Geerdie Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari (edited) 13 minutes ago, Edje2 said: Grappig, ik heb mijn REL (T-5X) op precies dezelfde plek staan. Heb ook flink wat ge-experimeteerd met de plaatsing, maar overal vond ik de sub bonkerig klinken. Nu naast de bank tegen de achterwand naast me en je hoort hem echt niet, maar is zeker wel aanwezig in positieve zin. Laats iemand op bezoek, die had ik niet verteld van de sub. DIe zei nog tegen me: niet met een sug=b gaan spelen hoor, dat verpest het laag alleen maar, zo is het perfect. Groter compliment kan een sub niet krijgen. Zou wel iets meer laag extensie en druk willen hebben, maar dan moet ik naar een grotere REL. De T/7X en T/9X schijnen weer een stuk trager te zijn als de T/5X. De S-serie is een beest van andere orde. Toegegeven, het was een beetje een gok maar de REL heeft me tóch gebracht wat ik zocht. Edited 7 januari by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Just now, Geerdie said: De S-serie is een beest van andere orde. Dat denk ik ook. Maar eerlijk gezegd verbaas ik me over wat de T/5X doet hier. Kijk wel eens naar een S/510, maar zijn zo groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Heb jij ervaring met de oudere series, de R328 bijvoorbeeld? Dat is de voorloper van de huidige S-serie en net even iets handzamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 7 minutes ago, carl said: Ze zeggen altijd dat mensen de sub naregelen per cd/plaat. Is dat ook jullie ervaring? Kan. Maar mijn sub heeft geen afstandsbediening en ik heb geen zin om steeds op te staan. Op LP staat sowieso minder laag. Op sommige CD's staat het laag onder de 30Hz er belachelijk opgepept op. Echt niet normaal maar zo is de mastering nu eenmaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 3 minutes ago, Edje2 said: Heb jij ervaring met de oudere series, de R328 bijvoorbeeld? Dat is de voorloper van de huidige S-serie en net even iets handzamer. Nee, geen ervaring met die. Ik heb in het verleden alleen een Strata 3 gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Er gaat nog wel een keer een andere komen, maar het klinkt zo fijn in balans dat ik bang ben iets te wijzigen aan de sub. Mijn ervaring dat het zeker niet altijd een stap voorwaarts is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Mooi resultaat! Maar hoe zetten jullie de sub op tijd? De afstand tussen de sub en luisterplek is kleiner dan de speakers en luisterplek. Dat betekend dat je de Sub een vertraging moet geven om in fase met de speakers te komen. Verder is die vertraging alleen voor de gemeten plak correct. Meer naar de speakers toe zal het laag te laat zijn dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 18 minutes ago, kappa7 said: Mooi resultaat! Maar hoe zetten jullie de sub op tijd? De afstand tussen de sub en luisterplek is kleiner dan de speakers en luisterplek. Dat betekend dat je de Sub een vertraging moet geven om in fase met de speakers te komen. Verder is die vertraging alleen voor de gemeten plak correct. Meer naar de speakers toe zal het laag te laat zijn dan. Sommige subs hebben een traploze faseregeling voor dit doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 15 minutes ago, kappa7 said: Dat betekend dat je de Sub een vertraging moet geven om in fase met de speakers te komen. Sub staat in tegenfase. Dat scheelt al een stuk. Voor de rest heb ik het ding achter de bank heen en weer geschoven. Ik had alleen wat last van reflexie via de achterwand. Die heb ik getackeld door wat dempingspanelen te plaatsen aan beide zijden van de sub. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 1 minute ago, thingman said: Verder is die vertraging alleen voor de gemeten plak correct. Juist. Alleen rond de luisterplek klopt het hele plaatje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Het is ook niet zo dat je een subwoofer voor kan laten ijlen...Het is meer om de sub wat mee te laten brommen onder de 50Hz ofzo en dan is timing niet zo cruciaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Precies zoals gezegd idd: het is de plek waar het het beste klinkt. Naast de speakers klinkt beduidend slechter. Ik kan hem dan alleen aan de linkerkant kwijt naast het raam. Rechts is open richting de keuken, ik speel dwars in de kamer. Mijn speakers staan midden in de kamer, daar is een sub ongewenst zoals je kunt begrijpen. Het klinkt inderdaad alleen op de luisterplek goed. Dat is al een implicatie van de luister opstelling. De speakers hebben namelijk geen boost in het laag van een achterwand. Die wordt pas gecreëerd bij de luisterplek doordat die tegen de achterwand is. Dat houd dus in dat alle andere luisterposities die niet tegen de want zijn een tekort aan laag hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 januari Author Report Share Posted 8 januari (edited) 14 hours ago, Edje2 said: Mijn speakers staan midden in de kamer, daar is een sub ongewenst zoals je kunt begrijpen. Geen idee wat je bedoelt. Vertel Edited 8 januari by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Ik begrijp dat hij bij jou wel midden in de kamer staat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 januari Author Report Share Posted 9 januari Zeker. Naast de salontafel. Wordt ook gebruikt als ventilator. Alleen jammer dat de koffiekopjes er steeds af vallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari @Geerdie: Leuke playlists/ testtracks. Ik heb ze op de Klipschen beluisterd. Conclusie: ik heb geen subwoofer(s) nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 januari Author Report Share Posted 9 januari 24 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: @Geerdie: Leuke playlists/ testtracks. Ik heb ze op de Klipschen beluisterd. Conclusie: ik heb geen subwoofer(s) nodig. Dit is waar ik random naar luister. Geen speciale testtracks. Fijn dat jouw kamer niet dwars ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari 2 minutes ago, Geerdie said: Dit is waar ik random naar luister. Geen speciale testtracks. Fijn dat jouw kamer niet dwars ligt. Nou die kamer i.c.m. compromis-opstelling is echt niet perfect qua bass, maar gelukkig bouwen de La Scala's ook bij relatief lage geluidssterkte voor mij al voldoende druk op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts