt. Zeg ik dat dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 mei 2023 Report Share Posted 10 mei 2023 ach misschien overschat jij de Array een beetje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 10 mei 2023 Report Share Posted 10 mei 2023 7 hours ago, Hans van Liempd said: Nee, dat je de Arrays ernstig onderschat. Ik kan dat niet weten omdat ik er nog nooit één gezien of gehoord heb...Maar 140watt bij 4ohm is niet zoveel voor een monoblok. Aan de andere kant is dik 18kg per kant best wel indrukwekkend voor dat vermogen. Het grappige is dat Dirtyherrie er een Krell op heeft staan van 1400watt aan 4 ohm. @ Dirtyherrie. Kan jou Krell op een groep van 16 ampere? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 mei 2023 Author Report Share Posted 10 mei 2023 Just now, kappa7 said: ach misschien overschat jij de Array een beetje Wie weet, maar ik ben nu ruim 25 jaar gebruiker van de Array spullen, en ben nog steeds zeer tevreden. Dat kunnen er hier weinig van hun versterkers zeggen. Zelfs met de moeilijke Infinity's 9a's Renaisance 90 en Omega's ging het uitstekend. De huidige Wilsons doet hij met twee vingers in de neus. En ja... ik heb hier met verschillende andere versterkers kunnen vergelijken. Maar met geen enkele zou ik willen ruilen. En zeker niet met die zware Krell's waar het hier over gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 10 mei 2023 Report Share Posted 10 mei 2023 Boys will be Boys. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 10 mei 2023 Report Share Posted 10 mei 2023 28 minutes ago, Hans van Liempd said: Maar met geen enkele zou ik willen ruilen. En zeker niet met die zware Krell's waar het hier over gaat. Voor jou zou dat niet werken inderdaad...Je zou voor eeuwig ruzie hebben met je broer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 mei 2023 Author Report Share Posted 11 mei 2023 19 hours ago, Roots said: Voor jou zou dat niet werken inderdaad...Je zou voor eeuwig ruzie hebben met je broer. ik denk niet dat het hem wat uit zou maken. Maar ik heb niks beters gevonden. Niks beter voor mij tenminste. Ik geniet dagelijks van het snelle en transparante geluid. Dus zo weinig mogelijk MiFi. Maar nu gaat het over versterkers, terwijl het een topic is over het rendement van luidsprekers. Maar we zijn er al uit, met een opgegeven rendement kun je alle kanten uit. De conclusie is eigenlijk dat er niks mee kunt. Zoals met de meeste specificaties van luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 mei 2023 Report Share Posted 11 mei 2023 Ik heb ook een Array. O nee sorry, het is een Ayre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 11 mei 2023 Report Share Posted 11 mei 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Maar nu gaat het over versterkers, terwijl het een topic is over het rendement van luidsprekers. Maar we zijn er al uit, met een opgegeven rendement kun je alle kanten uit. De conclusie is eigenlijk dat er niks mee kunt. Zoals met de meeste specificaties van luidsprekers. Daar is wel iets van te zeggen...De specificaties, waarvan het rendement en het impedantieverloop bepalen voor een groot deel de versterker keus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 15 mei 2023 Report Share Posted 15 mei 2023 On 7-5-2023 at 21:05, Hans van Liempd said: Ehhh... wanneer ik de voorversterker op de B&W''s 4 dB harder zet dan de Wilsons, spelen ze net zo luid. Terwijl ik minstens 10 dB zou verwachten. Ik spreek morgen weer m'n broer, ik zal eens vragen wat hij er van vindt. is een intersante vraag ik denk na wat nazoeken, dat het ligt aan het verschil tussen db en db spl dit zijn twee verschillende dingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirtyherrie Posted 15 mei 2023 Report Share Posted 15 mei 2023 On 10-5-2023 at 22:14, Roots said: Ik kan dat niet weten omdat ik er nog nooit één gezien of gehoord heb...Maar 140watt bij 4ohm is niet zoveel voor een monoblok. Aan de andere kant is dik 18kg per kant best wel indrukwekkend voor dat vermogen. Het grappige is dat Dirtyherrie er een Krell op heeft staan van 1400watt aan 4 ohm. @ Dirtyherrie. Kan jou Krell op een groep van 16 ampere? Ik heb ook wilsons en met dat rendement kom je niet boven de 16 ampere lol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 mei 2023 Report Share Posted 15 mei 2023 Nou weet je...Zo'n Krell trekt zich niets aan van rendement of impedantie, schakelt vanzelf op in 3 stappen naargelang het volume naar het volle vermogen. In de laatste stap gaat hij op vol vermogen en als je luidspreker het niet gebruikt wordt de energie omgezet in warmte. Mijn kleine Krelletje verbruikt 1700Watt in stage 3. Ik kan mij dan voorstellen dat jou FPB600 3x zoveel vermogen gaat verbruiken...Op een zekering van 16amp kan iets van 3700watt...Het kan ook zijn dat jou Krell niet eens in stage 3 komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 17 mei 2023 Report Share Posted 17 mei 2023 On 16-5-2023 at 02:43, Roots said: Nou weet je...Zo'n Krell trekt zich niets aan van rendement of impedantie, schakelt vanzelf op in 3 stappen naargelang het volume naar het volle vermogen. In de laatste stap gaat hij op vol vermogen en als je luidspreker het niet gebruikt wordt de energie omgezet in warmte. Mijn kleine Krelletje verbruikt 1700Watt in stage 3. Ik kan mij dan voorstellen dat jou FPB600 3x zoveel vermogen gaat verbruiken...Op een zekering van 16amp kan iets van 3700watt...Het kan ook zijn dat jou Krell niet eens in stage 3 komt. Daar heb je wel een paar zonnepanelen voor nodig....aan de andere kant staat het geen 24 uur aan denk ik zo.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 17 mei 2023 Report Share Posted 17 mei 2023 Nee dat is ook zo..Maar aan de andere kant met de toekomstige salderingsregeling zouden panelen pas na een jaar of 10 rendabel gaan zijn, en dan ga ik al richting de 70. Het leukste zou zijn alles verkopen en weer opnieuw een set opbouwen...Daar zit voor mij de spanning....Deze is klaar. Ik gebruik het niet zoveel meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 mei 2023 Author Report Share Posted 17 mei 2023 Mijn hele set gebruikt ca. 100 W. Incl. PC en DAC. De versterking slechts ca. 60W. Meer is echt niet nodig. Minder kán wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts