MarcelMR Posted 26 maart 2023 Report Share Posted 26 maart 2023 LESS is MORE..... Keep It Simple In mijn set met NAD (voor)versterker en actieve luidsprekers wilde ik een aanpassing doen en de eindversterker uitschakelen vanwege onnodige stroom en warmte. Schema opgezocht en erg geschrokken van het ontwerp met het lange signaal pad, componenten keuze en veel te hoge interne impedanties en slechte afscherming en daarmee erg gevoelig voor storende externe factoren. Aangezien ik alleen van CD draai en alles neutraal houd kwam ik op het idee de hele voorversterker te vervangen door 1 kanaal passieve "voorversterker" met een kwaliteits potmeter van ALPS, goede connectoren en afscherming. Ik kwam op: Nobsound High Precision Passieve Preamp Volume Controller VOL Control HiFi Preamplifier ALPS-27 en CMC816 RCA Volledig aluminium chassis en knop met CNC-technologie. Ben normaal niet zo overtuigd van allerlei "upgrades" maar deze oplossing verdient het predikaat LESS is MORE en is . Eerste indruk is dat het laag dieper gaat en er strakkere controle is, meer edge in het geluid. De NAD is voor mij overbodig geworden en mag weg van mij ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 26 maart 2023 Report Share Posted 26 maart 2023 Ik ben nooit zo overtuigd van Alps. Maar goede dit Nobsound ding kost minder dan 100 euro en als het beter klinkt. Ik denk alleen wel dat het nog veel beter kan, maar dan hangt er ook weer een prijskaartje aan .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 maart 2023 Report Share Posted 26 maart 2023 1 hour ago, pjotr27 said: Ik ben nooit zo overtuigd van Alps. Maar goede dit Nobsound ding kost minder dan 100 euro en als het beter klinkt. Ik denk alleen wel dat het nog veel beter kan, maar dan hangt er ook weer een prijskaartje aan .. Klopt. Voor 1500 heb je een impedantie onafhankelijke oplossing. Daar koop je ook een actieve voortrap voor, maar die is nooit zo 'transparant' als een echt goede passieve... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 26 maart 2023 Report Share Posted 26 maart 2023 33 minutes ago, thingman said: Klopt. Voor 1500 heb je een impedantie onafhankelijke oplossing. Daar koop je ook een actieve voortrap voor, maar die is nooit zo 'transparant' als een echt goede passieve... dat vindt ik nogal een sterke statement, denk dat er best voorversterkes zijn die dat actief ook kunnen, zeker wanneer daar ook een dac in zit en de cd-speler digitaal wordt aangesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 maart 2023 Report Share Posted 26 maart 2023 Bij passief mis je de ballen onder de kont...Dus alles wordt al snel transparant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 26 maart 2023 Report Share Posted 26 maart 2023 1 hour ago, Roots said: Bij passief mis je de ballen onder de kont...Dus alles wordt al snel transparant. Let's just agree to disagree... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 26 maart 2023 Report Share Posted 26 maart 2023 2 hours ago, Roots said: Bij passief mis je de ballen onder de kont...Dus alles wordt al snel transparant. Wat een flauwekul. Zeker nooit een goede passieve pre gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 maart 2023 Report Share Posted 27 maart 2023 Het zal er dan van afhangen hoeveel stroom de bron kan leveren...Met een draaitafel gaat je dat zo ie zo niet lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 27 maart 2023 Report Share Posted 27 maart 2023 Leuk @marcel535i dat je de stap genomen hebt, en dat deze zo succesvol uitpakt! Zeker goed om stil te staan wat er allemaal in het signaalpad zit vanaf de bron tot de luidspreker. Daar staan we niet genoeg bij stil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 27 maart 2023 Report Share Posted 27 maart 2023 Een drietal jaren geleden heb ik het spoor van passieve voor"versterkers" ook bekeken, maar ik aarzelde omdat de prijzen die ik zag niet direct 'om te proberen' waren. Spijtig want het idee sprak me wel aan. Audiosciencereview bekeek de zaak ook: The Douk/Nobsound XLR/RCA passive preamplifier seems to be sold around the world and targeted at people with active loudspeakers. No obvious bad reputation like many cheap ChiFi DACs and amps. Higher quality XLR passives start at $400-$500 (such as Khozmo, Axiom and Goldpoint), and go up to thousands of dollars each. I would not hesitate to buy a Douk/Nobsound unit if I needed one - especially from Amazon, where returns are easy. Superbest AudioFriends.org did a comparison of the Goldpoint and the Nobsound and came to this conclusion: At 6 dB attenuation very large performance differences are observed. Cable capacitance has a dominating influence on high frequency roll off. Lesson: keep cables short between Passive Attenuator Output and Amplifier Input. Lower capacitance cables provide better performance. Conclusion: When used with at least 20 dB attenuation and very short, low capacitance cables the Nobsound NS-05P will come close to the performance of Goldpoint SA1X. With attenuations between 1 and 20 dB high frequencies will be diminished as demonstrated above and deteriorate further with higher capacitance cables and longer cable runs. PS: Nobsound NS-05P specifications on Amazon were updated and now show impedance as 10K. So another was acquired and measured for DC resistance. Unfortunately the unit received measures approximately 50K. My guess is there is a bit of stock to be sold (flushed) before the change takes effect. Unit returned. Buyer beware. (https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/nobsound-shit-or-great.8923/page-2) De impedantieval werd indertijd ook vermeld en hield me ook wat tegen. Maar nu ik een betaalbare oplossing tegenkom heb ik het niet meer nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 maart 2023 Report Share Posted 27 maart 2023 Ik heb jaren met een Array P1 gespeeld. Dat is een passieve voortrap. Je hoorde verschillen wanneer het geluid harder of zachter stond. Dat heeft kennelijk te maken met de afsluitimpedantie van de bron en ingangsimpedantie van de eindversterker. Cock heeft een oplossing met transformatoren (daar zijn er kennelijk ook meer van) maar die van Cock klinkt wél erg goed en door de trafo's is het impedantieprobleem opgelost. Ik speel nu met een Array B1. Dat is een passieve voorversterker met ingebouwde buffertrap. Die heeft dat probleem ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 27 maart 2023 Report Share Posted 27 maart 2023 18 hours ago, Roots said: Het zal er dan van afhangen hoeveel stroom de bron kan leveren...Met een draaitafel gaat je dat zo ie zo niet lukken. Ja, jij snapt het Roots. Ik ga nu lekker een plaatje draaien met volle ballen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 maart 2023 Report Share Posted 27 maart 2023 OMG Pas maar op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts