Jump to content

Martin Logan

Keessie
 Share

Recommended Posts

Hallo Mensen,

Ik zou het volgende willen voorleggen;

Heb ooit eens bij een kennis naar muziek geluisterd via electrostaten ( merk niet bekend ) Dat klonk zo mooi, het midden en hoog, dat ik in een winkel eens ben ggan luisteren naar martin logan statoren. Ik houd van vele soorten muziek, maar voornamelijk moderne muziek v.b.: club, saint germain, george michael, etc.

Thuis ben ik de cd van st. germain gewend, met een geweldige bassline, en in die audiozaak waren de verwachtingen dan ook erg hoog. Volgens mij waren het of de ML ascent of Aeon. In het begin van een nummer van die cd komen veel soorten hoge tonen zeg maar vrij, en ik wist niet wat ik hoorde!!! ik voelde een tinteling in m'n oren die ik niet eerder had!!!!! waanzinniggggg.

ECHTER, na het intro komt dan die heftige bassline erbij, en wat gebeurd er??? het leek net of iemand met z'n vingers tegen een kartonnen schoenendoos zat te tikken!!!!! Kan iemand dat nou eens uitleggen, waarom zulke speakers duizenden guldens kosten??

een teleurgestelde keessie.......

Een zuivere electrostaat met een beetje redelijke (huiskamervriendelijke) luidsprekeroppervlakte kan volgens mij geen goede basweergaver zijn. Geen wonder dat meestal de lage tonen door een (ingebouwde) subwoofer worden voortgebracht. Als de luidsprekers (het electrostaatgedeelte en de subwoofer goed op elkaar zijn afgestemd moet dit volgens mij een fantastisch geluid kunnen geven (ik ken alleen het geluid van mijn electrostatische hoofdtelefoon). Aangezien goede electrostaten moeilijk te fabriceren zijn zal het altijd wel een duur soort luidspreker blijven (die meestal ook bijzondere eisen aan de versterker zal stellen).

John

Beste keesie,

Bij Martin Logan electrostaten is de aansturing van essentieel belang,ik weet niet met welke apparatuur je ze gehoord hebt maar een ding is zeker, als je Martin Logans hoort in een goede combinatie zul je versteld staan van de geluidskwaliteit OOK IN HET LAAG.Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een gekleurder laag gewend bent waardoor je de indruk krijgt dat je iets mist.Een Martin Logan moet je naar mijn mening aansturen met een nogal snelle versterker zodat het laag een snel en droog karakter krijgt waardoor het goed in evenwicht is met het electrostatische midden en hoog.De mooiste Martin Logan is nog altijd de cls , dit is een full range electrostaat.

Hallo Keessie,

Zelf ben ik meer een geel/zwart man, zo aan de Rijn geboren....

Dat kartonnen klopje dat jij hoorde is waarschijnlijk veroorzaakt doordat de spreekspoel van de woofer tegen de magneet aanknalt, doordat de uitslag van de woofer te groot was.

Is overigens wel voor het eerst dat ik zo iets over een Martin Logan hoor, dus heb je waarschijnlijk wel op een legioenoverstemmend volume gedraaid.

De remedie`s: iets zachter spelen (open deur..), betere versterker (hoe sneller, hoe beter, liefst met een overbemeten voeding), betere kabel.

En anders koop je toch een maatje groter?

Groeten,

Marcel

Marcel schreef'

"Zelf ben ik meer een geel/zwart man, zo aan de Rijn geboren...."

Goh Marcel, ik dacht dat ik de enige Nijmegenaar was met een geel/zwart hart!

Groet,

Theo (ook aan de Rijn geboren)

Hallo mensen,

nou, de speakers stonden aangesloten op een marantz PM-17. en ja wat is hard. als 5 bovenaan midden is, dan luisterde ik tussen de 3 en 4. Nou kan het ook zo zijn, dat in die ML's geen woofer zat, ik dacht dat die er ook waren namelijk. Ik weet niet of 1 van de andere forummers ook st. germain kent, maar dat gaat echt ontzettend laag. En anders is die versterker gewoon veels te licht, wat ik trouwens toch wel denk.....

ps: voor de liefhebbers:

Er staat een set Martin Logan "Sequel" II te koop voor slechts 680,- euro per paar!!

(in goede staat,heb ze vrijdag nog gezien en de vorige eigenaaar ervan gesproken)

Zie www.rinsmahifi.nl

en dan bij 'aanbiedingen'. tadaaa

Groeten,

Alco :)

Geplaatst door Avallon:

Probeer anders eens een paar Magnepans magnetostaten. Net iets minder in het hoog, toch een stuk strakker laag en bovendien hof je niet om de zoveel jaar een paar duizend euro uit te geven om je electrostaten weer in orde te brengen.

Daar ben ik het volledig mee eens!

Zelfs de kleinere Magnepans (0.5, 0.6 of de recentere 12) spelen onvoorstelbaar open en ruimtelijk zonder enige scherpte en geven tegelijk een mooi laag! V

Als je voor Martin Logan kiest weet je dat je periodiek de statoren moet vervangen maar dit neem je dan voor lief als een liefhebber bent.De prijs hiervan valt echter wel mee in vergelijk tot de aanschaf.

Dat een magnepan een strakker laag heeft ben ik het niet mee eens, Martin Logan klinkt absoluut strak in het laag MITS je h'm goed aanstuurt.

Groeten,Dewa.

• 3 weeks later...

Hallo allemaal.

na nog meer geluisterd te hebben naar martin logans, heb ik de conclusie getrokken, schitterend hoog, maar geen bas, wat in mijn beleving geen realistisch geluid geeft.

Bij toeval hoorde ik dat iemand z'n luidsprekers ging inruilen, en die zijn het nu uiteindelijk geworden.

JBL ti-250 jubilee van 5 jaar oud. binnenkort ga ik ze ophalen, en dan maar es kijken voor kabels enzo.

Let the beat go on........