Jump to content

DAC voor Auralic mini gezocht

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben al aardig wat bezig geweest met I2S, juist geschreven I²S, maar het is niet meer dan de methode die men gebruikt als protocol tussen de verschillende opzetten/chips e.d.

Heb nu ook weer een setup waar ik dan de I²S gebruik, maar dan van een chip die de omzetting maakt naar DSD stream.

De AK4137 is zo een chip van de AKM jongens en die dat behoorlijk kan, en dan dat naar  een DSDDAC sturen.

Lukt nog niet helemaal maar dat ligt niet aan de í²S.🙂

11 hours ago, carl said:

Nee hoor Jack - je kan gewoon niet elke vaardigheid beheersen. 

Overigens begin ik al wat in te halen. Volgens mij kan je het best voor USB aansluiting gaan. 

Ik ben toch ook geen Ana-beet? ;) Gewoon zelf doen Carl, je leert door fouten maken en afkijken bij anderen. YouTube is daarvoor een heerlijk medium.

Verder is de ene USB interface, niet de andere. Er zijn er m.i. maar weinig goed. Daar kom je vanzelf achter.

Edited by Tubejack
typfout

11 hours ago, pjotr27 said:

Persoonlijk vind ik het allermooiste i2s, de Audio variant van HDMI. Maar helaas zijn er maar weinig bronnen en DACs die daarvan voorzien zijn. Daarna AES, dan Spdif en USB vind ik echt het minste klinken. Voordeel van USB is wel dat alle highres afspeelbaar is. 

Bij mij klink USB het best, daarna Spdif en dan Toslink. 

11 hours ago, carl said:

Nee hoor Jack - je kan gewoon niet elke vaardigheid beheersen. 

Overigens begin ik al wat in te halen. Volgens mij kan je het best voor USB aansluiting gaan. 

Hangt van de interface af en hoe die geïmplementeerd is.

Ook zal je nog moeten uitzoeken of de aulric de USB aansluiting ook als audio interface accepteert.

Van de aanwezige aansluitingen op de Aulric zou USB ook mijn keuze zijn.

De spdif de 2e keus en als laatste de toslink.

Een i2S aansluiting is niet aanwezig en mag je dus vergeten.

ik zie dar Toslink als minste wordt weggezet door een aantal, is dat niet heel afhankelijk van hoe deze geimplementeerd is? Ik denk dat je altijd goed moet testen tussen de twee. Het grote voordeel van toslink vindt ik is dat de bron volledig electrisch gescheiden wordt van de DAC.

22 minutes ago, SpaceJS said:

ik zie dar Toslink als minste wordt weggezet door een aantal, is dat niet heel afhankelijk van hoe deze geimplementeerd is? Ik denk dat je altijd goed moet testen tussen de twee. Het grote voordeel van toslink vindt ik is dat de bron volledig electrisch gescheiden wordt van de DAC.

Foute gedachte,  goede toslink haalt 24/192 en heeft zeker ook voordelen als je b.v. een set-up box of TV galvanisch wil scheiden.  Krijg je dan bliksem inslag via de kabel -zoals hier laatst- dan is alleen je TV of Set-up box defect.  Ik gebruik hem voor digitale radio die ik via Ziggo binnen krijg. Niet alle stations zijn even goed maar b.v. WDR4 klinkt onovertroffen goed. Veel beter dan met élk ander medium, dat ik hier voor handen heb. 

Edited by Tubejack

Als ik zo’n beetje rondlees is een Chord Quetest wel een goede keus voor de winter. Sluit verder goed aan op de Auralic. 

11 minutes ago, Tubejack said:

Foute gedachte,  goede toslink haalt 24/192 en heeft zeker ook voordelen als je b.v. een set-up box of TV galvanisch wil scheiden.  Krijg je dan bliksem inslag via de kabel -zoals hier laatst- dan is alleen je TV of Set-up box defect.  Ik gebruik hem voor digitale radio die ik via Ziggo binnen krijg. Niet alle stations zijn even goed maar b.v. WDR4 klinkt onovertroffen goed. Veel beter dan met élk ander medium, dat ik hier voor handen heb. 

Die galvanische scheiding vindt ik inderdaad één van de grote voordelen en heb mijn tv en set-up box inderdaad via toslink aangesloten. Ik moet nu nog gaan testen met welke methode mijn Pi4 het beste klinkt.

Wel grappig dat er opzetjes zijn met Toslink, maar het feit blijft dat de zender dat ook moet kunnen, en daar gaat het dan vaak fout.

Zo goed als alle optische verbindingen bij de audio setup zijn dan beperkt tot 24/96 , en ben ooit wel eens op zoek geweest naar een optische die dan 192 kHz zou moeten draaien, maar dan alleen verkrijgbaar als een partij van 10.000 stuks, en dat werd mij iets te gortig.

Maar het is een zoeken naar de tv of streamer die dat kan.

Als jij er 1 weet mag je het mij vertellen.

Ik  gebruik dan wel de USB, en ook de SFP, die dan de galvanische scheiding doet.

4 minutes ago, HansP said:

Wel grappig dat er opzetjes zijn met Toslink, maar het feit blijft dat de zender dat ook moet kunnen, en daar gaat het dan vaak fout.

Zo goed als alle optische verbindingen bij de audio setup zijn dan beperkt tot 24/96 , en ben ooit wel eens op zoek geweest naar een optische die dan 192 kHz zou moeten draaien, maar dan alleen verkrijgbaar als een partij van 10.000 stuks, en dat werd mij iets te gortig.

Maar het is een zoeken naar de tv of streamer die dat kan.

Als jij er 1 weet mag je het mij vertellen.

Ik  gebruik dan wel de USB, en ook de SFP, die dan de galvanische scheiding doet.

voor een tv of set-up box heeft een toslink hoger dan 24/96 toch geen zin daar de video bronnen niet hoger gaan maar misschien gaat dat in de toekomst nog veranderen.

1 hour ago, carl said:

Als ik zo’n beetje rondlees is een Chord Quetest wel een goede keus voor de winter. Sluit verder goed aan op de Auralic. 

Mooie dac, nadeel vind ik wel dat de bijgeleverde voeding niet alles uit de dac haalt. De meeste reviews sluiten meteen een duurdere externe voeding aan…. Ik zou dat niet willen, zeker niet als ik zie dat de Chord al een dikke 1700 euro kost…

33 minutes ago, SpaceJS said:

voor een tv of set-up box heeft een toslink hoger dan 24/96 toch geen zin daar de video bronnen niet hoger gaan maar misschien gaat dat in de toekomst nog veranderen.

Mijn nieuwe dacje kan het in ieder geval aan.  Of het nu wel-of geen zin heeft

6 minutes ago, pjotr27 said:

Mooie dac, nadeel vind ik wel dat de bijgeleverde voeding niet alles uit de dac haalt. De meeste reviews sluiten meteen een duurdere externe voeding aan…. Ik zou dat niet willen, zeker niet als ik zie dat de Chord al een dikke 1700 euro kost…

Ik was eerst van plan om een Schiit Bitfrost 2/64  dac van €1000 te kopen, maar die had 4 maanden levertijd, vanwege gebrek aan chips. Daar had ik geen zin om op te wachten. Bovendien bleek achteraf uit een A/B test tussen beide modellen, verschillen maar klein te zijn.  Een "betere" externe voeding  is voor beide exemplaren overbodig. Die is al goed. 

15 minutes ago, pjotr27 said:

Dat hoeft natuurlijk niet allemaal tegelijk Pjotr. 

7 minutes ago, Tubejack said:

Ik was eerst van plan om een Schiit Bitfrost 2/64  dac van €1000 te kopen, maar die had 4 maanden levertijd, vanwege gebrek aan chips. Daar had ik geen zin om op te wachten. Bovendien bleek achteraf uit een A/B test tussen beide modellen, verschillen maar klein te zijn.  Een "betere" externe voeding  is voor beide exemplaren overbodig. Die is al goed. 

Ik kan niet voor DACs spreken Jack maar mijn ervaring is dat als je in de luister driehoek zit de verschillen al vlug groter zijn dan je denkt. Zo zeer onlangs tussen mijn Auralic Streamer (deel) en die van mijn vriend. 

Edited by carl

28 minutes ago, carl said:

Ik kan niet voor DACs spreken Jack maar mijn ervaring is dat als je in de luister driehoek zit de verschillen al vlug groter zijn dan je denkt. Zo zeer onlangs tussen mijn Auralic Streamer (deel) en die van mijn vriend. 

Ik vind de verschillen, bij moderne betaalbare dac's maar klein Carl.  Verder heb ik geen "luisterdriehoek" het maakt ook niet zoveel uit waar je zit. Er is muziek. Maar het is jouw digitale "reis" Carl je zult mogelijk nog een hoop ontdekken. Van mijn vrouw hoor ik regelmatig, dat ze iets voor het eerst hoort. 

Edited by Tubejack

30 minutes ago, carl said:

Dat hoeft natuurlijk niet allemaal tegelijk Pjotr. 

Ik denk dat je aardig goed zit daarmee Carl.

Deze Chord heb ik eigenlijk nooit beluisterd maar gezien de reputatie van dit merk lijkt me dat geen verkeerde dac.

Je kunt in elk geval de verschillende interfaces testen en de voor jou bes klinkende gebruiken.

Wel zal je voor de spdif kabel een aparte kabel moeten gebruiken met een BNC connector.

Goede keuze overigens van Chord om voor BNC te kiezen.

De kabel en connector moeten namelijk 75Ohm impedantie hebben en de RCA die veel gebruikt wordt is dat niet.

De BNC wel en is een meer professionele aansluiting.

Een RG59 kabel met BNC aan de ene zijde en RCA aan de andere zal prima voldoen hier.

Tweaken met kabels op dit punt heeft namelijk geen zin.

Jij hebt in ieder geval veel gehoord. Ga maar eens de blokkendoos voor mijn kleinkinderen schuren en in de was zetten. Dateert nog uit mijn jeugd.

Just now, kappa7 said:

Ik denk dat je aardig goed zit daarmee Carl.

Deze Chord heb ik eigenlijk nooit beluisterd maar gezien de reputatie van dit merk lijkt me dat geen verkeerde dac.

Je kunt in elk geval de verschillende interfaces testen en de voor jou bes klinkende gebruiken.

Wel zal je voor de spdif kabel een aparte kabel moeten gebruiken met een BNC connector.

Goede keuze overigens van Chord om voor BNC te kiezen.

De kabel en connector moeten namelijk 75Ohm impedantie hebben en de RCA die veel gebruikt wordt is dat niet.

De BNC wel en is een meer professionele aansluiting.

Een RG59 kabel met BNC aan de ene zijde en RCA aan de andere zal prima voldoen hier.

Tweaken met kabels op dit punt heeft namelijk geen zin.

Ik had eigenlijk niet zo door dat die kabels aan de verschillende ingangen verschillende stekkers konden hebben George.

Het veel gebruikte RCA is eigenlijk helemaal niet geschikt om voor een digitale overdracht te gebruiken.

Wat mij betreft pleit dat voor een merk als Chord die dat wel op de juiste manier doet zo.

Net overigens een review gelezen over de Chord en daar komt hij goed uit de bus.

https://hifi.nl/artikel/28090/Review-Chord-Qutest-DAC-met-een-eigen-aanpak.html

Daar wordt aangegeven dat deze met de Aulric mini over USB werkt.

Dat is in elk geval mooi.

3 hours ago, HansP said:

Zo goed als alle optische verbindingen bij de audio setup zijn dan beperkt tot 24/96 

ADAT, als je maar twee kanalen gebruikt to 192kHz. Gewoon Toshlink maar het protocol zit iets anders in elkaar.

Het is wel grappig dat al dat pro-spul gewoon optisch in en uit heeft en zowel SPdif als ADAT ondersteund.

Wij hebben destijds de Chord direct vergeleken met 2 andere DAC's bij een ZBA dag in Breda, is beslist een lief/ goed klinkende DAC, ik zou daar zeker een BNC aansluiting voor gebruiken, heb dat al meerdere keren benut, is super degelijk en goed afgeschermd.

Vind de prijs wel aardig hoog, dat was de bijna nieuwprijs van toen.

Maar met bieden staat er nu €1100 al een aardige prijs.