Jump to content

Inzet streamer ook als voorversterker naar geïntegreerde versterker?

Rob55
 Share

Recommended Posts

Veel streamers hebben een pre functie zodat je de streamer als voorversterker kan inzetten als je actieve speakers hebt of een eindversterker. Maar als je een geïntegreerde versterker hebt, heeft de pre van een streamer dan positief effect op de weergave? Überhaupt wenselijk om de pre functie van de streamer dan ook te gebruiken?

Ben ooit kortstondig bijgeschoold door Kappa7: een voorversterker versterkt niet, maar vormt een doorgeefluik middels weerstand. Misschien kan hij je vraag beantwoorden. Ik ga er gemakshalve van uit dat mijn Nat Audio Plasma R toch wat meer in zijn mars heeft dan de pre-amp van mijn Marantz ND8006.  

Dat is op zich een goede vraag.

Om daar goed antwoord op te kunnen geven moet je eigenlijk weten wat de voorversterker functie in houd en hoe die werkt.

Een voor versterker heeft voornamelijk de functie om een gemakkelijk aan te sturen ingang te vormen voor de bron.

De voorversterker zal voornamelijk het signaal uit de bron verzwakken en vervolgens het een klein beetje versterken en door sturen naar de eindversterker.

in een voorversterker gaat het verzwakken van het signaal dan doorgaans met een potmeter of een weerstand ladder.

Het grappige is dat in een streamer het signaal niet verzwakt wordt door een weerstand deler maar dat dit digitaal gebeurd.

Er gaat dus gesleuteld worden aan de waardes in het originele bestand.

Nu is het zo dat een weerstand ook een ruisbijdrage heeft en het is dus de vraag of het sleutelen aan het digitale signaal zo kan gebeuren dat de vervorming lager is dan de ruisbijdrage van de volume regelaar. 

met de huidige digitale DSP systemen kan dat inderdaad het geval zijn, echter dan moet dat wel op 32 bit gebeuren.

Nu is het standaard signaal meestal 16 bit en zullen er dus eerst meer bitjes aan toegevoegd moeten worden om goed genoeg te kunnen rekenen zo dat er kleinere affronting's fouten zijn.

Is dat het geval dan kan een digitale volume regelaar beter zijn dan een digitale versie.

Dan is het overigens nog wel de vraag of de voorversterker voldoende uitgestuurd kan worden.

Mogelijk is er nog een klein beetje versterking nodig om de eindversterker volledig uit te sturen.

Edited by kappa7

Ik heb de proef op de som genomen en de voorversterker van de Auralic ingezet. Ik had nog een mooie Monster interlink liggen waarmee de verbinding naar de Accuphase is gemaakt. 

Het is in mijn optiek inderdaad een kwestie van smaak. Hoewel subjectief is de weergave anders. Het geluid is transparanter, de stemmen zijn beter gedefinieerd en de instrumenten klinken losser van alles. De bekkens klinken 'echter'. Meer rust in het geheel. Het is natuurlijk wennen, want hoe klinkt de set in deze configuratie over een week? Maar het klinkt voor nu prima! Bijzonder......