Jump to content

DAC voor Auralic mini gezocht

carl
 Share

Recommended Posts

10 minutes ago, pjotr27 said:

Voornaamste reden voor veel verkoop van Metrum (hoewel ik veel maar relatief vind, je kan geen 10 losse Hex vinden wereldwijd, is dat Metrum na het vertrek van de oude eigenaar redelijk snel ten onder ging. De oude eigenaar heeft het weer teruggekocht maar richt zich meer op Sonnet. Het zou zomaar kunnen dat het merk Metrum verdwijnt de komende periode…mensen worden dan bang, vrezen dat de ondersteuning stopt en verkopen het tegen lage prijzen. Het zijn wel heel mooi analoog klinkende DACs die nu voor een lage prijs worden aangeboden. Zo koop je als je een beetje rondsnuffelt het oude topmodel Pavane voor ruim 2000 euro, nieuw was deze ooit rond de 5000 euro (ik heb ooit zelfs twee Pavanes gehad). Mooi product en in Nederland gemaakt. Fijne van een goede dac is dat je als digitale bronnen aan elkaar kan koppelen en je maar 1 kabel nodig hebt naar de versterker. 

Dat is een plausibel verhaal Pjotr. Sonnet had ik al gevonden.

46 minutes ago, carl said:

- Wat mag de DAC kosten?
ad 1 Tussen de 1000 en 2000 euro?

Daar kan ik niet veel over roepen

- Moet mijn DAC DSD en/of DXD kunnen afspelen?

ad 2 Ik ga eens kijken wat dat precies is

Hier wel, Normaal CD is in PCM, DSD is een SACD formaat en DXD is niets anders dan PCM in 24 bit formaat.

Aangezien je de dac op de aulric wil aansluiten is het eigenlijk meer van belang wat deze uit kan sturen.

De Aulric mini kan DSD en DXD afspelen maar de vraag is komt dat ook naar buiten. 

Via de SPdif uitgang gaat dat in elk geval niet lukken. Nu heeft de Auric ook 2 usb uitgangen en daar zou dat wel mee kunnen.(testen)

In dat geval wordt een DAC met een USB interface interessant.

- Is High Res noodzakelijk, zo niet kan ik ook prima met een ouwe DAC blij zijn.

Ad 3 Lijkt me wel

Dat lijkt me ook en dan is de vraag tot hoe hoog, met een Toslink aansluiting ben je beperkt tot 96KHz de SP dif kan dan weer 24 bit 192KHz uitsturen.

De USB interface gaat weer een paar stapjes verder en kan eigenlijk alles wel aan. (wel even testen of de software van de Auric dat ook kan) 

- Met welke Hi-Res formaat ben ik tevreden? (24/96, 24/192, 32/384, 24/88.2, 24/176.4)

ad 4 In principe ga ik altijd voor het beste

Zie ad 3 al kan je zeggen dat het hoogste niet altijd het beste is. Vaak is de master bepalend voor hoe het klinkt, wel is het vaak zo dat hogere resoluties meer aandacht gekregen hebben en wel eens beter kunnen klinken.

- Heb ik voorkeur voor een bepaalde techniek? (R2R, δΣ, anders)

ad 5 Idem

De techniek hier gaat over hoe de Dac intern werkt, veel DAC chips hebben intern een converter van PCM naar DSD en in het laatste deel van de dac is het dan DSD. 

Een ladder dac is eigenlijk een pure PCM dac. vaak hebben deze chips dan ook geen ondersteuning voor DSD maar hebben wel vaak dat ze goed klinken. 

Echter heb ik zelf een voorkeur voor DSD om dat ik dat net nog weer even wat analoger vind klinken, als heb je daar dan weer eigenlijk converter software voor nodig wat dan weer niet op je Aulric kan draaien. (HQPlayer)

- Wil ik per se USB of voldoet Coax/Optisch alleen ook?
ad 6 Wat klinkt het mooist

Heb ik al eerder uitgelecht bij ad 3 Toslink (optich) heeft als voordeel dat het galvanisch gescheiden is om dat glas nu eenmaal niet geleid. heeft dan wel weer de beperking in bit diepte.

Coax (SPdif) gaat dan weer verder qua bit diepte en resolutie en zal voor de meeste gevallen wel voldoen maar dan geen DSD en DXD.  

Verder is de dac afhankelijk van de klok van de Aulric, de betere dacjes her kloken dat en in dat geval is het een prima keuze. 

USB draait op zijn eigenklok en vraagt aan de Aulric of PC de data op wanneer deze nodig is. de interne klok zal dan zorgen dat de boel keurig weergegeven wordt.

ad 7 Ruime aansluitmogelijkheden is altijd prettig.

Zeker, je zou zelfs meerdere bronnen op een DAC kunnen zetten zo als een CD speler maar ook de TV bijvoorbeeld.

Vaak knapt het geluid daar erg van op.

Kortom ik moet nog veel leren.

Dat geeft niet en ik hoop dat je hier een aardige start hebt gekregen. verder is het internet een goede bron van informatie maar beter is natuurlijk ga eens luisteren bij iemand die je bvb verschillende ingangen of formaten kan laten horen. je zult uiteindelijk zelf moeten bepalen wat voor jou het beste werkt. 

De Aulric als basis is in elk geval slim om dat je die kent qua bediening en je hebt er al 2 dus dat is alleen maar makkelijk.

Vast even wat dingen voor je ingevuld in het groen om het makkelijker voor je te maken. de lijst van Sodejuu is in het blauw er bij gezet.

Voor het ontbijt George! We hebben onze dochter op bezoek. Die  gaat vandaag met mijn vrouw winkelen en dan heb ik weer alle tijd.

Edited by carl

7 hours ago, Hans van Liempd said:

6. Is een lastige. Dat is smaakgevoelig. Asahi DACs klinken b.v. wat ronder dan TI / Burroughs Brown. 

Wellicht iets van Schiit?.  Maakt niet uit welke, ze klinken allemaal bovengemiddeld goed in hun prijsklasse. 

Edited by Tubejack

6 hours ago, carl said:

Dat is nu precies wat ik bedoel met meer ervaring krijgen met DACs.

Zo werkt dat niet, met dac's én pick-up elementen, die kun je ook thuis niet proberen. Bovendien waarom zou je een dure dac kopen? als je er toch niks mee hebt. ? 

Edited by Tubejack

2 hours ago, Tubejack said:

Zo werkt dat niet, met dac's én pick-up elementen. Bovendien waarom zou je een dure dac kopen? als je er toch niks mee hebt. ? Een Schiit Modi Multibit 2 zal aan al je eisen en waarschjnlijk toekomstige voldoen. Hij klinkt natuurlijk/neutraal met zeer veel details via mijn buizen versterker en is lekker modern.  Maar je kunt ook de gewone Modi 3+ kopen voor €200.  Iets minder, maar zal ook voldoen, kun je mooi ervaring opdoen als digibeet, zonder je spaarpot leeg te hoeven halen. ;)

Inderdaad leuk om te proberen. Ik had ooit een Topping D70, mooi apparaat wat best goed klinkt..Maar moet er wel bij zeggen dat het echt wel stukje muzikaler kan....

3 hours ago, pjotr27 said:

Inderdaad leuk om te proberen. Ik had ooit een Topping D70, mooi apparaat wat best goed klinkt..Maar moet er wel bij zeggen dat het echt wel stukje muzikaler kan....

Ik had het ook eerder in een ander topic genoemd

Edited by Tubejack
update

Ik ook Carl...Het oneerlijke ervan is dat ik de HEX nu gebalanceerd aan ga sluiten met een heel andere kabel dan de Cardas quadlink...Ik loer al meer dan een jaar op een Quadlink of een Persec XLR van 50cm op de 2ehands markt.

Nee hoor Jack - je kan gewoon niet elke vaardigheid beheersen. 

Overigens begin ik al wat in te halen. Volgens mij kan je het best voor USB aansluiting gaan. 

22 minutes ago, carl said:

Nee hoor Jack - je kan gewoon niet elke vaardigheid beheersen. 

Overigens begin ik al wat in te halen. Volgens mij kan je het best voor USB aansluiting gaan. 

Persoonlijk vind ik het allermooiste i2s, de Audio variant van HDMI. Maar helaas zijn er maar weinig bronnen en DACs die daarvan voorzien zijn. Daarna AES, dan Spdif en USB vind ik echt het minste klinken. Voordeel van USB is wel dat alle highres afspeelbaar is.