Tubejack Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 25 minutes ago, Jongensdroom said: Hier staan de buizen monoblokken direct achter elke luidspreker. Het audiorek staat in een of andere hoek. De muzikanten staan tussen de luidsprekers. Dat is een fraaie oplossing, een mono-blok dichtbij de luidspreker. Helaas heeft @Carl een stereo-eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 2 minutes ago, Tubejack said: Dat is een fraaie oplossing, een mono-blok dichtbij de luidspreker. Helaas heeft @Carl een stereo-eindversterker. Charles mag ten alle tijden mijn decoupeerzaag lenen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 Ik zat nog eens te kijken naar de fraaie ruimte. M.i. niet echt breed en wat langer. Ik zou zelf ook een opstelling proberen met het rek en apparatuur tegen de muur en de luidsprekers daarvoor. Dat kon wel eens een goede opstelling zijn. Zoiets heb ik ook. Nul problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 Als de ruimte niet breed is dan zou ik set aan de achterwand zetten met de luidsprekers daarvoor. De set aan de zijmuur met de ls daarvoor kan natuurlijk ook, of dat klankmatig een groot verschil geeft waag ik te betwijfelen bij een goede opstelling van de ls. Mijn ervaring maar meer ook niet. Kabels kiezen zit wel goed bij Carl,die gaat niet over een nacht ijs. Ik heb de ruimte gezien in aanbouw en denk dat het een mooie ruimte is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 Luidsprekerkabels zo kort mogelijk. Je wilt niets aan extra 'weerstand' in die dingen om de afstemming van de luidsprekers te veranderen en de toch al matige demping van de buizenversterker om zeep te helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 (edited) Alle kabels moeten zo kort mogelijk. Interlinks moeten altijd dubbel afgeschermd zijn tegen elektromagnetische interferenties. Koperkabels van 2,5 mm² doorsnee hebben een soortelijke weerstand van zo'n 0,0175 Ω*mm²/m bij 15°C, iets meer bij 20°C. Dat betekent dat luidsprekerkabels van zelfs 10 meter lang niets zullen veranderen aan de demping van versterkers of de impedantie van luidsprekers. Ja, ze hebben ook een zelfinductantie en een zelfcapaciteit, maar ook die zijn zo klein en onbetekenend dat ze niet voor een hoorbaar verschil kunnen zorgen. Lees eventueel ook dit eens: http://www.zenaudio.be/accessoires/kabels-hoe-kies-je-ze/ Edited 9 maart 2023 by Bloom typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 (edited) 18 minutes ago, Bloom said: Alle kabels moeten zo kort mogelijk. Interlinks moeten altijd dubbel afgeschermd zijn tegen elektromagnetische interferenties. Koperkabels van 2,5 mm² doorsnee hebben een soortelijke weerstand van zo'n 0,0175 Ω*mm²/m bij 15°C, iets meer bij 20°C. Dat betekent dat luidsprekerkabels van zelfs 10 meter lang niets zullen veranderen aan de demping van versterkers of de impedantie van luidsprekers. Ja, ze hebben ook een zelfinductantie en een zelfcapaciteit, maar ook die zijn zo klein en onbetekenend dat ze niet voor een hoorbaar verschil kunnen zorgen. Lees eventueel ook dit eens: http://www.zenaudio.be/accessoires/kabels-hoe-kies-je-ze/ Je maakt een denkfoutje, Carl heeft een buizen versterker, geen transistor. De inwendige weerstand van Carls buizen versterker zal iets van 0.1Ω zijn. Als daar een 5 meter lange luidsprekerkabel bij komt, 5 meter x 0,0175 = 0,0875Ω is dat een wezenlijk verschil. Over 10 meter zal ik het maar niet hebben Edited 9 maart 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 37 minutes ago, Tubejack said: Je maakt een denkfoutje, Carl heeft een buizen versterker, geen transistor. De inwendige weerstand van Carls buizen versterker zal iets van 0.1Ω zijn. Als daar een 5 meter lange luidsprekerkabel bij komt, 5 meter x 0,0175 = 0,0875Ω is dat een wezenlijk verschil. Over 10 meter zal ik het maar niet hebben Dat is wel een behoorlijke beperking, lijkt me dan dat je beter voor 8mm² doorsnee kan gaan voor de speaker kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 Ik zou zeggen, de buizenversterker tussen de speakers in en dan lange interlinks tussen de voorversterker en eindtrap. Een draaitafel dicht bij de luidsprekers (én zeker in een hoek JD) vangt veel geluid van de speakers op en dat kun je horen. Het best blijft korte kabels, maar met een draaitafel (die je op werkbare hoogte wil hebben) is tussen de speakers niet ideaal. Ik heb beide gehad, lange interlinks en de draaitafel aan de zijkant, en de draaitafel tussen de speakers. De laatste vond ik qua klank het beste compromis. Lange interlinks moeten precies kloppen (capaciteit en inductie) met de voor- en eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2023 Author Report Share Posted 9 maart 2023 Hoe zit dat met die TPR kabel van Grimm Hans. PS het rack gaat vandaag naar beneden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 26 minutes ago, carl said: Hoe zit dat met die TPR kabel van Grimm Hans. PS het rack gaat vandaag naar beneden. Even voor mijn beurt, dat maakt niet zoveel uit @carl Het is in ieder geval lekker goedkoop en vast goed genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 2 hours ago, SpaceJS said: Dat is wel een behoorlijke beperking, lijkt me dan dat je beter voor 8mm² doorsnee kan gaan voor de speaker kabel. Dat is een van de nadelen van veel buizen versterkers. Meestal past maar 4mm² in de luidsprekerklemmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 Dikke luidsprekerkabels zijn vaak van stranded koper. En dat klinkt nergens naar, zeker niet wanneer het zo dik is. 2 mm2 is tot 3 m voldoende. En dan liefst apart geïsoleerde dunne massieve draden. Wanneer de kabel tussen voor en eind gebalanceerd is én de apparaten de juiste aansluitingswaarden hebben, dan hoeft 5 m kabel geen probleem te zijn. Maar het gaat er wel wat "rustiger" van klinken. Microfoonkabels gaan over grotere lengten ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 3 hours ago, Bloom said: Alle kabels moeten zo kort mogelijk. Interlinks moeten altijd dubbel afgeschermd zijn tegen elektromagnetische interferenties. Koperkabels van 2,5 mm² doorsnee hebben een soortelijke weerstand van zo'n 0,0175 Ω*mm²/m bij 15°C, iets meer bij 20°C. Dat betekent dat luidsprekerkabels van zelfs 10 meter lang niets zullen veranderen aan de demping van versterkers of de impedantie van luidsprekers. Ja, ze hebben ook een zelfinductantie en een zelfcapaciteit, maar ook die zijn zo klein en onbetekenend dat ze niet voor een hoorbaar verschil kunnen zorgen. Lees eventueel ook dit eens: http://www.zenaudio.be/accessoires/kabels-hoe-kies-je-ze/ Wat wel of niet hoorbaar is, zullen we maar niet gaan discussiëren. Hier is geen enkele kabel afgeschermd (behalve de HDMI i2s kabel) en toch geen brom ruis of andere ellende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 (edited) 35 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer de kabel tussen voor en eind gebalanceerd is én de apparaten de juiste aansluitingswaarden hebben, dan hoeft 5 m kabel geen probleem te zijn. Maar het gaat er wel wat "rustiger" van klinken. Microfoonkabels gaan over grotere lengten ook prima. Gebalanceerd kabel kan niet, dat zit niet op Carl's voor- en eindversterker. Wat zijn dan de juiste aansluit waardes? Edited 9 maart 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 29 minutes ago, Hans van Liempd said: Wat wel of niet hoorbaar is, zullen we maar niet gaan discussiëren. Hier is geen enkele kabel afgeschermd (behalve de HDMI i2s kabel) en toch geen brom ruis of andere ellende. Gebalanceerde kabels hoeven niet afgeschermd te zijn, maar ongebalanceerde wel. Zelfs als die niet afgeschermd zijn, hoeft dat geen probleem te zijn als ze er geen bron van elektromagnetische interferentie in de buurt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 19 minutes ago, Tubejack said: Gebalanceerd kabel kan niet, dat zit niet op Carl's voor- en eindversterker. Een wat zijn dan de juiste aansluit waardes? Ik ben alleszins geen voorstander van het gebruik van verloopstekkers van coax naar XLR om dan toch maar gebalanceerde kabels te kunnen gebruiken. Die verloopstekkers bieden wel een gebalanceerde aansluiting aan, maar het is niet echt een. Hou ongebalanceerde apparatuur dus ook ongebalanceerd. En gebruik bij voorkeur dubbel afgeschermde interlinks. Die kosten niet zoveel meer dan onafgeschermde en ze bieden je de zekerheid dat er geen ongewenste storingen kunnen binnendringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 (edited) 1 hour ago, carl said: Hoe zit dat met die TPR kabel van Grimm Hans. PS het rack gaat vandaag naar beneden. Wil je dat heel zeker weten. Schrijf Grimm Audio een mailtje en vraag wat de maximale lengte is voor de TPR kabel in ongebalanceerde (RCA) uitvoering. En post het antwoord hier. Dan weet ik het ook. De TPR kabel is ontworpen voor de Wisseloord studio. Dus ik ga ervan uit ( zonder enige technische kennis over deze TPR kabel) dat het lange lengte tot 5-7 meter gewoon kan, zonder verlies. Waarom zeg ik dat zo? Ik heb hier TPR kabel van vele verschillende lengte varierend van 50 cm tot 3 meter. En ik hoor geen verschil als ik al die verschillende lengte tussen de bron (CD) en voorversterker zet en naar die verschillende lengtes luister. En zocht je nog naar een Solid Steel rack. Ik weet niet of dit de juiste is, maar bij Audio 21 in Heerde i een demorack van dit merk te koop. Staat bijna onderaan de pagina. (ff scrollen dus). https://audio21.eu/aanbiedingen-hifi-audio-tweedehands/ En dan hier op marktplaats : https://www.marktplaats.nl/q/solidsteel/ Daar staan er ook nog een paar op. Zelfs een advertentie uit Nijmegen staat ertussen. Edited 9 maart 2023 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 52 minutes ago, audiofreak said: Wil je dat heel zeker weten. Schrijf Grimm Audio een mailtje en vraag wat de maximale lengte is voor de TPR kabel in ongebalanceerde (RCA) uitvoering. Zal zeker afhankelijk zijn van de uitgangsimpedantie van de vv en de ingangsimpedantie van de ev. Hoe geringer het verschil, hoe meer kabelinvloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 25 minutes ago, Seed7 said: Zal zeker afhankelijk zijn van de uitgangsimpedantie van de vv en de ingangsimpedantie van de ev. Hoe geringer het verschil, hoe meer kabelinvloeden. Misschien zijn wat getallen overzichtelijker. CJ specificeert voor de voorversterker 850Ω uit. De ingangsimpedantie van de eindversterker kan ik niet vinden. Maar die is doorgaans 50KΩ, of zelfs 100KΩ. Daar kun je makkelijk een interlink van 5 meter op aansluiten. Dubbel afgeschermd zoals @Bloom oppert lijkt me helemaal mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2023 Author Report Share Posted 9 maart 2023 1 hour ago, audiofreak said: Hai Onno. Ik zoek eigenlijk naar dezelfde maat die ik al heb. Maar met 1 rack kan ik voorlopig ook wel af. Bij Audio 21 kom ik niet meer. Die man is voor mij totaal afgeschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2023 Author Report Share Posted 9 maart 2023 Ik zou met ongeveer 5 meter LS kabel kunnen volstaan. Ik denk dat het rack binnenkort weer naar de huiskamer gaat. Ziet er zo leeg uit. Ik moet iets anders bedenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 En je interlinks semi-gebalanceerd maken....Het aardscherm alleen aansluiten aan de kant van de voorversterker. Ligt je voorversterker aan aarde Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 9 maart 2023 Report Share Posted 9 maart 2023 3 hours ago, carl said: Hai Onno. Ik zoek eigenlijk naar dezelfde maat die ik al heb. Maar met 1 rack kan ik voorlopig ook wel af. Bij Audio 21 kom ik niet meer. Die man is voor mij totaal afgeschreven. Mag ik vragen waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 maart 2023 Author Report Share Posted 9 maart 2023 Dat zal ik je in het weekend via PB even mailen Duclaasie. In hoofdlijn gaat het erom dat ik bij klachten graag serieus wil genomen. Voor de rest betwijfel ik of de man zoveel verstand van zaken heeft als hij zelf denkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts