Jump to content

Eigen groep voor stereo, aanvoerkabel.

jepe!
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, HansP said:

Ik heb de kabel van de CAI (KabelTV) er uit getrokken en daarmee direct ook een 3 tal installatie draden meegetrokken, en dus nu deze opzet vlakbij de de plaats van de voorversterker DAC en andere spulletjes uit gekomen.

Dat zelfde grapje uitgehaald met de telefoon bedrading, we gebruiken nu dus allemaal DECT telefoons.

Dan nu de leiding gebruikt voor de Netwerk kabel direct van de meterkast naar de woonkamer in de buurt van de set.

Oude structuur vervangen door de nieuwere versie's daarvan.

Dect telefoons zijn niet fijn voor audio….. zet ze zo ver mogelijk weg van je installatie…..

Dit zijn wel de exemplaren van Siemens die lijken minder zooi te geven, en ook wel de laatste generatie.

Tegenwoordig hebben we de mobiele exemplaren  Google Pixel 7 en die geven nu aan dat zij dan ook via de wifi verbinding gebruiken, de tijd staat niet stil.

7 minutes ago, Duclaasie said:

“Vraagt zich af waarom je überhaupt nog een vaste lijn zou gebruiken”. 

Ik wil voor mijn werk en andere dan, directe familie,  niet bereikbaar zijn op mijn 06.  Verder gebruik ik een Fritzbox als modem, daar zitten zeer geavanceerde telefoon opties op.  Super handig.  Een "vaste lijn" via Cheap connect kost mij nog geen 2 tientjes per jaar en scheelt een hoop geouwehoer buiten kantoortijden van mensen die niet weten wat ze willen. 

Edited by Tubejack

23 minutes ago, Tubejack said:

Ik wil voor mijn werk en andere dan, directe familie,  niet bereikbaar zijn op mijn 06.  Verder gebruik ik een Fritzbox als modem, daar zitten zeer geavanceerde telefoon opties op.  Super handig.  Een "vaste lijn" via Cheap connect kost mij nog geen 2 tientjes per jaar en scheelt een hoop geouwehoer buiten kantoortijden van mensen die niet weten wat ze willen. 

dan klinkt het als een begrijpelijke keuze. Als particulier daarentegen zie ik echt de voordelen niet. Overigens kun je ook met je mobiel dmv groepen en dergelijke heel goed regelen wanneer je voor wie bereikbaar bent, zeker met een dual SIM werkt dat uitstekend. Alleen 2 tientjes per jaar is natuurlijk niet tegen te concurreren. 

38 minutes ago, Duclaasie said:

dan klinkt het als een begrijpelijke keuze. Als particulier daarentegen zie ik echt de voordelen niet. Overigens kun je ook met je mobiel dmv groepen en dergelijke heel goed regelen wanneer je voor wie bereikbaar bent, zeker met een dual SIM werkt dat uitstekend. Alleen 2 tientjes per jaar is natuurlijk niet tegen te concurreren. 

Het werkt perfect, is geavanceerd, zodat ik op mijn mobiel zie, dat er iemand gebeld heeft naar de "vaste lijn".  Ik neem regelmatig ook geen 06 mee, dan ben ik gewoon even telefonisch niet bereikbaar.

Ik heb dat mezelf aangeleerd uit de tijd dat ik nog systeem beheerder was van een test- en ontwikkelomgeving. Anders ben je de halve dag aan het bellen en appen en komt er niks uit je handen.  Voordeel was ook, dat ik elke dag ook écht aandacht kon'kan geven aan mijn "klanten/collega's"  Ging daar regelmatig even langs, dat werkte perfect en creëerde veel goodwill aan beide kanten. Als er echt problemen waren dan was/ben ik natuurlijk altijd via mail bereikbaar. Ook voor minder urgente zaken.   

On 16-6-2023 at 20:11, jepe! said:

Een vriend van mij heeft voor het eerst van zijn leven een heel sereuze stereo gekocht, o a met een esoteric streamer, Marantz PM 10 en B&W 803 D4. Nu overweegt hij in zijn woonkamer aparte stroom toevoer voor de set. Echter de door audio zaak geadviseerde kabel kan niet in de muur en moet via omwegen en opbouw kabel goot naar de stroom kast. Bij elkaar hoop gedoe hele dure grap. ( zeker gezien prijs van stroomkabel per meter) Nu vroeg ik mij af of er nog audiofiele stroom kabels zijn die gewoon in de muur kunnen. Hij heeft nog een leeg stopcontact in zijn woonkamer met lege stroom buis die naar de meter kast loopt. Dus  zoeken een niet zo’n dikke kabel die hierin kan of installatie draad dat bv erg goed klinkt. Wie heeft er ervaring mee? Alle ideeën zijn welkom.

Mijn aparte audiogroep bestaat uit een Siemens zekeringhouder i.c.m. 3 x 4 mm2 YMvK kabel. De kabel gaat via de kruipruimte naar een zelfbouw stekkerblok.

374d5d02-d957-48af-9469-d0ee44c04d46.jpg

De stekkerblok zit vast op de muur gemonteerd en het netsnoer met stekker is vervangen door de YMvK kabel.

Hieronder een link uit het blog van Audiomaat: 

https://www.audiomaat.nl/blogs/nieuws/hoe-apart-is-jouw-audiogroep/

De bedrading in de groepenkast is wel een zooitje.

Edited by Jan

8 minutes ago, Jan said:

Mijn aparte audiogroep bestaat uit een Siemens zekeringhouder i.c.m. 3 x 4 mm2 YMvK kabel. De kabel gaat via de kruipruimte naar een zelfbouw stekkerblok.

374d5d02-d957-48af-9469-d0ee44c04d46.jpg

De lasdoos zit vast op de muur gemonteerd en het netsnoer met stekker is vervangen door de YMvK kabel.

Hieronder een link uit het blog van Audiomaat: 

https://www.audiomaat.nl/blogs/nieuws/hoe-apart-is-jouw-audiogroep/

iemand die aangeeft geen adereindhulzen te gebruiken kan ik verder moeilijk nog serieus nemen. Lijkt me niet echt verstandig en het wordt niet voor niets voorgeschreven 

Tin gaat na langere tijd "vloeien". De druk onder het schroefje verdwijnt dan. Adereindhulsjes doen dat niet. En losse draden (stranded draad) onder een schroefje is ook uit den boze, omdat lang niet alle draadjes geklemd worden.

Edited by Hans van Liempd

Ze zeggen ook wel wanneer de tin verbinding niet goed vast zit het gaat vonken en je nog verder van huis bent, omdat het smelt.....Maar adereindhulsjes gaan weerveel sneller corroderen...Je krijgt dan van die groene vraten op je verbindingen.

Als je adereindhulzen gaan corroderen dan heb je denk ik een ander (vocht) probleem. Daarnaast zijn de adereindhulzen die in de industrie en installatie worden gebruikt vrijwel altijd vertind en dat gaat ook onder matige omstandigheden jaren goed. Als je omstandigheden hebt waarbij je adereindhulzen gaan corroderen dan zou ik eerst eens nagaan of je behuizing wel de juiste IP waarde heeft. 

13 hours ago, Roots said:

Ze zeggen ook wel wanneer de tin verbinding niet goed vast zit het gaat vonken en je nog verder van huis bent, omdat het smelt.....Maar adereindhulsjes gaan weerveel sneller corroderen...Je krijgt dan van die groene vraten op je verbindingen.

Dit is natuurlijk onzin. Bij elke draad die niet goed geklemd zit ontstaan vonken en slechte verbindingen.  Tin vloeit, daarom stranded draad nooit vertinnen voordat je gaat klemmen.

Adereindhulsje worden met een speciale tang luchtdicht om de aders geperst. Althans, luchtdicht waar de klemkracht er is. Oxideren kan dan daarnaast, maar inderdaad alleen onder vochtige omstandigheden.

Het zal er ook wel een beetje aanliggen of het zwakstroom is of niet heh.... Het gaat erom dat als het vertind is en gaat vonken de connectie alleen maar slecht wordt...Omdat tin smelt. En als je stranded wil gaan twisten  en klemmen je vingers echt wel zuurvrij moeten zijn en zeker niet steeds in je neus peuteren.

Dus er wordt bedoeld, de kabels goed klemmen, en niet solderen dan gaat alles goed, het "ja maar", als wat ik telkens hoor, is niet zo vaak gebruikelijk.

Als je er altijd vanuit gaat dat het mis kan gaan, kun je niet meer lekker slapen, en dat voorkom je dus door het goed aan te sluiten.

Ik heb nog nooit ingebrande kabels/aansluitingen gehad, en erg veel DIY'ers zitten er hier ook niet.

Heb de indruk dat er weer veel beren op de weg lopen.🤪

16 hours ago, HansP said:

Ik heb nog nooit ingebrande kabels/aansluitingen gehad, en erg veel DIY'ers zitten er hier ook niet.

Heb de indruk dat er weer veel beren op de weg lopen.🤪

Dus jij hebt nog nooit een stopcontact met verkoolde randjes om de stekkergaten gezien?

Nou, ik wél, verschillende keren. Maar nooit bij die ik zelf aan sloot. Die schroeven goed vastdraaien is kennelijk voor elektriciens nog lastig.

Gisteren nog een kleinigheidje. Ik heb lang geleden een haspel aan een school uitgeleend. Zo'n oranje 2 aderige tuinkabel. Daar moets verlichting op zeiden ze. Uiteindelijk hadden ze daar de frietpan op aangesloten en de kabel niet helemaal afgerold. Een flink stuk kabel was dus onbruikbaar geworden. Dat werd er af geknipt en een andere stekker er aan geschroefd. Ik was gisteren dus de heg aan het knippen toe de heggenschaar er plotseling mee stopte. Eerste reactie.. heb ik door het snoer geknipt? Nee hoor, de hele stekker was er af getrokken. Geen adereindhulsje en de kabel te dun voor de trekontlasting. Toch heeft het 30 jaar prima gewerkt. Ik heb de stekker weer netjes gemonteerd en het werkte weer. In dit geval waren adereindhulsjes niet nodig, omdat het draad tussen twee plaatjes geklemd wordt. En de trekontlasting kon andersom voor dunne draad gemonteerd worden.

Maar over trekontlastingen. Ik kocht enkel jaren geleden bij een bouwmarkt een stekkerblok bedoeld om aan een snoer te schroeven. Die heb ik terug gebracht. En zat namelijk helemaal geen trekontlasting in...... Maar wel een CE en Kema keurmerk er op.

Beren genoeg dus...

Ik moet eerlijk zeggen Hans dat ik veel stekkers op draden heb vastgezet. Meestal was dat inderdaad met een plaatje of wat elders aangeboden werd.