Alco Posted 5 april 2002 Report Share Posted 5 april 2002 Hallekideehalloo luitjes, Zoals enkelen van jullie wellicht weten ben ik sinds 1 week in 't bezit van een paar Sonus Faber "Concertino" speakers. Wat 't midden en hoog betreft niets dan lof. De eerste 2 dagen draaide ik voornamelijk wat rustige (unplugged) muziek. Dit klonk prima,ondanks 't feit dat ze natuurlijk nog goed ingespeeld moeten worden. De laatste paar dagen echter draaide ik af en toe ook muziek met wat meer laag en toen,...eeeekk, daar werd ik niet vrolijk van. Het laag klonk moddervet,traag,rommelig. Zoals een Asconaboy 't waarschijnlijk graag zou horen met een of andere megamix house CD. Rust in 't hoog en diepte heb ik nu! Dat was iets wat ik miste met de Linn Kan's. Nu is mijn vraag: Wat is jullie ervaringen met 't laag voor en na de inspeelperiode van je speakers ? (de 1 verteld me: 't is de nieuwigheid,de woofers moeten loskomen,dan wordt 't beter.) klinkt aannemelijk! (de andere echter zei:"Als ze nu al teveel laag geven,wordt 't straks alleen nog maar meer!" Klinkt op zich ook logisch! grrr,bad luck is haunting me,geloof ik (op HiFi gebied dan) Tot morreguh, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 april 2002 Report Share Posted 5 april 2002 Tja Alco, Als het laag rommelig klinkt, ligt dat meestal aan een te lage dempingsfactor van de versterker. De dempinsfactor geeft aan hoeveel een versterker een speaker weer "afremt" na een uitslag. Hoe eerder dit gebeurd, hoe strakker je bas is (hoe hoger de dempingsfactor is). Nu is singer/songwriter of unplugged muziek redelijk gemakkelijk voor een speaker. Dat is wel heel wat anders dan bijv. met The Paladins. Zeker met die dynamiek erin kan een versterker met een lage dempingsfactor problemen geven. Nu zegt die dempingsfactor nog niet alles. Een dempingsfactor van 80 (Cyrus 3) moet normaal gesproken genoeg zijn. Klinkt het dan nog rommelig kan het ook aan het impedantieverloop van de speaker liggen. Als deze speaker in het "kritieke punt" (lager dan 3ohm bij een bepaalde frequentie) komt, kunnen dezelfde dingen optreden. Dat je na verloop meer bas krijgt na inspelen hoeft niet zo te zijn. Bij vele speakers is dat het geval, maar bij een Sonus Faber is mij dat nog niet opgevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 5 april 2002 Report Share Posted 5 april 2002 Geplaatst door Ome Henk:Beste Alco, En nu loop je denk ik al tegen de beperkingen van de versterker aan. Leen eens een goede versterker... Alco, Als je wilt, kom ik wel eens een keertje langs met mijn NAD 319 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 5 april 2002 Author Report Share Posted 5 april 2002 Thans,Y'all En nu loop je denk ik al tegen de beperkingen van de versterker aan. Leen eens een goede versterker... hmmm,zou 't ? Ik kan 't me eerlijk gezegd moeilijk voorstellen. De Cyrus is een vrij stabiele versterker (ook zonder PSX) en klonk in de winkel goed met de SF's. (hoewel ze daar wel nog wat verder in de kamer stonden!) Ik ben wel van mening dat de SF's zondermeer een betere versterker kunnen/zullen waarderen,maarja... 't mot ergens ophouden. btw,Sodejuu. The Paladins heb ik nog niet gedraaid op de SF's. Hun laatste plaat "Palvoline nr.7" (ook op vinyl!)is trouwens vrij bescheiden,rustig qua muziek, meer country/R&R gericht dan in hun begindagen. (bovendien is een Paladins CD niet echt een referentie,aangezien hun CD's sowiezo niet bijzonder klinken qua opname) o,well... ik wacht eerst nog even af en hoop dan maar op 't beste M.v.g, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 5 april 2002 Author Report Share Posted 5 april 2002 Als je wilt, kom ik wel eens een keertje langs met mijn NAD 319 Ha,die Ruud Dat lijkt me op zich best interessant om die 2 eens op de SF's te kunnen vergelijken. Lijkt me leuk. bel of mail me dan maar even om 'n keer af te spreken. ps: ik heb tevens gisteravond een setje Van den Hul CS122 aangesloten. Deze kabel klonk echt voor geen meter op de Naim Nait,maar met de Cyrus & SF's klinkt 't beter dan de Transparent (die bijna 3x zo duur is) Het hoog was met de Transparent kabel iets TE rustig en terughoudend. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 5 april 2002 Report Share Posted 5 april 2002 Hoi, Alco Je hebt al wel eens verteld dat het bijna geen doen is, maar probeer t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 5 april 2002 Author Report Share Posted 5 april 2002 Hoi AudioPaul, Ik heb 't met de Sonus Fabers nog niet geprobeerd,wel met vorige speakers. En,...inderdaad klinkt 't in de meeste gevallen beter in de lengte-richting. Dit zal ongetwijfeld bij de SF's ook 't geval zijn,maar dit is geen optie. Dit levert namelijk dan weer de volgende problemen: 1. Ze staan dan voor 'n groot raam. 2. op een plek die nog gevoeliger is voor omtuimelen door anti-audiofiele visite. (zal niet de eerste keer zijn) 3. Heeft als gevolg dat ik wederom nieuwe,langere LS kabel nodig ben. 4. Kan niet meer luisteren vanaf de bank maar alleen vanuit 'n zeer oncomfortabele rieten stoel. (of mot weer 'n aparte,nieuwe luisterstoel kopen... ) well, that's about it. Begin bijna te denken...:was toch maar voor die Mission 780's gegaan. Die plant je gewoon ergens neer en 't klinkt! ok,klinkt wellicht minder dan 'n SF in ideale omstandigheden,maar in niet ideale omstandigheden..... aaaarggh,shut up Alco! je draait door De CD's die ik naar de HiFi-zaak meenam om de SF's te beluisteren waren: Jewel, Beautiful South en Lyle Lovett (& orchestra) 3 goedklinkende CD's die ik vaak draai,maar achteraf bezien ook CD's met weinig laag-informatie. Ik heb de luidsprekers zojuist ongeveer een meter van de achterwand geplaatst. Werd al iets beter,maar nog steeds niet naar tevredenheid. Nouja,ik draai nog even een poosje door. We'll see... Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 5 april 2002 Report Share Posted 5 april 2002 Hoi Alco, Geef me de maten van je kamer eens door dan zal ik er eens een rekenprg. op loslaten. (Lengte breedte en hoogte) ik heb begrepen dat je ze bij de langste wand wilt plaatsen. Het prg. geeft over het algemeen een erg goeie uitgangspositie. Siep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 5 april 2002 Author Report Share Posted 5 april 2002 Dank je Siep! Hier volgen mijn maten: (ehh,van de kamer ) Lengte 5,11 mtr, breedte 3,95 mtr, hoogte 2,75 mtr. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 5 april 2002 Report Share Posted 5 april 2002 Hoi Alco, Schuif ze de kamer maar in. Voorkant speaker 1.40mtr uit de achterwand. Center van de speaker 1,48mtr uit de zijwand Je oren 3,31mtr uit de achterwand. Mischien is de plaatsing wat ongelukkig maar probeer het eens. Het is een richtlijn, en meestal is de optimale plaats redelijk in de buurt van deze waarden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 april 2002 Author Report Share Posted 6 april 2002 Ha die Siep, Schuif ze de kamer maar in. Voorkant speaker 1.40mtr uit de achterwand. Center van de speaker 1,48mtr uit de zijwand Je oren 3,31mtr uit de achterwand. Daar was ik dus al bang voor.... Ik maar denken dat de SF makkelijk plaatsbaar was vanwege de basreflexpoort aan de voorkant en 't feit dat op audioreview de meeste Concertino bezitters aangeven dat er naar hun mening juist wat te weinig (!)laag komt. De afstanden zijn voor mij onmogelijk. Hoewel ze wel een flink eind van de zijwanden staan en ook wel zo'n 3 meter van de luisterplek,maar 1,4 mtr de kamer in is out of the question. Het is in 1ste instantie een woonkamer,geen lege hifi-luisterkamer. Maar thanx anyway,siep! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henri-1 Posted 9 april 2002 Report Share Posted 9 april 2002 Ondanks dat ik op hifi gebied een absolute 'hork' ben, wil ik toch even mijn ervaringen met je delen. Wellicht heb je er iets aan... Ten tijde dat ik de Tannoy's kocht, waren de speakers wel voorradig, maar de stands niet. Ik mocht van Multifoon hun demo stands meenemen voor zolang mijn eigen stands niet binnen waren. Op de een of andere maffe manier pasten de schroeven waarmee de stand aan de speaker gemonteerd werd niet lekker, ze waren te lang. Met als gevolg een erg slechte koppeling tussen speaker & stand. Ai, wat klonk dat erg! Het rommelde en blubberde en was vaag in het laag!!! Zo erg, dat ik bijna terugverlangde naar mijn JBL's... Afijn, toen mijn eigen stands arriveerden, met daarbij nieuwe schroeven die beduidend korter waren, en na vulling van de zuil met zand, ahhh, wat een verademing!!! Het laag weer strak en 'helder'... Moraal van dit verhaal: ik ken de speakers die je hebt niet en weet al helemaal niet of je stands hebt, maar is de koppeling wel goed en heb je een mogelijkheid om de stands te vullen oid? Zomaar een gedachte die bij mij opkomt... Henri Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 april 2002 Report Share Posted 9 april 2002 Hai Alco, Ik ben het met Ome Henk eens, dat je een kabel moet proberen zonder kastje ertussen. Van wat ik ervan heb gehoord versterken ze in het laag (lees ook TNT). Dat werkt misschien wel goed in een grote (demo)ruimte, maar bij een kleinere kamer niet. Uitproberen zou ik zeggen. Testen en reviews van luidspekers zijn overigens moeilijk te interpreteren. Hoe groot is bijvoorbeeld de kamer van de recensent? Hoe kunnen met name Duitse bladen in een rangorde zeggen, dat B&W Nautilus beter is dan een kleine B&W. In een bepaalde testruimte misschien wel. De vraag is of de Nautilus ook beter klinkt in een kleinere kamer? Ik denk van niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 9 april 2002 Author Report Share Posted 9 april 2002 Hallo Carl en Henri, Henri, ik heb nu Sonus Faber stands die eveneens vast zijn te schroeven aan de speakers. (ze zitten muurvast) De stands zijn niet met zand te vullen. Carl, Ik gebruik geen kabels met kastjes ertussen. 't feit dat er zo'n filter tussen zou zitten is eigenlijk al tegen m'n principe. De duurdere Transparent kabels hebben dat wel. Ik heb nu inmiddels diverse (Van den Hul's,Cable-talk) geprobeerd,maar zonder succes. M.v.g Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 10 april 2002 Report Share Posted 10 april 2002 Alco, wat is het effect van een sok in de basreflexpoort? Meestal gaat de Q van de luidspreker omlaag, de bas gaat minder diep maar wordt wel strakker. Als een prop te weinig bas oplevert kun je wat experimenteren met schuimproppen met verschillende dichtheid om de hoeveelheid bas aan te passen. Er zijn zelfs fabrikanten die hun luidsprekers met dergelijke proppen leveren om de bas naar smaak aan te passen. Ook een bundel rietjes in de basreflexpijp wil wel eens helpen. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 10 april 2002 Report Share Posted 10 april 2002 Zag ik ze nu alweer te koop staan Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 10 april 2002 Report Share Posted 10 april 2002 Geplaatst door Jack van Dijk:Zag ik ze nu alweer te koop staan Jack Verhip, je hebt gelijk Jack! ...... Te Koop: zga Splinternieuwe Sonus Faber "Concertino" 'home' speakers. Fraai vormgegeven Italiaanse speakers in massief walnoten uitvoering met bijbehorende SF stands. (in hoogte verstelbaar) Net 2 weken oud!!! Doos en factuur aanwezig. Stands waren demomodellen met op 1 stand enkele kleine beschadigingen op bovenplaat. (niks van te zien met speaker op de stand!) Mogen weg omdat 't thuis niet wou klinken zoals ik wou,met de rest van m'n set/in mijn kamer.(akoestiek?) Was er geen dealtje met de dealer mogelijk, Alco? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 11 april 2002 Report Share Posted 11 april 2002 Geplaatst door Ome Henk:Helemaal los geslagen... Yep, Nu weer driftig op zoek naar andere Link to comment Share on other sites More sharing options...
void Posted 11 april 2002 Report Share Posted 11 april 2002 Speel ze eerst eens helemaal in! SF zijn echt fantastische speakers, daar kan Mission niet tegenop, als je dan na 2 maanden nog niet tevreden bent kun je ze alsnog wegdoen. Ik heb geen ervaring met het inspelen van SF maar JM Reynaud speakers klinken de eerste 2 maanden gewoon slecht. Ook bij Audio Physic klinkt het erg zwaar en rubberig, alhoewel die sneller inspelen. Laat ze eens flink werken op hoge volumes voor een paar weken (zonder clippen of zonder dat de woofer aanloopt, kijk af en toe wat wat de woofer doet), gewoon elke nacht aan laten staan zonder dat je/buren er last van hebben. Ik zet ze in tegenfase tegenover elkaar met een hoop dekens erover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 april 2002 Author Report Share Posted 11 april 2002 Yep, jullie hebben 't goed gezien. Aangezien de zaak ze niet terug wou nemen,zag ik momenteel weinig andere opties meer. Ome Henk: Vanavond probeer ik toevallig Kimber kabel uit! ben erg benieuwd. Een sok o.i.d in de baspoort heb ik geprobeerd. Dat scheelt echt,maar gaat wel ten koste van 't midden. en void, uiteraard weet ik dat SF veel beter is dan Mission. Die Mission's die ik eerst op 't oog had,zou ook niet DE oplossing zijn geweest. (maar wel 'n heel wat goedkopere blunder! ) Ik weet nu precies wat ik wel (weer) wil! Ik laat jullie wel weten of dat ook gaat lukken. Vanavond ga ik eerst met Kimber experimentern,en komt een kennis langs met mijn oude Naim Nait om te kijken hoe die klinkt met m'n SF's. so,...to be continued! Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 11 april 2002 Report Share Posted 11 april 2002 Mogen weg omdat 't thuis niet wou klinken zoals ik wou,met de rest van m'n set/in mijn kamer.(akoestiek?) Alco je bent de droom klant van elke Hifi boer. Denk es na, 1 van de kenmerken van inspelen is dat het laag sneller wordt naarmate er meer tijd verstrijkt. De nu nog trage woofer zorgt ervoor dat het laag gewoon wollig klinkt. Na een X aantal uur zal het laag steeds strakker worden. Terug denkend aan m'n eigen speakers,het koste meer dan 6maanden voordat het echt mooi werd. Nog verder terugdenken aan de Snell Acoustics die ik hiervoor had ,deze hadden nog meer tijd nodig. Maar ja heb je daar het geduld niet voor,koop dan nooit weer nieuwe speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 11 april 2002 Author Report Share Posted 11 april 2002 Hi folks, Ik kan helaas alleen maar bekennen... De grootste blunder was ze niet eerst thuis uitproberen. ok,ok kom maar kom maar,zeg 't maar...Alco je bent een ... (Cup a soup!) Ik ben gewoon ontzettend stom bezig geweest. o well, weer een ervaring en goede (doch ietwat dure) les rijker. ps: Albert (die vorige week ook in Sneek was) was vanavond bij mij om samen te luisteren en te experimenteren met de SF's en andere kabel. (Kimber) Helaas alles zonder noemenswaardig resultaat. We hebben flink staan schuiven en indraaien,etc. Ook hij vondt 't bedroevend zoals 't klonk. Hij bevestigde dat 't laag moddervet,traag en aangedikt was en 't middenhoog wat te terughoudend (verstopt) klonk. ok,dit laatste zou e.v.t nog eniszins aan de inspeelperiode kunnen liggen. Don't get me wrong, de SF's zijn goede speakers,maarja niet voor mij/mijn ruimte/mijn versterker. De SF's vragen dus toch om een ander soort versterker,denk ik. Na te hebben gewisseld van Transparent naar Kimber kabel (Kimber iets beter) hebben we de Cyrus vervangen voor de oude Naim Nait-2. Tadaaa, 't midden klaarde ineens op,alsof er een vitrage werd opgetrokken. Stemmen klonken veel transparanter en natuurlijker. Maarja,....'t laag bleef een drama. Duidelijk was wel dat de Naim muzikaler is. (maar goed, de Cyrus 3 raak ik wel kwijt,zonder (al te) veel verlies) De SF's echter blijft een (duur) 'blok aan 't been' en ik voel er weinig voor om weeer te gaan experimenteren met duurdere versterkers om de SF's alsnog aan de praat te krijgen. Kortom, ik wil(en krijg )wel weer 'n Naimpie in huis, no sweat! en de SF's tja,...dat weet ik nog niet. ...to be continued Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ajb Posted 12 april 2002 Report Share Posted 12 april 2002 Wat een pech dat het niet wil matchen met je Cyrus versterker. Je had ze toch beter eerst thuis kunnen proberen, maar dat is nu verleden tijd. Berouw komt na de zonde. De SF's hebben een kwalitatief goede versterker en bron nodig, dan krijg je ze echt wel aan de gang. Het inspelen duurde bij mijn SF's ook zo'n 3 tot 4 maanden. Heb nog wat geduld.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 april 2002 Report Share Posted 12 april 2002 De conclusie is toch wel weer, dat je dure spullen altijd eerst in huis uitgeprobeerd moet hebben. Dealers die je daar niet toe in de gelegheid willen stellen kan je beter mijden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 12 april 2002 Report Share Posted 12 april 2002 Is de advertentie inmiddels weer ingetrokken? Ik zie hem nergens meer staan... Just wondering... Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts