Jump to content

FM 123 Phonostage

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

FM Acoustics heeft de phono FM 123 in zijn programma, behalve dat het een phonostage kan hij ook een, en ik citeer: "Absolutely unique de-click and de-crackle circuits reduce or eliminate disturbing clicks, pops and crackle" stand. Ik vraag me af hoe het werkt en of er überhaupt iemand ervaring mee heeft.

Meer info: https://www.fmacoustics.com/products/phono-linearizers/fm-123/

Ik ken het apparaat uiteraard niet maar vind de toon op de site wel een beetje hallelujah-achtig.

The FM ACOUSTICS phono linearizers are the only phono preamplifier able to provide truly accurate reproduction of vinyl LP's.

Dit gaat bijv. wel heel ver.

Een tik- en kras aanpak kan volgens mij alleen digitaal en dat gaat handmatig vaak veel beter dan met een of ander algoritme. Bovendien is verbetering maar beperkt mogelijk. Echt oude en krakerige platenplaten blijven gewoon oud.  Niks meer aan te doen. De echte vinyl liefhebber hoeft niet zo nodig te concurreren met de absolute stilte van de digitale wereld. Als het echt zo de moeite waard zou zijn kan men beter nieuw kopen of een digitale versie aanschaffen. Een dood paard zal nooit meer de kar trekken.

De techniek staat niet stil.
Vroeger als met het over een ruisonderdrukker had, dan zo zei men gaat dat te koste van de klank.
Maar ja, met een nieuw topapparaat is dat misschien niet meer aan de orde.

5 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Ik ken het apparaat uiteraard niet maar vind de toon op de site wel een beetje hallelujah-achtig.

Dit gaat bijv. wel heel ver.

Een tik- en kras aanpak kan volgens mij alleen digitaal en dat gaat handmatig vaak veel beter dan met een of ander algoritme. Bovendien is verbetering maar beperkt mogelijk. Echt oude en krakerige platenplaten blijven gewoon oud.  Niks meer aan te doen. De echte vinyl liefhebber hoeft niet zo nodig te concurreren met de absolute stilte van de digitale wereld. Als het echt zo de moeite waard zou zijn kan men beter nieuw kopen of een digitale versie aanschaffen. Een dood paard zal nooit meer de kar trekken.

Ik vind krakjes en tikken helemaal niet charmant maar storend, dus voor mij zo stil als mogelijk.

Ook in het analoge domein kun je extreme transienten detecteren en vervolgens in zekere mate vorm geven. Bijvoorbeeld SPL en  Elysia en  bouwen transient shapers voor de pro wereld. Hiermee kun je de snelheid/steilheid van een signaal veranderen. Ik kan me soortgelijke technieken voorstellen om kicks te onderdrukken. Maar, waar een kras zit zit geen muziek meer en dat is niet te herstellen.

Project maakt ook een De-Crackling toestel, helemaal niet zo duur. Misschien dat ik er eens ééntje ga bestellen. Sommige analoog fans gruwelen van zulke toestellen, want "less is more", maar ik wil juist meer muziek en minder stoorgeluiden 😉

https://www.project-audio.com/en/product/vinyl-nrs-box-s3/

Op internationale forums staan hier en daar positieve berichten over de FM123/ 223. Ik ben zelfs wars van kraakjes/ "plops" bij het afspelen van vinyl. Remedie: stofvrij afspelen, zerostat en goed bronmateriaal. Ik hou echter ook niet van kunstgrepen bij het analoog gebeuren.  

Edited by Vinyl_Fuchs

15 minutes ago, Bebatoli said:

Sommige analoog fans gruwelen van zulke toestellen, want "less is more", maar ik wil juist meer muziek en minder stoorgeluiden 😉

Goed bronmateriaal kopen scheelt een hoop en maakt kunst- en vliegwerk overbodig. Less is more. Het analoge signaal door zo'n processor douwen lijkt me niet meer muziek opleveren.

10 minutes ago, thingman said:

Goed bronmateriaal kopen scheelt een hoop en maakt kunst- en vliegwerk overbodig. Less is more. Het analoge signaal door zo'n processor douwen lijkt me niet meer muziek opleveren.

Wel, ik heb een ultrasone reinigingstoestel, maak gebruik van antistatische hoezen, kortom mijn vinyl is in prima staat, maar dat wil niet zeggen dat er geen dat er geen krakjes op zitten. Zelfs de nieuw "audiofiele" labels zijn niet vrij van storingen, integendeel .... Verder kan ik heus wel een draaitafel/element goed afstellen.

Zolang er nog niemand hier concrete ervaring heeft met "de-click and de-crackle" apparaten hecht ik geen aandacht aan wat men er van "denkt".

Edited by Bebatoli

Af en toe een tikje of spettertje stoort mij in het geheel niet. Sterker nog; het geeft een nostalgisch gevoel.

Bronmateriaal wat klinkt als een regenbui die overtrekt heb ik niet.

Veel onervaren luisteraars associëren vinyl met tikken, spetters, ruis en andere narigheid.

Groot is dan ook de verwondering over de stilte als ik "een plaatje draai".

44 minutes ago, Bebatoli said:

Een filter is altijd een compromis en zal altijd meer weghalen dan gewenst. Hoe beter de set, hoe meer dit opvalt

Voor de uitvaart van mijn vader werd mij gevraagd om voor de muziek te zorgen. 4 nummers van maximaal 3 minuten. Aan te leveren op CD. M'n pa had een aantal LP's al gemarkeerd.

Die waren behoorlijk slecht! Het kostte me aardig wat uurtjes om de ergste tikken eruit te halen met CoolEdit.

Na afloop van de dienst kwam de uitvaartbegeleider de CD terugbrengen. "Mooie muziek, goed gedaan" Groot was de verbazing toen ie hoorde dat het van vinyl kwam...

2 hours ago, Bebatoli said:

Project maakt ook een De-Crackling toestel, helemaal niet zo duur. Misschien dat ik er eens ééntje ga bestellen. Sommige analoog fans gruwelen van zulke toestellen, want "less is more", maar ik wil juist meer muziek en minder stoorgeluiden 😉

https://www.project-audio.com/en/product/vinyl-nrs-box-s3/

Het lijkt een digitaal systeem Gydo. Daar kies ik toch echt niet voor. 

2 hours ago, carl said:

Het lijkt een digitaal systeem Gydo. Daar kies ik toch echt niet voor. 

Het is 100% analoog, toch begrijp ik de weerstand tegenover digitaal niet. Zoals ik al zei, een kwestie van vooringenomenheid.....

4 hours ago, Geerdie said:

Af en toe een tikje of spettertje stoort mij in het geheel niet. Sterker nog; het geeft een nostalgisch gevoel.

Bronmateriaal wat klinkt als een regenbui die overtrekt heb ik niet.

Veel onervaren luisteraars associëren vinyl met tikken, spetters, ruis en andere narigheid.

Groot is dan ook de verwondering over de stilte als ik "een plaatje draai".

Een filter is altijd een compromis en zal altijd meer weghalen dan gewenst. Hoe beter de set, hoe meer dit opvalt

Voor de uitvaart van mijn vader werd mij gevraagd om voor de muziek te zorgen. 4 nummers van maximaal 3 minuten. Aan te leveren op CD. M'n pa had een aantal LP's al gemarkeerd.

Die waren behoorlijk slecht! Het kostte me aardig wat uurtjes om de ergste tikken eruit te halen met CoolEdit.

Na afloop van de dienst kwam de uitvaartbegeleider de CD terugbrengen. "Mooie muziek, goed gedaan" Groot was de verbazing toen ie hoorde dat het van vinyl kwam...

Niemand hier heeft de FM Acoustics beluisterd.... maar toch trekt men al conclusies....

Is het zo moeilijk om met een open mind naar nieuwe ontwikkelingen te kijken en ze zo ook een kans te geven. Verder associeer ik spettertjes en andere neveneffecten bij vinyl weergae niet met nostalgie maar eerder met afleiding van de muziek. Sterker nog, ik erger me er aan en ik ben zeker de enige niet.

2 hours ago, Bebatoli said:

Het is 100% analoog, toch begrijp ik de weerstand tegenover digitaal niet. Zoals ik al zei, een kwestie van vooringenomenheid.....

De vooringenomenheid betreft niet het apparaat, noch het digitale, maar het principe. Een bronsignaal elektronisch nabewerken om het te ontdoen van artefacten die er nauwelijks hoeven te zijn is niet "less is more". That's all; jouw vergaande conclusies laat ik voor wat ze zijn: vergaande invullingen...

1 minute ago, thingman said:

De vooringenomenheid betreft niet het apparaat, noch het digitale, maar het principe. Een bronsignaal elektronisch nabewerken om het te ontdoen van artefacten die er nauwelijks hoeven te zijn is niet "less is more". That's all; jouw vergaande conclusies laat ik voor wat ze zijn: vergaande invullingen...

En dat is geen vooringenomenheid van jou.... 

Ik vraag of mensen praktische ervaringen hebben en tot hier toe blijkt dat niet te zijn, maar de meeste hebben wel, een vooringenomen, vaak negatieve,  mening.

Spijtig want daar heb ik niets aan.

4 hours ago, Bebatoli said:

Als ik het goed lees digitaliseert de Project wel degelijk. Bij die FM ligt het anders. Ik zou die trouwens graag horen Gydo. Ik vraag me verder af of dit bedrijf nog wel functioneert. De laatste nieuwsbrief is wel van erg lang geleden.

Edited by carl

Ik probeer in ieder geval zo veel mogelijk AAA LP ‘s te kopen Roots. Ik vind overigens Gydo wel een punt hebben. We zouden hier meer over de grenzen moeten kijken. High-End is toch een streven.

Edited by carl

1 hour ago, thingman said:

Nee, dat is de samenvatting van een welbekend beginsel binnen onze hobby.

Weet je, als niets zinvoller weet te zeggen dan zou ik het fijn vinden als je commentaar voor je houd want je meerwaarde is 0% in dit topic. Op één of andere manier zullen wij nooit vrienden worden en dat mag.

En ik ben het eens met Carl, we mogen niet vastzitten in onze "hokjes" maar verder kijken dan onze horizon.

Edited by Bebatoli

Rond mijn veertiende jaar ben ik voorzichtig begonnen met het verzamelen van grammofoonplaten. Op mijn 65e of daaromtrent ben ik daarmee opgehouden als gevolg van de langdurige irritatie veroorzaakt door tikken, klikken, persvet en statistische elektriciteit. Dit ondanks een prijzige Thorens, een zorgvuldige omgang met grammofoonplaten en het gebruik van een platenwasmachine en antistatische binnen-hoezen. Want na de halve zevende symfonie van Bruckner wist je al dat die tik er toch weer aankwam. Je zat er als het ware op te wachten. Dus als je met behulp van CoolEdit of GoldWave veel zo niet alle ongerechtigheid kon verwijderen en het resultaat kon opbergen op een CD-r, was dat een aardig compromis. Overigens laat dit geen ‘gat’ achter in de muziek maar is sprake van het deels herschrijven van de sinusgolf.

Lang geleden beluisterde ik in een radioprogramma een demonstratie van een Philips ‘Sound Enhancer’. De bedenker benadrukte alle mogelijkheden waar, in het digitale domein, dit apparaat toe in staat was. Waaronder het tijdens het afspelen van een grammofoonplaat verwijderen van klikken. Aangezien deze demonstratie geluidsmatig nogal overtuigend overkwam heb ik, mijn gezin uiteraard tekort doend, het ding aangeschaft. Ik wil niet uitsluiten dat mijn technische kwaliteiten tekort schoten, maar het gehoormatige resultaten was, zoals ambtenaren dat noemen, ‘suboptimaal’. ‘Naatje’, in gewoon Nederlands. Disclaimer: het betreft hier een ervaring uit het verleden.

Tenslotte nog een kleine kanttekening bij de ‘authenticiteit’ van analoge weergave. Want er is ook nog sprake van authenticiteit waar het gaat om de artisticiteit respectievelijk de opname. Als ik mij beperk tot (foutieve omschrijving) ‘klassieke muziek’, mijn loket voor popmuziek ging namelijk bij ‘Berlin’ van Lou Reed in 1975 dicht, is de vaststelling dat nagenoeg alle opnamen uit een groot aantal ‘takes’ bestaan dat nadien aan elkaar wordt geplakt. Want de solist ging in de fout of de dirigent benadrukte dat ene sforzando onvoldoende of de derde hoorn speelde in de 20e maat na de letter M een Bes in plaats van een B of ………………………………………….. Met andere woorden: de authenticiteit van analoge weergave komt neer op het, in artistieke zin, luisteren naar achter elkaar geplakte stukjes. Dit geldt uiteraard niet voor live-opnamen. Maar het doet mij een beetje denken aan de gelukzalige bezitters van een exotische mono-triode die zich evenwel niet realiseren dat voor het snijden van de moederplaat een balansversterker is gebruikt.