Jump to content

Schoonmaken pinnen Buizen

carl
 Share

Recommended Posts

Hey Carl,

Sommige buizen pinnen reageren op een badje met soda. Zoals de 6c33c eindbuizen die ik zelf gebruik. Helaas geldt het voor de meeste buizen dat die pinnen niet reageren op een soda bad. 

Anderen doe ik met een radeer stift. Dat is een glasvezelstift. https://www.bol.com/nl/nl/p/faber-castell-radeerstift-gumstift-glasvezel-fc-180300/9200000061622236/?bltgh=qANNSHAji4UtLQYjC5pERQ.2_40.41.ProductImage

In alle gevallen nadat de pinnen schoon zijn behandel ik deze met van den Hul the solution zodat de pinnen langer goed blijven. https://www.vandenhul.com/product/the-solution-contact-treatment-and-protection-fluid/

11 hours ago, carl said:

Kan dat gewoon met Deoxit 100L en Gold G 5. (Ik heb dat in het verleden eens met contactspray gedaan en kreeg toen Jack over me heen)

Je moet dan ook even vertellen waarom Carl.

De pennen, van nieuwe buizen schoonmaken -gedurende levensduur- van de buis, doe ik eigenlijk zelden of nooit.  NOS is een ander verhaal, maar dan nog gebruik ik geen agressieve schoonmaakmiddelen.  Eigenlijk koop ik nog zelden NOS, er zijn zoveel mooie nieuwe.

Edited by Tubejack

In principe zou je door de buis er uit en in te zette de pinnen schoon moeten houden. Ik zal zo’n radeerpen kopen Jack - just for fun.

34 minutes ago, carl said:

In principe zou je door de buis er uit en in te zette de pinnen schoon moeten houden. Ik zal zo’n radeerpen kopen Jack - just for fun.

Het nadeel is dat dan de contacten in de buisvoet op een gegeven minder goed kunnen gaan klemmen.  Dat zal niet na 10x zo zijn, maar toch uit eigen ervaring ....na 20x  soms al gedoe en gekraak. Ook bij dure high-end apparatuur worden vaak goedkope keramische of kunststof buisvoeten gebruikt.  Verder zie ik het nut niet, om die pennen overdreven schoon te gaan maken. De inwendige weerstand van een buis is dermate hoog dat mogelijk die paar Ω extra weerstand  m.i. weinig uitmaakt. 

Echt goede buisvoeten, die je niet of zelden in high-end zult zien, hebben een teflon basis en gedraaide aansluitcontacten/pennen 

Zie b.v. http://www.acoustic-dimension.com/sockets/NBTS-teflon-tube-sockets.htm  Ze "klemmen" enorm :wacko:

Vertel ook nog even dat verhaal over contact spray.  Wat was daar ook al weer mee?

Edited by Tubejack
typefout

Ik had contact spray gebruikt en gelukkig wel schoongewreven. Je vertelde me dat dit het stomste was om te doen. Gelukkig had ik de pinnen schoongewreven.

Ik haal mijn buizen er gedurende de levensduur er maar gelukkig zelden uit.

2 hours ago, carl said:

Ik had contact spray gebruikt en gelukkig wel schoongewreven. Je vertelde me dat dit het stomste was om te doen. Gelukkig had ik de pinnen schoongewreven.

Ik haal mijn buizen er gedurende de levensduur er maar gelukkig zelden uit.

Het nadeel van Kontakt 60, dat het vrij agressief is en nog lang blijft na werken. Vooral als je het gebruikt in schakelaars etc. plaatsen waar stof en vuil zich kan ophopen. Is het middel soms erger dan de kwaal, omdat op een gegeven ogenblik en stof en vuil samen met de contact spray samenklont tot één vieze drab die nóg veel moeilijker te verwijderen is.

Je kunt het wel gebruiken maar dan zou je eerst met een spoelmiddel of IPA het ergste vuil moeten weghalen. Sommige mensen spoelen het hierna ook nog een keer na.  Liever gebruik ik dergelijke agressieve middelen helemaal niet en al helemaal niet in volume regelaars met tere koolbaantjes etc.  Daar heb je speciale schoonmaak én smeer middelen voor.  

Vooral bij vintage dat te koop staat op MP moet je daar op bedacht zijn.  Vaak worden schakelaars etc nog even voor de verkoop  "behandeld" en na 3 maanden kraakt het weer....

Edited by Tubejack
typefout

@carl: als je een radeerstift gebruikt zorg dan dat de pinnen nadien goed worden schoongemaakt. Je wilt geen kleine glasvezel resten in je contacten. 

@Tubejack: er zijn wel gevallen waarin oxidatie moet worden weg gewerkt. Mijn 6c33c eindbuizen zijn er één van. Op nadrukkelijk aangeven van de importeur. Maar wel met je eens dat schoonmaken bij nieuwe buizen niets uithaalt. Aan de andere kant waren de pinnen van mijn NOS Telefunken EF184 haast zwart van oxidatie. Ze zijn nu weer netjes en (zoveel mogelijk) beschermd tegen oxidatie. Contactspray gebruik ik al jaren niet meer op aangeven van velen op audiofora

Edited by Mediator

Als ik dan echt iets moet schoonmaken dan gebruik ik een gewone witte gum.

Een potloodgum voor hele fijne dingen b.v. Faber Castell gumpotlood Perfection 7056.  

Werkt fijn bij "zwarte pootjes" van IC's, andere halfgeleiders, contactpennetjes, buizenpennen etc.

Maar ook cinch aansluitingen van versterkers etc. 

Ooit geleerd van een IBM monteur, die onderhoud kwam doen aan IBM mainframe computers bij een van mijn vorige werkgevers. 

Glasvezel stiften, alleen als het echt niet anders kan.  Ik ben niet wild van die fijne glasvezeltjes. 

Edited by Tubejack

Het zal met het voorjaar te maken hebben en de bijbehoren de "lente kriebels" die "schoonmaakwoede" 😀 Ik vind het nog steeds onnodig, om de buispennen van nieuwe buizen tijdens hun leverduur tussendoor schoon te maken. Bovendien hoe maak je dan de buisvoeten schoon? Worden (of zijn) die niet vies dan? 🤔

Edited by Tubejack
typefoutje