Hans van Liempd Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Zoveel mensen, zoveel wensen... MIJN ervaring met veel verschillende DAC's en bronnen is, dat i2s het best klinkt, dan SPdif, dan USB en als laatste Toslink. Maar ik heb ook oplossingen gehoord die met Toslink absoluut super klonken. De USB/Toslink-omzetter van EC Designs bijvoorbeeld. En ook oplossingen met USB die uitstekend klonken. Maar voor mij mag het best allemaal wat minder ingewikkeld. Al de software en omrekeningen in het digitale signaalpad maken het volgens mij niet beter. Vandaar, dat ik erg tevreden ben met i2s. De meeste muziek is immers op 24/44,1 beschikbaar. Daar kun je aan rekenen tot je een ons weegt, maar beter zal het nimmer worden. In het gunstigste geval kan het filter wat hoger inzetten zodat mensen met vleermuis-oren de artefacten boven de 20 kHz niet horen. Dus een simpele streamer/PC die met minimale inspanning het digitale signaal naar de DAC stuurt. En een DAC die alleen doet wat hij moet doen. Digitaal naar Analoog Converteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 (edited) Maar als ik het goed begrijp heb je SPdif zowel coaxiaal als ook glasfiber, maar is Toslink altijd glas. Bedoel je misschien dat Coaxiaal aangesloten SPdif voor jou na i2s de beste aansluiting is? Edited 18 juni 2023 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 6 minutes ago, Duclaasie said: Maar als ik het goed begrijp heb je SPdif zowel coaxiaal als ook glasfiber, maar is Toslink altijd glas. Bedoel je misschien dat Coaxiaal aangesloten SPdif voor jou na i2s de beste aansluiting is? Precies. Toslink is theoretisch in het voordeel vanwege het ontbreken van de elektrische verbinding. Maar Toslink heeft ook een "lampje"en een "fotocel" nodig om het elektrische signaal naar licht te vertalen en andersom. Daar gaat vaak ook weer van alles mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 7 minutes ago, Hans van Liempd said: Daar gaat vaak ook weer van alles mis. Wonderbaarlijk he, dat al die data wel goed door de glasvezel je huis in komen, maar die laatste 20 cm naar de DAC..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 15 minutes ago, Seed7 said: Wonderbaarlijk he, dat al die data wel goed door de glasvezel je huis in komen, maar die laatste 20 cm naar de DAC..... Het gaat dan ook niet om de glasvezel, maar om de omzetters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 1 hour ago, Seed7 said: Wonderbaarlijk he, dat al die data wel goed door de glasvezel je huis in komen, maar die laatste 20 cm naar de DAC..... precies en op veel hogere snelheid, nu zijn er wel heel duidelijk verschillen in de componenten die men daar voo rkan gebruiken du shie beter de fiber en de componenten hoe beter het eindresultaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Het gaat dan ook niet om de glasvezel, maar om de omzetters. En hoeveel van die dingen zitten er tussen de bron en jou eindpunt? Glasvezelkabels hebben net zo veel toestanden als koper kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 8 minutes ago, SpaceJS said: nu zijn er wel heel duidelijk verschillen in de componenten die men daar voo rkan gebruiken En? Die kan iedereen gebruiken, kost een cent, misschien twee meer. Het is niet heel erg ingewikkeld en vrijwel alles hier omtrent was al eind jaren 70 bedacht en in de jaren 80 geïmplementeerd. Nadien was er allen fijnslijperij en miniaturisatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 1 hour ago, Seed7 said: En? Die kan iedereen gebruiken, kost een cent, misschien twee meer. Het is niet heel erg ingewikkeld en vrijwel alles hier omtrent was al eind jaren 70 bedacht en in de jaren 80 geïmplementeerd. Nadien was er allen fijnslijperij en miniaturisatie. helemaal correct en toch gebruikt men vaak het goedkope spul en zie je het goede spul alleen in glasvezel switches Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 1 hour ago, Seed7 said: En? Die kan iedereen gebruiken, kost een cent, misschien twee meer. Het is niet heel erg ingewikkeld en vrijwel alles hier omtrent was al eind jaren 70 bedacht en in de jaren 80 geïmplementeerd. Nadien was er allen fijnslijperij en miniaturisatie. Klopt toslink is al lang bekend en wel erg verouderd inmiddels. Voor TV en CD prima maar wil je nu een systeem samenstellen wat nog even mee kan en ook de wat hogere bandbreedtes dan is het gewoon te beperkt. Dan blijven eigenlijk i2S en USB over wat natuurlijk in prakrijk op het zelfde neerkomt, de USB interface zal alles eerst opzetten naar i2S en dat signaal gaat uiteindelijk de dac chip in. Ik heb wel inmiddels gemerkt dat ook binnen de USB interfaces behoorlijk wat verschil zt. Zo ben ik ooit met de Amanero begonnen maar heb nu een Xmos omzetter in gebruik en naar ik me heb laten vertellen is de Xing U30 nog weer wat mooier, deze gaat waarschijnlijk ook in mijn eigen DSD Dac gebruikt worden. Daar heb je bij een kant en klaar product natuurlijk weinig grip op maar een merk als Chord is een goede USB implementatie wel toevertrouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Wel grappig je data binnen halen via een glasvezel en het laatste stukje via i2s of usb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 6 minutes ago, SpaceJS said: helemaal correct en toch gebruikt men vaak het goedkope spul en zie je het goede spul alleen in glasvezel switches Maar het goede spul is dan ook helemaal niet geschikt voor de Toslink interface. Een Toslink zender is echt niet meer dan een LED wat snel kan knipperen. De kabel een dik stuk transparant plastiek wat eigenlijk niet gescihkt is voor licht transport. Kijk je naar een SFP met MM glas dan gaat dat al beter maar OM4 is nog steeds wel dik en heeft intern nog redelijk wat reflecties. Gaan we naar SM dan gaat het al beter en kunnen we in eens ook afstanden gaan maken. Zeker als je RF over glas wil transporteren dan is MM daar al niet meer geschikt voor. Maar voor audio toepassingen gaat dat allemaal veel te ver. Verder is men gestopt met het verder ontwikkelen van audio over glas. Dat kan nu wel maar gaat dan via IP en kan dan weer gewoon over de switch net zo als dit bericht verstuurd wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 2 minutes ago, Roots said: Wel grappig je data binnen halen via een glasvezel en het laatste stukje via i2s of usb. Tja je hebt natuurlijk glasvezel an plastiek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 23 minutes ago, Roots said: Wel grappig je data binnen halen via een glasvezel en het laatste stukje via i2s of usb. Ik kan kiezen tussen glasvezel en koper. Ik vind koper iets "ronder" klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Alle gekkigheid op een stokje....Op mijn Nort Star klinkt optisch duidelijk voller dan USB.....Op de Octave klinkt optisch echt veel beter dan de Amanero USB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Ook op 192Khz 24 bit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Geen idea...Moet ik dat gebruiken dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 Ik weet niet hoe jou muziek collectie er uit ziet maar ik heb toch redelijk wat hoge resolutie opnames. Zou jammer zijn als die niet afspeelbaar zouden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 juni 2023 Report Share Posted 18 juni 2023 (edited) Paar honderd Reggae cd's en LP"s...Ik heb niets opgeslagen op PC. En nog wel wat anders natuurlijk Edited 18 juni 2023 by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 juni 2023 Report Share Posted 19 juni 2023 6 hours ago, Roots said: Alle gekkigheid op een stokje....Op mijn Nort Star klinkt optisch duidelijk voller dan USB.....Op de Octave klinkt optisch echt veel beter dan de Amanero USB. De tijd staat niet stil Roots. Tot zeg 2 ...3 jaar terug, was USB was hier de minst goede interface. Nu met Schiit Unison USB™ de beste. Gebruik ook een Xmos XU208 interface voor een andere dac, ook erg goed en tegenwoordig zijn er alweer betere... zoals de XU216. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 19 juni 2023 Report Share Posted 19 juni 2023 Ik gebruik nu een Merging, die werkt via Ravenna, dat schijnt het beste te zijn… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2023 Report Share Posted 19 juni 2023 Toslink is ALTIJD plastic en bij lengtes boven de 2m is er zelfs al verlies meetbaar. De enige echte glasvezelverbinding in de digitale audio gaat via een AT&T ST verbinding Er zijn maar heel weinig DAC's met deze aansluiting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 juni 2023 Report Share Posted 19 juni 2023 (edited) 2 hours ago, Walt said: Ik gebruik nu een Merging, die werkt via Ravenna, dat schijnt het beste te zijn… Dat ken ik nog niet. "Het beste" is dat objectief? b.v. met metingen, of subjectief? luisteren, of m.i. het mooiste beide Edited 19 juni 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 juni 2023 Report Share Posted 19 juni 2023 16 hours ago, Roots said: Wel grappig je data binnen halen via een glasvezel en het laatste stukje via i2s of usb. Heb je wel eens een optische DAC chip gezien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 juni 2023 Report Share Posted 19 juni 2023 20 minutes ago, Hans van Liempd said: Heb je wel eens een optische DAC chip gezien? Het maakt niet zoveel uit HOE het binnenkomt als het maar op tijd binnen komt. Het transportprotocol in dit geval TCP/IP zorgt voor een vlekkeloze communicatie. Vaak wordt er op applicatie niveau (jouw computer muziekprogramma) ook gecontroleerd of alle bitjes binnen zijn of in ieder geval genoeg om zeg de 1e minuut te kunnen spelen. In de tussentijd wordt een buffer op jouw computer weer gevuld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts