Ivan10 Posted 14 maart 2023 Report Share Posted 14 maart 2023 Krijg je dan geen hoog afval, @Roots ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 maart 2023 Report Share Posted 14 maart 2023 4 minutes ago, Ivan10 said: Krijg je dan geen hoog afval, @Roots ?? Eerder laag afval. Bij Carl in de uitgangs impedantie van zijn voorversterker waarschijnlijk zo'n 55x lager dan de ingang impedantie van de eindversterker. Dat is uitstekend. Ikzelf gebruik momenteel probleemloos 3 meter lange interlinks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 maart 2023 Report Share Posted 14 maart 2023 Ik heb werkelijk geen idee...Het komt voor mij een beetje over dat de voorversterker niet voldoende kan leveren. Net nog even gekeken naar de voorversterker die ik toen had met de 5m lange interlinks. Uitgangsimpedantie 250 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 maart 2023 Report Share Posted 14 maart 2023 2 minutes ago, Roots said: Ik heb werkelijk geen idee...Het komt voor mij een beetje over dat de voorversterker niet voldoende kan leveren. Net nog even gekeken naar de voorversterker die ik toen had met de 5m lange interlinks. Uitgangsimpedantie 250 ohm. Bij transistoren heb je veel vaker een lage uitgangsimpedantie dan met buizen. Het zijn ook heel andere "beestjes" Zolang de verhouding tussen in en uit maar iets van 20...30x is gaat het vast goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 maart 2023 Author Report Share Posted 14 maart 2023 (edited) 3 hours ago, Roots said: Wat kan er gebeuren als Carl toch lange interlinks gebruikt.....Gaat het dan te dun klinken? En wat kan er gebeuren als Carl een LS kabel van 5/6 meter gebruikt? Maar ik kan natuurlijk ook voor een interlink van 2 meter en LS kabel van 3 meter kiezen. Er zijn natuurlijk tal van varianten mogelijk. Ik houd jullie op de hoogte en zoek ondertussen naar Ocos kabel. Edited 14 maart 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 maart 2023 Report Share Posted 14 maart 2023 Cardas is mooiJe zou eigenlijk eerst moeten luisteren en daarna pas zoeken. Cardas is echt een belevenistuner op een heel aangename manier. Ik heb hier de golden cross en de quadlink. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 maart 2023 Author Report Share Posted 14 maart 2023 (edited) Sorry Roots maar ik bedoelde Ocos. Cardas ken ik trouwens goed als interlink en Phono kabel. Maar nu even terug naar het begin. Ik zou het liefst mijn buizen versterker tussen mijn LS plaatsen en de rest van de apparatuur waaronder de voorversterker aan de zijkant. De handleiding van de Premier 11 a zegt echter dat de interlink niet langer moet zijn dan 3 meter. De tweede logische optie is dan LS kabels van pakweg vijf en half meter. Jack zegt dan dat dit (waarschijnlijk?) mis gaat vanwege mismatch. De logische vraag is dan toch of je geen kabel kunt kopen waar die mismatch er niet is of nagenoeg nihil is. Die kabels hebben allemaal verschillende karakteristieken en er zal er vast eentje bij zijn die geschikt is in mijn situatie (of niet ?). Edited 14 maart 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 Ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen idd..Ze zeggen zomaar wat en een uitleg is ver te zoeken en over luidsprekerkabels hebben ze het niet. 7 meter Ocos ga je echt niet vinden. Waarom zou je, omdat Cock dat zegt? Ik heb ook jaren met 3.5m Ocos gespeeld. Nooit spijt van gehad dat ik ze omgeruild heb voor Cardas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 9 hours ago, carl said: zoek ondertussen naar Ocos kabel op marktplaats een set van 5m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 (edited) 7 hours ago, carl said: De logische vraag is dan toch of je geen kabel kunt kopen waar die mismatch er niet is of nagenoeg nihil is. Die kabels hebben allemaal verschillende karakteristieken en er zal er vast eentje bij zijn die geschikt is in mijn situatie (of niet ?) Ocos zegt dat te doen door de 6 ohm impedantie die ze hebben. Net als 75 Ohm coax etc. Hoe hoger de uitgangsimpedantie van je vv en hoe lager de ingangsimpedantie van je ev, hoe meer kabelverschillen je hoort. Met name de uitgangsimpedantie van de vv is hier van belang. Gebruik een koptelefoonversterker als vv en je hebt geen kabelprobleem meer. Of gebruik een zgn line-driver, wordt in de pro-wereld gebruikt om kabels van honderden meters te gebruiken. Voor thuisgebruik heeft Abacus verschillende modellen. (Die kun je ook als koptelefoonversterker gebruiken) Edited 15 maart 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 7 hours ago, carl said: Sorry Roots maar ik bedoelde Ocos. Cardas ken ik trouwens goed als interlink en Phono kabel. Maar nu even terug naar het begin. Ik zou het liefst mijn buizen versterker tussen mijn LS plaatsen en de rest van de apparatuur waaronder de voorversterker aan de zijkant. De handleiding van de Premier 11 a zegt echter dat de interlink niet langer moet zijn dan 3 meter. De tweede logische optie is dan LS kabels van pakweg vijf en half meter. Jack zegt dan dat dit (waarschijnlijk?) mis gaat vanwege mismatch. De logische vraag is dan toch of je geen kabel kunt kopen waar die mismatch er niet is of nagenoeg nihil is. Die kabels hebben allemaal verschillende karakteristieken en er zal er vast eentje bij zijn die geschikt is in mijn situatie (of niet ?). Nee Jack zegt dat de demping factor van een buizen versterker toch al niet hoog is en laat met eigen voorbeelden van zijn versterkers zien dat de éne buizen versterker niet de àndere is. Dat je beter korte kabels kunt gebruiken. Zoals bijna iedereen doet. Je had toch nog luidsprekerkabel liggen van de woonkamer? Probeer je die toch? Als het niet goed klinkt, kun je het altijd nog veranderen. Wat verder in folders of handleidingen staat zijn "algemeenheden" Bijna niemand gebruikt lange interlinks, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Jij kunt toch solderen? Zet je zelf een set TPR kabels in elkaar. De kosten zijn het niet. Gebruikte ze dat spul ook niet tegenwoordig in de Wisseloord studio's ? Nou, dan is het zeker goed genoeg voor jouw set. En dat is het laatste wat ik er van zeg. Zoveel tamtam om een kabeltje Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2023 Author Report Share Posted 15 maart 2023 (edited) De hele set in de huiskamer is afgebroken omdat ik het rekje voorlopig beneden nodig heb Jack. De kabels liggen daar al klaar. Wat ik overigens niet snap is dat Ocos een Coax kabel is. Zijn er geen andere Coax kabels met vergelijkbare eigenschappen? Ik wil zeker een keer Ocos proberen want Cock is niet gek natuurlijk met zijn advies. Ik heb een zoekopdracht op de hifi Shark lopen. 5 meter lijkt me net te kort Seed. Edited 15 maart 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 (edited) 5 hours ago, carl said: Wat ik overigens niet snap is dat Ocos een Coax kabel is. Coax, co-axiaal, wil niets anders zeggen dat alle geleiders rond een gemeenschappelijk centrum liggen. Niet als een rondje er omheen, maar een centale geleider en dan holle geleiders er omheen. Denk aan een aantal koperen buizen met verschillende diameter die je in elkaar steekt en er dan nog een enkele draad doorheen trekt. Het verschil bij Ocos en andere coaxen is dat de centrale draad geen geleider isolator tussen de geleiders geen isolator is maar een halfgeleider. Bij mijn weten was dit het enige dergelijke product op de markt. Edit: de 'isolator' is natuurlijk een halfgeleider. Edited 15 maart 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2023 Author Report Share Posted 15 maart 2023 Nu snap ik het Seed - bedankt. Ik heb de man net een mailtje gestuurd. Morgen sluit ik mijn set weer aan en dan blijkt wel hoeveel kabel ik precies nodig heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 Ik zou zelf geen asymmetrische kabel gebruiken. Maar gewoon OFC luidspreker kabel van €2,50 per meter. Behalve als ik iets "scherpte" van oneven harmonische moet wegwerken, dan is het de moeite waard om te proberen. Verder zijn buizen versterkers vrijwel ongevoelig voor hoog frequent. Niet voor niets, werd met name ik het oostblok nog lange tijd buizen apparatuur gebruikt. Die zijn ongevoelig voor atoom bommen en de bij behoren EMC straling. Vooral de puls die ontstaat was dodelijk voor transistor apparatuur. Je kunt natuurlijk ook die: "vintage buizen zooi" van de hand doen en een knappe transistor versterker neerzetten. Er zijn modellen die nergens last van hebben en minstens net zo goed klinken dan welk buizen versterker ook. Het zal je verbazen hoe goed, mij tenminste wel. En je bent gelijk weer bij de tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 4 hours ago, Tubejack said: ..... Bijna niemand gebruikt lange interlinks, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan. Jij kunt toch solderen? Zet je zelf een set TPR kabels in elkaar. De kosten zijn het niet. Gebruikte ze dat spul ook niet tegenwoordig in de Wisseloord studio's ?..... Ik ken enkelen die met lange ongebalanceerde interlinks en korte LS-kabel spelen. Oh, de Grimm TPR kabel is speciaal ontwikkelt voor de Wisseloord Studio. Daar gebruiken ze ook langere lengtes, alleen denk ik wel alles gebalanceerd over die lange lengtes. 1 hour ago, carl said: ..... Ik wil zeker een keer Ocos proberen . 5 meter lijkt me net te kort ....... Ik dacht dat jij Ocos al had liggen. En hoezo lijkt je 5 meter net te kort.? Kun je toch eenvoudig opmeten en een stukje extra marge van 30-50 cm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 (edited) Misschien interessant om hier te vertellen wat een fenomeen was toen Buell en ik andere speakerkabels voor zijn set gemaakt hadden. Ook ca 7 m. Die kabels vervingen zijn Ocos kabels. Punt 1 vonden wij allebei dat deze kabels beter klonken dan de Ocos kabels. Punt 2 bleek dat met de nieuwe kabels de VU meters van de buizenversterker van Buell minder ver uitsloegen dan met de Ocos kabels. En dat bij ongeveer gelijk volume natuurlijk. Misschien niet verwonderlijk als je bedenkt dat die Ocos kabels een aardige impedantie hebben. Dat heeft zeker invloed op de dempingsfactor, maar kennelijk vreten ze ook energie. Voor een AB versterker of klasse D misschien geen probleem, maar voor een buis mogelijk wel. Misschien verklaart dat het enthousiasme van Cock voor de Ocos. Hij speelt immers met (eigen ontwerp) klasse D. Voor Carl met zijn buizenbak misschien het bovenstaande even in overweging nemen. groet, Leobus Edited 15 maart 2023 by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 On 14-3-2023 at 09:16, Tubejack said: Er staat me iets bij, dat het een speciaal verhaal was met jouw luidsprekerkabel. Iets met oneven harmonischen en scherpte dat wegwerkt moest worden. Klopt dat? nee hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 Zoals wel bekend, leest Cock hier wel mee. Zijn (snelle) reactie heb ik al gehad. Hij zegt dat het met de Ocos ook op zijn buizenversterker beter klinkt dan met zijn Sonore speakerkabel van gelijke lengte. En dat energie vreten gebeurt volgens hem niet. Met Ocos heeft hij meer dynamiek dan met de Sonore. Volgens hem door minder inductie bij de Ocos. Blijft natuurlijk wel het vreemde fenomeen van het minder uitslaan van de VU meters bij Buell. Moet misschien nog melden dat de nieuwe kabels van Buell niet gevlochten zijn en dat de + en de - los van elkaar liggen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 Moest even zoeken, hier een uitgebreid verhaal wat die kabels van ocos doen zonder dat er diep in de wetenschap wordt gedoken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 47 minutes ago, Buell said: nee hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2023 Author Report Share Posted 15 maart 2023 6 hours ago, audiofreak said: Ik dacht dat jij Ocos al had liggen. En hoezo lijkt je 5 meter net te kort.? Kun je toch eenvoudig opmeten en een stukje extra marge van 30-50 cm? Dan hadden jullie het wel gehoord Ono. Ik kan natuurlijk de eind versterker ook een meter van de voor versterker zetten. Door te spelen met afstanden heb je meer of minder LS kabel nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 Zet dan gewoon alles in het midden...Wat een probleem zeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2023 Author Report Share Posted 15 maart 2023 37 minutes ago, Roots said: Zet dan gewoon alles in het midden...Wat een probleem zeg Geen gezicht- vind ik ook belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 maart 2023 Report Share Posted 15 maart 2023 .....En dan van daaruit verder borduren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts