Duclaasie Posted 2 april 2023 Report Share Posted 2 april 2023 Ik speel met groot plezier met mijn LFD integrated Zero MK3 LE, maar die zal ooit worden vervangen. Nu spreekt het concept van een zo kort mogelijke signaal weg en DC gekoppelde outputs mij aan en dit wordt ondermeer qua filosofie ook door Nelson Pass toegepast. De Pass geïntegreerde versterkers hebben daarnaast voor mij twee grote voordelen tov de LFD, namelijk een afstandsbediening en een behoorlijke power reserve, waarvan een deel in klasse A. Dit vermogen heb ik misschien niet accuut nodig, maar deze versterkers zijn wel een erg mooie basis waar later moeiteloos andere luidsprekers mee kunnen worden gecombineerd. Nu is het vervangen van de LFD absoluut niet accuut nodig, aangezien er eerst budget moet zijn voor een tweedehands of demo Pass. Dit zaldan hoogstwaarschijnlijk een INT-25, INT-30 of INT-150 worden. Zijn er hier mensen die nog aanvullende tips hebben, of ervaringen met voornoemde versterkers? Het liefst natuurlijk in vergelijk met een LFD, maar die kans zal niet zo groot zijn… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 3 april 2023 Report Share Posted 3 april 2023 Toen ik aan het overdenken was om een nieuwe versterker aan te schaffen dacht ik ook dat ik niet zoveel eisen stelde aan het vermogen. Om kort te gaan vroeg ik mijn dealer of hij vier of vijf versterkers klaar kon zetten voor beluistering met Sonus Faber Olympica III Nova speakers - 4 ohm (ik speel met de vroegere Olympica's zonder "Nova"). Geselecteerde versterkers waren T+A..., AVM Ovation A6.3 of 8.3, MBL..., Gryphon Diablo 120 en Pass Labs INT-25. De drie versterkers die eerst aan bod kwamen, T+A, AVM en MBL waren direct een teleurstelling: absoluut geen volume, ambitieloze weergave. Des te meer omdat AVM en MBL op papier mijn favorieten waren. Ik vroeg me zelfs af of er ergens een fout zat in de aansluitingen. De Gryphon dan gaf lawaai genoeg, maar een zeer onaangenaam geluid, alsof het vervormd was. De pass INT-25 zou het doen, dacht ik, en zette me neer vol verwachting. Helaas, ook die had hopen adem te kort, net als de eersten. Wat was er hier aan de hand? De verkoper weer erop dat de Olympica's toch wel wat van de versterker vragen, en haalde een Pass Labs INT-60 demo van het rek (hij staat niet in je lijstje; ik hoop dat het slechts een vergetelheid is ). Hij sloot hem aan en er stroomde ogenblikkelijk prachtige klanken uit de speakers. Om het kort te maken, ik vroeg eerst of ik hem ook nog eens thuis kon beluisteren (positief), maar dan woog ik het beestje en zag me dat monster niet naar huis sleuren met mijn vrouw en daarna nog eens terug. Na nog wat luisteren dus was de beslissing gemakkelijk, en de demo-prijs maakte het natuurlijk nog gemakkelijker. Sindsdien hoor ik dagelijks hoe belangrijk het is om een overschot aan power ter beschikking te hebben. Ik was altijd tevreden van mijn vorige versterker (Fezz Titania - 4x KT88 buizen) met een mooie klank, maar nu hoor ik dat de Pass naast een zeer mooie klank ook power in overschot heeft. Een mogelijk bezwaar, de warmteproductie, valt eigenlijk zeer goed mee. Ik had erger verwacht, en met het weer van dit jaar totnogtoe is het nu eigenlijk geen nadeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 april 2023 Author Report Share Posted 3 april 2023 Dat is een mooi duidelijk verhaal! De reden dat de INT-60 er niet in staat is hoofdzakelijk de prijs. Daarnaast speel ik met Sonics Allegretto die een nominale impedantie hebben van 8ohm en 87dB rendement hebben, waarbij ik het idee heb dat een INT-25 dat fluitend zou moeten kunnen. Aan de andere kant, juist met oog op de toekomst is dat overschot aan vermogen juist wel prettig…. Food for thought! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 4 april 2023 Report Share Posted 4 april 2023 Het voor de hand liggende antwoord is natuurlijk: probeer beide bijeen te krijgen voor een demo. Maar misschien is dat niet zo eenvoudig met die Sonics. Iets anders, ik vond gisteren een interessant artikel met meer info over de verschillende Pass Labs (intern en klank) in https://www.stereophile.com/content/pass-labs-int-150-integrated-amplifier En moest je ergens een First watt tegenkomen, zeker bekijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 11 mei 2023 Report Share Posted 11 mei 2023 Pfff Pass Labs is echt mooi spul hoor. Endgame materiaal. De combinatie tussen speaker en versterker is vaak erg bepalend. Dus of Pass Labs in alle gevallen de beste keuze is kun je zo niet zeggen. Waarom geen nieuwe LFD als je dat geluid al aanspreekt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 11 mei 2023 Report Share Posted 11 mei 2023 Ik zat net een filmpje te kijken waarin iemand zegt dat zijn 37watt Grandinote veel meer speakers aankan als een Pass Labs van 200watt voor wat het waard is, maar wel grappig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 11 mei 2023 Author Report Share Posted 11 mei 2023 4 hours ago, Mediator said: Pfff Pass Labs is echt mooi spul hoor. Endgame materiaal. De combinatie tussen speaker en versterker is vaak erg bepalend. Dus of Pass Labs in alle gevallen de beste keuze is kun je zo niet zeggen. Waarom geen nieuwe LFD als je dat geluid al aanspreekt? Als de LFD er uit gaat, dan wil ik toch wel weer iets met een afstandsbediening. En dat past niet in de compromisloze ontwerpfilosofie van LFD, dus dan moet je toch naar andere merken kijken. Daarnaast vind ik dat een NCSE MK3 van LFD voor >5K wel flink aan de prijs is voor het gebodene. In die prijscatagorie zou er toch wel een mogelijkheid zijn om bijvoorbeeld een afstandsbediening toe te voegen met een volume schakeling die het signaal zo min mogelijk geweld aandoet. Daarnaast wil het oog ook wat, en naar mijn smaak zien de Pass versterkers er ook nog eens best goed uit en zijn ze blgebouwd als een tank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 12 mei 2023 Report Share Posted 12 mei 2023 16 hours ago, Duclaasie said: Als de LFD er uit gaat, dan wil ik toch wel weer iets met een afstandsbediening. En de remote van Pass Labs is zowat het beste dat ik ooit in mijn handen kreeg: mooi, uiterst degelijk, duidelijke klikjes en niet overladen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 28 oktober 2023 Report Share Posted 28 oktober 2023 Hallo Duclaasie. Ik ben je niet vergeten. Ik zag zojuist op Marktplaats twee advertenties van Ohm-audio in Groningen voor Pass Labs INT-60 versterkers. Een voor een tweedehands en een voor een demo. Als de prijs je weerhield, dan is dit misschien de kans. Groetjes, guido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 28 oktober 2023 Author Report Share Posted 28 oktober 2023 Dank voor het attenderen, ik had ze ook gezien. Voorlopig zie ik het nog niet gebeuren, de prijs weerhoudt mij voorlopig nog. Ik denk dat er eerst een keer een tussenstap komt, voordat ik zo veel geld aan een versterker ga spenderen. Recentelijk stond er ook een INT-150 te koop, misschien dat ik daar eerst maar eens naar moet luisteren… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 29 oktober 2023 Report Share Posted 29 oktober 2023 Succes Duclaasie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts