Jump to content

Echt of nep Sonore

Walt
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, kappa7 said:

Zilver ga je er net niet mee kunnen smelten, daar is 962 graden voor nodig.

zilversoldeer ga je weer wel redden, daar is 610 graden voor nodig.

dat hangt af van het zilver percentage, de meeste zilver soldeer zit 4-8% zilver in een dat smelt bij een graad of 350°C echt al wel. Hoe ga je dat anders met een soldeerbout überhaupt verwerken..

Wat speculeer kan geen kwaad, in ieder geval vloeibaar soldeer zo heet in een grote pot, en daar dan met je hand een draadje in steken lijkt me best eng! 

Als het goed is worden deze kabels richting woensdag bezorgd. Dan eerst maar eens kijken of de juiste geleider erin zit, en of ze werken, dan aansluiten en luisteren. De geleiders steken maar kort uit de mantel, dus hopelijk is er genoeg lengte om de bussen op mijn versterker en speakers te bereiken.. De foto’s op MP laten een, naar mijn mening, slordig setje zien, dus wie weet wat ik verder nog ga aantreffen voor ellende. Gelukkig kost het me niks, geruild met gesloten beurs. 

Mocht de klank bevallen dan zijn er weer verschillende opties. Zo heeft Cock aangeboden om ze weer netjes/toonbaar te maken, nu zien ze er niet uit. Wat ik ook zou kunnen doen is de kabel strippen en de losse geleiders inzetten als bekabeling op mijn openbaffles, op het mid/hoog. Als speakerkabel zou het overigens ook alleen om het mid/hoog gaan, ik draai aktief. 

Momenteel speel ik met Mundorf Silver Gold wire in een airtube, dat is heel fraai. Tevens heb ik Furutech FS Alpha liggen alsmede Siltech LS-90-2 dus best een range zeer fraai klinkende speaker kabels om mee te tunen, ben wel benieuwd hoe het karakter van de Sonore mij bevalt. De Furutech is net als de Sonore ook koper maar klinkt minder open dan de Mundorf en de Siltech maar wel neutraler en echter. Met de interlinks bleek de Sonore Tourmaline wel open te klinken, en ook neutraal en realistisch, dus een mix van beide positieve eigenschappen. De Tourmaline interlinks zijn er derhalve ook niet meer uit geweest. Deze klinken gewoon ‘logisch’. 

Groetjes Walter

18 hours ago, Duclaasie said:

dat hangt af van het zilver percentage, de meeste zilver soldeer zit 4-8% zilver in een dat smelt bij een graad of 350°C echt al wel. Hoe ga je dat anders met een soldeerbout überhaupt verwerken..

Niet, Zilversoldeer soldeer je met acetyleen en zuurstof.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-zilversoldeer

Dat andere voor de bout mag geen zilversoldeer heten. Daar is het percentage te laag voor.

Is niet zo iets als kppesoep waar de kip overheen gevlogen is.

8 hours ago, kappa7 said:

Niet, Zilversoldeer soldeer je met acetyleen en zuurstof.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-zilversoldeer

Dat andere voor de bout mag geen zilversoldeer heten. Daar is het percentage te laag voor.

Is niet zo iets als kppesoep waar de kip overheen gevlogen is.

volgens mij begrijp je prima dat we het in deze context niet over hardsoldeer hebben, maar als je het laatste woord wil hebben prima. 

Volgens mij wil je niet snappen dat als je en potje hebt wat je tot 800 graden kunt verhitten je het niet meer over zacht soldeer hebt. wat is anders het punt van de 800 graden, daar was het om te doen toch?

Edited by kappa7

Daarom dus dat hardsoldeer waar hierboven een discussie over was. Met gewoon soldeer werkt dat inderdaad niet super.

ik dacht er trouwens nette Furutech FP-200 op te zetten, maar dat lukt maar deels. Het gesoldeerde deel is dusdanig hard en flink van diameter, dat de schroefjes niet volledig flush kunnen worden erin gedraaid, dus de buitenhuls met de rood/zwart markering past er niet op. Ik kan ook een setje nog fraaiere Furutech FP-212 van een andere luidsprekerkabel strippen, maar dat doe ik dan later nog wel, nu de FP-200 zonder buitenhuls. 

Edited by Walt

Waardeloze stekkers..... die er nu aan zitten, maar een setje koperen spades die geperst én gesoldeerd worden maken een veel betere verbinding. Pluggen met schroefjes zijn altijd waardeloos. Vroeg of laat gaat dat los en is van een deugdelijke verbinding geen sprake meer.

De Furutech FP-200 banaanstekkers hebben een extra sleuf waardoorheen je kan solderen. Dan zit het in mijn geval wel vast-vast want desolderen daar heb ik niks voor. Dus voor nu gewoon klemmen, goed genoeg om mee te testen. 

(De bananen op de foto zijn niet de Furutech)

25 minutes ago, Hans van Liempd said:

Waardeloze stekkers..... die er nu aan zitten, maar een setje koperen spades die geperst én gesoldeerd worden maken een veel betere verbinding. Pluggen met schroefjes zijn altijd waardeloos. Vroeg of laat gaat dat los en is van een deugdelijke verbinding geen sprake meer.

ben ik het toch niet helemaal mee eens. Wanneer je een kabel op de juiste wijze van adereindhulzen voorziet en dan klemt, dan komt dit echt niet zomaar los. Wanneer dit wel het geval zou zijn, dan zou ik bij iedere onderhoudsbeurt aan een machine alle kabelverbindingen moeten gaan nalopen. Deze standaard wordt er niet voor niets op nagehouden in de machinebouw, hoewel de naleving helaas wel eens te wensen over laat. 

Het speelt! 

Even de set opwarmen, maar eerste indruk is wel goed. Realisme en een aangename gloed in het geluid, geluid komt ook mooi naast je. De achtergrond is zwart/rust. 

Groetjes Walter

Just now, Walt said:

Het speelt! 

Even de set opwarmen, maar eerste indruk is wel goed. Realisme en een aangename gloed in het geluid, geluid komt ook mooi naast je. De achtergrond is zwart/rust. 

Groetjes Walter

Leuk..  nu even de tijd gunnen. Geniet!

Trouwens met Cock besproken dat hij deze kabel voor mij wil ombouwen naar de laatste inzichten, zodat de werking en het uiterlijk weer perfect zijn. 

Maar ik ben nu toch ook al onder de indruk wat deze geleider weet neer te zetten. De openheid van het geluid doet niet onder voor de Mundorf zilver/goud geleider, maar het geluid komt meer de ruimte in, niet zozeer de stem en de instrumenten, die blijven op dezelfde plek maar een soort gloed of aura, lastig te omschrijven. 

Mogelijk is het zilver toch een barriere voor de structuur informatie zoals ze dat op audiofreaks zo mooi noemen (Henri vd Heide, geluid dat niet mag). Echter in de speakers zit nog steeds een kleine meter Mundorf draad, dus dan zou alleen de barriere per meter nu gunstiger zijn.

Edited by Walt

1 hour ago, Duclaasie said:

ben ik het toch niet helemaal mee eens. Wanneer je een kabel op de juiste wijze van adereindhulzen voorziet en dan klemt, dan komt dit echt niet zomaar los. Wanneer dit wel het geval zou zijn, dan zou ik bij iedere onderhoudsbeurt aan een machine alle kabelverbindingen moeten gaan nalopen. Deze standaard wordt er niet voor niets op nagehouden in de machinebouw, hoewel de naleving helaas wel eens te wensen over laat. 

Wanneer je een goede trekontlasting hebt wél. Maar een draad die kan bewegen in een stekker zorgt er voor dat het schroefje losloopt. Ik had WBT haakse luidsprekerkabelstekkers en de vergulde adereindhulsjes gebruikt. Zelfs met die twee schroefjes achter elkaar kwam het draad nog los.