Edje2 Posted 12 april 2023 Report Share Posted 12 april 2023 Ik heb de vraag al aan diverse mensen voorgelegd, maar tot op heden geen antwoord gekregen. Ik heb een platenspeler waarvan ik geen idee heb wie dit gemaakt heeft en zou er graag meer informatie over krijgen. Het is een zeer professioneel gemaakte speler. Van binnen is een gegoten kunststof subchassis gemaakt waar het lager en de armbase aan bevestigd zijn. Dit subchassis is professioneel gegoten. Alle randzaken zijn ook professioneel gemaakt, dat is zeker geen hobby werk. Verder is de sturing van een Thorens TD321 gebruikt om de snelheid van het motortje te regelen. De speler is voorzien van een doorzichtig acryl plateau (lijkt erg op Voyd) en wordt daar binnen door een snaar aangedreven. Het lijkt nog het meeste op een Goldmund studio, maar is het niet. Hij komt vermoedelijk uit de midden jaren 80. Kent iemand deze speler of heeft een vermoeden waar het vandaan komt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 april 2023 Report Share Posted 12 april 2023 Pierre Lurne, Goldmund, Audiomeca was niet zo van de subchassis, al oogt die draaitafel wel alsof het uit die hoek komt. De vorm van het subchassis komt me bekend voor. Is het echt van kunststof of een keramisch materiaal, glasachtig, Zerodur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 april 2023 Report Share Posted 12 april 2023 Doet mij denken aan een Pink Triangle.....Misschien een prototype. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 12 april 2023 Report Share Posted 12 april 2023 Volgens Cock van der Weiden (Sonore) zou het ook een prototype van Sphinx Project kunnen zijn uit de tijd dat ze nog eind- en voortrappen en dac's maakten. Ze zijn toen ook heel even bezig geweest met draaitafels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 12 april 2023 Report Share Posted 12 april 2023 Ik heb geen idee, waar hij vandaan komt, maar het lijkt me wel een erg "softe" constructie. Niet echt bedoeld om alle dynamiek uit de plaat te halen, zeg maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 april 2023 Author Report Share Posted 13 april 2023 15 hours ago, Seed7 said: Pierre Lurne, Goldmund, Audiomeca was niet zo van de subchassis, al oogt die draaitafel wel alsof het uit die hoek komt. De vorm van het subchassis komt me bekend voor. Is het echt van kunststof of een keramisch materiaal, glasachtig, Zerodur? Piere Lurne had ik ook al naar gekeken, maar niets wat hij heeft gemaakt lijkt er exact op. Het is een kunststof, het doet me denken aan een 2K epoxy. Het is niet keramisch. Dat ronde schrijfje tussen het lager en één van de 3 zwarte veren is wel een soort keramiek. Die is om het geheel in balans te brengen en is op 6 andere zwarte schijfjes gelijmd. Dit maak je niet zo als hobbyist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 april 2023 Author Report Share Posted 13 april 2023 15 hours ago, Roots said: Doet mij denken aan een Pink Triangle.....Misschien een prototype. Ook die had ik gevonden, zeker het plateau doet daar aan denken. Maar de kast is dan weer anders. Volgens mij waren de pink triangles ook snaar aangedreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 april 2023 Author Report Share Posted 13 april 2023 14 hours ago, Ove Rickland said: Volgens Cock van der Weiden (Sonore) zou het ook een prototype van Sphinx Project kunnen zijn uit de tijd dat ze nog eind- en voortrappen en dac's maakten. Ze zijn toen ook heel even bezig geweest met draaitafels. Dat is een goede, dat wist ik niet. Kan er online niets over vinden (Sphinx en draaitafels). Ga er eens verder naar speuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 april 2023 Author Report Share Posted 13 april 2023 14 hours ago, Hans van Liempd said: Ik heb geen idee, waar hij vandaan komt, maar het lijkt me wel een erg "softe" constructie. Niet echt bedoeld om alle dynamiek uit de plaat te halen, zeg maar. Dat heb je goed gezien Hans. Hij klinkt als een super Thorens bij wijze van spreken. Rond en vol van klank, maar zeker niet super gedetailleerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 april 2023 Report Share Posted 13 april 2023 Zo te zien is het een zelfbouw tafel van iemand die wel handig is. Er zijn dingen gebruikt uit diverse tafels en daar is een eigen slinger aan gegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 april 2023 Author Report Share Posted 13 april 2023 Kappa, ik denk dat je met die kwalificatie de maker echt tekort zou doen. Het armboard is een volledig gefreesd stuk, het gegoten subchassis, de afwerking. Dat kan bijna niet door een iemand "die wel handig is" gemaakt zijn. Ik begrijp dat het op de fotos niet zo goed te zien is als in het echt, maar neem aan van "iemand die wel handig is" dat je dat zelf niet kunt maken zonder de hulp van diverse professionals. En in dat geval zou de draaitafel onbetaalbaar worden voor iemand die zelf iets moois wil maken. Dat is wel te doen voor een fabrikant die een nieuw model op de markt wil zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 april 2023 Report Share Posted 13 april 2023 4 hours ago, Edje2 said: Kappa, ik denk dat je met die kwalificatie de maker echt tekort zou doen. Het armboard is een volledig gefreesd stuk, het gegoten subchassis, de afwerking. Dat kan bijna niet door een iemand "die wel handig is" gemaakt zijn. Ik begrijp dat het op de fotos niet zo goed te zien is als in het echt, maar neem aan van "iemand die wel handig is" dat je dat zelf niet kunt maken zonder de hulp van diverse professionals. En in dat geval zou de draaitafel onbetaalbaar worden voor iemand die zelf iets moois wil maken. Dat is wel te doen voor een fabrikant die een nieuw model op de markt wil zetten. Klopt, deze speler lijkt als 2 druppels water op een van de Sphinx proto's uit 1989. Een ervan is voorbij gekomen in de hifizaak waar ik destijds werkte (Hobo Den Bosch). We deden daar heel veel met en voor Sphinx en hun vertegenwoordiger heeft dit apparaat enige tijd aan ons uitgeleend om mee te spelen. Ik meen dat er meer dan 1 prototype was gemaakt, maar heb er nadien nooit meer iets van vernomen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 april 2023 Report Share Posted 13 april 2023 5 hours ago, Edje2 said: Kappa, ik denk dat je met die kwalificatie de maker echt tekort zou doen. Het armboard is een volledig gefreesd stuk, het gegoten subchassis, de afwerking. Dat kan bijna niet door een iemand "die wel handig is" gemaakt zijn. Ik begrijp dat het op de fotos niet zo goed te zien is als in het echt, maar neem aan van "iemand die wel handig is" dat je dat zelf niet kunt maken zonder de hulp van diverse professionals. En in dat geval zou de draaitafel onbetaalbaar worden voor iemand die zelf iets moois wil maken. Dat is wel te doen voor een fabrikant die een nieuw model op de markt wil zetten. Toch zou ik met de juiste gereedschappen niet zo heel veel moeite hebben om zo iets te maken. Het geeft een hoog doehetzelf gehalte als ik dat zo zie. Een proto zo als Thingman aangeeft zou prima kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 13 april 2023 Author Report Share Posted 13 april 2023 2 hours ago, thingman said: Klopt, deze speler lijkt als 2 druppels water op een van de Sphinx proto's uit 1989. Een ervan is voorbij gekomen in de hifizaak waar ik destijds werkte (Hobo Den Bosch). We deden daar heel veel met en voor Sphinx en hun vertegenwoordiger heeft dit apparaat enige tijd aan ons uitgeleend om mee te spelen. Ik meen dat er meer dan 1 prototype was gemaakt, maar heb er nadien nooit meer iets van vernomen... Wauw, dit is nog eens informatie! Weet je toevallig ook of de speler nog een type naam had, of is het nooit zover gekomen? Leuk overigens om te zien dat hier zoveel kennis zit. Heb me pas een paar dagen aangemeld en al zoveel informatie, top jongens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 april 2023 Report Share Posted 13 april 2023 8 minutes ago, Edje2 said: Wauw, dit is nog eens informatie! Weet je toevallig ook of de speler nog een type naam had, of is het nooit zover gekomen? Leuk overigens om te zien dat hier zoveel kennis zit. Heb me pas een paar dagen aangemeld en al zoveel informatie, top jongens. Nee, hij had volgens mij geen naam, maar het zou dan zoiets als Sphinx Project xx worden. Die componenten van hun hadden steeds een nummer. Typisch ook dezelfde schakelaars en lampjes in een verzonken deel, zoals ze dat steevast gebruikten toentertijd. Maar misschien zit ik er ook wel naast hoor. Tis alweer lang geleden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 13 april 2023 Report Share Posted 13 april 2023 44 minutes ago, Edje2 said: Wauw, dit is nog eens informatie! Weet je toevallig ook of de speler nog een type naam had, of is het nooit zover gekomen? Bel anders Cock even op: de weet er vast nog wel meer van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 april 2023 Report Share Posted 14 april 2023 15 hours ago, Edje2 said: Dat kan bijna niet door een iemand "die wel handig is" gemaakt zijn. Er zijn professionals die erg onhandig zijn en er zijn hobbyisten die verbazingwekkende dingen maken. Misschien zijn er wel professionele kunststofgieters die voor de hobby draaitafels maken. Ook verbazingwekkend is wat hobbyisten zoal aan apparatuur in "het schuurtje" hebben staan. Ik hobby wat in hout en ken menig houtbewerker die een grote Felder zaagtafel, vlakbank of vandiktebank heeft. Of Japanse beitels a1000.- per stuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 14 april 2023 Report Share Posted 14 april 2023 2 hours ago, Seed7 said: Er zijn professionals die erg onhandig zijn en er zijn hobbyisten die verbazingwekkende dingen maken. Misschien zijn er wel professionele kunststofgieters die voor de hobby draaitafels maken. Ook verbazingwekkend is wat hobbyisten zoal aan apparatuur in "het schuurtje" hebben staan. Ik hobby wat in hout en ken menig houtbewerker die een grote Felder zaagtafel, vlakbank of vandiktebank heeft. Of Japanse beitels a1000.- per stuk. +1 Men zal versteld staan welke mooie creaties, restauraties sommige hobbyisten fabriceren. Ze zijn t.o.v. professionals deels in het voordeel m.b.t. tijdsinvestering en soms ook qua CNO. Zeker wanneer ze over de juiste machines, het juiste gereedschap, de juiste materialen, kennis/ evaring (kunnen) beschikken. @ Edje: je hebt nu in ieder geval een mooi Unikaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 april 2023 Report Share Posted 14 april 2023 Btw. Op het groene forum zit Amp, daar werden vroeger de Siltech kabels thuis aan de keukentafel gemaakt...Die weet ervast meer van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 april 2023 Report Share Posted 15 april 2023 Volgens mij werden die Siltechs in een garage vlak bij ons oude huis gebouwd. Het bedrijf is volgens mij pas echt van de grond gekomen toen het echtpaar het overnam. Moneymakers hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 april 2023 Report Share Posted 15 april 2023 Oh dat zou best kunnen Carl dat ze dat later in een garage deden. Het was echt op het begin van Sphinx/Siltech, Amp heeft me dat zelf verteld Die lui die het overgenomen hebben hadden geen benul van kabels maken. En zijn vrouw wilde zelfs haar eigen merk kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 16 april 2023 Author Report Share Posted 16 april 2023 On 14-4-2023 at 16:43, Roots said: Btw. Op het groene forum zit Amp, daar werden vroeger de Siltech kabels thuis aan de keukentafel gemaakt...Die weet ervast meer van. Wat bedoel je met het groene forum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 16 april 2023 Report Share Posted 16 april 2023 Ik denk AudioFreaksForum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 april 2023 Report Share Posted 16 april 2023 Ja...Als je het hem wil vragen doe het dan in PM. Hij loopt er niet mee te koop dat hij er nauw bij betrokken was, alleen al op gezeur te vermijden. Zeer kundig man, zou mooi zijn als hij hier een account aanmaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 20 april 2023 Author Report Share Posted 20 april 2023 Amp wist er niets van. Wel heb ik Cock uitgebreid gesproken, wat een leuke kerel is dat toch. Zoveel passie voor onze hobby! Ik was in het verleden eens bij hem geweest toen hij nog erg druk bezig was met luidsprekers (line-array). Daar is hij mee gestopt omdat het toch wel lastig is dit aan de man te brengen. Hij vertelde me dat hij vaak moet uitleggen/verdedigen waarom hij het anders doet als de gevestigde orde. maar dat levert juist heel veel prachtige producten die vaak extreem goed klinken. De speler herkende hij inderdaad als een Sphinx. Hij heeft destijds ook nog een adviserende rol gespeeld in het uiteindelijke ontwerp ervan. Het is dus nooit tot een definitief product gekomen, vandaar dat er geen merknaam op staat. Ik denk ook dat ze de tijd tegen hadden, net na de introductie van de cd-speler. Leuk om het te weten in elk geval, nu zit er een mooi verhaal achter deze bijzondere speler! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts