jepe! Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 (edited) Een vriend van mij heeft voor het eerst van zijn leven een heel sereuze stereo gekocht, o a met een esoteric streamer, Marantz PM 10 en B&W 803 D4. Nu overweegt hij in zijn woonkamer aparte stroom toevoer voor de set. Echter de door audio zaak geadviseerde kabel kan niet in de muur en moet via omwegen en opbouw kabel goot naar de stroom kast. Bij elkaar hoop gedoe hele dure grap. ( zeker gezien prijs van stroomkabel per meter) Nu vroeg ik mij af of er nog audiofiele stroom kabels zijn die gewoon in de muur kunnen. Hij heeft nog een leeg stopcontact in zijn woonkamer met lege stroom buis die naar de meter kast loopt. Dus zoeken een niet zo’n dikke kabel die hierin kan of installatie draad dat bv erg goed klinkt. Wie heeft er ervaring mee? Alle ideeën zijn welkom. Edited 16 juni 2023 by jepe! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 Weet je....Ik zou mij daar geen zorgen om maken. Een buis met 3 draden erin is al een high end stroomkabel op zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 (edited) 33 minutes ago, jepe! said: Hij heeft nog een leeg stopcontact in zijn woonkamer met lege stroom buis die naar de meter kast loopt. installatie draad dat bv erg goed klinkt. Een groep, met normaal 2,5mm2 installatie draad voldoet hier goed. Edited 16 juni 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 Tja audiofiel koper bestaat niet koper is koper en voor de 50 Hz maak dat ook niet uit. Wel verstandig om een aparte kabel te trekken naar de meterkast en de groep een eigen zekering te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 Als bij ons de koelkast aanslaat heb ik altijd even minder laag. Moet ik ook van die aparte kabels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 Neuh...gewoon de koelkast afzetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 16 juni 2023 Author Report Share Posted 16 juni 2023 Miracle, al enige jaren niet meer actief op dit forum, heeft ooit vanuit zijn meter kast met aantal kabels geëxperimenteerd en kwam tot de conclusie dat een bepaalde grijze grondkabel het beste klonk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 Tja het probleem is echter dat je de grondkabel niet in de muur getrokken krijg. En als je de buizen toch al in de muur hebt dan zijn de gewone 2.5mm² installatie kabels gewoon erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 Twee aders (fase en nul) door die buis trekken en de aarde van een ander stopcontact halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 juni 2023 Report Share Posted 16 juni 2023 Geen gevaarlijke dingen roepen hier Hans. lijkt me erg onverstandig om dat zo te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 17 juni 2023 Author Report Share Posted 17 juni 2023 5 hours ago, Hans van Liempd said: Twee aders (fase en nul) door die buis trekken en de aarde van een ander stopcontact halen. Waarom zou dat beter zijn? Ik denk dat die vriend daar niet zo snel voor zou voelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Omdat de aarde overal de zelfde aarde is..Het komt van de zelfde rails tenslotte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 En de vervuilde aarde de spanning niet verstoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 10 hours ago, kappa7 said: Geen gevaarlijke dingen roepen hier Hans. lijkt me erg onverstandig om dat zo te doen. Dat is niet gevaarlijk en mag zelfs. Maar wél op een stopcontact vast aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Ten eerste legt je aarde een langere weg af dan nodig en neemt in die langere route alle vervuiling van die punten in je audio groep. Daarnaast is het gewoon Pruts werk wat in de toekomst tot gevaarlijke situaties kan leiden om dat een eventuele volgende bewooner niet weet wat er geprutst is.. Gewoon netjes volgens de regels werken dat geeft het beste en het veiligste resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Als je het heel mooi wil hebben. Aparte groep en voor de installatie met normaal installatiedraad en een extra aardelctrode laten slaan speciaal voor de audio groep. Helmaal luxe als je het in een part groepenkastje VMVKAS kan ook, maar dan moet je overal nieuwe gaten boren door muren en plafonds. Zoveel mogelijk de kabel mooi ondersteunen met grijze pijpen en bijbehorende zadels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Ach welnee...Eigenlijk is iedere aarde al de korste weg naar aarde of die moet wel zo slecht zijn. Ik heb zelfs een complete fase vrijgemaakt alleen voor audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Gepruts.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 (edited) Een eigen audio-groep met eigen aarde zou ik ook doen, mocht ik ooit nog eens nieuw kopen dan wel renoveren. Mijn set loopt over een niet-geaarde wcd. De vorige eigenaar was zo aardig om overal geaarde stopcontacten te monteren zonder aarde. Maar dat heb ik hier al eens vermeld. En nee, bijtrekken gaat niet lukken. De makkelijkste oplossing zou zijn: een aparte kabel via de kruipruimte te trekken. Nog plek genoeg in de meterkast. Edited 17 juni 2023 by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Ik heb de kabel van de CAI (KabelTV) er uit getrokken en daarmee direct ook een 3 tal installatie draden meegetrokken, en dus nu deze opzet vlakbij de de plaats van de voorversterker DAC en andere spulletjes uit gekomen. Dat zelfde grapje uitgehaald met de telefoon bedrading, we gebruiken nu dus allemaal DECT telefoons. Dan nu de leiding gebruikt voor de Netwerk kabel direct van de meterkast naar de woonkamer in de buurt van de set. Oude structuur vervangen door de nieuwere versie's daarvan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Dat gepruts snap ik dan weer even niet. Maar het is altijd fijn om een drain(aarde) te hebben om wat overtollige stroompjes af te laten vloeien die je niet wil. Bij mij is het zo dat ik 9 stopcontacten heb waarvan 3 met aarde...Ik heb de keus om ze aan aarde te leggen of niet...Aparte fase en natuurlijk dan ook een aparte groep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Welk gepruts? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 19 minutes ago, Tubejack said: Gepruts.... deze Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 6 minutes ago, Roots said: deze Helder, Bij mij is het een aparte schakelaar, (dus groep) in de meterkast, en het netwerk is met het laatste deel dan onderbroken met een SFP Glasvezel structuur, de convertor is dan gevoed met de Guido Tent Shunt voeding 5V, en dus ook behoorlijk los van het ruisende wat er ook als glasvezel/router mogelijk dan er nog wel binnen komt. De Glasvezel aansluiting van T-Mobile is nog wel redelijk, maar niet apart gevoed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 17 juni 2023 Report Share Posted 17 juni 2023 Jajaja...Ik denk dat ik mee ben wat je wil duidelijk maken. Hier steekt nog steeds een glasvezeltje uit de stoep...Wanneer ze het aan gaan sluiten weten ze nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts