Pass Posted 24 maart 2023 Report Share Posted 24 maart 2023 Moest iemand het zich afvragen, sinds ik op dit forum hulp kreeg om mijn streamer uit winterslaap te halen (“Aqua LinQ defect?”) werkt alles perfect. Geen problemen meer, alleen mooie muziek. Maar ik kreeg vorige weken wel enkele prettige verrassingen. Het was me al enkele keren opgevallen dat de rechtse speaker (Sonus Faber Olympica III) veel te dicht tegen een kast stond, maar door drukke bezigheden liet ik hem steeds maar staan. Tot ik het plots beu was, twee poten van de speaker vastpakte en hem quasi willekeurig 15 cm opzij verschoof en 5 cm naar voor. Wonder … ik heb plots een totaal andere klank in huis. Ik weet nooit hoe zoiets te omschrijven maar ik zou zeggen iets helderder en opener. Ook had ik enkele weken geleden Grimm xlr-kabels besteld om de versterker (Pass Labs INT-60) aan de dac (Aqua La Scala) te koppelen. Dus de single-ended Bluejeans Cables (1,3m) verwijderd en vervangen door de balanced Grimms (2m). Het effect dat ik opmerkte na verplaatsing nam nog toe. En vorige week vroeg een bezoeker me wat er op het onderste schap van mijn audiorek weggestopt stond. Mijn CD-speler, een Ah! Njoe Tjoeb modificatie van een Marantz 4000 speler, die ik al jaren niet meer gebruik omdat ik er niet zo kapot van was en natuurlijk omdat ik nu alles stream. Omdat de bezoeker erom vroeg de speler toch maar eens van onder het stof gehaald en aangesloten, cd-tje erin (een van de weinige die ik nog heb) en … ?? maar die klonk toch niet zo goed vroeger? Ik herinner me een vrij scherp hoog o.a. Met verbazing heb ik verschillende cd’s afgespeeld, zachte klank, helemaal niets scherp, mooie bas, niet opdringerig, niet dreunend, móóói! De speler was rechtstreeks analoog op de versterker aangesloten. Omschakeling naar de digitale uitgang (en via digitale RCA de dac in en naar de versterker) gaf op het eerste gehoor geen verschil. Dan merkte ik dat het toch een heel klein beetje stiller klonk en ik meen ook iets zachtere klank te horen. Maar dat moet ik nog eens bekijken gezien ik toen met bezoek zat. Mijn vrouw zei echter wel het analoge te verkiezen (heftiger), waar ik meer zag in de laatste versie. Maar dat was een keuze gebaseerd op een halve minuut. Zoals gezegd, een modificatie van de Marantz 4000, maar hier bleef eigenlijk niets belangrijks meer van over (behalve het loopwerk meen ik). Er waren verschillende versies. Mijn exemplaar is de Reference versie met een Super Tubeclock (SuperChrystal), de tube outputstage (een uitganstrap met twee buisjes, momenteel Siemens E288CC, 8223), de AC-killer, de coax digital output, better grace AC-cord en fancier feet (dubbed TjoebSjoes). Alleen de Tjallsampler (24bit-192 kHz) zit er meen ik niet in; dat moet ik nog nakijken. Een review en verdere gegevens vindt ge in “www.Stereophile.com” en “www.tnt-audio.com” als ge eerst “Ah! Njoe Tjoeb Reference” intypt. De nieuwprijs indertijd was € 1595 (rond 2000 schat ik). Ik betaalde € 1495. Iemand die deze cd-speler kent en er eventueel meer van kan vertellen? Ik weet zeer weinig van cd-spelers en heb totaal geen inzicht op welk niveau ze tegenwoordig spelen. Maar ik maak me weinig illusies. Het beste dat eraan is zullen waarschijnlijk de twee buisjes zijn. Vandaar de aangename klank die ik hoorde. Is iets van die leeftijd nog te verkopen? Op Marktplaats staat er een voor €475, maar dat lijkt me wel een mooie wensdroom van de schrijver. En hoe zit het met de buisjes. Als ik het goed begrepen heb zijn zij het die het grootste deel van de klank bepalen, en wat er nu inzit is niet zo slecht las ik. Zijn die nog te vinden aan een normale prijs, of bestaat er een alternatief? Best gewoon bijhouden en van tijd (jaarlijks of zo) een cd’tje draaien lijkt me het beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 24 maart 2023 Report Share Posted 24 maart 2023 http://www.hifiwinkel-beek.nl/ah-njoe-tjoeb-reference-cd-speler/ https://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0501/tjoeb4000.htm https://www.high-endforum.nl/topic/4777-ah-njoe-tjoeb-4000/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 24 maart 2023 Author Report Share Posted 24 maart 2023 "Enjoythe music", "www.Stereophile.com” en “www.tnt-audio.com” zijn 3 reviews die de moeite waard zijn (los van het feit dat ze allen de Tjoeb Reference positief beoordelen). Lezenswaard. Toch merkwaardig dat de meeste commentaren die ik lees positief tot zeer positief klinken. Dat komt dan overeen met mijn ervaring na mijn korte en minder aandachtige eerste luisterpartij. Dat is eigenlijk in tegenspraak met het twijfelachtige commentaar in het artikel in de oudere high-endforum. Ik heb de indruk dat niet altijd de "nieuwe" Njoe Tjoeb Reference bekeken wordt, maar een oudere versie of een minder volledige modificatie. Verder heb ik nog geen verdere commentaren want ik heb geen tijd gehad om meer te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 24 maart 2023 Report Share Posted 24 maart 2023 Maar wil je de Marantz dan gaan verkopen? Ik zou hem nooit wegdoen of je moet willen investeren in een echt goede cd speler.. een paar honderd euro schiet nooit op en later kan je het niet meer teruglopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 24 maart 2023 Report Share Posted 24 maart 2023 (edited) Ik heb in het verleden een AH! Tjoeb'99 en een AH! Njoe Tjoeb gehad. Met alle upgrades, behalve de upsampler. Ik heb er jaren meegespeeld en was een zeer tevreden gebruiker/luisteraar. Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat ik een upgrade deed wat betreft een los cd transport en een losse DAC. Nu zou ik hem hebben gehouden, want het is toch een stukje Nederlandse historie inmiddels. Een maat van mij heeft er ook , maar dan ook met de upsampler. Hij is er nog steeds tevreden over. Je kan wat met de buizen spelen en die bepalen voor een groot deel je geluidsweergave. En je zou contact kunnen zoeken met Durob Audio bij Herman van den Dungen. https://www.durob.nl/ Herman is de eigenaar en mede-bedenker van de AH! Tjoeb , als ook van Kiseki, Prima Luna, Mystere. Merken die door hem op de markt zijn gezet. Herman is altijd behulpzaam en service gericht. Misschien heeft hij ook nog wel een mooie buis tip. En nooit wegdoen, zoals Pjotr27 ook al zegt. Edited 24 maart 2023 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 maart 2023 Report Share Posted 24 maart 2023 (edited) Ik zou hem ook zeker nooit wegdoen. Ik dacht trouwens dat Herman Prima Luna over heeft gedaan aan Kevin Deal https://upscaleaudio.com Edited 24 maart 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 27 maart 2023 Author Report Share Posted 27 maart 2023 Ik ga hem gewoon bijhouden en nu en dan een schijfke draaien. Bedankt aan wie reageerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 27 maart 2023 Report Share Posted 27 maart 2023 On 24-3-2023 at 19:00, carl said: Ik dacht trouwens dat Herman Prima Luna over heeft gedaan aan Kevin Deal https://upscaleaudio.com Nee !! Hoe kom je daar nou weer bij? Kevin Deal is de distributeur voor Amerika. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 maart 2023 Report Share Posted 27 maart 2023 Volgens mij heb ik gelezen dat ze het of samen doen of dat Herman heeft overgedragen. Ik zoek het wel even op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts