Jump to content

FM 123 Phonostage


Bebatoli
 Share

Recommended Posts

11 minutes ago, carl said:

IHigh-End is toch een streven.

In the end the end of high-end is just to simply enjoy music and that's the end of it.

Als het zo zou zijn dat elke vinylplaat de registratie was van een zeldzaam begeesterde, niet meer te herhalen opname in de studio of zaal, dan was zo'n apparaat misschien een punt. Maar dat is niet zo. Niet elke plaat is een onvervangbaar juweel. Integendeel, heel veel muziek wordt liefdeloos  in de markt gezet. Gelukkig zijn er ook genoeg uitzonderingen maar niet elke opname wordt noot voor noot kritisch beluisterd. Er zijn zat artiesten die het of volslagen worst is of ze hebben niet de clout om invloed te kunnen uitoefenen op wat er in de studio gebeurt, en dan nog.

Kraakt een plaat en het stoort je, koop dan gewoon voor hooguit een paar tientjes een nieuwe. Of koop of stream een digitale versie. Voor die enkele echt bijzondere plaat een duur (en waarschijnlijk onbevredigend) apparaat er bij is meer apparatenfetisjisme dan muzikaal te verdedigen. Alles op alles zetten voor een kraakvrije James Last? Er zijn betere wegen.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

In the end the end of high-end is just to simply enjoy music and that's the end of it.

Als het zo zou zijn dat elke vinylplaat de registratie was van een zeldzaam begeesterde, niet meer te herhalen opname in de studio of zaal, dan was zo'n apparaat misschien een punt. Maar dat is niet zo. Niet elke plaat is een onvervangbaar juweel. Integendeel, heel veel muziek wordt liefdeloos  in de markt gezet. Gelukkig zijn er ook genoeg uitzonderingen maar niet elke opname wordt noot voor noot kritisch beluisterd. Er zijn zat artiesten die het of volslagen worst is of ze hebben niet de clout om invloed te kunnen uitoefenen op wat er in de studio gebeurt, en dan nog.

Kraakt een plaat en het stoort je, koop dan gewoon voor hooguit een paar tientjes een nieuwe. Of koop of stream een digitale versie. Voor die enkele echt bijzondere plaat een duur (en waarschijnlijk onbevredigend) apparaat er bij is meer apparatenfetisjisme dan muzikaal te verdedigen. Alles op alles zetten voor een kraakvrije James Last? Er zijn betere wegen.

Sommige platen zijn gewoon niet meer verkrijgbaar, ook digitaal niet, dus nieuwe kopen is geen optie. Maar tot op heden heeft iedereen een mening maar geen ervaring dus hier kan ik weinig mee. Trouwens waarom zou een toestel, dat iets bewerkt, minder "high end" zijn..... Dan moet je geen vinyl meer beluisteren want de RIAA correctie is ook een "bewerking".

Edited by Bebatoli
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bebatoli said:

Sommige platen zijn gewoon niet meer verkrijgbaar, dus nieuwe kopen is geen optie. Maar tot op heden heeft iedereen een menin g maar geen ervaring dus hier kan ik weinig mee. Trouwens waarom zou een toestel, dat iets bewerkt, minder "high end" zijn..... Dan moet je geen vinyl meer beluisteren want de RIAA correctie is ook een "bewerking".

De plaat is niet meer te koop misschien maar via de streamingsdiensten is er op het moment werkelijk ontzaglijk veel binnen te halen. Ik heb daar al meerdere malen verbaasd van gestaan.

Dat vinyl geen high-end zou zijn (indien niet, so what?) is gemakkelijk te ontkennen. Vinyl is in principe (bijna) onhoorbaar stil en kan fantastisch klinken. De ruisvloer van vinyl ligt op ongeveer -50dB,-60 dB, dat is, zeker met een koptelefoon, nog goed te horen. De ruisvloer van digitaal is <-100db. Dat is echt stil.

Er zijn tijden geweest dat de ruis van de inloopgroef bij het opzetten van een plaat blijde verwachtingen teweeg bracht. Dat is voorbij. Nu is de doodse stilte van de cd niet alleen de norm maar zelfs de eis. Maar natuurlijk ook geen high-end. In de zaal is er  veel meer geruis en/of hoestende buren met schuifelende voeten

 

@ Anathema. Met CoolEdit kom je een heel eind.👍 Bij aankoop de plaat gelijk digitaliseren en je zit voor de rest gebeiteld.

Link to comment
Share on other sites

High End is maar een term, Hifi is een veel beter benaming, want die doelt op uitstekende weergave. Maar dit ter zijde.

 

Ik heb zelf een collectie platen die je niet digitaal in eender welke vorm kan verkrijgen, dus ook niet via streaming. Vooral Belgische pop muziek van de periode half jaren  70 tot begin jaren 90.

 

Zelf wil ik gewoon genieten van mooie muziek en als bv een toestel daar, voor mij, in bijdraagt is dat voor mij een meerwaarde. 

Verder heb ik heel wat nieuwe "audiofiel" vinyl en die zijn ook niet vrij van fouten, ook al gaan ze in een ultrasone reinigingsmachine.

Ik heb heus wel vinyl dat schitterend speelt, maar dat vinyl is bijna allemaal vanaf begin jaren 70 tot half jaren 80. De eerst plaat van Simply Red speelt hier uitermate stil, echt geweldig. De kwaliteit van vinyl is niet altijd geweldig en wat doe je als je het enkel op vinyl hebt....

Ik wil ook geen discussie voeren over analoog versus digitaal, neen, ik wilde alleen weten of iemand, ervaring heeft met de FM 123 phonstage...

 

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht dat Marco (Arden) ervaring ermee heeft. Hij maakte een keer zo’n opmerking dat hij het merk wel wilde importeren om deze reden. Maar ik kan me vergissen. Van de Hul zou je ook kunnen proberen want die heeft volgens mij alles op dit terrein uitgeprobeerd.

Het probleem van FM is/was dat het werkelijk heel erg duur was. En hoe het precies werkt is me niet duidelijk. Maar nogmaals ik betwijfel of het bedrijf nog levend is.

Link to comment
Share on other sites

Quote

Vooral Belgische pop muziek van de periode half jaren  70 tot begin jaren 90.

Ik heb wel vertrouwen in de streamers wat betreft minder bekende artiesten en heb even gekeken op een site van niks (Amazon prime music) en vond toch wel aardig wat Belgische 'pop'

Hooverphonic, Bobbejaan Schoepen, Viktor Laszlo, Raymond van het Groenewoud, Ivan Heijlers, Wil Tura, La Estrella, Johan Verminnen , Vaya con Dios allemaal ruim vertegenwoordigd met meerdere albums. Brel, Adamo natuurlijk  zo goed als compleet. Nou heb ik weinig sjoege van Belgische pop en  dus gauw uitgezocht. Ik ben benieuwd naar een paar wat minder bekende zangers/essen/groepen/bands om te kijken of die ook te vinden zijn. Ik geef mijn vooroordeel t.a.v. dit aspect van de streamers graag op.

Op het gebied van klassiek grijp ik zelden mis.

Link to comment
Share on other sites

FM Acoustics moet het niet echt hebben van High End Audio, ze maken producten voor opnamestudio's en dat maakt hun omzet. Verder zijn ze alive and kicking.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Ik heb wel vertrouwen in de streamers wat betreft minder bekende artiesten en heb even gekeken op een site van niks (Amazon prime music) en vond toch wel aardig wat Belgische 'pop'

Hooverphonic, Bobbejaan Schoepen, Viktor Laszlo, Raymond van het Groenewoud, Ivan Heijlers, Wil Tura, La Estrella, Johan Verminnen , Vaya con Dios allemaal ruim vertegenwoordigd met meerdere albums. Brel, Adamo natuurlijk  zo goed als compleet. Nou heb ik weinig sjoege van Belgische pop en  dus gauw uitgezocht. Ik ben benieuwd naar een paar wat minder bekende zangers/essen/groepen/bands om te kijken of die ook te vinden zijn. Ik geef mijn vooroordeel t.a.v. dit aspect van de streamers graag op.

Op het gebied van klassiek grijp ik zelden mis.

Ik heb behoorlijk veel vinyl van opkomende groepjes, eind jaren 70 tot half jaren 80 en die vind je echt niet op CD of via streaming. Veel van die groepen heb ik live gezien en dat maakt de emotionele band groter.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebatoli said:

Weet je, als niets zinvoller weet te zeggen dan zou ik het fijn vinden als je commentaar voor je houd want je meerwaarde is 0% in dit topic.

Je lichtgeraaktheid is aandoenlijk, maar je hoeft me de mond niet te snoeren met even zinloos commentaar.

Meerwaarde is tamelijk relatief. Als je een topic opent en mensen naar ervaringen vraagt kan het altijd zijn dat het antwoord niet schikt. Dat overkomt jou nogal snel, zo lees ik in ditzelfde topic.

High-end signaalmanipulatie is ook signaalmanipulatie. Dat lijkt me evident...

Link to comment
Share on other sites

Ik ken een absolute High Ender die ervaring had met een Cello Palette voorversterker https://www.stereophile.com/solidpreamps/692cello/index.html met al die knopjes en die was er helemaal kapot van. Dus ook hier bevestigt de uitzondering kennelijk de regel Toine.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Bebatoli said:

FM Acoustics moet het niet echt hebben van High End Audio, ze maken producten voor opnamestudio's en dat maakt hun omzet. Verder zijn ze alive and kicking.


Leuk om te weten Gydo.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, carl said:

Dus ook hier bevestigt de uitzondering kennelijk de regel Toine.

 

Neen. Niet echt. De "High Ender" of hoe je de species ook wilt noemen doet niets anders dan filteren, maar is ondertussen in een permanente staat van ontkenning. Andere buisjes, andere kabeltjes, andere speakers, versterkers, DACs, weerstandjes, lampje, kleedje, gordijntje, kogels, eierdopjes, koptelefoons noem maar op.

 

Ik heb geen probleem met filteren en doe dat bij voorkeur met het apparaat dat dat voor bedoeld is, een filter. De Palette was een heel mooi filter. Er zijn nog een heleboel andere filters. M.i. hoort in iedere set een goede parametrische EQ thuis, helaas heb ik die van mij ooit verkocht.

 

Mijn huidige ideale set heeft als hart een RME audio interface met digitale RIAA, en daarna een heel pak rekenkracht om veel te filteren  zodat ik mijn koptelefoons naar mijn, ouder wordende, oren kan kalibreren. Ook kan ik dan de gebruikelijke hobbels en bobbels van het gebruikte element glad strijken. Misschien ook een paar aanpassingen als ik over de luidsprekers luister. Maar helaas... € ... misschien ooit, wie weet?

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Bebatoli said:

Ik heb zelf een collectie platen die je niet digitaal in eender welke vorm kan verkrijgen, dus ook niet via streaming. Vooral Belgische pop muziek van de periode half jaren  70 tot begin jaren 90.

Je zou wel eens raar op kunnen kijken van wat er allemaal te vinden is. In de 70s was hier in de regio (Midden-Limburg) een band namens Girls Walk By. Ze hadden geen nationaal succes, maar het waren allemaal prima muzikanten. Voor de gein zocht ik onlangs op Qobuz naar werk van hun. Alle drie de albums staat er gewoon op.

BTW, een bekende heeft wel bij Girls Walk By gespeeld, nl Gé Reijnders (toch niet geheel onbekend).

 

Voor wat decracking en zo betreft, Parks Audio heeft een aantal jaren geleden een phonotrap namens Puffin uitgebracht. Het is een DSP based phonotrap en die had dat al ingebouwd. Daar is het de stand "Magic" en die werkt wonderbaarlijk goed. Die Puffin is ook handig om LP's te digitaliseren. Je kunt er zo een SPDif aansluiting op maken. De huidige worden op aanvraag al met de SPDif uitgang erbij geleverd.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Anathema said:

Overigens laat dit geen ‘gat’ achter in de muziek maar is sprake van het deels herschrijven van de sinusgolf.

 

In de digitale audio synthese hoek is er nog een andere mogelijkheid. Granular synthesis. Geluiden worden opgeknipt in hele kleine stukjes van 1 - 100 ms en dan weer in een andere volgorde aan elkaar geplakt. Het doel is hier nieuw geluid, of "pitch shifting". Je kunt dit soort fragmentjes op een slimme manier de plaats van een tik laten innemen. Een fragmentje van voor de tik, een fragmentje van er na, je middelt het einde van fragment een uit tegen het begin van fragment twee, zodat je niet weer een klick krijgt. Dit is natuurlijk een wat simpele weergaven, maar je kunt iets bereiken dat door ons als behorend bij de muziek wordt waargenomen.

 

'Klassiek' componist Iannis Xenakis stond aan de wieg van de granular synthesis, alleen ging het in zijn dagen nog analoog door tape te verknippen en weer te plakken.

 

Quote

”All sound is an integration of grains, of elementary sonic particles, of sonic quanta.”

 

--Iannis Xenakis

 

 

Quote

"Sound travels through the air as globules of sonic data."

 

--Isaac Beeckman (1618)

 

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Je zou wel eens raar op kunnen kijken van wat er allemaal te vinden is. In de 70s was hier in de regio (Midden-Limburg) een band namens Girls Walk By. Ze hadden geen nationaal succes, maar het waren allemaal prima muzikanten. Voor de gein zocht ik onlangs op Qobuz naar werk van hun. Alle drie de albums staat er gewoon op.

BTW, een bekende heeft wel bij Girls Walk By gespeeld, nl Gé Reijnders (toch niet geheel onbekend).

 

Voor wat decracking en zo betreft, Parks Audio heeft een aantal jaren geleden een phonotrap namens Puffin uitgebracht. Het is een DSP based phonotrap en die had dat al ingebouwd. Daar is het de stand "Magic" en die werkt wonderbaarlijk goed. Die Puffin is ook handig om LP's te digitaliseren. Je kunt er zo een SPDif aansluiting op maken. De huidige worden op aanvraag al met de SPDif uitgang erbij geleverd.

 

Ik heb heus wel wat opzoekwerk verricht en een aantal platen zijn tot op heden nog niet verkrijgbaar in een af andere digitale vorm. Het is uiteraard een beperkt aantal van het totaal van mijn platen.

 

Die Parks Audio lijkt me niet oninteressant. Als ik kies voor een Spdif uitgang kan ik hem op mijn Tambaqui Dac aansluiten.

 

Garmt van de vroegere Beter Beeld en Geluid speelt zelf met een DS Audio element en die zouden duidelijk minder "nevengeluiden" weergeven, of anders gezegd, ze zouden stiller zijn. Het spijtige is dat ze duur zijn en je hun aparte phonostage moet gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Seed7 said:

 

Neen. Niet echt. De "High Ender" of hoe je de species ook wilt noemen doet niets anders dan filteren, maar is ondertussen in een permanente staat van ontkenning. Andere buisjes, andere kabeltjes, andere speakers, versterkers, DACs, weerstandjes, lampje, kleedje, gordijntje, kogels, eierdopjes, koptelefoons noem maar op.

 

 

Wanneer je "standaard" kabels en componentengebruikt, filter je waarschijnlijk nog meer.

Luisteren naar wat je in natuurlijke klanken hoort en dat proberen te benaderen. Is dat filteren, of proberen de werkelijkheid na te streven?

 

Vinyl draai je eigenlijk altijd op een kleurdoos. Elk component(je) heeft zijn eigen klank. Of daar dan een hoogwaardig digitaal stuk tussen zit maakt qua klank weinig uit. De meeste platen zijn immers ook uit digitaal bronmateriaal geperst.

 

Ik zou zo'n ontplopper best kunnen gebruiken. Mits ik platen zou draaien. Met digitale muziek geheel geen tikken of andere vinyl gerelateerde ellende.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

 

Neen. Niet echt. De "High Ender" of hoe je de species ook wilt noemen doet niets anders dan filteren, maar is ondertussen in een permanente staat van ontkenning. Andere buisjes✅, andere kabeltjes ✅, andere speakers, versterkers,✅ DACs✅, weerstandjes✅, lampje, kleedje,✅ gordijntje,✅ kogels, eierdopjes, koptelefoons✅ noem maar op.✅

 

9 uit 13.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Bestaat er dan een niet persoonlijke werkelijkheid in een thuissituatie Seed ?  En dan heb ik het er nog niet over dat onze geluidsbeleving waarschijnlijk allemaal verschilt.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Bebatoli said:

 

Ik heb heus wel wat opzoekwerk verricht en een aantal platen zijn tot op heden nog niet verkrijgbaar in een af andere digitale vorm. Het is uiteraard een beperkt aantal van het totaal van mijn platen.

 

Die Parks Audio lijkt me niet oninteressant. Als ik kies voor een Spdif uitgang kan ik hem op mijn Tambaqui Dac aansluiten.

 

Garmt van de vroegere Beter Beeld en Geluid speelt zelf met een DS Audio element en die zouden duidelijk minder "nevengeluiden" weergeven, of anders gezegd, ze zouden stiller zijn. Het spijtige is dat ze duur zijn en je hun aparte phonostage moet gebruiken.

http://parksaudiollc.com/

 

Ja, zo'n DS is mooi, maar idd prijzig. Ik vraag me wel af in hoeverre die veschilt van de Soundsmith die via rekstrookjes werkte. Ook die had een eigen phonostage die bij het element hoorde.

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Kraus vonBentinck said:

 

 

@ Anathema. Met CoolEdit kom je een heel eind.👍 Bij aankoop de plaat gelijk digitaliseren en je zit voor de rest gebeiteld.

@KrausvonBentinck

Met het al enige tijd ter ziele 'Cooledit' heb ik prima ervaringen evenals met 'Goldwave'. Met mijn eerste editor, te weten 'WaveRepair', moest ik nog handmatig op zoek naar klikken

 

Overigens was er nog een reden voor de transfer van grammofoonplaten, namelijk in het geval van niet meer verkrijgbare, vaak specialistische, uitgaven. Maar ook in het geval van commerciële heruitgaven op CD van eerder op LP uitgebrachte muziek is soms sprake van problemen. Ik bezat ooit een plaat van het Delysé label met 'Des Knaben Wunderhorn' van Mahler met Janet Baker/Geraint Evans/London Philharmonic/Wyn Morris. De eigenaresse van het label, Isabella Wallich, had niet op een paar centen gekeken want er waren zelfs nieuwe Neumann microfoons voor deze gelegenheid ontwikkeld. Het resultaat was, zowel muzikaal als technisch, ongelofelijk. Een openbaring.

Enkele jaren later kruiste een nagenoeg blinde buurman van ruim tachtig jaar mijn pad. Iemand die ten zeerste geïnteresseerd bleek in die opname. Toen ik na enkele weken schoorvoetend mijn plaat terugvroeg, moest ik niet alleen uitleggen wie ik was en om welke plaat het ging. Waar die plaat was wist deze bejaarde Mahler-liefhebber ook niet meer, maar na enig zoeken bleek de boekenkast de vindplaats. Zonder hoes, maar wel met ontelbaar veel krassen en vlekken. Misschien was er met Cedar of NoNoise herstel mogelijk geweest, maar zowel CoolEdit als GoldWave schoten volstrekt tekort. 

Enkele jaren later bleek er evenwel sprake van een heruitgave op CD door de mij onbekende 'Innovative Music Productions Ltd'. De technici van deze onderneming bleken echter zorgvuldig het magische uit de opname te hebben verwijderd. Ach ja. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sodejuu said:

http://parksaudiollc.com/

 

Ja, zo'n DS is mooi, maar idd prijzig. Ik vraag me wel af in hoeverre die veschilt van de Soundsmith die via rekstrookjes werkte. Ook die had een eigen phonostage die bij het element hoorde.

 

De techniek die gebruikt wordt bij beide elementen is wel erg verschillend maar heb beide systemen al goed horen spelen.

Zeker de rekstrookjes werkte erg goed.

De DS elementen werken met licht.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...