Jump to content

FM 123 Phonostage

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

Maar om bij de beginvraag van TS terug te komen. Lijkt me stug dat hier iemand in privé-omstandigheden een FM Phonostage van minstens 15k aan de tand gevoeld heeft dan wel in zijn bezit heeft. Ik heb bij leven slechts 1 x een privé-set van 100kplus (wijlen Petwin) mogen aanhoren, maar viel niet van mijn stoel. De enigste keer dat ik bij een privéset van mijn stoel viel, was bij Cock. Met de kanttekening dat dan ik bijna mijn hele vinyl-collectie door de plee kan spoelen. Niet bepaald wenselijk mijnerzijds.

On 7-7-2023 at 12:45, carl said:

Bestaat er dan een niet persoonlijke werkelijkheid in een thuissituatie Seed ?

Ja. Die is de werkelijkheid, maar dat is niet de werkelijkheid die wordt nagestreefd.

In de jaren 90 heb ik een tijdje gewikt en gewogen om B&W's 801 aan te schaffen en daarbij versterkers die in studio's gebruikt werden. Dit om de 'werkelijkheid' in de (mastering) studio te benaderen want die van 'live' is onmogelijk. Uiteindelijk heb ik dat niet gedaan omdat maar een klein deel an de collectie op 801's gemasterd was. Een "folly" dus.

Los daarvan zal je ruimte niet hetzelfde zijn als in een studio. Heb jij trouwens wel eens de Quad ESL 63 in huis gehad. Lijkt me meer voor de hand liggen jouw een beetje kennende.

Edited by carl

12 hours ago, carl said:

Los daarvan zal je ruimte niet hetzelfde zijn als in een studio. Heb jij trouwens wel eens de Quad ESL 62 in huis gehad. Lijkt me meer voor de hand liggen jouw een beetje kennende.

De akoestiek in een mix/masterruimte is vrij goed gedefinieerd. Die kunnen ook niet veel verschillen over de hele wereld anders wordt het eindresultaat afhankelijk van de ruimte. Zo'n ruimte akoestiek kun je thuis prima voor elkaar krijgen.

Ik heb niet zoveel met Quad of andere elektrostaten. Te veel gepruts, op spanning houden, stofzuigen etc. Ik mag regelmatig naar grote Martin Logan CLS'en luisteren en de Prodigies. Het dynamisch gedrag is erg mooi. Geen 'inslingerruis', je hoort de klap niet aankomen. De ESL63 is wel een interessante in een nearfield opstelling.

Ik zit op pakweg 2,5 meter van de LS Seed. Net uit de luisterdriehoek. Begint nearfield te worden.

Overigens heb jij wel een punt. Als je de akoestiek uitschakelt verdwijnen de onhebbelijkheden van de LS al snel. Bij mij klinkt het nu als nooit te voren. Ik hoor dingen in muziek waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Maar ik heb altijd de ESL 63 in een thuissituatie willen horen en mijn leeftijd vordert.

Misschien toch eens bij D-audio gaan luisteren Carl.

Daar heb ik eer gister ook weer dingen gehoord die ik hier nog niet had gehoord.

Zeker als je nu ESL's overweegt is dat zeker iets wat je even geprobeerd moet hebben.

1 hour ago, carl said:

Maar ik heb altijd de ESL 63 in een thuissituatie willen horen en mijn leeftijd vordert.

Wat let je? Maar ik zou er geen buizenversterker aan hangen, ten minste geen met een uitgangstrafo. Elektrostaten varen wel bij (zeer) snelle versterkers.

Ik heb enkele jaren de ESL 63 gehad en meer problemen mee gehad dan kunnen beluisteren omdat die meer in herstelling stond. Na de vele herstellingen (membranen) heb ik ze doorverkocht. Zelf vind ik de Quad ESL-2912 veel beter. Ook een meer volwassen speaker die behoorlijk diep laag kan weergeven.  Zou ik zeker eens gaan beluisteren "carl" En zoal "Kappa" zegt, Daudio maakt erg mooie speakers tegen aanvaardbare prijzen. Ik vond dat ze vorig jaar in Veldhoven het uitstekend voor mekaar hadden.

Ik heb nog een Shure VN15V-MR liggen die eigenlijk perfect past op de SME 3009Serie III arm. Er zijn nog steeds hoogwaardige naalden voor te vinden, zie hier: https://www.jico-stylus.com/product/vn35-sas-r/

Heeft iemand ervaring met dit element en naald?

https://www.jico-stylus.com/product/vn35-sas-r/

Edited by Bebatoli

Ik heb net de test in de Audio Techniek van begin jaren 80 gelezen Gydo. Het motto was toen koop liever een MC. Toen was de Shure wel relatief duur. Roger vind Shure helemaal niets.

Edited by carl

4 minutes ago, carl said:

Ik heb net de test in de Audio Techniek van begin jaren 80 gelezen Gydo. Het motto was toen koop liever een MC. Toen was de Shure wel relatief duur. Roger vind Shure helemaal niets.

Tja, Wat Roger er van vind is voor mij niet relevant want wij hebben verschillende visies en dat mag !

6 hours ago, Bebatoli said:

Daudio maakt erg mooie speakers tegen aanvaardbare prijzen. Ik vond dat ze vorig jaar in Veldhoven het uitstekend voor mekaar hadden.

Die Quad zetten ze hier gewoon een week neer Guido. Ik ben trouwens meer geïnteresseerd in de 2812. 

3 minutes ago, Bebatoli said:

Tja, Wat Roger er van vind is voor mij niet relevant want wij hebben verschillende visies en dat mag !

Hij vind hem wat duf klinken Guido. Dat zou best kunnen gezien die test.

1 hour ago, carl said:

Hij vind hem wat duf klinken Guido. Dat zou best kunnen gezien die test.

En op testen ga ik nooit voort, zeker als je weet dat de meesten puur subjectief testen. Ik ken enkele uitspraken van enkele reviewers die ik best niet openbaar maak. Ik had destijds voor een klant een Shure V15 element gemonteerd, hij had dat zelf aangekocht en eerlijk, ik vond daar niets mis mee, integendeel. Maar voor mij is vinylweergave niet zo belangrijk, ik ben dus redelijk snel tevreden. Verder heb ik nog een MM element van Grado, ik ga eerst proberen wat ik nog heb liggen.

De Quad 2812 hebben wij ook gehad en die vond ik te dun in't laag, net zoals de 63. Maar voor mij een tekortkoming en voor iemand anders is dat echter geen probleem.

Ik ben eerlijk gezegd bang dat de ruimte overloopt Guido. Waarom ik de Quad zou willen proberen is de natuurlijkheid. Maar eerst nog twee absorbers, een kleed en een stoel. Die er nu staat is 40 jaar oud. Voor mijn rug kan het beter.

4 minutes ago, carl said:

Ik ben eerlijk gezegd bang dat de ruimte overloopt Guido. Waarom ik de Quad zou willen proberen is de natuurlijkheid. Maar eerst nog twee absorbers, een kleed en een stoel. Die er nu staat is 40 jaar oud. Voor mijn rug kan het beter.

Natuurlijk, als de 2812 het perfect doet ..... Maar kortom, moest je stoel kunnen spreken ..... 😉